Newsy

Kobiety coraz częściej na wysokich stanowiskach w branżach uznawanych dotąd za męskie

2013-10-10  |  05:55

Coraz więcej kobiet zajmuje kierownicze stanowiska w sektorach, które dotychczas uważane były za typowo męskie. Widać to również w nieruchomościach, szczególnie w sektorze nieruchomości handlowych. – Im bliżej do typowo „kobiecych” tematów w tej branży, tym więcej kobiet jest zatrudnionych i tym większa jest ich odpowiedzialność i wpływ na kształtowanie tych rynków – mówi Alexander Morari, partner zarządzający w firmie Property Talents.

Z raportu Property Talents wynika, że w branży nieruchomości tylko 29 proc. pracowników to kobiety. Jednak to one coraz częściej są poszukiwane do pracy w sektorze związanym z nieruchomościami handlowymi.

  W bardziej technicznych sektorach, jak nieruchomości magazynowe albo biurowe, stosunkowo mniej jest zaangażowanych kobiet na różnych poziomach odpowiedzialności – wyjaśnia Alexander Morari w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

W centrach handlowych, u deweloperów, zarządców budynków handlowych lub w firmach, które w nie inwestują, kobiety często zajmują wysokie stanowiska. Zdaniem przedstawiciela Property Talents, to nieprzypadkowa tendencja.

  Jeżeli patrzymy na piramidę hierarchiczną struktur w firmach na rynku nieruchomości handlowych, to bardzo duża część jest kierowanych właśnie przez kobiety – na stanowiskach CEO lub top management – mówi Alexander Morari. – Jest to związane z tym, że jest to branża blisko kształtowania całego procesu zakupów, formowania centrów handlowych i ich ofert. To są również odpowiednie relacje biznesowe, negocjacje z sieciami handlowymi z segmentów fashion, accessories lub dóbr luksusowych.

Liczba kobiet pracujących w branżach uznawanych za typowo męskie wzrosła przez ostatnich dziesięć lat od kilku do kilkunastu procent, w zależności od branży. Jak podkreśla Morari, w sektorze nieruchomości wciąż można zauważyć taką prawidłowość, że im więcej ryzyka i stresu wiąże się z danymi stanowiskami, tym mniej kobiet jest tam zaangażowanych.

Z raportu Property Talents wynika, że kobiety stanowią większość pracowników w grupach poniżej 23. roku życia oraz pomiędzy 31. a 35. rokiem życia (odpowiednio 70 i 60 proc.). Wraz z rosnącym wiekiem badanych zmniejsza się udział kobiet zatrudnionych w tej branży – we wszystkich grupach powyżej 36 lat to mężczyźni stanowią zdecydowaną większość.

Czytaj także

Transmisje online

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Handel

Sieci handlowe i producenci żywności wycofują jaja z chowu klatkowego. Już co trzecie opakowanie jaj pochodzi z chowów alternatywnych

Niemal 75 proc. Polaków negatywnie ocenia hodowlę klatkową. Podobny odsetek uważa, że firmy powinny publicznie informować o postępach w wycofywaniu jaj klatkowych. W ślad za rosnącą świadomością społeczną firmy coraz częściej rezygnują ze sprzedaży jaj od kur w klatkach. Do końca 2023 r. 161 firm działających w Polsce, w tym wszystkie największe sieci sklepów, zobowiązało się wycofać jaja klatkowe, a ponad 39 proc. z nich wdrożyło już swoje zobowiązania w życie – wynika z raportu Stowarzyszenia Otwarte Klatki i Fundacji Alberta Schweitzera.

IT i technologie

Sztuczna inteligencja coraz bliższa ludzkiemu sposobowi przyswajania wiedzy. Naukowcy opracowali model, który uczy się języka tak jak dzieci

Naukowcy z Uniwersytetu Nowojorskiego opracowali model uczenia maszynowego, który naśladuje sposób, w jaki dzieci uczą się języka. Wykorzystując nagrania wideo i audio rejestrowane z perspektywy małego dziecka, model z powodzeniem nauczył się dopasowywać słowa do odpowiadających im obrazów. Wysoka, dwukrotnie większa niż w przypadku dużo większych modeli skuteczność pozwala przypuszczać, że jesteśmy bliscy zrozumienia tego, w jaki sposób dzieci zaczynają rozumieć język i go używać. Dotychczas poruszaliśmy się w obszarze niepotwierdzonych, a jedynie uprawdopodobnionych teorii.