Komunikaty PR

Ryzyko przetrenowania. Zdrowe podejście do biegania

2019-10-22  |  17:30
Biuro prasowe
Kontakt
Bartosz Sosnówka
2pr

ul. Kopernika 34/7
00-336 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Do pobrania Komunikat ( 0.04 MB )

Bieganie niesie za sobą szereg realnych korzyści zdrowotnych, które w dłuższej perspektywie pozytywnie wpływają nie tylko na organizm, ale również nastawienie mentalne do codziennych obowiązków i zajęć. Na początku liczy się sam ruch. Z biegiem czasu intensywność rośnie, a pokonywane dystanse wydłużają się. Starty w zawodach i chęć poprawiania własnych wyników stanowią świetną motywację do nieustannego rozwoju. Trenować należy jednak nie tylko ciężko, ale przede wszystkim mądrze.

Przygoda z bieganiem dla wielu stanowi doskonałą odskocznię od codzienności. Apetyt rośnie jednak w miarę jedzenia, nawet gdy sportowy rozwój zaczyna się zupełnie od zera. Większość pasjonatów chce biegać szybciej, poprawiać swoje wyniki na poszczególnych dystansach, a z czasem podnosi sobie poprzeczkę, przygotowując się do startów w zawodach ultra. Trenować można przez cały rok, w tym zakresie nic nas nie ogranicza. Wyzwanie stanowi natomiast uniknięcie przeciążenia, aby skutecznie dążyć do uzyskania jak najlepszych efektów.

Przetrenowanie jest zaburzeniem równowagi pomiędzy samym treningiem a właściwą regeneracją. Stanowi długofalowe zmęczenie organizmu, który zwyczajnie nie ma czasu na odpowiednią odbudowę. Zbyt ciężki i intensywny trening może być wyniszczający dla ciała nawet najbardziej zaawansowanego biegacza. Należy również pamiętać o codziennych obowiązkach i nie zaburzaniu swojego rytmu dnia. Wysiłek ponad normę, który jest zbyt wymagający, może przynieść zupełnie inne efekty od zamierzonych. Warto zachować zdrowy rozsądek, ponieważ w parze ze zmęczeniem z reguły idzie demotywacja, a najważniejsza jest przecież radość z biegania – mówi Patryk Muzyk, ambasador Saucony Polska oraz ultramaratończyk.

Antidotum na zbyt duże oczekiwania w stosunku do samego siebie może być optymalny plan treningowy dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości. Każdy ma jednak inną pozycję wyjściową, predyspozycje, doświadczenia sportowe czy tryb dnia. Nie istnieje jeden uniwersalny plan, który powinien być realizowany przez wszystkich biegaczy. Osoby uprawiające aktywność dla relaksu i poprawy kondycji wcale nie muszą wprowadzać dedykowanych środków treningowych. Z ich perspektywy najważniejszy jest ruch, możliwość spędzenia czasu na świeżym powietrzu oraz urozmaicenie swojej codzienności. Plan sprawdza się przede wszystkim w przypadku tych biegaczy, którzy zamierzają wspiąć się na wyższy poziom. Punktem wyjścia jest określenie realnego celu, liczby zajęć na przestrzeni tygodnia oraz ich długości. Muszą być one dopasowane do aktualnych możliwości z uwzględnieniem czasu na odpoczynek. Regeneracja to podstawa każdego treningu niezależnie od dyscypliny. Odbudowa z nadwyżką utraconych sił umożliwia sportowy rozwój i minimalizuje ryzyko przetrenowania.

Świadomość własnych potrzeb jest kluczowa na każdym etapie planowania treningu. Nie każdy ma predyspozycje do pokonywania długich dystansów, począwszy od półmaratonu, ale dla wszystkich najważniejsze musi być zdrowie oraz poczucie własnego komfortu. Ważne, aby wiedzieć, kiedy odpuścić. Bez przemyślanej regeneracji organizmu czy odpowiedniej diety progres będzie niemożliwy, ponieważ składa się na niego również wiele pozatreningowych czynników  – dodaje Patryk Muzyk.

