ALDI wycofuje ten produkt. Powodem troska o zwierzęta
Sieć ALDI zapowiada, że do końca bieżącego roku całkowicie wycofa ze sprzedaży i składu produktów marek własnych jeden z rodzajów jaj. Chodzi o tzw. jaja „trójki”, które pochodzą od kur utrzymywanych w klatkach. ALDI podtrzymuje tym samym założenia oryginalnej deklaracji, wydanej przez sieć w 2016 roku.
Od jaj klatkowych odwraca się w ostatnich latach coraz więcej sklepów, sieci restauracji i producentów żywności. Według badań Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat z grudnia 2024 roku ponad 80% konsumentów wyraża opinię, że taki chów nie zapewnia zwierzętom odpowiednich warunków, a rynek wsłuchuje się w ten głos.
ALDI zakończy proces w terminie
Sieć ALDI zdecydowała o utrzymaniu postanowień deklaracji opublikowanej niemal dekadę temu, w 2016 roku. Wraz z początkiem 2026 roku na półkach sieci dostępne będą już więc tylko jaja z alternatywnych do klatkowego rodzajów chowu: ściółkowe, wolnowybiegowe lub ekologiczne.
Najpóźniej do końca 2025 roku ALDI wycofa jaja klatkowe także ze składów produktów marek własnych, takich jak makarony czy sosy. Już na ten moment większość z nich (w 2023 aż 82%) zawiera jedynie jaja z alternatywnych chowów. Co ważne, marka własna jaj ALDI „Wesoły Kurnik” od momentu jej wprowadzenia w 2021 roku jest oparta w całości o jaja bezklatkowe.
– Odpowiedzialne kształtowanie asortymentu jaj to jeden z elementów naszej międzynarodowej polityki zakupowej dotyczącej dobrostanu zwierząt. Dlatego wycofanie jaj z chowu klatkowego to ważny krok, który pozwala zapewnić naszym klientom produkty najwyższej jakości i świeżości, jednocześnie wspierając bardziej humanitarne praktyki hodowlane – podkreśla Katarzyna Bawoł, Kierownik Działu Jakości i Odpowiedzialności Przedsiębiorstwa w ALDI Polska.
ALDI to jedna z największych sieci handlu detalicznego w Polsce, która obecnie posiada ponad 380 sklepów.
Rynek odwraca się od jaj klatkowych
Deklaracja ALDI w 2016 roku była jedną z pierwszych w Polsce. W wyniku działań wokół wycofywania jaj klatkowych ze sprzedaży, pomiędzy 2014 a 2025 rokiem udział chowu klatkowego spadł w Polsce o ponad 20 punktów procentowych, z 87% do 66%. Proporcje kształtują się jeszcze korzystniej w przypadku jaj pakowanych: według GUS w pierwszym kwartale 2025 roku aż 42% jaj stanowiły jaja z chowów alternatywnych.
– Najnowszy komunikat ALDI to ważna i bardzo dobra wiadomość, nie tylko z perspektywy poprawy dobrostanu kur niosek. To też istotna informacja dla klientów sieci, świadcząca o zaangażowanym podejściu do kwestii warunków chowu zwierząt. Jest to również kolejny dowód na to, że branża detaliczna poważnie traktuje deklaracje w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu – mówi Paweł Rawicki, prezes Stowarzyszenia Otwarte Klatki.
W nowym oświadczeniu ALDI zastrzega, że w przypadku skrajnej sytuacji związanej z niedoborem jaj może wyjątkowo zastosować rozwiązanie polegające na tymczasowym wprowadzeniu jaj klatkowych na zasadzie in-out.
– Produkcja jaj z chowu alternatywnego w Polsce stale rośnie, co sprawia, że ta część rynku jest coraz stabilniejsza. Jak dotąd nie miały miejsca żadne sytuacje, które skutkowałyby powrotem sieci handlowych do sprzedaży jaj klatkowych, mimo wyzwań po drodze związanych na przykład z grypą ptaków – dodaje Rawicki.
Konsumenci na „tak”
7 na 10 konsumentów w Polsce twierdzi, że przy zakupie jaj istotne są dla nich warunki, w jakich żyły kury. Deklarację o rezygnacji z kupowania jaj klatkowych podpisało ponad 123 tys. Polek i Polaków. Można znaleźć ją na stronie ztroskionioski.pl.
—
Najnowsze oświadczenie ALDI znajduje się na stronie Polityka Dobrostanu: https://tiny.pl/xrwzkxf3
Wypowiedzi w formie audio i zdjęcia: https://tiny.pl/yjs3-r38
Kontakt dla mediów:
- Magdalena Iwańska-Burda, Biuro Prasowe ALDI Polska, biuroprasowe|aldi.pl| |biuroprasowe|aldi.pl, +48 881 978 047
- Julia Pająk, Stowarzyszenie Otwarte Klatki, Julia.Pajak|otwarteklatki.pl| |Julia.Pajak|otwarteklatki.pl , +48 667 134 434
Źródło informacji: Stowarzyszenie Otwarte Klatki
Motorola edge 70 już w sklepach. Ultrasmukły smartfon z potężną baterią i świetną promocją na start sprzedaży
Motorola zapowiada niedrogie smartfony moto g57, moto g57 power oraz słuchawki moto buds bass
Kawowe Przyjemności u Grycana – nowa sezonowa oferta w lodziarnio-kawiarniach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Filip Gurłacz: Lubię grać czarne charaktery. Tacy bohaterowie mają w sobie jakiś zakazany owoc, który jest kuszący dla wszystkich
Aktor nie ukrywa, że intrygują go bohaterowie specyficzni, kontrowersyjni i niejednoznaczni, którzy posuwają się do niedozwolonych chwytów i przekraczają granice przyzwoitości. Jeśli więc pada propozycja zagrania takiej roli, Filip Gurłacz przyjmuje ją bez wahania. Dlatego też w spektaklu „Pic na wodę” w reżyserii Jakuba Przebindowskiego z dużą satysfakcją wciela się w płatnego mordercę, którym targa obsesyjna miłość.
Konsument
Sądy będą musiały kierować spory budowlane do mediacji. Ma to przyspieszyć ich rozwiązywanie

1 marca 2026 roku wejdą w życie nowe przepisy Kodeksu postępowania cywilnego. Zgodnie z nimi pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Eksperci uważają, że mediacje wciąż nie są w wystarczającym stopniu wykorzystywane, zwłaszcza biorąc pod uwagę długi czas oczekiwania na rozstrzygnięcia spraw gospodarczych w polskich sądach powszechnych.
Media
Anna Wendzikowska: Podczas wywiadu potrafię uderzyć w odpowiednie struny i wydobyć z gwiazdy prawdziwe emocje

W trakcie współpracy z programem „Dzień Dobry TVN” dziennikarka przeprowadzała wywiady z gwiazdami światowego kina, muzyki, mody i mediów. Jak szacuje, przed kamerami rozmawiała nawet z pięcioma tysiącami znanych osób. Anna Wendzikowska nie ukrywa, że niektóre z nich zrobiły na niej szczególne wrażenie. Doskonale pamięta chociażby wywiad z Hugh Jackmanem i Javierem Bardemem.










|
|
|