W czasach kryzysu Polacy inwestują w sztukę - Raportu Artinfo.pl
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Raport Artinfo.pl to jedyne tego typu wydawnictwo w Polsce, najlepsze źródło wiedzy o tym, co aktualnie dzieje się na naszym rynku sztuki. Najnowsza edycja raportu pokazuje, że dzieje się dużo. Z roku na rok kupujemy coraz więcej obiektów artystycznych i coraz więcej za nie płacimy. Co ciekawe, pandemia koronawirusa nie tylko nie zahamowała tego procesu, ale nawet go przyspieszyła.
Jak co roku zespół ekspertów z największego i najbardziej opiniotwórczego portalu o rynku sztuki w Polsce przygotował Raport Artinfo.pl, kompendium wiedzy i unikalny przewodnik dla wszystkich zainteresowanych inwestowaniem w sztukę. Raport powstał w oparciu o tysiące danych statystycznych ze wszystkich domów aukcyjnych w Polsce. Kolekcjonerzy i miłośnicy sztuki znajdą tu liczne podsumowania, zestawienia i komentarze ekspertów. Największe emocje wzbudzają zazwyczaj rankingi. To dzięki czytelnie przedstawionym rankingom poznajemy m.in. ceny najdrożej sprzedanych obiektów, pozycję rynkową każdego z domów aukcyjnych oraz nazwiska artystów uznawanych za najbardziej „gorące” na rynku.
Główna część aktualnej edycji raportu jest podsumowaniem obrotów na rynku aukcyjnym w 2019 roku. Dodatkowo sporo miejsca zajmuje rozdział o sytuacji w pierwszej połowie roku 2020, czyli w czasie, kiedy pojawiła się pandemia koronawirusa. Wnioski, jakie płyną z lektury raportu, są dość zaskakujące.
„Przez ostatnich kilka lat jesteśmy świadkami nieustannego bicia rekordów. W roku 2019 rynek sztuki w Polsce znowu osiągnął najwyższe obroty, zbliżyliśmy się do 300 mln złotych – mówi Rafał Kamecki, Prezes Artinfo.pl. – Odbyła się też rekordowa liczba 337 aukcji, a jeden z domów aukcyjnych przekroczył 150 mln złotych obrotu i zdobył ponad połowę rynku. Pierwsze półrocze 2020, czyli okres, kiedy pandemia wywołała burzę w niemal każdej branży, sprzedaż sztuki wzrosła o niemal 30% w stosunku do półrocza roku ubiegłego. Jeśli ten trend się utrzyma, to pod koniec tego roku znowu osiągniemy historyczny wynik.”
Rafał Kamecki zauważa również, że choć w 2019 roku nadal rosło zainteresowanie kolekcjonerów sztuką współczesną, nastąpił też widoczny powrót do sztuki dawnej, która w latach wcześniejszych wyraźnie traciła na rzecz klasyki współczesności. Ponadto po raz pierwszy w 30-letniej historii rodzimego rynku aukcyjnego ranking najdroższych transakcji otwiera praca rzeźbiarska. Za grupę postaci „Caminando” Magdaleny Abakanowicz zapłacono ponad 8 mln złotych. „Na całym świecie umacnia się tendencja, zgodnie z którą najdroższe obiekty artystyczne z roku na rok stają się coraz… droższe – zaznacza Rafał Kamecki. – A czasy kryzysu paradoksalnie oznaczają wyraźny wzrost cen i dochodów na rynku sztuki”.
Raport Artinfo.pl 2020 wydany jest bardzo starannie, w eleganckiej oprawie graficznej. Ponad 320 stron tekstu uzupełnia 250 barwnych reprodukcji, 56 wykresów, 106 tabel i rankingów. Publikację można kupić w cenie 69 zł w salonach Empik na terenie całej Polski, w siedzibie firmy Artinfo.pl, ul. Dzielna 3 w Warszawie oraz przez Internet pod adresem: www.artinfo.pl/raport2020
Artinfo.pl to najbardziej liczące się przedsięwzięcie w sferze informacji o rynku sztuki w Polsce. Tworzona od 20 lat ekspercka platforma internetowa, której działalność koncentruje się na katalogowaniu wszystkich aukcji dzieł sztuki odbywających się w naszym kraju. Artinfo.pl posiada największą, unikalną i stale aktualizowaną bazę informacyjną, na podstawie której tworzone są raporty, analizy i rankingi artystów.
