Rola wizualizacji w procesie projektowym
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Planując budowę domu, koncept wnętrz nowo kupionego apartamentu, czy remont mieszkania, musimy mieć dobry pomysł na finalny wygląd bryły budynku, czy rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne pomieszczeń. W tej sprawie warto zwrócić się do architektów, którzy zaproponują najlepsze rozwiązania i przedstawią nam wizualną koncepcję swojej pracy. Jak ważne są dobre wizualizacje w procesie projektowym i jak w zrozumiały sposób przedstawić je inwestorowi, zapytaliśmy Agę Kobus i Grzegorza Goworka, projektantów ze Studio O.
Strona www architekta
Aga Kobus i Grzegorz Goworek to architekci znani ze swojej kreatywności i pomysłów. By dobrze zaprojektować bryłę domu, czy zaaranżować wnętrza mieszkania, muszą oczywiście przekonać potencjalnego klienta, dlaczego to właśnie ich pracownię powinien wybrać. Najczęściej ma to miejsce już podczas przeglądania strony pracowni Studio O., na której inwestor może zobaczyć ich dotychczasowe dokonania. Są to zarówno profesjonalne zdjęcia oddanych już wnętrz i domów, jak również wizualizacje, na podstawie których powstają wszystkie późniejsze realizacje. Po wizycie na stronie sami możemy ocenić, czy projektanci są solidni i czy podoba nam się preferowana przez nich interpretacja naszych oczekiwań. Dla Studio O. wizualizacje są równie ważne, bo poza aspektami stricte użytkowymi, pomagają przede wszystkim w akcepcie ostatecznej wizji projektu przez klienta.
Pomoc w projektowaniu
Profesjonalnie wykonane wizualizacje dostarczają klientowi informacje nie tylko o właściwych rozwiązaniach, czy technicznych zawiłościach, ale przede wszystkim dają możliwość zobaczenia bryły i wnętrza wybranej inwestycji. Tylko wtedy klient ma pewność, że budowa lub remont jego nieruchomości pójdą w kierunku, którego oczekiwał. W sieci dostępne są zarówno płatne, jak i bezpłatne programy do projektowania wnętrz. Używane w Studio O. profesjonalne narzędzia to wydatek nawet kilkunastu tysięcy złotych. Dobry program do wizualizacji może okazać się nieocenioną pomocą także w tworzeniu dokumentacji, wyliczaniu ile materiałów potrzebujemy, a czasem pozwala także dokładnie oszacować koszt remontu, czy nawet budowy naszego lokum.
Studio O. pracuje na programie Cinema 4D z silnikami Corona i popularnym programie SketchUp z silnikiem VRay. SketchUp posiada wbudowane szablony do projektowania wnętrz, projektów architektonicznych, ogrodów i pojedynczych rzutów. Oprócz tego bez problemu tworzy się tu własne propozycje prostych mebli i wyposażenia dla klientów. Podczas rozmowy z inwestorem każdą zmianę z łatwością implementujemy do projektu, co w przypadku Cinema 4D jest już nieco bardziej złożonym procesem.
Jak ważne są dla Waszych klientów wizualizacje?
„Nie wyobrażamy sobie bez nich projektu. Nawet jeśli klient mówi, że ich nie potrzebuje i tak stawiamy model 3D i wykonujemy wizualizacje. Nie spotkaliśmy się jeszcze, żeby inwestor mógł wyobrazić sobie wnętrze bez wizualizacji. Co więcej, dzięki nowym technikom oświetlania i cieniowania jesteśmy w stanie uzyskać dzięki nim realizm porównywalny do prawdziwego zdjęcia wnętrza, czy budynku” – mówi Aga Kobus.
Ile trwa proces ich przygotowania w rozbiciu na projekt bryły i wnętrz?
Wizualizacje, które robimy sami, są częścią składową procesu projektowego i zajmują stosunkowo mało czasu, około jednego dnia na pomieszczenie w przypadku projektu wnętrza. Jeśli chodzi o bryły, proces jest dłuższy - pomijając prace nad koncepcją, sam proces stawiania modelu i pracy na wstępnymi kadrami może zająć dwa dni. Samo postawienie modelu nie jest problemem, jednak renderowanie jednego kadru, zależnie o stopnia komplikacji detali, może potrwać od kilku do kilkunastu godzin.