Ważniejsza od częstych treningów, jest ich właściwa realizacja. Na przetrenowanie wpływ mają zarówno aspekty fizjologiczne, jak i psychologiczne. Bieżące monitorowanie wysiłku, a także odpowiednie nastawienie mentalne pozwolą czerpać satysfakcję z kolejnych przebiegniętych kilometrów, a także ułatwią start w nawet najbardziej wymagających zawodach.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sport Blisko 120 aut na otwarcie sezonu WSMP Biuro prasowe
2020-07-02 | 16:30

Blisko 120 aut na otwarcie sezonu WSMP

Inauguracja sezonu Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski zapowiada się ekscytująco. Gosia Rdest, Robert Lukas i Mateusz Lisowski to największe gwiazdy weekendu na Torze Poznań. Nie
Sport Odkryj swoje możliwości z Polar Unite
2020-06-30 | 19:00

Odkryj swoje możliwości z Polar Unite

Polar, pionier technologii dla sportowców i lider w produkcji urządzeń do pomiaru tętna oraz monitorowania aktywności, przedstawia najnowszy zegarek segmentu fitness: Polar
Sport BRAK ZDJĘCIA
2020-06-25 | 15:00

Wzrost obowiązków nie musi oznaczać spadku formy

Ostatnie obostrzenia związane z pandemią koronawirusa sprawiły, że większość z nas pozostawała w domach. Czas zaoszczędzony na dojazdach do pracy czy szkoły oraz mniejsza liczba codziennych obowiązków sprawiły, że wielu z nas

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Ewa Szabatin: Nie zaszczepiłam się na grypę i nie zaszczepię się na koronawirusa. Wierzę, że na niego nie zachoruję

Tancerka sceptycznie podchodzi do pomysłu wdrożenia szczepień ochronnych przeciwko koronawirusowi. Jej zdaniem szczepionka – w której poszukiwanie zaangażowanych jest obecnie wiele firm farmaceutycznych – może okazać się niebezpieczna. Skutki tego typu leczenia są bowiem nieznane i trudne do przewidzenia. Według Ewy Szabatin najważniejsze jest, żeby w sytuacjach kryzysowych wykazywać się zdrowym rozsądkiem i nie ufać wszystkim informacjom podawanym przez media.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Problemy społeczne

Zainteresowanie koloniami i obozami kilkukrotnie mniejsze niż rok temu. Ze zorganizowanego wypoczynku skorzysta 240 tys. dzieci

Obawa przed koronawirusem i problemy finansowe sprawiają, że rodzice masowo rezygnują z wysyłania dzieci na kolonie i obozy. – Jeszcze w marcu mieliśmy sprzedanych w branży 40–50 proc. miejsc. Teraz, jeżeli osiągniemy sprzedaż na poziomie 20 proc. tego co w ubiegłym roku, będzie to można uznać za sukces – ocenia Krzysztof Maziński z Biura Usług Turystycznych BUT, przedstawiciel Polskiej Izby Turystyki Młodzieżowej. Z szacunków MEN wynika, że w 2019 roku ze zorganizowanego wypoczynku skorzystało 1,3 mln uczniów, w tym roku będzie to zaledwie 240 tys.

Sport

Polacy tłumnie ruszyli w góry. W wakacje liczba turystów może być rekordowa

Z roku na rok polskie góry cieszą się coraz większym zainteresowaniem turystów. Tatrzańskimi szlakami podczas ubiegłorocznych wakacji wędrowało blisko 1,7 mln osób – wynika z danych Tatrzańskiego Parku Narodowego. Branża turystyczna spodziewa się, że w wakacje 2020 padnie nowy rekord. Do pieszych wycieczek po górach należy się jednak odpowiednio przygotować. Joanna Stępińska, przewodniczka tatrzańska i ambasadorka kampanii edukacyjnej Trzeźwo Myślę, podpowiada, jak to zrobić. Tłumaczy też, dlaczego w górach najważniejsze jest zachowanie rozwagi i uważności.