Jako jedyne obiektywne źródło informacji portal aktywnie uczestniczy w kształtowaniu rodzimego rynku sztuki. Eksperci z Artinfo.pl doradzają początkującym kolekcjonerom, szczególnie tym zainteresowanym sztuką współczesną. Reprezentują swoich klientów na aukcjach, udzielają im konsultacji. Za pośrednictwem portalu użytkownicy mogą składać zarówno zlecenia stałe (z limitem ceny), jak i zapisać się na licytację przez telefon. Dodatkowo usługa Artinfo LIVE pozwala śledzić przebieg aukcji i w prosty sposób licytować przez Internet.
19 października 2020 r. Prezes Artinfo.pl Rafał Kamecki odebrał prestiżową nagrodę im. Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego za popularyzację idei kolekcjonerstwa w Polsce. Jury uznało portal za nieocenione źródło informacji i doceniło jego udział w ochronie dziedzictwa kulturowego naszego kraju.
Rising Aeon - Emocje w zderzeniu z ludzkim cierpieniem - strach, współczucie...
Wystartowała piąta edycja konkursu "Design by Śliwka Nałęczowska 2024"
TRANSFORMACJA, UWALNIANIE I PREMIERY. FOTOFESTIWAL 2024 OGŁASZA PROGRAM!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Teatr
Artur Barciś: Często sąsiedzi nic o sobie nie wiedzą. Mój spektakl „Barabuum!” prowokuje do tego, żeby się poznać i podzielić swoimi skrytymi pragnieniami
– „Barabuum!” to dramat psychologiczny, farsa i komedia romantyczna w jednym – tak o swoim najnowszym spektaklu mówi reżyser. Artur Barciś zabiera widzów w emocjonalną i zwariowaną podróż przez małżeńskie życie dwóch par. Ich z pozoru normalne relacje zostają zaburzone podczas pewnego wieczoru w nowoczesnym mieszkaniu. Nieoczekiwane odkrycie zmienia sąsiedzkie i małżeńskie stosunki w arenę emocji, konfrontacji i głęboko skrywanych uczuć. Twórcy mają nadzieję, że ta sztuka pozwoli widzom spojrzeć z zupełnie nowej perspektywy nie tylko na życie bohaterów, ale i na swoje własne.
Muzyka
Luna: Trochę podupadłam na zdrowiu i mój głos nie działa tak, jak bym chciała. Czuję się bezradna i bezsilna
Przed wyjazdem na Konkurs Eurowizji reprezentantka Polski nie ukrywa, że boryka się z problemami zdrowotnymi, a bezradność i zwątpienie mieszają się z nadzieją i chęcią pokonania swoich słabości. By jak najlepiej zadbać o swoje struny głosowe, na jakiś czas zrezygnowała z koncertów. Teraz robi wszystko, by jej głos wrócił do formy i by mogła godnie się zaprezentować na scenie w Malmö.
Farmacja
Sztuczna inteligencja pomaga odkrywać nowe leki. Skraca czas i obniża koszty badań klinicznych
Statystycznie tylko jedna na 10 tys. cząsteczek testowanych w laboratoriach firm farmaceutycznych pomyślnie przechodzi wszystkie fazy badań. Jednak zanim stanie się lekiem rynkowym, upływa średnio 12–13 lat. Cały ten proces jest nie tylko czasochłonny, ale i bardzo kosztowny – według EFPIA przeciętne koszty opracowania nowego leku sięgają obecnie prawie 2 mld euro. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala jednak obniżyć te koszty i skrócić cały proces. – Dzięki AI preselekcja samych cząsteczek, które wchodzą do badań klinicznych, jest o wiele szybsza, co zaoszczędza nam czas. W efekcie pacjenci krócej czekają na nowe rozwiązania terapeutyczne – mówi Łukasz Hak z firmy Johnson & Johnson Innovative Medicine, która wykorzystuje AI w celu usprawnienia badań klinicznych i opracowywania nowych, przełomowych terapii m.in. w chorobach rzadkich.