Kryzys finansowy w Święta mniej widoczny
Okres przedświąteczny to czas prawdziwych żniw w sektorze sprzedaży online. Klienci szukający prezentów, preferują bowiem często zakupy internetowe od zatłoczonych centrów handlowych. I choć wielu z nich będzie poszukiwać przystępnych cenowo upominków, to dane Deloitte [1] i PwC [2] wskazują jasno: mimo niełatwej sytuacji ekonomicznej, nie zamierzamy szczególnie oszczędzać w święta. Aż 74% osób planuje wydać w tym sezonie świątecznym tyle samo, co w poprzednim roku lub więcej! Bezdyskusyjnie to szansa dla sprzedawców. Co z ich perspektywy w tym okresie warto wystawić na sprzedaż? I w jaki sposób mogą dostosować swój e-sklep na Święta?
Ostatnie badania pokazują, że pomimo inflacji i rosnących kosztów życia, duch świąt jest wciąż żywy. Konsumenci dostosowują swoje nawyki dotyczące wydatków, aby zrekompensować rosnące ceny: ograniczają niepotrzebne wydatki, by zaoszczędzić pieniądze na prezenty i spotkania towarzyskie. [3] W miesiącach poprzedzających okres świąteczny wiele osób oszczędza, rezygnując ze spotkań na mieście, nie korzystając z usług streamingowych czy zakupu nowej odzieży. W ten sposób jednak gromadzą pieniądze... by następnie móc je wydać. [2]
Jedną z najbardziej licznych grup nabywców są milenialsi i to oni wykazują znaczący potencjał zakupowy. Ich głównym priorytetem jest jednak robienie zakupów dla innych, a nie dla siebie. Kupują dużo prezentów oraz organizują świąteczne przyjęcia i kolacje. Tylko 15% z nich przeznacza swoje świąteczne wydatki na zakup odzieży i akcesoriów dla siebie. [4]
Co sprzedaje się najlepiej, czyli najpopularniejsze kategorie produktów w okresie świątecznym
Według eBay [5], w grudniu 2023 szczyt popularności osiągną produkty z kategorii: bluzy (+60% w porównaniu do średniego popytu), koce i narzuty (+80% w porównaniu do średniego popytu), lampki łańcuchowe (+190% w porównaniu do średniego popytu) czy gry wideo (+50% w porównaniu do średniego popytu).
Tym samym można zaobserwować, iż niższe temperatury przed Bożym Narodzeniem sprawiają, że ludzie myślą o ciepłych i przytulnych prezentach: podgrzewanych kocach, ciepłych ubraniach, miękkich narzutach, termosach itp. Ponadto, próbując zaoszczędzić pieniądze, konsumenci są bardziej skłonni do spotkań towarzyskich w domu niż w restauracjach, kawiarniach czy kinach. [6] Bardziej opłacalny okazuje się jednorazowy wydatek na zakup zastawy, ozdób czy gier, by zorganizować pełen rozrywki wieczór w domowym zaciszu, niż wielokrotne wyjścia z przyjaciółmi do restauracji, kawiarni czy kina.
Ponadto konsumenci w okresie Świąt szukają dla swoich bliskich upominków związanych z ich pasjami, a w niejednej rodzinie zapewne znajdzie się pasjonat motoryzacji. Dlatego dobrym pomysłem dla sprzedawcy może być również wystawienia ofert z obszaru P&A (części samochodowe i moto) - często produkty z tej kategorii są trudne do znalezienia w lokalnych sklepach ze względu na ich specyfikę, łatwiej jest je znaleźć online u sprzedawcy nawet z innego kraju.
Czego sprzedawca może spodziewać się po kupujących w okresie świąt
Budując ofertę i opracowując strategie promocyjne na sezon świąteczny, e-sprzedawca powinien wziąć pod uwagę kluczowe trendy w zachowaniach konsumentów. Przede wszystkim, kupujący szukają, i zawsze będą szukać, oszczędności! Ponadto duża część z nich preferuje produkty przyjazne dla środowiska. Warto też podkreślić, że wiele osób jest skłonnych przetestować nowe lub mniejsze marki (zwłaszcza z pokolenia Y i Z). [5] Ponadto są bardziej niż kiedykolwiek otwarci na kupowanie przedmiotów z drugiego obiegu - szukają vintage torebek i ubrań, wycofanych z produkcji zabawek i gadżetów, czy kart kolekcjonerskich. [8]
Mając w pamięci, że milenialsi często koncentrują się na zakupach dla innych, dobrym pomysłem dla sprzedających online jest dostosowanie swojego sklepu za pomocą sezonowych banerów i zdjęć oraz dodawanie w tytułach i opisach ofert sugestii dotyczących prezentów, jak np. „Prezent świąteczny dla niej”, „Prezent świąteczny dla dzieci” itp. [5]. Eksperci eBay podkreślają także, że warto wyróżniać obniżki cen czy wyprzedaże, bo informacja o niższej cenie, zwłaszcza obecnie, mocno przyciąga uwagę. Podobnie jak dodatkowe, bonusowe usługi, jak choćby darmowe pakowanie prezentu na prezent.
Okres świąteczny jest dobrym czasem na poszerzenie oferowanego asortymentu w sklepie eBay, czy również rozpoczęcie sprzedaży na tej platformę. Dołączając teraz, sprzedawcy mogą skorzystać z promocji Pakiet na Start.
Źródło:
[1] Deloitte Holiday Quick Take January 2023. Deloitte. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/us/Documents/us-2022-holiday-quick-take-jan2023.pdf Dostęp: 22.09.2023.
[2] “Millennials dominate spending amid uncertain economic outlook”. PwC: audit and assurance, consulting and tax services. www.pwc.com/us/en/industries/consumer-markets/library/2022-holiday-outlook-trends.html Dostęp: 22.09.2023.
[3] “2023 Deloitte holiday survey”. Deloitte Insights. https://www2.deloitte.com/us/en/insights/industry/retail-distribution/holiday-retail-sales-consumer-survey.html/#retail-key-findings Dostęp: 22.09.2023.
[4] 2023 eBay Ads Holiday Guide. eBay. go.ebayadvertising.com/2023eBayAdsHolidayGuide Dostęp: 22.09.2023.
[5] eBay. https://export.ebay.com/en/marketing/seasonal-guide-for-ebay-sellers/run-marketing-campaign/the-christmas-season-insights-for-ebay-sellers/ Dostęp: 22.11.2023.
[6] Gupta U. How retailers can respond to evolving consumer behaviour this winter. eBay Ads. https://www.ebayads.com/2022/12/09/how-retailers-can-respond-to-evolving-consumer-behaviour-this-winter/ Dostęp: 22.09.2023.
[7] Hooray for the Holidays Part II. eBay. https://community.ebay.com/t5/Announcements/Hooray-for-the-Holidays-Part-II/ba-p/34136304 Dostęp: 8.12.2023.
[8] Hooray for the Holidays Part I. eBay.
https://community.ebay.com/t5/Announcements/Hooray-for-the-Holidays/ba-p/34110313 Dostęp: 8.12.2023.
O eBay
eBay to jedna z największych platform e-commerce na świecie. Firma działa nieprzerwanie od 1995 roku. Tylko w 2021 roku wartość brutto produktów dostępnych w serwisie eBay wyniosła 20,7 mld USD, a osiągnięte przez firmę przychody wyniosły 10,4 mld USD, co stanowi wzrost o 17% rok do roku. Platformę wyróżnia duża liczba unikalnych aukcji oraz jeden z największych na świecie katalogów produktów dostępnych dla kupujących od ręki, w którym znalazły się takie kategorie jak m.in. elektronika, ubrania, kosmetyki czy rzeczy do domu i ogrodu. W sumie dostępnych jest ponad 1,4 miliarda ofert pochodzących ze 190 rynków na świecie.

