Mówi: | Alicja Węgorzewska |
Funkcja: | śpiewaczka operowa, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej |
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła
Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.
Wśród tegorocznych laureatek nagród SHEO przyznawanych przez redakcję tygodnika „Wprost” znalazła się Alicja Węgorzewska. Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana w kategorii „Kultura” za nieoceniony wkład w rozwój polskiej kultury. Nagrodę otrzymała za wyjątkowe zasługi w popularyzowaniu kultury operowej i edukacji muzycznej wśród dzieci i młodzieży. Szczególne uznanie należy się jej za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior, unikalnego projektu edukacyjno-artystycznego skierowanego do młodego odbiorcy. Od pierwszej edycji w 2020 roku festiwal ten stał się integralną częścią Festiwalu Mozartowskiego, oferując młodym widzom i wykonawcom przestrzeń do poznawania i interpretowania dzieł Mozarta.
– Nasza nowa premiera dotyczy wersji „Czarodziejskiego fletu”, która się nazywa „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu”. Jest to wspaniała inscenizacja Giovanny’ego Castallanosa, do której sięgnęliśmy, aby zaprosić studentów i doktorantów Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina, który sama kończyłam i który jest mi bardzo bliską uczelnią. Pomyślałam, że jeśli mamy już szóstą edycję Mozart Junior, to dobrze by było rozwinąć tę część festiwalu o współpracę z młodymi ludźmi – mówi agencji Newseria Alicja Węgorzewska.
Scenariusz do tej inscenizacji napisała Kalina Cyz, reżyserią zajął się Tomasz Man, orkiestrę poprowadził Jerzy Wołosiuk, a kostiumy przygotował Marcin Łobacz.
– Zależało mi na tym, aby ci młodzi ludzie po prostu mogli współpracować z najlepszymi, żeby mogli stanąć na scenie w prawdziwych kostiumach, w pięknej inscenizacji, nie studenckiej, nie prowadzonej na wyrwanej, małej tożsamości. Przygotowywane były dwie obsady, jedna wystąpiła, druga zabezpieczała. Będziemy nadal rozwijać tę współpracę, bo to jest najlepszy i najpiękniejszy rozwój. Ja sobie przypominam moją drogę, kiedy stanęłam na scenie Opery Kameralnej w Wiedniu. Miałam wtedy 18 spektakli i sześć tygodni prób i pamiętam, jaki to był kamień milowy w moim rozwoju jako młodej śpiewaczki – mówi.
Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej zadedykowała ten spektakl młodzieży, żeby zainteresować odbiorców z tej grupy wiekowej takim repertuarem i taką formą sztuki.
– „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” jest przygotowana przez młodzież dla młodzieży. I ona właśnie na taką 60-minutową wersję przyjdzie, bo to jest świetne przygotowanie młodego człowieka do tego, że jeśli będzie mu za mało, to może zechce pójść na pełną trzygodzinną wersję „Czarodziejskiego fletu”. Niedawno też zagraliśmy „Requiem” Mozarta w wersji Howarda Armana i na widowni również można było zobaczyć wielu młodych ludzi – mówi.
Alicja Węgorzewska twierdzi, że w dobie rozwoju technologicznego, kiedy smartfony i media społecznościowe mają tak potężną władzę nad młodymi ludźmi, trzeba szczególnie mocno zadbać o rozwój kulturalny tego pokolenia.
– „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” już na zawsze zostanie w naszym repertuarze. Mam nadzieję, że doceni to kapituła Teatralnych Nagród Muzycznych imienia Jana Kiepury, bo tam też zgłaszamy takie spektakle. Wierzę, że ten tytuł zachęci młodzież i dzieci do przychodzenia do opery również na nasze duże tytuły, na nasz repertuar – dodaje.
Program Festiwalu Mozart Junior obejmuje spektakle operowe dostosowane do dzieci, takie jak „Czarodziejski flet piccolo” czy „Bastien i Bastienne”, warsztaty teatralno-operowe oraz koncerty młodych wirtuozów. To świadczy o kompleksowym podejściu do edukacji muzycznej. Dzięki inicjatywie Alicji Węgorzewskiej młodzi artyści z całej Polski mają również możliwość uczestniczenia w takich projektach jak Młodzieżowa Orkiestra Mozartowska, gdzie pod okiem doświadczonych muzyków rozwijają swoje umiejętności i pasję do muzyki klasycznej.
Czytaj także
- 2025-07-29: Dobrobyt Polski uzależniony od wiedzy społeczeństwa o ekonomii i finansach. Takiej edukacji wciąż za mało jest w szkołach
- 2025-07-31: Dostęp do danych kluczowy dla dobrego funkcjonowania rynku kredytowego. Wymianę informacji można jeszcze poprawić
- 2025-06-16: Dostępność antykoncepcji awaryjnej wzrosła, ale wiedza o niej nadal jest niewystarczająca. To w Polsce wciąż temat tabu
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-06-26: Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze
- 2025-06-20: Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy
- 2025-05-20: Lanberry: Szykuję grube show, które zapadnie widzom w pamięci. Przede mną intensywne miesiące, w weekendy będziemy grać po cztery–pięć koncertów
- 2025-05-21: Bryska: Dla mnie Opera Leśna to bardzo sentymentalne miejsce. Jako dziecko oglądałam festiwale w Sopocie, a teraz sama mogę na nich występować
- 2025-05-20: Mietek Szcześniak: Cokolwiek ludzie mówią o Edycie Górniak, ważne jest przede wszystkim to, że świetnie śpiewa. Ona po prostu jest diwą
- 2025-05-21: Tadeusz Drozda: Po 52 latach kariery na estradzie wystąpię nie jako artysta kabaretowy, ale jako piosenkarz. Jak przed każdym debiutem jest trema
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

