Newsy

Większość Polek marzy o wnętrzu w stylu skandynawskim

2015-02-23  |  06:25

Polki kochają styl skandynawski. O mieszkaniu utrzymanym w takim klimacie marzy ponad 70 proc. kobiet. Panie doceniają przede wszystkim jego prostotę, elegancję i funkcjonalność. Rodaczki chcą mieszkać we wnętrzu przytulnym, dlatego dużą popularnością wciąż cieszy się także styl prowansalski, nawiązujący do klimatu francuskiej wsi.

Z badania „Mój dom” przeprowadzonego przez firmę Westwing Polska wynika, że 73 proc. Polek chciałaby urządzić mieszkanie w stylu skandynawskim. Kobiety doceniają jego prostotę i funkcjonalność, sprawdza się on bowiem zarówno w dużych apartamentach, jak i bardzo małych mieszkaniach. Niewielkie wnętrza dodatkowo optycznie powiększa i nadaje im przestronność. Zdaniem ekspertów zamiłowanie do tego stylu może wynikać przede wszystkim z faktu, że meble i dodatki skandynawskie łączą w sobie elegancki, nowoczesny design z przystępną ceną. Polki pokochały także charakterystyczne dla tego stylu jasne kolory i naturalne materiały, głównie drewno.

– Skandynawowie mają bardzo mało światła i robią wszystko, żeby to światło w domu zatrzymać. Malują ściany na biało, otwierają przestrzenie, mają też jasne meble, jasne podłogi. Któż by nie chciał mieszkać w takim pięknym i jasnym wnętrzu? Chyba każda Polka chciałaby mieszkać w takim przestronnym wnętrzu, dlatego my też otwieramy nasze przestrzenie i też lubimy te białe kolory – mówi Marta Suchodolska, dyrektor ds. stylu Westwing Polska, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle Skandynawowie także korzystają ze swoich bogactw naturalnych. Mają bardzo dużo drewna, więc wykorzystują je w swoich domach. Mają przede wszystkim drewniane meble i drewniane podłogi, oczywiście bielone, to też świadczy o tym, że chcą, jak najwięcej tego światła wprowadzić do domu.

Na drugim miejscu w rankingu znalazły się style: nowoczesny (54 proc.) i loftowy (55 proc.). We wnętrzach utrzymanych w modernistycznym klimacie gustują przede wszystkim osoby, które kochają surowość i oryginalność miejskiego życia. Dla stylu nowoczesnego i loftowego charakterystyczne są przede wszystkim przestrzeń, oświetlenie i industrialne dodatki. Większość uczestniczek badania twierdzi, że chciałaby mieszkać we wnętrzu przytulnym, dlatego popularnością wciąż cieszą się style rustykalny i prowansalski. O wnętrzu inspirowanym francuską wsią marzy 42 proc. ankietowanych.

– Ten przymiotnik „przytulne” to w ogóle słowo klucz, a taki jest styl prowansalski. Tutaj mamy trochę klasyki, starych mebli, przecieranych rzeczy, często postarzanych, w tym także się czujemy dobrze. Wyniki tego badania są trochę zabawne, dlatego że deklarujemy, że chcemy mieszkać w takim stylu nowoczesnym, pięknym, który nam się podoba, który znamy i do którego aspirujemy, a mieszkamy w równie pięknym stylu, ale bardziej przytulnym i klasycznym mówi Marta Suchodolska.

Blisko połowa Polek ceni także ponadczasowy, opierający się sezonowym modom styl klasyczny. Dla wnętrz utrzymanych w tym klimacie charakterystyczne są antyki i stylizowane elementy dekoracyjne, np. kryształowe żyrandole lub lustra z grawerami. Lekkości nadają wnętrzu jasne, pastelowe zasłony i materiały obiciowe.

– Najmniejszą popularnością cieszył się styl orientalny i to chyba wynika z tego, że on jest najtrudniejszy do zdefiniowania. Często ludzie styl orientalny kojarzą z jakimiś pamiątkami z podróży. Jak nie jeżdżę to możliwe, że ten dom w stylu orientalnym to nie jest dom, który mogę sobie urządzić. Poza tym jest to po prostu bardzo odległe naszej kulturze – mówi Marta Suchodolska.

W stylu orientalnym mieszkanie chciałoby urządzić tylko 13 proc. Polek. Styl ten charakteryzuje się dużą ilością kolorów i wzorów, wybierany jest raczej przez ludzi młodych. Urządza się w nim raczej jeden pokój, a nie całe mieszkanie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Psychologia

Beata Pawlikowska: To wszystko, czego doświadczyłam w dżungli amazońskiej, wstrząsnęło mną i pokazało mi prawdę o sobie samej. To właśnie był początek zmian w moim życiu

Pisarka preferuje podróżowanie w pojedynkę. Lubi wyjeżdżać w trudne, niedostępne rejony świata, bo takie wyprawy są także podróżą w głąb siebie. Chociażby w dżungli amazońskiej przekonała się, że decyzje, jakie podejmujemy na różnych etapach naszego życia, wynikają właśnie z naszego postrzegania samych siebie i świata. A z kolei to postrzeganie zależy od podświadomych przekonań, które są naszym wewnętrznym programem wgranym w dzieciństwie. W swojej książce zatytułowanej „Kody podświadomości” podróżniczka tłumaczy, że jeśli ktoś podświadomie wierzy na przykład w to, że nie ma prawa do szczęścia i jest gorszy od innych, to jego życiowa droga będzie właśnie wiernym odbiciem tych przekonań.

Konsument

Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność

Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.