Komunikaty PR

Jak wspierać przedszkolaka w nauce języka angielskiego?

2020-05-29  |  14:37
Biuro prasowe
Kontakt

Martyna Dziopak
Good One PR

ul. Edwarda Jelinka 38
01-402 Warszawa
martyna.dziopak|goodonepr.pl| |martyna.dziopak|goodonepr.pl
739060588
www.goodonepr.pl
Do pobrania docx ( 0.03 MB )

Badania wskazują, że znajomość języka angielskiego jest według rodziców kluczowa dla przyszłości ich dzieci. W związku z tym mają one kontakt z językiem od pierwszych lat życia, nierzadko rozpoczynając aktywną naukę już w wieku przedszkolnym. Jak mądrze wspierać naszego przedszkolaka w rozwoju kompetencji językowych, tak by czerpał z nauki radość i frajdę zamiast obowiązku wywołanego presją i ambicjami rodziców?

Według wyników badań zrealizowanych przez Cambridge English, rodzice twierdzą, że znajomość języka angielskiego ma wpływ na znalezienie dobrej pracy (92 proc. ankietowanych), wysokie zarobki (87 proc.), poznawanie ciekawych ludzi (79 proc.) oraz zadowolenie z siebie (75 proc.)[1]. Nie dziwi więc fakt, że chcemy, by nasze dzieci miały kontakt z językiem obcym już od najmłodszych lat. Zwłaszcza, że pierwsze lata życia to te, kiedy mózg malucha jest najbardziej „chłonny”, a za naukę języka obcego odpowiadają w nim te same ośrodki, co za naukę języka rodzimego. Oznacza to, że nasze pociechy uczą się w sposób nieświadomy, czyli w efekcie – naturalny i bezstresowy. W przypadku kilkulatków, najważniejszym sposobem na przyswajanie języka jest według ekspertów ekspozycja i tzw. zanurzenie w języku. - Osiąga się je poprzez interakcję z człowiekiem mówiącym w języku obcym w kontekście jasnym dla malucha i w komfortowych dla niego warunkach. Równie istotne jest także wykorzystanie i angażowanie do nauki różnych zmysłów, głównie w ramach zabawy – mówi Amy Krolevetskaya, metodyczka w Novakid, internetowej, interaktywnej szkole języka angielskiego. Często w tle pojawia się jednak presja rodziców, którzy chcą, by ich dziecko posługiwało się drugim językiem równie swobodnie co ojczystym – najlepiej już od najmłodszych lat. Takie podejście jest wyczuwalne przez dziecko, które nierzadko może zniechęcić się do nabywania nowych umiejętności. Wpływ na negatywne nastawienie malucha do nauki mogą też mieć inne czynniki – drobne niepowodzenie czy niemiła sytuacja. Jak więc mądrze i skutecznie wspierać nasze przedszkolaki w nauce języka angielskiego, a jakich błędów unikać?  

Czym skorupka za młodu, czyli od czego zacząć?

Eksperci zapewniają, że kontakt z językiem obcym warto zapewniać dziecku już od pierwszych miesięcy życia. Mówimy w tym przypadku oczywiście o biernej formie nauki – śpiewaniu czy puszczaniu dzieciom piosenek w języku angielskim, czytanie i słuchanie bajek po angielsku czy proste gry i zabawy w postaci rymowanek, wierszyków lub pokazywanek. Możemy też przy codziennych czynnościach wtrącać proste, angielskie zwroty. Wprowadzanie do życia malucha obcego języka sprawi, że osłucha się ono akcentów, wymowy i generalnie oswoi się i pozna brzmienie innego języka. W przyszłości zaprocentuje to w większości przypadków szybszym i łatwiejszym nabywaniem kompetencji językowych.

Dostosuj metody do możliwości malucha

Przedszkole to zazwyczaj pierwsze chwile wprowadzania dziecka w aktywną naukę drugiego języka. Warto w tym okresie zastanowić się nad włączeniem do pozyskiwania umiejętności językowych specjalistów, np. w ramach dodatkowych zajęć w przedszkolu lub poza nim. Zwłaszcza, jeśli sami nie władamy dobrze angielskim i nie chcemy, by maluch nieświadomie powielał nasze błędy. Oczywiście zajęcia powinny być przystosowane do możliwości i wieku malucha. – Według badań kilkulatek w wieku przedszkolnym jest w stanie skoncentrować się na zabawie ok. 20-25 minut. Właśnie tyle powinny trwać pierwsze doświadczenia z nauką angielskiego, oczywiście pod warunkiem, że są one prowadzone w formie gier i zabaw, z wykorzystaniem różnych technik angażowania przedszkolaka w przyswajanie języka – mówi Amy Krolevetskaya z Novakid. Jeśli tylko mamy taką okazję, warto umożliwić naszej pociesze konwersacje w języku angielskim – nie tylko z nauczycielami, ale np. z anglojęzycznymi rówieśnikami, których mają wśród znajomych lub za pośrednictwem dedykowanych temu platform. Dzieci, w przeciwieństwie do dorosłych, nie obawiają się popełniania błędów czy rozmowy z native speakerami i tym samym, łatwiej wyeliminować im barierę językową.

