Komunikaty PR

Jak zadbać o bezpieczeństwo dzieci w Internecie? Poznaj porady ekspertów.

2019-02-19  |  09:32
Biuro prasowe

Codzienne życie bez swobodnego dostępu do Internetu wydaje się dziś niemożliwe. Jesteśmy online niemal 24 godziny na dobę – i nie dotyczy to wyłącznie dorosłych, ale także coraz młodszych dzieci. Przedszkolak sprawnie korzystający ze smartfona czy tabletu to dziś widok zupełnie naturalny. Dla dzieci Internet jest oknem na świat –  w wirtualnym świecie bawią się i poszerzają wiedzę. Należy jednak pamiętać, że cyberprzestrzeń nie jest miejscem całkowicie bezpiecznym. Czyha w nim wiele zagrożeń, szczególnie na najmłodszych. Jak uchronić przed nimi naszych podopiecznych? Oto kilka cennych wskazówek.

 

Bądź obecny

Dobrze, aby dzieci swoją przygodę korzystania z Internetu rozpoczęły z rodzicami, to najbezpieczniejsze rozwiązanie. Dzięki temu dzieci będą miały kontakt ze stronami przyjaznymi, bezpiecznymi oraz zawierającymi wartościowe treści, a rodzic będzie miał możliwość szybko zareagować, jeżeli dziecko przypadkiem natrafi na treści nieodpowiednie do jego wieku. Jeżeli taka sytuacja będzie miała miejsce, warto zadbać o spokój i w zależności od treści, na które dziecko się natknęło, spróbować z nim porozmawiać o tym, co widziało i jak rozumie to, co zobaczyło.  Warto również pokazać dziecku, jak my rozumiemy dane treści i dlaczego decydujemy, że nie może ich oglądać. Zadbajmy także o to, by czas spędzony wspólnie w Internecie był czasem nauki i zabawy. Potraktujmy go jako inwestycję – poznając preferencje dziecka i pokazując jak korzystać z sieci, dajemy mu narzędzia, by mogło poruszać się po wirtualnym świecie bardziej samodzielnie. Jednak dopóki dziecko jest małe, nic nie zastąpi naszego zdrowego rozsądku, czujności i tzw. kontroli rodzicielskiej. Wraz z wiekiem i rozwojem dziecka przyjdzie czas na jego większą wolność i odpowiedzialność. Ważne, by mieć pewność, czy nasze dziecko jest w stanie  rozpoznać treści nieodpowiednie dla siebie, czy będzie wiedziało jak zareagować – podkreśla Anna Słaboń, psycholog, dyplomowany coach i ekspert współpracujący z programem Akademia Bezpiecznego Puchatka.

 

Naucz dziecko weryfikować informacje

Należy wytłumaczyć dziecku, że nie każda znaleziona w Internecie informacja jest wiarygodna i warta zapamiętania. Warto zachęcić najmłodszych do ich weryfikowania na przykład poprzez porównanie treści odnalezionych w sieci z encyklopedią, podręcznikiem lub w rozmowie z osobą dorosłą. Będzie to znakomity pretekst nie tylko do pogłębienia wiedzy, ale także do wspólnych rozmów i szukania informacji na interesujący młodego odkrywcę temat.

 

Ostrzeż przed fałszywymi przyjaciółmi

Internet to nie tylko źródło zdobywania wiedzy, ale także miejsce spotkań, niestety nie zawsze przyjemnych. Łatwowierność dzieci chętnie wykorzystują oszuści i przestępcy, podając się za inne osoby. Przykre konsekwencje mogą mieć także internetowe znajomości. Należy uświadomić dzieci, że umawianie się z osobą poznaną w wirtualnym świecie wiąże się z dużym niebezpieczeństwem, ponieważ nie musi ona być tym, za kogo się podaje. Dlatego nie należy wierzyć w każde słowo, jakie przeczytamy na monitorze. Wytłumaczmy dziecku, że w przypadku otrzymania takiej propozycji, powinno natychmiast poinformować o tym rodziców. Ewentualne spotkania powinny się odbywać za zgodą opiekunów. Jeśli już wyrazimy na nie zgodę, to zadbajmy, by odbyło się w miejscu publicznym
i w towarzystwie starszej, zaufanej osoby –
podkreśla podinsp. Dorota Dąbrowska-Babor z Wydziału Profilaktyki Społecznej Biura Prewencji Komendy Głównej Policji.

 

Wytłumacz dlaczego należy chronić prywatność

Dzieci poruszając się po Internecie bardzo często nie mają świadomości, że dzielenie się prywatnymi informacjami niesie za sobą duże niebezpieczeństwo. Dziecko powinno zawsze pytać rodziców o zgodę na podanie swoich danych osobowych w Internecie. Tam, gdzie można używać loginu (nicku), warto go stosować. Przede wszystkim należy uczulić najmłodszych, aby nie podawali przypadkowym osobom swojego imienia, nazwiska, adresu czy numeru telefonu. Ale nie tylko. Nie powinny też rozmawiać
w sieci na temat wyposażenia domu czy o zawodach wykonywanych przez rodziców. Niebezpieczne może być też publikowanie zdjęć pokazujących okolicę zamieszkania dziecka czy innych informacji, które mogłyby pomóc w ich lokalizacji
– podkreśla podinsp. Dorota Dąbrowska-Babor z Komendy Głównej Policji.