A. Hyży: Hubert Urbański jest wisienką na torcie ramówki. To część planu Edwarda Miszczaka tworzenia telewizji gwiazd
Agnieszka Hyży, Elżbieta Romanowska, Lanberry, Martyna Kupczyk i Ewa Wachowicz wierzą, że kultowy format „Milionerzy” zyska w Polsacie drugie życie i znów milion będzie nie tylko w nazwie i w głównej wygranej, ale i w oglądalności. Teleturniej miał swoją premierę na antenie telewizji TVN w 1999 roku. Teraz prawa do tego programu wykupił Polsat. Prowadzącym pozostaje Hubert Urbański, który cieszy się zarówno sympatią widzów, jak i uznaniem innych gwiazd związanych z tą stacją. Zapewniają one, że będą oglądać nowe odcinki i już typują je na hit tej jesieni.
Polityka
Wśród Polaków rośnie zainteresowanie produktami emerytalnymi. Coraz chętniej wpłacają oszczędności na konta IKE i IKZE

Wzrosła liczba osób, które oszczędzają na cele emerytalne, jak również wartość zgromadzonych środków. Liczba uczestników systemu emerytalnego wyniosła w 2024 roku ponad 20,8 mln osób, a wartość aktywów – 307,5 mld zł – wynika z najnowszych danych Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF). Wyraźny wzrost odnotowano w przypadku rachunków IKE i IKZE, na których korzyść działają m.in. zachęty podatkowe. Wpłacane na nie oszczędności są inwestowane, a tym samym wspierają gospodarkę i mogą przynosić atrakcyjną stopę zwrotu.
Motoryzacja
Gwiazdy: Rower może być alternatywą dla samochodu. To nie tylko tani i ekologiczny środek transportu, ale też wspiera zdrowie

Jeśli tylko pogoda na to pozwala, to Anna Powierza, Iwona Guzowska i Piotr Zelt chętnie przesiadają się na rower, który doskonale sprawdza się zarówno jako środek transportu w zakorkowanym mieście, jak również podczas wycieczek krajoznawczych czy treningów zdrowotnych. Gwiazdy zgodnie przyznają, że jazda jednośladem przynosi wiele korzyści dla organizmu, jest również przyjazna dla środowiska. Pozwala też zaoszczędzić na paliwie i opłatach za parkowanie.