Czy ich koszt jest włączony w kosztorys projektu, czy płatny dodatkowo?
Wizualizacje wykonywane przez Studio O. są zawsze wliczone w koszty projektu. Czasem zlecamy na zewnątrz skomplikowane wizualizacje skończonych koncepcji, które nie ulegną zmianie i wtedy jest to płatne dodatkowo.
O jakie wizualizacje proszą teraz najczęściej klienci? Czy są jakieś zauważalne trendy?
Zawsze to my sami narzucamy standard wizualizacji, na akceptowanym przez nas i klienta poziomie. Wizualizacje fotorealistyczne proponujemy przede wszystkim deweloperom lub klientom, którzy chcą mieć portfolio swojego wnętrza lub budynku przed jego realizacją. Profesjonalne wizualizacje to także sztuka, więc wielu profesjonalistów ma swój własny styl. Przedstawianie na wizualizacjach brył w odsłonie nocy, spowitych światłem księżyca, aranżacji jesiennych, z nieco melancholijnie opadającymi liśćmi lub zimowych, obsypanych śniegiem, jest już wręcz normą. Swój styl można wyrazić koncentrując się na charakterystycznych filtrach nakładanych na kadr lub poprzez specyficzne wypełnianie kadru niczym malarz. Atmosfera samego kadru też się liczy - od hiper przyjaznej z żywymi dziennymi kolorami, do tajemniczej, z wykorzystaniem wiatru podrywającego ruchome detale kadru. – dodaje Grzegorz Goworek.
Więcej inspiracji na: http://studioorganic.pl/
www.facebook.com/studio.o.organicdesign
www.instagram.com/studio_organic/
NOWOŚĆ: EKSTREMALNIE SILNY T-REX W PORĘCZNEJ TUBCE
Paradyż Designers – poznaliśmy laureatów międzynarodowej edycji konkursu!
Dwa światy uchwytów meblowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Partner Serwisu Zdrowie
Media
Michel Moran: Dorota Szelągowska jest dobrą i prawdziwą osobą, a coraz mniej prawdziwych ludzi na tym świecie. Jesteśmy przyjaciółmi, odkąd spotkaliśmy się w programie
Znany szef kuchni cieszy się z tego, że dane mu jest realizować tak ważny dla niego projekt zawodowy wspólnie z Dorotą Szelągowską. Choć wcześniej sporadycznie spotykali się na korytarzach TVN–u, to dopiero na planie programu „MasterChef Nastolatki” mieli okazję bliżej się poznać. Szybko nawiązali nić porozumienia i zostali przyjaciółmi. Teraz obydwoje nie szczędzą sobie pochwał i miłych słów.
Styl życia
Maria Sadowska: Niektórym się nie chce i zamiast malowania pisanek używają gotowych barwników albo naklejek. Dla mnie to jedna z najważniejszych tradycji świątecznych
Reżyserka podkreśla, że w kultywowaniu tradycji przygotowywania pisanek nigdy nie wybiera drogi na skróty. Nie dla niej więc gotowanie jajek w łupinach cebuli czy ozdabianie naklejkami. Maria Sadowska preferuje ręcznie malowane pisanki i tuż przed Wielkanocą angażuje do tego swoich bliskich. Jej zdaniem to doskonała okazja do pogłębienia relacji rodzinnych, a także do uruchomienia czasem uśpionych pokładów wyobraźni i kreatywności.
Handel
Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej
Od 10 lat sukcesywnie rośnie udział alternatywnych systemów chowu kur niosek. Pochodzi z nich już co trzecie opakowanie jaj, choć nadal w klatkach żyje ponad 37 mln kur. Stopniowe zmiany w hodowli to skutek większej świadomości konsumentów, za którymi podąża branża HoReCa. Są oni gotowi nawet zapłacić więcej za jajka, które pochodzą z chowu nieklatkowego.