Komunikaty PR

Jak sprostać wyzwaniom związanym z wprowadzaniem produktów zbożowych?

2019-10-14  |  12:40
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.05 MB )

W pierwszych miesiącach życia pokarmem najlepiej dopasowanym do potrzeb niemowlęcia jest mleko mamy. Z upływem czasu wymagania żywieniowe młodego organizmu zmieniają się, dlatego ważne jest rozpoczęcie rozszerzania diety maluszka. Produkty zbożowe to jedne z pierwszych pokarmów uzupełniających jadłospis niemowlęcia. Ich wprowadzanie do menu małego smakosza może wiązać się z wieloma pytaniami, a nawet obawami. Zupełnie niepotrzebnie! Poznaj kilka praktycznych wskazówek, jak wybierać zboża dla malucha.

Kiedy maluch jest gotowy na pierwsze zboża?

Zgodnie z zaleceniami żywieniowymi, rozszerzanie diety należy rozpocząć nie wcześniej niż po ukończeniu przez niemowlę 17. tygodnia życia i nie później niż w 26. tygodniu[1]. Warto pamiętać, że na tym etapie mleko mamy wciąż powinno stanowić podstawę jadłospisu dziecka, a rozszerzanie diety ma na celu zapoznanie go z nowymi smakami i konsystencjami. Jako pierwsze w menu maluszka powinny pojawić się warzywa, po około 2. tygodniach owoce, a w następnej kolejności – produkty zbożowe.
 

Wskazówka:

Kiedy rodzice podejmą decyzję o wprowadzaniu nowych smaków do menu niemowlęcia, warto uzbroić się w cierpliwość. Akceptacja nowości może zająć dziecku trochę czasu – niekiedy potrzeba nawet kilku lub kilkunastu prób zanim maluch przyzwyczai się do nieznanego dotąd smaku. Warto pamiętać, że to rodzic decyduje, co i kiedy dziecko zje, ale to dziecko decyduje, czy posiłek zje i w jakiej ilości.


Kiedy wprowadzać gluten do diety niemowlęcia?

Produkty zawierające gluten eksperci zalecają wprowadzać do diety po ukończeniu przez dziecko 17. tygodnia i przed ukończonym 12. miesiącem życia[2]. Choć gluten to popularny alergen, nie należy zwlekać z jego podaniem – nawet jeśli w rodzinie występuje związana z nim alergia lub jego nietolerancja[3]. Tak jak każdy produkt należy rozpocząć wprowadzać go do jadłospisu w niewielkich ilościach, przy jednoczesnej obserwacji reakcji niemowlęcia[4].  
 

Wskazówka:

Gluten warto wprowadzać do diety niemowlęcia pod postacią glutenowych kaszek przeznaczonych specjalnie dla najmłodszych. Na samym początku zapoznawania malucha z produktami zbożowymi sprawdzi się np. kaszka manna. Wprowadzanie glutenu należy rozpocząć od podawania zaledwie kilku łyżeczek – z czasem maluch będzie gotowy na całą porcję.


Które zboża są odpowiednie dla najmłodszych?

W okresie wczesnego dzieciństwa młody organizm bardzo intensywnie się rozwija i rośnie, kształtują się jego narządy, układy, programuje się metabolizm. Bardzo ważna na tym etapie jest prawidłowo skomponowana dieta, która będzie zawierała bezpieczne produkty oraz dostarczy dziecku odpowiednią ilość składników odżywczych, niezbędnych do procesów dynamicznie zachodzących w jego organizmie. Produkty zbożowe w postaci kaszek przeznaczonych dla niemowląt i małych dzieci to posiłki o zbilansowanym składzie, które powstały z myślą o potrzebach najmłodszych. Zawierają zboża, których każda partia przechodzi nawet kilkaset testów jakości i bezpieczeństwa, a ich wartość odżywcza jest dopasowana do wymagań maluchów na różnych etapach rozwoju.
 

Wskazówka:

Porcja kaszki, przygotowana zgodnie z opisem na opakowaniu, stanowi dla niemowlęcia pełnowartościowy posiłek[5], który sprawdzi się zarówno na śniadanie, jak i na kolację. Produkty zbożowe w postaci kaszek pozwalają dziecku przejść z diety opartej wyłącznie o mleko do pokarmów o bardziej stałej konsystencji.


Dlaczego kaszki zajmują ważne miejsce w codziennym menu niemowlęcia?

