Komunikaty PR

Jak dbać o opony samochodowe?

2019-02-15  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
ConTrust
Communication

ul. 1 sierpnia 6A
02-134 Warszawa
contact|contrust.pl| |contact|contrust.pl
+48 22 370 28 87
www.contrust.pl

Koło należy do najszybciej obracających się elementów w samochodzie. Zamontowana na nim opona jest jedynym punktem, w którym pojazd styka się z nawierzchnią. Moc silnika oraz siła systemów hamowania przenoszona jest na tak niewielką część opony, którą można porównać do powierzchni kartki pocztowej lub dłoni dorosłego człowieka. Dlatego w dużej mierze to od stanu ogumienia zależy bezpieczeństwo jazdy. Jak zatem dbać o opony, by zachowały swoje właściwości?

 

Ciśnienie pod kontrolą

Dbałość o odpowiednie ciśnienie powietrza w kołach to podstawa. Zbyt wysokie ciśnienie jest zwykle skutkiem usterki manometru kompresora lub błędu użytkownika. Jazda ze zbyt wysokim ciśnieniem negatywnie wpływa na komfort, stabilność kierunkową, własności jezdne pojazdu (szczególnie podczas pokonywania zakrętów ze znaczną prędkością) oraz nierównomierne zużycie opon. Znacznie częściej spotykanym problemem jest za niskie ciśnienie. Powszechnym zjawiskiem jest ubytek powietrza rzędu 0,1-0,2 bara na miesiąc, który może wynikać z przepuszczalności gumy, nieidealnego połączenia opony z felgą oraz z konstrukcji lub zużycia zaworka. Utrzymywanie optymalnego poziomu ciśnienia ma wpływ na komfort jazdy, zachowanie samochodu na drodze, stabilność kierunkową, zdolność do pokonywania zakrętów, przyczepność podczas hamowania i ogólne własności jezdne. Dodatkowo zmniejsza ryzyko przebicia lub wystrzału opony podczas jazdy oraz wpływa na ograniczenie oporów toczenia, a co za tym idzie spalania paliwa.

 

„Optymalny poziomy ciśnienia w oponach jest zawsze dokładnie określony przez producenta danego samochodu. Wartości ciśnienia zalecane dla poszczególnych rozmiarów ogumienia można znaleźć w instrukcji obsługi auta, pod klapką wlewu paliwa lub na słupku przy drzwiach kierowcy. Rekomendujemy, aby ciśnienie sprawdzać i korygować co 2 tygodnie, a także przed wyruszeniem w długą trasę lub wyjazdem na urlop” – radzi Łukasz Kusiak, Product Manager w Continental Opony Polska.

 

Nierównomierne zużycie

Ścieranie się bieżnika podczas użytkowania opon jest naturalnym zjawiskiem. Co może nas zaniepokoić? Sygnałem ostrzegawczym jest nierównomierne zużycie gumy, które może również być symptomem poważnej usterki. Jeśli podczas jazdy na prostym odcinku drogi samochód ściąga na bok, z opóźnieniem reaguje na ruchy kierownicą czy też podczas wchodzenia w zakręty piszczą opony, to może być znak, że należy skontrolować i ustawić zawieszenie.

 

„Continental zaleca, aby dokonywać kontroli ustawienia geometrii zawieszenia profilaktycznie raz w roku. Najlepiej wykonywać ten zabieg w wyspecjalizowanym serwisie ogumienia, np. BestDrive. Warto o tym pamiętać, ponieważ jeśli już widać, że jedna z opon zamontowanych w aucie ma bieżnik wyraźnie bardziej zużyty od pozostałych, to z reguły nadaje się ona do wymiany. Warto wiedzieć, że ścieranie się opon jest uzależnione od zastosowanego w aucie napędu. W autach przednionapędowych szybciej zużywają się opony na przedniej osi – są bardziej obciążone podczas przyspieszania i hamowania. Rozwiązaniem jest rotowanie ogumienia, czyli planowa zmiana ich położenia co sezon” – dodaje Łukasz Kusiak.

 

Utrata ciśnienia? Nie jedź dalej!

