Niemal 90% nauczycieli poleca „Stację Galaxy” innym edukatorom [raport]
Za nami pierwsza, pilotażowa edycja programu edukacyjnego Samsung: „Stacja Galaxy. Bezpieczne miejsce w sieci”, którego misją jest edukacja dzieci na temat bezpieczeństwa w świecie nowych technologii. W celach ewaluacyjnych nauczyciele i nauczycielki z całej Polski, wzięli udział w badaniu przeprowadzonym przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę i przedstawili swoje rekomendacje dotyczące programu.
„Stacja Galaxy” jest to program edukacyjny Samsung, który stanowi odpowiedź na wyzwania związane z bezpieczeństwem dzieci online, a także motywuje do wspólnego działania na rzecz cyfrowego dobrostanu w domu i w szkole. Program jest w szczególności skierowany do dzieci w wieku 7-9 lat, a także ich rodziców, opiekunów oraz nauczycieli, nauczycielek i dyrekcji szkół.
W pierwszej edycji programu wzięło udział 289 szkół, 1445 nauczycieli i nauczycielek, 28 900 dzieci, 400 aktywnych rodziców. Odbyły się także 24 wydarzenia i lekcje pokazowe. W związku z tak szerokim zainteresowaniem, firma Samsung poprosiła nauczycieli i nauczycielki, uczestniczących w projekcie o przedstawienie swoich opinii i uwag. Wyniki tego badania zostały przedstawione w raporcie przygotowanym przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.
– Przeprowadzenie badania ewaluacyjnego pozwoliło na zebranie opinii nauczycielek i nauczycieli z całej Polski, którzy zaangażowali się w program Stacja Galaxy. Dzięki temu mogliśmy poznać nie tylko ich oceny i opinie na temat zajęć, ale także uwagi i pomysły na przyszłość. Co ciekawe, program wpłynął pozytywnie nie tylko na dzieci, ale także nauczycieli – 77% z nich stwierdziło, że poszerzyło swoją wiedzę z zakresu nowych technologii – mówi dr Szymon Wójcik, Koordynator Działu Badawczego z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Jak wynika z raportu, nauczyciele docenili w programie możliwość wyboru dostępnych materiałów, co pozwala na dostosowanie treści do potrzeb dzieci. Zwrócili uwagę na to, że program pozwala na pracę w określonej tematyce zarówno w domu, jak i w szkole, a także indywidualnie, grupowo czy we współpracy z rodzicami. Wśród zalet programu wskazali także atrakcyjność pod względem merytorycznym i wizualnym.
Co ważne, według nauczycieli, program pozytywnie wpłynął na poszerzenie wiedzy i kompetencji uczniów. Jak wynika z raportu zanotowano wzrost, jeśli chodzi o poznanie zasad cyfrowej higieny – u 90% dzieci, czy o wiedzę na temat wpływu używania urządzeń elektronicznych na zdrowie – u 87%. Ponadto 87% przebadanych nauczycieli zadeklarowało, że poleciłoby program „Stacja Galaxy” innym nauczycielom.
– Niedługo upłynie rok od startu pilotażowej edycji programu, a to dobry czas na podsumowania. Cieszymy się, że „Stacja Galaxy” zainspirowała wielu rodziców i nauczycieli do refleksji. Raport zawiera rekomendacje do udoskonalenia kolejnych odsłon programu. Będziemy poszerzać „Stację Galaxy” o zaproponowane treści i kontynuować naszą misję rozwijania kompetencji dzieci, rodziców i nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego – powiedziała Magdalena Olborska, ESG Manager w Samsung Electronics Polska.
Jak wskazuje raport, rodzice byli chętni do współpracy i cieszyli się, że włączono ich do dyskusji między nauczycielami i uczniami. Także podczas debaty podsumowującej I edycję programu „Stacja Galaxy” eksperci: prof. dr hab. Jacek Pyżalski i dr Magdalena Rowicka starali się podkreślić rolę rodziców w byciu przewodnikami po cyfrowym świecie.