Kaszki ze wskazaniem wieku na opakowaniu to produkty, które uzupełniają zapotrzebowanie młodego organizmu na energię i składniki odżywcze. Przykładem kaszek dopasowanych do szczególnych potrzeb niemowląt i małych dzieci są propozycje od BoboVita. Oto 3 powody, dla których warto podawać je maluchowi każdego dnia:

  • zawierają cenne witaminy* (A, C, D, E, B1, B6, biotynę),
  • zawierają ważne składniki mineralne*, takie jak wapń, żelazo i jod,
  • są dostępne w wielu uwielbianych przez dzieci smakach.

Ważne informacje: Zaleca się kontynuację karmienia piersią podczas wprowadzania pokarmów uzupełniających. Karmienie piersią powinno trwać tak długo, jak jest to pożądane przez matkę i dziecko. Karmienie piersią jest najlepsze dla dziecka.

Kaszki BoboVita zgodnie z przepisami prawa zawierają witaminę B1, która wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego u niemowląt i małych dzieci.

* Dotyczy kaszek mlecznych BoboVita, które zgodnie z przepisami prawa zawierają witaminy A, D i wapń. Bezmleczne kaszki BoboVita zawierają cynk, żelazo i wapń. Kaszka ryżowa owoce leśne zawiera wapń i żelazo, a kaszka zbożowa jabłko śliwka zgodnie z przepisami prawa zawiera tylko witaminę B1.


[1] Szajewska H., Socha P., Horvath A., Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, Standardy Medyczne /Pediatria 2014; 11: 321-338.

[2] Szajewska H. i wsp., Karmienie piersią. Stanowisko PTGHiŻD. Standardy Medyczne Pediatria, 2016, 13.1 9-24.

[3] Szajewska H. i wsp., Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia PTGHiŻD. Pediatria, 2014, 11.3 321-338.

[4] Ibidem.

[5] Dotyczy produktu przygotowanego zgodnie z rekomendacją producenta, dodatek mleka i owoców w proszku w zależności od rodzaju kaszki.  

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dziecko To nieprawda, że cukier krzepi Biuro prasowe
2019-11-15 | 08:00

To nieprawda, że cukier krzepi

Czy można uchronić najmłodszych przed epidemią cukrzycy w przyszłości? Już w 2006 roku Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uznało cukrzycę za jedną z 10
Dziecko Bebilon 2 to kompletna kompozycja
2019-11-13 | 15:00

Bebilon 2 to kompletna kompozycja

Sytuacja, kiedy karmienie piersią jest niemożliwe, może dotknąć każdą mamę. Wtedy konieczne jest włączenie do diety dziecka mleka modyfikowanego. Ale jak wybrać właściwe mleko dla
Dziecko Wszechnica uczy kreatywności. Nietypowe zajęcia w białostockiej podstawówce
2019-11-13 | 12:15

Wszechnica uczy kreatywności. Nietypowe zajęcia w białostockiej podstawówce

Nauka poprzez kreatywne warsztaty, a także integracja dzieci z różnych klas i nauczycieli poprzez współpracę – takie są cele Wszechnicy, praktycznych zajęć,

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Gwiazdy

Gala Złote Spinacze 2019

Psychologia

Natalia Kukulska: Dzieci zmagające się z traumą mogą w szkole odsuwać się od grupy. Rówieśnicy często są bardzo brutalni i potrafią piętnować różne rzeczy

Wokalistka dobrze wie, z jakimi emocjami mierzy się dziecko, któremu z dnia na dzień runął świat. Jej dzieciństwo naznaczone było ogromną tragedią. Kiedy miała 4 lata, w katastrofie lotniczej zginęła jej mama – Anna Jantar. Natalia Kukulska wspomina, że najgorsze chwile udało się przetrwać dzięki miłości bliskich i wsparciu wychowawców. Jej zdaniem bardzo ważne jest, żeby w takich sytuacjach szkoła sprostała wyzwaniu. Nauczyciele muszą zrozumieć świat zranionego dziecka, biorąc pod uwagę zarówno jego przeżycia, jak i kontekst sytuacji rodzinnej.

Psychologia

W dzienniczkach uczniów dominują negatywne uwagi. Więcej pochwał mogłoby motywować dzieci do pracy i wzmacniać ich dobre cechy

W komunikacji między nauczycielami a rodzicami dominują zwykle negatywne uwagi na temat zachowania uczniów, co powoduje ciągłe napięcia w kontaktach między domem a szkołą. Kadra pedagogiczna rzadko chwali dzieci i zwraca uwagę na pozytywne przykłady zachowań. Tymczasem rodzice powinni wiedzieć, że ich dziecko ma np. talent przywódczy czy potrafi rozwiązywać konflikty w klasie. Dzięki temu mogliby wzmacniać w nich te pozytywne cechy. Dzieci za to czułyby się bardziej zmotywowane do dalszych starań.