Opony są szczególnie narażone na uszkodzenia zimą – dziury ukryte pod warstwą śniegu i błota, nawet przy ostrożnej jeźdźcie mogą zniszczyć oponę. Jeśli kierowca widzi na desce rozdzielczej auta komunikat informujący o utracie ciśnienia lub czuje, że z jednym kołem jest „coś nie tak”, powinien się zatrzymać w najbliższym bezpiecznym miejscu i wezwać pomoc. Czasami nawet pokonanie kilkuset metrów na „kapciu” przesądza o tym, czy opona będzie nadawała się do naprawy.

 

Continental, producent opon i wiodący dostawca rozwiązań dla branży motoryzacyjnej przypomina, że ogumienie trzeba bezwzględnie wymienić na nowe po 10 latach od daty produkcji. Jest to niezależnie od stopnia zużycia bieżnika czy ogólnej kondycji opony. Guma starzeje się wraz z wiekiem, zmieniając swoje właściwości zarówno fizyczne, jak i chemiczne.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Nowoczesne wyposażenie samochodu? Te rozwiązania są starsze, niż myślisz Biuro prasowe
2019-05-25 | 10:00

Nowoczesne wyposażenie samochodu? Te rozwiązania są starsze, niż myślisz

Klimatyzacja, poduszki powietrzne, nawigacja czy tempomat - dzisiaj takie rozwiązania to żaden rarytas. Znajdziemy je w wielu samochodach, nawet tanich kompaktach czy miejskich hatchbackach.
Motoryzacja Toyota wznowi produkcję części do poprzednich generacji Supry
2019-05-23 | 15:00

Toyota wznowi produkcję części do poprzednich generacji Supry

To dobra wiadomość dla fanów japońskich klasyków. Toyota wznowi produkcję części do 3. i 4. generacji Supry. Start programu GR Heritage Parts Project osobiście ogłosił
Motoryzacja Rusza kolejny sezon Lexus Performance Driving School
2019-05-23 | 13:30

Rusza kolejny sezon Lexus Performance Driving School

Popularność szkoły sportowej jazdy Lexusa wciąż rośnie. Poprzedni cykl Lexus Performance Driving School zakończył się w styczniu, a już teraz rusza kolejna odsłona programu. Jak zwykle

Gwiazdy

Dorota Wellman o hejterach: Nie czytam czegoś, co jest wylaniem czyichś kompleksów. Nie interesuje mnie to

Dziennikarka przyznaje, że na co dzień spotyka się z ogromnym hejtem, ale za nic ma tego typu krytykę. Negatywne komentarze anonimowych osób nie są dla niej w żaden sposób konstruktywne, bo mają na celu tylko obrażanie i poniżanie. Uprzedzając ataki, w swojej najnowszej książce „I ty możesz być modelką” dziennikarka z góry zastrzegła, że poprzez tę publikację nie promuje otyłości.

Seriale

Danuta Stenka: kręcenie scen erotycznych nie należy do przyjemności

Wszystkie sytuacje, które w życiu sprawiają przyjemność, na planie filmowym są koszmarem  mówi gwiazda. Ma na myśli m.in. sceny erotyczne, których kręcenie zawsze wywołuje w niej napięcie nerwowe. Aktorka podkreśla jednak, że dyskomfort ten może zmniejszyć nastrojowe oświetlenie planu oraz umiejętności operatora.

Motoryzacja

Młodych kierowców gubi brawura i małe doświadczenie. Powodują najwięcej wypadków drogowych

Młodzi kierowcy w wieku 18–24 lata stanowią największą grupę zarówno sprawców, jak i ofiar wypadków drogowych. Tylko w Polsce w 2018 roku z 31,7 tys. wypadków ponad 5 tys. spowodowali właśnie młodzi kierowcy. Gubi ich szybka jazda i skłonność do brawury w połączeniu z brakiem doświadczenia oraz stosunkowo niewielkimi umiejętnościami. Niezbędną wiedzę mogą zdobyć na szkoleniach z zawodowymi kierowcami.

Motoryzacja

Rafał Jonkisz: W samochodach dla mnie najważniejsze są aspekty wizualne. Auto musi mieć jeszcze sportowy pazur

Model nie ukrywa, że jest estetą, dlatego dla niego najważniejszy jest niebanalny design samochodu. Najlepiej, by pojazd jednocześnie miał opływowe kształty, bogato wyposażone wnętrze i dużo koni mechanicznych pod maską. Jeśli chodzi o rodzaj nadwozia, to w grę wchodzi wersja sedan albo coupé.