Mówi: | Dominika Syper |
Funkcja: | trener umiejętności interpersonalnych, doradca portalu MyDwoje.pl |
Ludzie dobierają się w pary na zasadzie podobieństw. Pierwsze wrażenie nie zawsze decyduje o przyszłości związku
Psychologowie podkreślają, że kluczowy wpływ na wybór życiowego partnera mają trzy kwestie: zgodność odnośnie hierarchii wartości, zbieżne przekonania i podobne cechy osobowości. Nie bez znaczenia jest także wygląd zewnętrzny. Zanim podejmie się ważną życiową decyzję, trzeba uświadomić sobie, że w związku nie chodzi o to, by zmieniać drugą osobę. Nie ma więc sensu wiązać się z kimś, kto zupełnie do nas nie pasuje.
O wyborze partnera przesądza najczęściej jego atrakcyjność fizyczna, poczucie humoru, inteligencja czy zainteresowania. Zdaniem psychologów to, czy obdarzymy daną osobę uczuciem i zwiążemy się z nią na dłużej, zależy przede wszystkim od zgodności w trzech wymiarach.
– Pierwszy obszar to zgodność odnośnie hierarchii wartości, czyli bardziej atrakcyjny jest partner, który wykazuje te same wartości, co my. Drugi obszar to podobieństwa w zakresie przekonań – partner, który ma takie same przekonania jak nasze, jest poniekąd potwierdzeniem tego, co myślimy i co uważamy. I trzeci obszar to podobieństwa w zakresie cech osobowości takich jak umiejętności komunikacyjne czy umiejętności społeczne. To też ma istotne znaczenie w budowaniu jakości relacji partnerskiej – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Dominika Syper, trener umiejętności interpersonalnych, doradca portalu MyDwoje.pl.
Jedni mają z góry określone, precyzyjne kryteria dotyczące tego, jaki powinien być ich partner, dlatego wybór poprzedzony jest wnikliwą analizą i obserwacją drugiej osoby, inni z kolei w tej kwestii odrzucają racjonalne myślenia i zdają się na emocje.
– Jeżeli jesteśmy osobami, które raczej intuicyjnie i emocjonalnie podchodzą do życia, to też w taki sposób będziemy podejmować decyzje o wyborze partnera. Natomiast jeżeli bardziej na chłodno analizujemy różnego rodzaju rzeczy, to i w tej kwestii zrobimy sobie listę wszelkiego rodzaju za i przeciw, i to będzie podstawą decyzji, czy ktoś jest godny zainteresowania, czy też nie. Wszystko zależy więc od danego typu osobowości. Nie ma tutaj lepszej czy gorszej strategii, każda jest dobra – tłumaczy Dominika Syper.
Wstępną opinię o drugiej osobie można wyrobić sobie już przy pierwszym spotkaniu. Na pierwsze wrażenie składa się m.in. wygląd zewnętrzny, ubiór, uczesanie, mimika, barwa głosu czy mowa ciała. Kiedy wrażenia są negatywne, zazwyczaj znajomość kończy się właśnie na tym etapie. Niektórzy jednak postanawiają dać potencjalnemu partnerowi drugą szansę.
– Pierwsze wrażenie oczywiście odgrywa kluczową rolę, jednak można je zmodyfikować później. Portal MyDwoje.pl przedstawia wiele szczęśliwych historii, które tak naprawdę rodziły się bardzo powoli, dopiero od drugiego czy trzeciego spotkania – mówi Dominika Syper.
W budowaniu relacji z partnerem ważna jest także refleksja nad samym sobą i sprecyzowanie swoich oczekiwań co do związku, a jednocześnie pozostawienie drugiej osobie pewnej przestrzeni. Każdy ma swoje przyzwyczajenia, przekonania oraz zasady i nie można zakładać, że całkowicie zmienimy partnera po to, by dopasować go do swojego ideału.
Czytaj także
- 2024-10-08: Już małe dziewczynki wiążą poczucie własnej wartości z wyglądem. Przykładają do tego większą wagę niż chłopcy [DEPESZA]
- 2024-09-13: Monika Miller: Zastanawiam się, czy chcę ślubu tradycyjnego, czy na przykład na plaży w Macedonii. Myślę też, czy zaprosić gości i czy chcę rodzinę
- 2024-11-18: J. Jelonek i O. Kubiak: Po ślubie za granicą w świetle polskiego prawa dalej będziemy niewidoczni. Walczymy o traktowanie na równi z parami heteroseksualnymi
- 2024-08-30: Katarzyna Cichopek: Mamy z Maciejem tyle zajętości związanych z produkcjami Polsatu, że musieliśmy zrobić sobie przerwę od naszego podcastu
- 2024-09-04: Katarzyna Cichopek: Jestem bardzo empatyczną osobą i chłonę emocje innych jak gąbka. Bardzo przeżywam historie bohaterów mojego programu
- 2024-08-20: Upały wyzwaniem w transporcie żywności. W zwykłych samochodach dostawczych może być nawet 50°C [DEPESZA]
- 2024-08-19: Polscy producenci czereśni chcą połączyć siły. Tylko w ten sposób mogą walczyć z importem owoców niskiej jakości
- 2024-07-31: Zbiory czereśni zakończyły się o miesiąc wcześniej niż zazwyczaj. Z powodu szybszej wegetacji owoce przypominają te z południa Europy
- 2024-07-10: Banki mogą nie być w stanie sfinansować wielkich inwestycji w gospodarce. Sektor apeluje o zmiany w formule opodatkowania
- 2024-08-07: Samorządowcy postulują zmiany w projekcie ustawy o dochodach JST. Apelują też o przekazanie 10 mld zł najbardziej potrzebującym gminom jeszcze w tym roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.