Mówi: | Agata Młynarska |
Funkcja: | dziennikarka |
Agata Młynarska: Moim bliskim daję w prezencie pakiety na badania, a z przyjaciółkami umawiam się na mammografię
Zdaniem prezenterki najlepszym prezentem dla bliskich i przyjaciół nie jest karta podarunkowa na zakupy, ale voucher na screening stanu zdrowia. W ten sposób zachęca ich do wykonania kompleksowych badań profilaktycznych, dzięki którym można wykryć ewentualne choroby już we wczesnym stadium ich rozwoju. By dodać otuchy nieprzekonanym i zestresowanym, Agata Młynarska chętnie towarzyszy im w przychodniach.
Agata Młynarska podkreśla, że obok zdrowego stylu życia najlepsze, co można zrobić dla siebie i swojego zdrowia, to regularne wykonywanie badań okresowych. Rokowania pacjenta są w dużej mierze uzależnione od stopnia zaawansowania choroby, dlatego warto na bieżąco robić skan swojego organizmu, by sprawdzać podstawowe parametry i pracę organów. Prezenterka jest ambasadorką kampanii PZU „Nie gadaj, tylko się zbadaj!”, myśli więc nie tylko o sobie, ale także o innych.
– Najlepsze, co możemy zrobić dla naszych najbliższych, dla tych, których kochamy i którzy są dla nas ważni, to przekonać ich do tego, żeby dbali o swoje zdrowie, żeby żyli jak najdłużej. Mój przykład na pewno jest tutaj bardzo konstruktywny, bo ja pewnie nie byłabym w tym miejscu, w którym jestem, gdybym nie wzięła sobie do serca tych wszystkich rzeczy, które w kółko są powtarzane: odżywiaj się zdrowo, uprawiaj sport, bądź w dobrej formie, nie pal papierosów, nie pij alkoholu. Tak, ja się do tego stosuję, ponieważ chcę dłużej żyć. Z czułością tłumaczę to także moim bliskim i daję im w prezencie pakiety na różne badania – mówi agencji Newseria Lifestyle Agata Młynarska.
Prezenterka pilnuje także, by te pakiety zostały dobrze wykorzystane. Są więc takie momenty, kiedy zamiast umawiać się z przyjaciółkami na kawę i pogaduszki, po prostu zabiera je na badania.
– Jeżeli są to moje bliskie przyjaciółki, to na przykład umawiamy się wspólnie na mammografię albo na USG piersi. Przypominam im o jakichś badaniach czy też tłumaczę, jakie można zrobić, żeby dowiedzieć się na przykład, dlaczego boli je brzuch. Często spotykam się z tym, że dopiero jak trwoga, to trzeba uderzać w te najwyższe progi, a to czasami w ogóle nie jest potrzebne. Naprawdę wystarczy po prostu, nawet bez skierowania pójść na badania profilaktyczne, żeby się dowiedzieć, co mi jest – podkreśla.
Agata Młynarska zdaje sobie sprawę z tego, że w natłoku różnych spraw i obowiązków łatwo przegapić terminy badań profilaktycznych czy nawet odłożyć ich wykonanie na później, bo wydaje nam się, że jeśli czujemy się dobrze, to w naszym organizmie nie ma żadnych niepokojących zmian. Nic bardziej mylnego, kontrolę trzeba zlecić fachowcom, a prywatne diagnozy schować do kieszeni.
– Ja robię sobie bardzo dokładną rozpiskę tego, jak wyglądają moje badania profilaktyczne, i tego się trzymam, tym bardziej że jestem pod opieką poradni terapii biologicznej, więc tam w ogóle nie może się nic prześlizgnąć, bo co trzy miesiące jestem regularnie badana. Ale to są badania ukierunkowane na moją diagnozę, natomiast jest mnóstwo innych, takich jak mammografia czy kolonoskopia, które zawsze mam w głowie, że trzeba o nich pamiętać, i podczas wizyt rozmawiam z moim lekarzem o tym, kiedy powinnam je zrobić. Natomiast moim dzieciom, moim synowym, moim przyjaciółkom daję kalendarze, gdzie wspólnie wpisujemy terminy badań – mówi.
Prezenterka na bieżąco monitoruje stan swojego zdrowia. Nie pozwala, by jakaś choroba rozwijała się w sposób niekontrolowany i zagrażała jej życiu. Jak zaznacza, dobrym pomysłem są skrupulatne notatki, które bardzo przydają się podczas wizyty w gabinecie lekarskim.
– Prowadzę dziennik pacjenta i jestem, bym powiedziała, rzadkością w przestrzeni pacjentów. Kiedy jestem pytana przez lekarza o to, jak się czułam rok czy dwa lata temu, to dzięki temu dzienniczkowi jestem w stanie precyzyjnie odpowiedzieć. Nie sposób wszystkiego zapamiętać, więc ja mam swój mały czerwony notesik i w nim notuję, jakie mam objawy, jakie biorę leki. I wtedy też czuję, że mam większą kontrolę nad stanem zdrowia, nad chorobami i jestem zupełnie inaczej traktowana przez lekarzy, bo oni wiedzą, że siedzi przed nimi zawodniczka, która nie da się tak łatwo zbyć, że jest konkret. I taki sam konkret jest potrzebny u każdego w kalendarzu. Rozpiska badań profilaktycznych naprawdę nic nie kosztuje – dodaje Agata Młynarska.
Czytaj także
- 2024-10-21: Polsko-francuski zespół naukowców nagrodzony za opracowanie fluorescencyjnych barwników. W przyszłości mogą m.in. pomóc w leczeniu raka
- 2024-10-10: Niewystarczające finansowanie polskiej nauki. Badacze rezygnują albo wyjeżdżają za granicę
- 2024-10-07: Nowotwór wykryty na wczesnym etapie może być całkowicie wyleczalny. Tylko co trzeci Polak wykonuje jednak regularne badania profilaktyczne
- 2024-10-24: Agata Młynarska: Kobiety coraz odważniej rozmawiają na trudne tematy. Bardzo odważnie bronią swojego zdania
- 2024-10-08: Agata Młynarska: W natłoku spraw odłożyłam na bok diagnostykę raka piersi. Przy okazji badań przesiewowych okazało się, że jest tam guz
- 2024-10-01: Pozytywne doświadczenia w podróży mogą poprawić kondycję fizyczną i psychiczną. Naukowcy zbadali to za pomocą teorii fizyki
- 2024-09-10: Polska biotechnologia mierzy się z ogromnym niedofinansowaniem. Mimo to ma duży potencjał rozwoju, w szczególności segment badań klinicznych
- 2024-08-22: Duży zastrzyk finansowy dla sektora zdrowia z KPO. Około 1,2 mld zł trafi na część badawczo-rozwojową i Centra Wsparcia Badań Klinicznych
- 2024-08-29: Sektor badań klinicznych w Polsce szybko się rozwija. Środki z KPO pomogą utworzyć nowe Centra Wsparcia Badań Klinicznych
- 2024-07-08: Trwają prace nad pierwszym pakietem ułatwień dla biznesu. Założenia drugiego będą znane na przełomie lipca i sierpnia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.