Newsy

Polskie gwiazdy coraz chętniej inwestują w sztukę

2013-11-05  |  09:00
Polskie coraz częściej można spotkać na aukcjach dzieł wielkich artystów. Wydają pieniądze nie tylko na znanych malarzy czy rzeźbiarzy. Inwestują też np. w biżuterię czy sztukę użytkową początkujących twórców.

Do niedawna głośno było o zakupach tenisisty i milionera Wojciecha Fibaka, bizneswoman Grażyny Kulczyk czy aktora znanego z "Czterdziestolatka" Leonarda Pietraszaka. Mogą oni pochwalić się imponującymi zbiorami dzieł sztuki, m.in. takich sław jak Kantor, Malczewski, Abakanowicz czy Nowosielski.

Jednak także młodzi celebryci interesują się ostatnio kulturą z wyższej półki i zaczyna w nią inwestować.

– Największe grono gwiazd pojawia się na aukcjach fotografii. Gwiazdy z lat 60-tych przyciągają gwiazdy współczesne, ale również dość dużym zainteresowaniem cieszą się aukcje biżuterii i to one przyciągają osoby związane z polskim światem mody, np. projektantów– mówi Agata Szkup, dyrektor Sieci Sprzedaży Domu Aukcyjnego Desa Unicum.

Polskie gwiazdy zainteresowane są też sztuką związaną ze swoim zawodem.

– Osoby związane z teatrem kolekcjonują na przykład plakaty teatralne z lat 60-tych i 70-tych, najlepiej znanych artystów m.in. Andrzeja Pągowskiego czy Waldemara Świerzego – zauważa Agata Szkup.

Najbardziej wartościowymi kolekcjami dzieł mogą poszczycić się jednak tylko zagraniczne gwiazdy: m.in. Leonardo DiCaprio - miłośnik twórczości Picassa i Dalego, amator fotografii - Elton John czy fanka Fridy Kahlo - Madonna.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Film

Gwiazdy

Paweł Małaszyński: Nigdy nie miałem na pieńku z sąsiadami. Zresztą jak mieszkamy w jednym bloku, to fajnie trzymać się razem i wspierać

Aktor zapewnia, że nie utrzymuje dystansu w relacjach sąsiedzkich i zawsze stara się znaleźć czas dla ludzi, którzy mieszkają w jego bloku, choćby na krótką rozmowę. Nie gwiazdorzy i nie zamyka się przed nimi w czterech ścianach, ale chętnie opowiada im o swoich projektach zawodowych. Paweł Małaszyński podkreśla również, że bardzo ceni sobie i pielęgnuje znajomości zawarte kilka dekad temu w Białymstoku, gdzie się wychowywał.

Handel

Poprawia się jakość obsługi klientów. Konsumenci najlepiej oceniają branżę turystyczną

Po trzech latach spadków, spowodowanych m.in. pandemią i zaburzeniami w łańcuchach dostaw, poziom satysfakcji polskich konsumentów z jakości obsługi odnotował w końcu nagły wzrost, osiągając rekordowy wynik 79,1 proc. – wynika z cyklicznego badania realizowanego przez Polski Program Jakości Obsługi. Poprawę zanotowało aż 14 z 18 badanych branż, ale najlepsze oceny zebrała turystyka, czyli biura podróży, hotele, pensjonaty i linie lotnicze. Z drugiej strony niespodzianką okazał się mocny spadek dotychczasowego lidera rankingów jakości obsługi, czyli branży finansowej  banków, doradców i ubezpieczycieli.