Mówi: | Jolanta Kwaśniewska |
Wystawa "Oblicza starości w Wielkopolsce" w warszawskich Łazienkach Królewskich. Jej organizatorem jest Fundacja Jolanty Kwaśniewskiej "Porozumienie Bez Barier"
Niezwykłe portrety wielkopolskich seniorów można oglądać do końca listopada w Galerii Plenerowej Muzeum Łazienek Królewskich od strony ulicy Agrykoli. Organizatorem wystawy jest Fundacja Jolanty Kwaśniewskiej „Porozumienie Bez Barier”. Jej celem jest uwrażliwienie warszawiaków na problemy seniorów i uświadomienie im, że przemijanie jest nieodłączną częścią życia. Przez pokazanie doświadczenia oraz wspomnień osób starszych fundacja pragnie budować więzi międzyregionalne i międzypokoleniowe oraz pokazywać najważniejsze aspekty starości.
Wystawa „Oblicza starości w Wielkopolsce” obejmuje 21 wyjątkowych portretów seniorów wykonanych m.in. przez studentów Pracowni Cyfrowej Edycji Obrazu Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Pomysłodawczynią i inicjatorką projektu jest prof. Małgorzata Garda, której zależało na tym, by młodzi, wrażliwi artyści pokazali, jak widzą swoich najbliższych, ich słabości, siłę i entuzjazm.
– Większość sfotografowanych osób to dziadkowie, babcie, ciocie czy sąsiedzi. Ich portrety są niesamowite, zmuszają nas do autorefleksji i nie pozostają bez znaczenia. Gdyby spróbować zrobić tak zwaną stopklatkę, to nie byłoby to to, o co nam chodziło – mówi Jolanta Kwaśniewska agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.
Prezeska zarządu Fundacji „Porozumienie Bez Barier” podkreśla, że autorzy zdjęć musieli spędzić z seniorami sporo czasu przed przystąpieniem do realizacji projektu, aby dobrze poznać swoich bohaterów. Wszyscy zgodnie twierdzili, że dzięki temu poznali swoich najbliższych na nowo. Wcześniej często nie znali ich przeszłości, nie wiedzieli, czym się pasjonują lub o czym marzą. To jest jeden z celów tej wystawy. Drugim zaś jest uwrażliwienie warszawiaków na starszych ludzi. Poprzez ekspozycję sylwetek seniorów, ich różnorodności i doświadczenia fundacja chce poprawić wizerunek osób starszych.
– Chcielibyśmy, aby młodzi ludzie pomyśleli, że kiedyś ten moment w ich życiu także nastąpi. I aby mogli się na ten moment w życiu przygotować. W szybkim rytmie życia i pędzie codzienności myślimy o tym, co tu i teraz, a nie o tym, co będzie za jakiś czas – mówi Jolanta Kwaśniewska.
Założycielka Fundacji „Porozumienie Bez Barier” uważa, że wciąż panuje kult młodości. Zmarszczki, zmęczone twarze i niedoskonałe ciała nie sprzedają się równie dobrze jak piękno i młodość. Ta fascynacja młodością najlepiej widoczna jest w reklamach i na okładkach kolorowych magazynów, gdzie trudno znaleźć zdjęcie osoby w podeszłym wieku. Warto uświadamiać ludziom, że starość czeka każdego człowieka, a przemijanie jest naturalną koleją rzeczy.
– To, do czego namawiamy Polaków, to, żeby w starość wejść w jak najlepszej formie. Do starości trzeba się przygotować, choćby przez wykształcanie dużo wcześniej zdrowych nawyków żywieniowych, dbanie o zdrowie, prowadzenie higienicznego trybu życia przez np. uprawianie sportu. Zależy nam na odczarowaniu słowa „starość”, jego pejoratywnego znaczenia. Stary człowiek nie musi czuć się ani wykluczony, ani nieprzydatny. I nie może być dyskryminowany z powodu wieku – podkreśla Jolanta Kwaśniewska.
Wystawę „Oblicza starości w Wielkopolsce” można oglądać w Galerii Plenerowej Muzeum Łazienek Królewskich od strony ulicy Agrykoli od 2 do 30 listopada 2016 roku. Organizatorem akcji jest Fundacja Jolanty Kwaśniewskiej „Porozumienie Bez Barier”, a jej partnerami są Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Muzeum Łazienki Królewskie. Projekt finansowany jest przez m.st. Warszawę.
Czytaj także
- 2024-11-20: Katarzyna Ankudowicz: Jestem z przemocowego domu. Dużo kosztowało mnie, żeby wyjść z tego i zacząć funkcjonować bez piętna bycia totalnie gorszą
- 2024-10-30: Kompetencje społeczne są kluczowe w świecie pełnym ekranów. Można je rozwijać już u przedszkolaków
- 2024-11-06: Martyna Wojciechowska: Cudownie mieć 50 lat, wiedzieć, czego się chce i czego się na pewno nie chce. To dla mnie bardzo dobry czas
- 2024-11-05: Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
- 2024-10-21: Polsko-francuski zespół naukowców nagrodzony za opracowanie fluorescencyjnych barwników. W przyszłości mogą m.in. pomóc w leczeniu raka
- 2024-09-27: Zmiany klimatu zagrażają produkcji kawy. Susze pogłębiają trudną sytuację rolników
- 2024-10-11: Zmiany w modelu edukacji konieczne już od przedszkola. Kilkuletnie dzieci mogą przyswajać kompetencje przyszłości
- 2024-09-10: Rośnie ryzyko wzrostu skali bezdomności wśród uchodźców z Ukrainy. W najtrudniejszej sytuacji są osoby z niepełnosprawnościami czy Romowie
- 2024-09-03: Edukacja zdrowotna za rok będzie nowym przedmiotem. Już teraz ma się jednak znaleźć wśród priorytetów szkół
- 2024-09-06: Bajkoterapia może być skutecznym narzędziem edukacyjnym. Wspiera rozwój emocjonalny u dziecka i pomaga mu radzić sobie z codziennymi problemami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.