Mówi: | Izabela Sakutova |
Funkcja: | ekspertka brafittingu |
Do końca października można oddawać do sklepów stare biustonosze. Dotychczas w ramach akcji walki z rakiem piersi udało się zebrać prawie 6 ton biustonoszy
To już dziewiąta edycja kampanii Dotykam=Wygrywam, której celem jest promocja zdrowia piersi poprzez regularne ich samobadanie i noszenie dobrze dobranego biustonosza. Jednym z jej żelaznych punktów jest przekazywanie niepasujących biustonoszy do reCYClingu. W ubiegłym roku udało się zebrać blisko 30 tys. sztuk. Teraz z powodu pandemii nie tylko zbiórka, ale również wszelkie działania edukacyjne w tym zakresie są utrudnione. Dlatego też pomysłodawczyni kampanii Izabela Sakutova apeluje do Polek, by wykorzystały jeszcze ostatnie dni miesiąca i włączyły się w tę biustopozytywną akcję.
W sumie w trakcie ośmiu edycji kampanii Dotykam=Wygrywam zebrano 96 699 staników, czyli prawie 6 ton. W ramach nurtu eco zero waste nadano im drugie życie i przekazano firmie recyklingowej.
– Namawiamy Polki do przyniesienia swoich starych, źle dopasowanych, czy to za dużych, czy to za małych biustonoszy, których po prostu nie używają, i oddania ich właśnie do reCYClingu. Robimy kilka fajnych rzeczy, po pierwsze, coś charytatywnego, bo te biustonosze przez partnera kampanii zostają dalej przeznaczone właśnie do pierwotnego recyklingu. Zostają przekazane do biedniejszych krajów afrykańskich dla kobiet, które nie mają możliwości finansowej, żeby kupić sobie nowy biustonosz. A pieniądze, które uzyskujemy od partnera, bo on za każdy taki dobry, fajny oddany biustonosz płaci nam 1,22 zł, zostają przeznaczone na wsparcie dwóch organizacji – mówi agencji Newseria Izabela Sakutova, ekspertka brafittingu.
Jedną z nich jest Fundacja Wsparcie na Starcie, która działa wśród nastolatek i ma za zadanie budowanie u nich zdrowych nawyków dbania o piersi poprzez regularne samobadanie i noszenie dobrze dopasowanego biustonosza, a drugą – Stowarzyszenie Polskie Amazonki Ruch Społeczny, które przeznacza te środki na badania dla podopiecznych.
– Robimy coś charytatywnego, wspieramy walkę z rakiem piersi, wspieramy również działania ekologiczne, bo ograniczamy produkcję biustonoszy, nadajemy im drugie życie, a dodatkowo jeszcze dostajemy prezent od sklepów, bo za każdy taki oddany biustonosz sklepy biorące udział w akcji dają 20 zł rabatu na dobrze dopasowany biustonosz marki Panache – mówi Izabela Sakutova.
W ubiegłym roku akcja zbierania biustonoszy przerosła najśmielsze oczekiwania organizatorów. Pomysłodawczyni kampanii wierzy, że przy odpowiednim zaangażowaniu jest jeszcze szansa, by powtórzyć ten rekord.
– Udało nam się zebrać blisko 30 tys. sztuk biustonoszy z reCYClingu, więc to był najwyższy dotychczasowy poziom. Mam nadzieję, że w tym roku uda nam się pobić ten wynik, pomimo niestety niesprzyjających warunków związanych z pandemią. Ale jesteśmy dobrej myśli, sklepy brafittingowe, których listę można znaleźć na stronie DotykamWygrywam.pl, też działają i namawiają do udziału w kampanii. Blisko 170 punktów zaangażowało się w zbiórkę tych biustonoszy. Jeszcze do końca października można tam przynieść, skorzystać z rabatu i zrobić coś fajnego – mówi brafitterka.
Izabela Sakutova ubolewa jednak nad tym, że teraz prowadzenie kampanii w znacznym stopniu utrudnia sytuacja epidemiologiczna. Salony brafittingowe odwiedza zdecydowanie mniej klientek niż w analogicznym okresie rok temu.