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Podróże

Beata Pawlikowska: Babia Góra to jest teraz moje ulubione miejsce w Polsce. Jest w niej coś magicznego, więc marzę o tym, żeby tam wrócić
Podróżniczka przyznaje, że majowa wyprawa na Babią Górę mimo kiepskiej pogody okazała się niezwykle ekscytującą przygodą. W prognozach na ten dzień miało być 20 stopni ciepła i dużo słońca, natomiast kiedy wyszła na szlak, padał deszcz, deszcz ze śniegiem i grad, a termometry pokazywały zaledwie kilka stopni powyżej zera. Beata Pawlikowska cieszy się jednak, że nie zniechęciła się taką aurą, bo ta wędrówka zadziałała na nią niezwykle kojąco.
Ochrona środowiska
Przebywanie w lesie pozytywnie wpływa na zdrowie. Kąpiele leśne stają się coraz popularniejsze

Zażywanie kąpieli leśnych ma pozytywne oddziaływanie na zdrowie człowieka, zarówno w aspekcie psychicznym, jak i w zakresie wzmacniania układu odpornościowego. Badania naukowe wykazały między innymi, że taka forma odpoczynku przyczynia się do zwiększenia produkcji i aktywności podstawowych komórek układu immunologicznego, spełniających ważną rolę w walce z wirusami i nowotworami. Polacy coraz lepiej zdają sobie sprawę z tego dobroczynnego wpływu, dlatego rośnie popularność kąpieli leśnych.
Podróże
Dorota Gardias: Jeżeli w wakacje chcemy mieszkać w luksusowym hotelu, korzystać ze SPA i jeść na mieście, to na pewno będzie drogo. Za niewielkie pieniądze również można się świetnie bawić

Pogodynka przyznaje, że bardzo ceni sobie czas spędzony z bliskimi, kontakt z naturą i zdrowy styl życia. Poza tym jest lokalną patriotką, dlatego też tegoroczny urlop postanowiła spędzić w swoich rodzinnych stronach – na Roztoczu, by jeszcze bardziej poznać tę niezwykle urokliwą część Polski. Dorota Gardias uważa, że można dobrze się bawić, korzystać z atrakcji i przywieźć z wyjazdu wiele niezapomnianych wrażeń, nie wydając na to majątku. Tym razem zaplanowała spływy kajakowe, jazdę konno, rowerowe wyprawy oraz podążanie śladami historii. Gdyby trzeba było spać pod namiotem, nie miałaby nic przeciwko.