– Warto żebyśmy pamiętali, że zarówno szanse związane z wykorzystaniem technologii, jak i zagrożenia z niego wynikające mają charakter jedynie potencjalny. Jednym z istotniejszych czynników, który wpływa na to jak bilans tych dobrych i złych rzeczy wyglądać będzie u konkretnego dziecka jest to, co rodzice robią z technologią w domu. Wchodzi tu w grę zarówno to jakim jesteśmy wzorem, jak korzystamy wspólnie z dziećmi z technologii i wreszcie to jakie mamy zasady stosowania tych narzędzi – powiedział prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski.
– Pamiętajmy, że w obecnych czasach wychowanie to nie tylko ekrany i zakazy lub zachęty wokół nich – ale także, albo przede wszystkim, rozwój dziecka w wymiarze fizycznym, społecznym, emocjonalnych czy poznawczym – dodała dr Magdalena Rowicka. – I choć bardzo dobrze dobrane treści mogą wspierać niektóre z tych wymiarów, to w dalszym ciągu zabawa w berka, układanie klocków typu lego czy gry planszowe mogą dać więcej korzyści. Ekrany – tak, ale z umiarem, aby nie wyparły okazji do ruchu, interakcji społecznych, poznawania bogatego świata emocji czy rozwoju poznawczego. I co ważne – towarzyszmy dzieciom w tym procesie.
Moderatorem dyskusji był Dawid Łasiński, znany szerzej jako Pan Belfer – nauczyciel z Internetów, który skomentował kwestię ustalenia zasad higieny cyfrowej w domu.
– Jako rodzice, towarzyszyliśmy swoim dzieciom na placach zabaw, dbając o ich bezpieczeństwo. Dzieci podrosły i często dostały od nas klucz do zupełnie nowych placów zabaw, tych cyfrowych. Czy nadal pamiętamy o tym, że naszym obowiązkiem jest im tam towarzyszyć i wspierać w odkrywaniu możliwości sieci, ale też wskazywać i zabezpieczać przed potencjalnymi zagrożeniami? To nie jest opcja, ta opieka jest naszym obowiązkiem – skomentował Dawid Łasiński, znany jako Pan Belfer.
Jeszcze do 31 grudnia 2024 roku można wziąć udział w rekrutacji do programu. Wystarczy wypełnić formularz pod linkiem: https://stacjagalaxy.pl/rejestracja. Ponadto szkoły, które zgłoszą się do programu i zrealizują zadania określone w regulaminie mogą wziąć udział w wyjątkowym konkursie „Aktywna Stacja Galaxy”. Dla najbardziej zaangażowanych szkół przewidziano nagrody rzeczowe: interaktywny filpchart Samsung Fl!p Pro oraz 15 sztuk tabletów Tab S9 FE.
Raport można pobrać na stronie:
https://cms.stacjagalaxy.pl/fotifon/2024/11/Raport_stacja_galaxy_FIN.pdf
Jak rozmowa z dzieckiem może uratować komuś życie?
35 lat Konwencji o prawach dziecka
Magiczna podróż do Świętego Mikołaja w Galerii Dominikańskiej już od 25 listopad
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Nowe technologie
Artur Barciś: Od sztucznej inteligencji dowiedziałem się, że zmarłem na scenie. Dla niej jestem kompletnie nikim
Aktor nie ma wątpliwości, że sztuczna inteligencja będzie miała wpływ na zawody artystyczne, w tym aktorstwo, dubbing i lektorstwo. Zaznacza też, że może wprowadzać ludzi w błąd, bo na przykład kiedyś na jego temat wygenerowała nieprawdziwe informacje. Dlatego też podkreśla potrzebę stworzenia ram prawnych, aby chronić ludzi przed nieautoryzowanym używaniem ich wizerunku i tożsamości.
Gwiazdy
Tomasz Tylicki: Moje psy raz mieszkają u mnie, raz u moich rodziców. Tak sobie po prostu wędrują i jest im dobrze
Prezenter podkreśla, że szczególne miejsce w jego sercu zajmują dwa pupile: Lola i Kiko, ale teraz więcej czasu psiaki spędzają u jego rodziców, bo liczne obowiązki rodzinne i zawodowe nie pozwalają mu na to, by poświęcił im tyle uwagi, ile potrzebują. Tomasz Tylicki zapewnia jednak, że gdy synek trochę podrośnie, a on zrealizuje pewien życiowy plan, to w przyszłości znajdzie sposób na to, aby czworonogi były z nimi na stałe.
Handel
Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.