Wykorzystaj predyspozycje i zainteresowania

Jak już wspomniano wcześniej, przedszkolaki angażują w nauce swoje wszystkie zmysły i nabywają nowe umiejętności przede wszystkim w sposób naturalny, poprzez zabawę. Nauka ma w tym wieku być frajdą, a nie obowiązkiem. Aby faktycznie nią była, warto dostosować zadania czy gry do zainteresowań oraz talentów malucha. Twoje dziecko ma zdolności manualne i artystyczne? Wykonuj z nim prace plastyczne, nazywając poszczególne elementy „dzieła” po angielsku. Jeśli maluch lubi tańczyć i śpiewać – postaw na naukę piosenek, np. z elementami pokazywania. Zaangażuj też do nauki ulubione zabawki czy misie Twojego przedszkolaka – odgrywaj przy ich pomocy proste scenki w języku angielskim. Zachęcaj też malucha, by zwracał się do swoich nowych „ożywionych” przyjaciół tylko w tym języku. - Staraj się wykorzystać każdą okazję, by maluch miał kontakt z obcym językiem. Wprowadzaj na co dzień proste polecenia i zwroty po angielsku, np. przy wspólnym gotowaniu, podczas spaceru, kąpieli czy zakupów. Dobrym pomysłem jest także wykorzystanie tabel memonicznych, które działają na obie półkule mózgu. Dzięki temu, dziecko zapamiętuje słowo kojarząc je z określonym obrazem – dodaje metodyczka z Novakid.

Nie bój się nowych technologii

W dobie nieustającego postępu technologicznego i powszechnej cyfryzacji ciężko wyobrazić sobie codzienne funkcjonowanie bez smartfona, komputera czy telewizora. Wpływ nowych technologii na rozwój dzieci to zagadnienie budzące wiele emocji, zwłaszcza że według badań, dzieci spędzają z mediami elektronicznymi zdecydowanie zbyt wiele czasu. Nie ulega wątpliwości, że kontakt z nimi powinien być jak najbardziej ograniczony w pierwszych dwóch latach życia malucha. W kolejnych latach warto wykorzystywać jednak dobra technologiczne w ramach wsparcia rozwoju dziecka, ale w sposób kontrolowany – tak, by czas spędzony np. przed komputerem niósł za sobą konkretną wartość, jak właśnie nauka języka obcego. Jeśli puszczamy naszemu przedszkolakowi bajki czy audiobooki, wybierajmy te w języku angielskim. Zapoznajmy się też z aplikacjami czy platformami edukacyjnymi, które zapewniają dziecku jednocześnie walor rozrywkowy, łącząc tym samym przyjemne z pożytecznym.


[1] http://www.frang.pl/angielski-kluczowy-dla-przyszlosci-dziecka/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dziecko Moc przygód z Bluey! Czas na wspólną zabawę w Atrium Targówek! Biuro prasowe
2024-04-16 | 16:15

Moc przygód z Bluey! Czas na wspólną zabawę w Atrium Targówek!

Dla wszystkich małych i dużych fanów serii animowanej „Bluey”, nadchodzi niezwykła okazja do wspólnej zabawy! Odwiedź Atrium Targówek już 19 i 20
Dziecko Primark obniża ceny setek letnich artykułów dla dzieci
2024-04-15 | 16:00

Primark obniża ceny setek letnich artykułów dla dzieci

NISKIE CENY DLA NAJMŁODSZYCH: Primark obniża ceny setek letnich artykułów dla dzieci Primark nieustannie oferuje rodzinom najlepszy wybór produktów, obniżając ceny
Dziecko Do egzaminu ósmoklasisty i matury pozostał mniej niż miesiąc
2024-04-15 | 01:00

Do egzaminu ósmoklasisty i matury pozostał mniej niż miesiąc

Odpoczywaj i wysypiaj się Neurobiolodzy informują na temat korzyści płynących ze świadomego odpoczynku. Kiedy łączymy intensywną naukę z aktywnym odpoczynkiem, nasz mózg

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Prawie 60 proc. Polaków podejmowało próby odchudzania. U większości efekty były krótkotrwałe i powodowały problemy zdrowotne

Trzech na pięciu Polaków ma za sobą próby odchudzania, a w tej grupie więcej jest kobiet – wynika z raportu Centrum Respo. Odchudzamy się z różnym skutkiem, najczęściej osiągamy efekty, ale okazują się one krótkotrwałe. Może o tym świadczyć informacja, że 54 proc. odchudzających się Polaków w ostatnich pięciu latach podchodziło do diety między dwa a pięć razy, a co 10. nawet częściej. Jak podkreślają autorzy raportu, to, że wielu Polaków się odchudza, nie jest niczym niepokojącym, ale jest kilka czynników, które czynią kulturę dietetyczną toksyczną. Jednym z nich jest wczesny wiek rozpoczynania odchudzania, ale też negatywne skutki diet, również dla zdrowia psychicznego.

Edukacja

Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem

Aż 64 proc. Polaków nigdy nie spotkało się z pojęciem rodzicielstwa zastępczego zawodowego – wynika z badania przeprowadzonego w marcu br. na zlecenie Fundacji Happy Kids. Najliczniejszą grupą, która nie zna tego pojęcia, stanowią respondenci między 18. a 22. rokiem życia. Co 10. badany nie wie, jaka jest różnica między rodzicem zastępczym a rodzicem adopcyjnym. Zdaniem ekspertów brak świadomości ma konsekwencje dla rozwoju instytucji pieczy zastępczej w Polsce.

Muzyka

Luna: Trochę podupadłam na zdrowiu i mój głos nie działa tak, jak bym chciała. Czuję się bezradna i bezsilna

Przed wyjazdem na Konkurs Eurowizji reprezentantka Polski nie ukrywa, że boryka się z problemami zdrowotnymi, a bezradność i zwątpienie mieszają się z nadzieją i chęcią pokonania swoich słabości. By jak najlepiej zadbać o swoje struny głosowe, na jakiś czas zrezygnowała z koncertów. Teraz robi wszystko, by jej głos wrócił do formy i by mogła godnie się zaprezentować na scenie w Malmö.