Ważne, aby wspólnie z dziećmi tworzyć bezpieczną cyberprzestrzeń. W tym celu konieczna jest edukacja najmłodszych nie tylko w domu, ale też w szkole. Nauczyciele i rodzice mogą skorzystać
z materiałów dydaktycznych programów społecznych poruszających tematykę bezpieczeństwa, takich jak Akademia Bezpiecznego Puchatka. Dzięki zaangażowaniu szkoły również dzieci z domów, w których nie porusza się tematyki bezpieczeństwa będą mogły surfować po sieci bez obaw. Więcej informacji na temat programu można znaleźć na stronie www.akademiapuchatka.pl.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dziecko Masza i Niedźwiedź odwiedzą Wrocław Biuro prasowe
2019-03-19 | 15:00

Masza i Niedźwiedź odwiedzą Wrocław

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.  Dzieci w Polsce po raz pierwszy miały okazję obejrzeć w telewizji Maszę i Niedźwiedzia w 2014 roku. Od tego czasu pokazano już blisko 100
Dziecko Podstawowe potrzeby dzieci w Polsce wciąż niezaspokajane
2019-03-19 | 11:00

Podstawowe potrzeby dzieci w Polsce wciąż niezaspokajane

Przemoc, niewydolność wychowawcza, alkoholizm czy nadużywanie substancji psychoaktywnych - to najczęstsze czynniki decydujące o odseparowaniu dziecka od rodziny. Jak podają SOS Wioski
Dziecko Słodki smak dzieciństwa, czyli o kształtowaniu dobrego nawyku picia wody u dziec
2019-03-15 | 01:00

Słodki smak dzieciństwa, czyli o kształtowaniu dobrego nawyku picia wody u dziec

  Kiedy pytam dorosłych z jakimi napojami kojarzy im się dzieciństwo, jednymi z najczęstszych odpowiedzi są kolorowe oranżady, gazowane napoje, soki i domowe kompoty. Dostawali je

Media

Alżbeta Lenska: Bałam się, czy widzowie programu „Pozytywka” mi zaufają i czy dobrze go poprowadzę. Temat niepełnosprawności był dla mnie wyzwaniem

Aktorka nie ukrywa, że na początku obawiała się tego, czy poradzi sobie jako gospodyni programu poruszającego tematykę niepełnosprawności. Spotkania na planie z inspirującymi osobami i spojrzenie na świat przez ich pryzmat dodały jej jednak siły i motywacji. Podkreśla, że podczas nagrań nie czuje się jakby była w pracy, tylko wypełniała dobrą misję. W drugim sezonie ekipa programu wyruszy w Polskę i będzie poruszać tematy, które dotyczą niepełnosprawnych nie tylko mieszkających w Warszawie. Zostaną też pokazane osoby ze szczerego serca pomagające innym walczyć z ułomnościami.

Sport

Drużyna Energii: Aktywność sportowa dzieci i młodzieży wciąż za mała. Chcemy to zmienić przy użyciu telefonów i tabletów

Tylko w pierwszym miesiącu sportowej rywalizacji 200 szkół uczestniczących w II edycji Drużyny Energii przesłało blisko 7 tys. filmów. – Chcemy, żeby wszyscy uczniowie z klas VI–VIII zaangażowali się w ruch, którego według nas im brakuje, chcemy odciągnąć ich od nieustannego korzystania z telefonów komórkowych i tabletów – podkreśla Bartosz Ignacik, reprezentant Drużyny Energii. Polskie dzieci należą do najmniej aktywnych w Europie.

Handel

Słodycze produkowane na polski rynek coraz częściej w mniejszych opakowaniach. Ma to wspierać odpowiedzialną konsumpcję

Ponad połowa słodyczy sprzedawanych w Polsce to produkty o wadze do 50 gramów – wynika z danych Nielsena. Jedzenie mniejszych porcji to dobra metoda kontrolowania konsumowanych kalorii, dlatego producenci coraz częściej w ten sposób ułatwiają świadome zarządzanie codziennym bilansem kalorycznym bez wyrzeczeń. To o tyle istotne, że konsumenci zwracają na ten aspekt coraz większą uwagę. Na małe porcje – o wartości odżywczej poniżej 130 kalorii – stawia także Ferrero, producent m.in. Kinder Bueno czy Kinder Chocolate.

 

Konsument

Konsumenci wciąż podpisują umowy, które są dla nich niezrozumiałe. Rzadko proszą o dodatkowe wyjaśnienia

11 proc. Polaków otrzymało do podpisu umowę, której treść budziła ich wątpliwości. Ponad połowa z nich, mimo niejasności, zdecydowała się ją podpisać – wynika z Barometru Providenta przeprowadzonego z okazji Światowego Dnia Konsumenta. Jednocześnie 5 proc. badanych w ciągu ostatnich 24 miesięcy zetknęło się z umową, która naruszała ich interesy. Co czwarty z nich w takiej sytuacji nie podjął żadnych kroków.