Newsy

Polacy coraz chętniej podróżują motorem po Europie. Bez ubezpieczenia taka wycieczka może się jednak okazać kosztowna i problematyczna

2023-04-20  |  06:25
Mówi:Karol Domżała
Funkcja:zastępca dyrektora Biura Taryfikacji Ubezpieczeń Klientów Indywidualnych
Firma:Compensa TU SA Vienna Insurance Group
  • MP4
  • W Polsce od kilku lat sukcesywnie przybywa miłośników wypraw motocyklowych. Wskazuje na to zarówno rosnąca liczba rejestracji jednośladów, jak i wykupowanych polis. Właściciele motocykli przed ruszeniem w dłuższą trasę powinni jednak odpowiednio się do niej przygotować. Oprócz kompleksowego przeglądu stanu pojazdu i badań technicznych warto zadbać też o kompleksową ochronę ubezpieczeniową, np. na wypadek stłuczki albo awarii jednośladu. – Gama usterek, które mogą się przydarzyć motocyklistom na drodze, jest bardzo szeroka, a koszt holowania w takich sytuacjach potrafi sięgnąć nawet kilku tysięcy złotych – przestrzega Karol Domżała z Compensy.

    – W ostatnich latach widać wzrost zainteresowania motocyklistów podróżami zarówno po kraju, jak i po całej Europie, co ma odzwierciedlenie w sprzedaży nowych motocykli i polis. Segment turystyczny czy adventure na przestrzeni ostatnich pięciu lat zanotował wzrost o ponad 100 proc., podczas gdy segment ubezpieczeń motocykli w tym samym czasie wzrósł o 70 proc. – mówi agencji Newseria Biznes Karol Domżała, zastępca dyrektora Biura Taryfikacji Ubezpieczeń Klientów Indywidualnych Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

    Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w całym 2022 roku zarejestrowano nieco ponad 23,9 tys. motocykli, co stanowiło blisko 11-proc. wzrost r/r. To drugi najlepszy rezultat od 2015 roku (25,9 tys. rejestracji, wówczas był to wynik boomu na 125-tki, kiedy umożliwiono jazdę nimi posiadaczom prawa jazdy kategorii B). Po lekkim spowolnieniu od września do grudnia ub.r. w tym roku rynek ponownie pnie się w górę. W lutym zarejestrowano ponad 2 tys. jednośladów, z czego zdecydowaną większość stanowiły motocykle. To najlepszy wynik z lutego w ciągu ostatnich kilku lat. Coraz więcej jest także używanych pojazdów. Łącznie w okresie styczeń–luty 2023 roku zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 12 245 jednośladów, a nowe pojazdy stanowiły jedną trzecią tej liczby.

    Ta forma transportu zyskuje popularność nie tylko w kontekście codziennego poruszania się po mieście, lecz także w dalszych podróżach. Motocykliści w trasie są jednak narażeni na zdecydowanie więcej problemów niż kierowcy aut. Zerwanie linki sprzęgła, rozładowanie akumulatora czy nawet prozaiczne złapanie gumy może uniemożliwić dalszą podróż motocyklem, w którym – inaczej niż w samochodzie osobowym – nie ma miejsca na koło zapasowe.

    – Gama usterek, które mogą się przydarzyć motocyklistom, jest bardzo szeroka, począwszy od przebitej opony, przez awarię elektryki, kończąc na braku paliwa. Koszt holowania w przypadku takich sytuacji potrafi sięgnąć kilku tysięcy złotych. Dlatego w przypadku dalszej podróży motocyklem trzeba pamiętać przede wszystkim o ubezpieczeniu assistance, które zapewnia motocykliście pomoc na miejscu awarii, usprawnienie motocykla albo holowanie go do warsztatu – mówi ekspert.

    Assistance, czyli ubezpieczenie pomocy w drodze, jest dość powszechne wśród kierowców samochodów osobowych, ale jego popularność od kilku lat rośnie także wśród motocyklistów. Taka polisa w razie stłuczki lub awarii zapewni naprawę pojazdu na miejscu albo odholowanie go do wskazanego warsztatu. Jej cena jest uzależniona od wybranego zakresu ochrony i wpływa na nią m.in. limit takiego holowania. Motocyklista, który wybiera się swoim jednośladem w dalszą podróż, powinien zwrócić uwagę, aby był on mniej więcej zbliżony do odległości, jaką zamierza pokonać.

    – Świadomość ubezpieczeniowa wśród motocyklistów rośnie z każdym rokiem, coraz więcej motocyklistów wie o tym, że już od 100 zł rocznie – bo od takiej kwoty rozpoczyna się wysokość składki za ubezpieczenie assistance – mogą zapewnić sobie pomoc w razie nieprzewidzianej sytuacji na drodze. Potwierdzeniem tego faktu może być to, że już co drugi motocyklista, który zawiera OC w Compensie, dołącza do swojej polisy także ubezpieczenie assistance – mówi Karol Domżała.

    Ekspert Compensy przypomina, że standardowo każdy motocykl wyjeżdżający na drogę – tak samo jak samochód osobowy – musi mieć też obowiązkowe ubezpieczenie OC. Za brak takiej polisy grożą nie tylko kary finansowe, ale także ewentualne konsekwencje wypadku z winy nieubezpieczonego motocyklisty, np. pokrycie kosztów leczenia czy rehabilitacji osoby poszkodowanej w wypadku. Istotne jest również to, że nawet posiadanie OC nie chroni samego motocyklisty. Jeśli ucierpi on w wypadku, który sam spowodował, takie ubezpieczenie nie pokryje kosztów jego leczenia ani kosztów naprawy pojazdu.

    – Dlatego właśnie poza ubezpieczeniem assistance motocyklista, który wybiera się w dalszą podróż, powinien pamiętać także o ubezpieczeniu NNW oraz ubezpieczeniu autocasco – podkreśla ekspert Compensy. – Co ważne, motocyklista powinien mieć na uwadze również to, że standardowy zakres ubezpieczenia autocasco nie obejmuje wyposażenia dodatkowego w postaci kufrów, sakw czy tank bagów, a także jego stroju i kasku motocyklowego. Warto w związku z tym poszukać ubezpieczyciela, który taką dodatkową ochronę zapewni.

    Pakiet Motocykle w Compensie oferuje pomoc assistance w przypadku stłuczki, awarii albo wypadku na drodze, w tym także pojazd zastępczy: motocykl tej samej klasy lub samochód. Poza obowiązkowym OC i usługami pomocowymi obejmuje on także autocasco chroniące w razie uszkodzenia, zniszczenia czy kradzieży motocykla, ubezpieczenie NNW dla motocyklisty, a przy tym również możliwość objęcia ochroną akcesoriów takich jak kask, kurtka, buty, rękawice czy dodatkowe elementy wyposażenia nowego pojazdu, np. tank bagi. Ochrona funkcjonuje zarówno w Polsce, jak i za granicą, na terenie europejskich części państw należących do UE. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze

    Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.

    Infrastruktura

    Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach

    W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.

    Konsument

    Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

    Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.