– Normalnie w październiku to u nas wrzało i było gwarno, kobiety przychodziły z naręczami tych biustonoszy. Nadal przychodzą, ale niestety jest ich mniej. Dlatego apel, abyśmy w tych ostatnich dniach jeszcze się zmobilizowały i przyszły. Pandemia nie pozwala nam przeprowadzić również biustopozytywnych spotkań związanych z kampanią Dotykam=Wygrywam, które też miały miejsce w salonach brafittingowych w październiku. Fundacja Wsparcie na Starcie też musiała ograniczyć organizowanie pogadanek w szkołach. Ale mamy na to sposób, właśnie tworzymy nagranie wideo, które będzie dostępne całkowicie bezpłatnie dla szkół wraz z pakietem materiałów edukacyjnych – mówi.
Pomysłodawczyni akcji podkreśla, że jednym z elementów tegorocznej kampanii Dotykam=Wygrywam jest również książka-cegiełka „Pokochaj swoje piersi. Biustopozytywny poradnik dla dziewcząt i ich mam”.
– Tę książkę napisałam charytatywnie, nie zarabiam na niej ani grosza, jej celem było dotarcie do nastolatek, danie im wiedzy, dzięki której będą mogły poczuć się pewniej ze zmianami, które zachodzą w ich ciele, zmianami dotyczącymi piersi. W okresie wzrostu bowiem ciało dziewczynek się zmienia, piersi mogą rosnąć szybciej bądź wolniej, hormony buzują i te wszystkie symptomy mogą powodować w nich dezorientację i budzić zaniepokojenie. I dlatego w książce poruszam wszelkie tematy związane ze wzrostem, rozwojem piersi, czyli to, kiedy mój biust zacznie bądź przestanie rosnąć, czy rozmiar mojego biustu i jego kształt jest właściwy, czy to normalne, że jedna pierś jest większa od drugiej – mówi Izabela Sakutova.
Całkowity dochód ze sprzedaży tej książki również zostanie przeznaczony na Fundację Wsparcie na Starcie, która za te pieniądze zbuduje bezpłatną biustopozytywną aplikację.
I choć świadomość Polek w kwestii samobadania piersi i noszenia dobrze dopasowanego biustonosza z roku na rok jest coraz większa, to jednak statystyki nie napawają optymizmem. Wiele kobiet wciąż nie ma odwagi, by odpowiednio wcześnie zgłosić się na mammografię.
– Celem samobadania jest wczesne wykrycie ewentualnych zmian, które mogą mieć miejsce w naszych piersiach, i szybka reakcja na nie. Wtedy nasze zdrowie może być w stu procentach uratowane, bo zabiegi będą skuteczniejsze. Ale niestety według zeszłorocznych statystyk ponad 18 tys. kobiet było zdiagnozowanych z rakiem piersi, a blisko 5 tys. z nich niestety zmarło właśnie z tego powodu, że zbyt późno zgłosiły się do lekarza. One, nawet jeżeli coś czuły, to bały się pójść i skonfrontować to z lekarzem. A tymczasem im dłużej zwlekamy, tym zmniejszają się nasze szanse na wyleczenie. Dlatego już młode dziewczyny powinny wiedzieć, że nie ma nic złego w tym, że dotykamy własnych piersi, że ten dotyk może uratować nam życie – mówi pomysłodawczyni akcji.
Akcję Dotykam=Wygrywam wspierają ambasadorzy nawołujący do wypracowania w sobie nawyku dbania o zdrowie piersi. Są wśród nich m.in. Beata Sadowska, Daria Widawska, Elżbieta Romanowska, Aleksandra Kisio, Karolina Szostak, Lidia Kalita, Anna Iberszer i Anna Męczyńska, oraz dwóch panów: Qczaj i Michał Piróg.
