Mówi: | Alicja Węgorzewska |
Funkcja: | śpiewaczka operowa, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej |
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła
Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.
Wśród tegorocznych laureatek nagród SHEO przyznawanych przez redakcję tygodnika „Wprost” znalazła się Alicja Węgorzewska. Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana w kategorii „Kultura” za nieoceniony wkład w rozwój polskiej kultury. Nagrodę otrzymała za wyjątkowe zasługi w popularyzowaniu kultury operowej i edukacji muzycznej wśród dzieci i młodzieży. Szczególne uznanie należy się jej za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior, unikalnego projektu edukacyjno-artystycznego skierowanego do młodego odbiorcy. Od pierwszej edycji w 2020 roku festiwal ten stał się integralną częścią Festiwalu Mozartowskiego, oferując młodym widzom i wykonawcom przestrzeń do poznawania i interpretowania dzieł Mozarta.
– Nasza nowa premiera dotyczy wersji „Czarodziejskiego fletu”, która się nazywa „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu”. Jest to wspaniała inscenizacja Giovanny’ego Castallanosa, do której sięgnęliśmy, aby zaprosić studentów i doktorantów Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina, który sama kończyłam i który jest mi bardzo bliską uczelnią. Pomyślałam, że jeśli mamy już szóstą edycję Mozart Junior, to dobrze by było rozwinąć tę część festiwalu o współpracę z młodymi ludźmi – mówi agencji Newseria Alicja Węgorzewska.
Scenariusz do tej inscenizacji napisała Kalina Cyz, reżyserią zajął się Tomasz Man, orkiestrę poprowadził Jerzy Wołosiuk, a kostiumy przygotował Marcin Łobacz.
– Zależało mi na tym, aby ci młodzi ludzie po prostu mogli współpracować z najlepszymi, żeby mogli stanąć na scenie w prawdziwych kostiumach, w pięknej inscenizacji, nie studenckiej, nie prowadzonej na wyrwanej, małej tożsamości. Przygotowywane były dwie obsady, jedna wystąpiła, druga zabezpieczała. Będziemy nadal rozwijać tę współpracę, bo to jest najlepszy i najpiękniejszy rozwój. Ja sobie przypominam moją drogę, kiedy stanęłam na scenie Opery Kameralnej w Wiedniu. Miałam wtedy 18 spektakli i sześć tygodni prób i pamiętam, jaki to był kamień milowy w moim rozwoju jako młodej śpiewaczki – mówi.
Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej zadedykowała ten spektakl młodzieży, żeby zainteresować odbiorców z tej grupy wiekowej takim repertuarem i taką formą sztuki.
– „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” jest przygotowana przez młodzież dla młodzieży. I ona właśnie na taką 60-minutową wersję przyjdzie, bo to jest świetne przygotowanie młodego człowieka do tego, że jeśli będzie mu za mało, to może zechce pójść na pełną trzygodzinną wersję „Czarodziejskiego fletu”. Niedawno też zagraliśmy „Requiem” Mozarta w wersji Howarda Armana i na widowni również można było zobaczyć wielu młodych ludzi – mówi.
Alicja Węgorzewska twierdzi, że w dobie rozwoju technologicznego, kiedy smartfony i media społecznościowe mają tak potężną władzę nad młodymi ludźmi, trzeba szczególnie mocno zadbać o rozwój kulturalny tego pokolenia.
– „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” już na zawsze zostanie w naszym repertuarze. Mam nadzieję, że doceni to kapituła Teatralnych Nagród Muzycznych imienia Jana Kiepury, bo tam też zgłaszamy takie spektakle. Wierzę, że ten tytuł zachęci młodzież i dzieci do przychodzenia do opery również na nasze duże tytuły, na nasz repertuar – dodaje.
Program Festiwalu Mozart Junior obejmuje spektakle operowe dostosowane do dzieci, takie jak „Czarodziejski flet piccolo” czy „Bastien i Bastienne”, warsztaty teatralno-operowe oraz koncerty młodych wirtuozów. To świadczy o kompleksowym podejściu do edukacji muzycznej. Dzięki inicjatywie Alicji Węgorzewskiej młodzi artyści z całej Polski mają również możliwość uczestniczenia w takich projektach jak Młodzieżowa Orkiestra Mozartowska, gdzie pod okiem doświadczonych muzyków rozwijają swoje umiejętności i pasję do muzyki klasycznej.
Czytaj także
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-05-20: Lanberry: Szykuję grube show, które zapadnie widzom w pamięci. Przede mną intensywne miesiące, w weekendy będziemy grać po cztery–pięć koncertów
- 2025-05-21: Bryska: Dla mnie Opera Leśna to bardzo sentymentalne miejsce. Jako dziecko oglądałam festiwale w Sopocie, a teraz sama mogę na nich występować
- 2025-05-20: Mietek Szcześniak: Cokolwiek ludzie mówią o Edycie Górniak, ważne jest przede wszystkim to, że świetnie śpiewa. Ona po prostu jest diwą
- 2025-05-21: Tadeusz Drozda: Po 52 latach kariery na estradzie wystąpię nie jako artysta kabaretowy, ale jako piosenkarz. Jak przed każdym debiutem jest trema
- 2025-05-23: Zespół Kombii: W tym roku świętujemy 50-lecie naszej współpracy. Jesteśmy nadal w tym zawodzie z miłości do muzyki i do naszych fanów
- 2025-05-22: Jeden Osiem L: Przygotowaliśmy nową aranżację utworu „Jak zapomnieć”. Ten przebój śpiewają z nami już kolejne pokolenia
- 2025-05-08: J. Scheuring-Wielgus: Napięcia geopolityczne wymagają silniejszego zjednoczenia państw Europy. To lekcja z II wojny światowej
- 2025-06-03: Wiedza Polaków o gospodarce i finansach niewystarczająca. To może się przekładać na błędne decyzje inwestycyjne
- 2025-05-14: 37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.