Mówi: | Elżbieta Miksiewicz |
Funkcja: | współwłaścicielka Butiku Paryżanka |
Wśród klientek kupujących dobra luksusowe dominują aktywne zawodowo kobiety po 40. roku życia
Polki są coraz bardziej świadomymi konsumentkami dóbr luksusowych. Znają obowiązujące trendy i mają ulubione marki, którym długo pozostają wierne. Wśród klientek marek premium dominują aktywne zawodowo kobiety po 40. roku życia, które lubią wydawać pieniądze na luksusową odzież czy ekskluzywne wakacje.
Z raportu KPMG wynika, że Polacy są skłonni wydać na luksusowe przedmioty ok. 13 proc. swoich dochodów. Tego typu zakupów dokonują zarówno osoby, których zarobki znacznie przekraczają średnią krajową, jak i grupa zarabiających mniej. Ci ostatni chętnie robią luksusowe zakupy za pośrednictwem internetu, gdzie mogą nabyć produkty marki premium po znacznie niższych cenach. Polacy lubią też zakupy za granicą, przy okazji wakacyjnych wyjazdów. Wielu klientów polskich sklepów oferujących dobra luksusowe poprzestaje na jednej, mniej kosztownej rzeczy.
– Młode osoby poszukują bardziej akcesoriów, czyli pasów, torebek, etui na laptopy, iPhony – to są rzeczy mniej kosztowne, często w dosyć przystępnych cenach. Klientka dojrzalsza na pewno kupuje kompleksowo, czyli chce od razu mieć wszystko skompletowane. Chce mieć sweter, do tego chce mieć spodnie, sukienkę, płaszcz, wszystko pod kolor, tak żeby mogła odnowić sobie szafę na jesień czy na nadchodzący sezon – mówi Elżbieta Miksiewicz, współwłaścicielka Butiku Paryżanka, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria.
Najbogatsi Polacy spośród wszystkich towarów luksusowych najwięcej pieniędzy wydają na perfumy, odzież, obuwie i alkohol. Najbardziej lubiane odzieżowe marki premium to Armani, Gucci i Chanel. Większość miłośników dóbr luksusowych to osoby przywiązane do konkretnych marek, świadome czego szukają podczas zakupów.
– 70 proc. pań, które do nas zaglądają, to klientki przyzwyczajone do marki, które podróżują po świecie, znają firmy, obserwują trendy, znają jakość tych rzeczy, styl, tego poszukują i z tym się identyfikują – mówi Elżbieta Miksiewicz.
Zdaniem ekspertów w ciągu ostatnich lat bardzo zmienił się profil nabywców luksusowych towarów, zwłaszcza wśród kobiet. Zmiana dotyczy przede wszystkim nabywców marek premium. Kilka lat temu były to głównie 20-letnie dziewczyny. Dziś są to przede wszystkim kobiety po 40. roku życia, aktywne zawodowo, swobodnie dysponujące swoimi dochodami i chętnie wydające pieniądze na modne ubrania, jedzenie w eleganckich restauracjach i luksusowe wakacje.
– 20 lat temu na pewno były to tzw. żony przy mężach, które dysponowały kasą mężowską. Dzisiaj zdecydowanie są to panie zarabiające same na siebie. One nie muszą się pytać swojego współmałżonka, czy mogą pozwolić sobie na sukienkę, buty, futro, tylko przychodzą i kupują – mówi Elżbieta Miksiewicz
W 2013 roku Polacy wydali na dobra luksusowe 10 mld zł. Autorzy raportu KPMG prognozują, że w 2015 roku suma ta może wzrosnąć do 13 mld zł.
Czytaj także
- 2024-02-09: Prezydent Andrzej Duda wraca z wizyty w Afryce Wschodniej. Wśród tematów oprócz polskich inwestycji także projekty pomocowe i rozwojowe
- 2023-11-02: Destylarnia w Starogardzie Gdańskim przechodzi gruntowną rewitalizację. Jedna z największych fabryk w mieście ma się wkrótce stać wielkim centrum logistycznym
- 2023-11-03: Aneta Glam-Kurp: Caroline Derpienski jest bardzo złym przykładem dla nastolatek. Pokazuje, że wyznacznikiem wartości kobiety jest torebka – w jej przypadku podróbka
- 2023-12-12: Aneta Glam-Kurp: Nawet dziewczyna wychowana w nędznych warunkach na wsi może spełnić swoje marzenia. Można zacząć od niczego, a później mieć bajkowe życie jak ja
- 2023-07-05: Szwedzcy naukowcy: Dłuższe życie najczęściej oznacza także wydłużony proces umierania. Wielu seniorów wymaga przed śmiercią intensywnej opieki
- 2023-01-17: W najpopularniejszych zimowych kurortach ceny nieruchomości przestały rosnąć. Wciąż bywają jednak dużo wyższe niż w dużych miastach
- 2022-12-28: Polacy coraz chętniej kupują nieruchomości w Hiszpanii. Tamtejszy rynek premium jest bardzo odporny na kryzysy
- 2022-11-30: Porażka może być fundamentem przyszłego sukcesu. Biznes wciąż ma jednak problemy z takim konstruktywnym podejściem
- 2022-09-30: Sportowy brand Mercedesa notuje rekordowe wyniki sprzedaży. Elektryfikacja dużą szansą dla tego segmentu rynku
- 2022-04-11: Ekonomiści prognozują długotrwały spadek popytu na niektóre dobra konsumpcyjne. Wydatki na meble, odzież czy sprzęt AGD Polacy będą odkładać na lepsze czasy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Partner Serwisu Zdrowie
Media
Michel Moran: Dorota Szelągowska jest dobrą i prawdziwą osobą, a coraz mniej prawdziwych ludzi na tym świecie. Jesteśmy przyjaciółmi, odkąd spotkaliśmy się w programie
Znany szef kuchni cieszy się z tego, że dane mu jest realizować tak ważny dla niego projekt zawodowy wspólnie z Dorotą Szelągowską. Choć wcześniej sporadycznie spotykali się na korytarzach TVN–u, to dopiero na planie programu „MasterChef Nastolatki” mieli okazję bliżej się poznać. Szybko nawiązali nić porozumienia i zostali przyjaciółmi. Teraz obydwoje nie szczędzą sobie pochwał i miłych słów.
Styl życia
Maria Sadowska: Niektórym się nie chce i zamiast malowania pisanek używają gotowych barwników albo naklejek. Dla mnie to jedna z najważniejszych tradycji świątecznych
Reżyserka podkreśla, że w kultywowaniu tradycji przygotowywania pisanek nigdy nie wybiera drogi na skróty. Nie dla niej więc gotowanie jajek w łupinach cebuli czy ozdabianie naklejkami. Maria Sadowska preferuje ręcznie malowane pisanki i tuż przed Wielkanocą angażuje do tego swoich bliskich. Jej zdaniem to doskonała okazja do pogłębienia relacji rodzinnych, a także do uruchomienia czasem uśpionych pokładów wyobraźni i kreatywności.
Handel
Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej
Od 10 lat sukcesywnie rośnie udział alternatywnych systemów chowu kur niosek. Pochodzi z nich już co trzecie opakowanie jaj, choć nadal w klatkach żyje ponad 37 mln kur. Stopniowe zmiany w hodowli to skutek większej świadomości konsumentów, za którymi podąża branża HoReCa. Są oni gotowi nawet zapłacić więcej za jajka, które pochodzą z chowu nieklatkowego.