– Coraz więcej mamy też kontaktu z różnymi firmami, które chcą wspierać działania kampanii Dotykam=Wygrywam, angażują się i organizują też u siebie zbiórki reCYClingowe, by wesprzeć działania kampanii i walkę z rakiem piersi. Widzimy też wzrost zaangażowania zwyczajnych ludzi, i mężczyzn, i kobiet, którzy na naszych kanałach w mediach społecznościowych piszą, że też chcą się zaangażować i lokalnie u siebie zbierać. Pod względem działań Dotykam=Wygrywam ewidentnie widzimy więc wzrost zainteresowania – mówi Izabela Sakutova.
Czytaj także
- 2025-08-05: 1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
- 2025-06-27: Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku
- 2025-07-02: Polki coraz bardziej świadomie podchodzą do profilaktyki nowotworów piersi. Wciąż jednak blisko połowa się nie bada
- 2025-06-13: Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne
- 2025-06-23: Bartłomiej Nowosielski: Osoby z chorobą otyłościową są stygmatyzowane. Hejterów nie obchodzi to, że po drugiej stronie jest człowiek z emocjami
- 2025-07-03: Otyłość nie wynika z braku samodyscypliny czy lenistwa. Ta poważna choroba niesie ze sobą 200 różnych powikłań
- 2025-06-27: Anna Czartoryska-Niemczycka: Mój tata czytał mi książki. Teraz nagrania z jego głosem są najpiękniejszą pamiątką po nim
- 2025-06-02: Mateusz Banasiuk: Dużo czytam swojemu synowi, bo kiedyś mój tata też mi czytał. Lektury lepiej wpływają na jego wyobraźnię i wyciszenie niż oglądanie bajek
- 2025-05-26: Maciej Pertkiewicz: Smartfony i komputery są bardzo dużą konkurencją dla książek. Bez odpowiedniej zachęty czy delikatnego przymusu dziecko samo nie sięgnie po lekturę
- 2025-03-27: Drugie życie zużytego oleju spożywczego. Można go wykorzystać do produkcji biopaliw, ale też kosmetyków czy farb
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Edyta Herbuś: Ostatnio bardziej koncentrowałam się na aktorskim rozwoju w teatrze. Teraz znowu zawołała mnie telewizja i jest to czas fajnego odświeżenia
Tancerka robi sobie przerwę od teatralnej sceny i cieszy się, że teraz będzie jej więcej w telewizji. Ostatnie tygodnie spędza przede wszystkim na planie produkcji realizowanych dla Polsatu. Swoich sił próbuje między innymi w 22. edycji programu „Twoja twarz brzmi znajomo”. Będzie ją można oglądać również w nowych odcinkach serialu „Przyjaciółki”. Edyta Herbuś zaznacza jednak, że niezależnie od tego, jak bardzo jest zajęta, zawsze znajdzie chwilę, by potańczyć czy stworzyć spontaniczny układ choreograficzny.
Edukacja
Zaspokajanie potrzeb behawioralnych kota pomaga w budowaniu z nim pozytywnych relacji. Kluczem jest poznanie jego typu osobowości

Dobrostan kotów w dużej mierze zależy od właściwej opieki. Niezwykle istotne jest zaspokajanie ich potrzeb behawioralnych, wśród których ważne jest poczucie bezpieczeństwa, ale również m.in. prawidłowa dieta czy też instynkt łowiecki. Dla opiekunów pomocne w tym może być poznanie typu osobowości swojego kota. Już 7 sierpnia 2025 roku w specjalnej strefie WHISKAS przed wejściem do centrum handlowego Westfield Arkadia w Warszawie każdy będzie mógł wziąć udział w specjalnym Quizie Osobowości Kota i spotkaniu z behawiorystą.
Media
Tomasz Jacyków: W tym sezonie w Polsacie jest dużo „spadochroniarzy” z innych stacji. Ja nie oglądam telewizji w ogóle

Co prawda stylista zaznacza, że nie ogląda telewizji, ale pojawił się na prezentacji jesiennej ramówki Polsatu. To dla niego okazja, by nie tylko samemu się pokazać na ściance w nietuzinkowym stroju, ale także podejrzeć, co pozostali postanowili na siebie założyć. Tomasz Jacyków zauważa też, że do stacji dołączyły niedawno nazwiska wcześniej kojarzone z innymi kanałami, jest więc ciekawy, jakie będą efekty tej współpracy.