Komunikaty PR

ALDI wycofuje ten produkt. Powodem troska o zwierzęta

2025-09-30  |  06:00
Fot. Otwarte Klatki
Fot. Otwarte Klatki

Sieć ALDI zapowiada, że do końca bieżącego roku całkowicie wycofa ze sprzedaży i składu produktów marek własnych jeden z rodzajów jaj. Chodzi o tzw. jaja „trójki”, które pochodzą od kur utrzymywanych w klatkach. ALDI podtrzymuje tym samym założenia oryginalnej deklaracji, wydanej przez sieć w 2016 roku.

Od jaj klatkowych odwraca się w ostatnich latach coraz więcej sklepów, sieci restauracji i producentów żywności. Według badań Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat z grudnia 2024 roku ponad 80% konsumentów wyraża opinię, że taki chów nie zapewnia zwierzętom odpowiednich warunków, a rynek wsłuchuje się w ten głos.

ALDI zakończy proces w terminie

Sieć ALDI zdecydowała o utrzymaniu postanowień deklaracji opublikowanej niemal dekadę temu, w 2016 roku. Wraz z początkiem 2026 roku na półkach sieci dostępne będą już więc tylko jaja z alternatywnych do klatkowego rodzajów chowu: ściółkowe, wolnowybiegowe lub ekologiczne.
Najpóźniej do końca 2025 roku ALDI wycofa jaja klatkowe także ze składów produktów marek własnych, takich jak makarony czy sosy. Już na ten moment większość z nich (w 2023 aż 82%) zawiera jedynie jaja z alternatywnych chowów. Co ważne, marka własna jaj ALDI „Wesoły Kurnik” od momentu jej wprowadzenia w 2021 roku jest oparta w całości o jaja bezklatkowe.

Odpowiedzialne kształtowanie asortymentu jaj to jeden z elementów naszej międzynarodowej polityki zakupowej dotyczącej dobrostanu zwierząt. Dlatego wycofanie jaj z chowu klatkowego to ważny krok, który pozwala zapewnić naszym klientom produkty najwyższej jakości i świeżości, jednocześnie wspierając bardziej humanitarne praktyki hodowlane – podkreśla Katarzyna Bawoł, Kierownik Działu Jakości i Odpowiedzialności Przedsiębiorstwa w ALDI Polska.

ALDI to jedna z największych sieci handlu detalicznego w Polsce, która obecnie posiada ponad 380 sklepów.

Rynek odwraca się od jaj klatkowych

Deklaracja ALDI w 2016 roku była jedną z pierwszych w Polsce. W wyniku działań wokół wycofywania jaj klatkowych ze sprzedaży, pomiędzy 2014 a 2025 rokiem udział chowu klatkowego spadł w Polsce o ponad 20 punktów procentowych, z 87% do 66%. Proporcje kształtują się jeszcze korzystniej w przypadku jaj pakowanych: według GUS w pierwszym kwartale 2025 roku aż 42% jaj stanowiły jaja z chowów alternatywnych.

Najnowszy komunikat ALDI to ważna i bardzo dobra wiadomość, nie tylko z perspektywy poprawy dobrostanu kur niosek. To też istotna informacja dla klientów sieci, świadcząca o zaangażowanym podejściu do kwestii warunków chowu zwierząt. Jest to również kolejny dowód na to, że branża detaliczna poważnie traktuje deklaracje w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu – mówi Paweł Rawicki, prezes Stowarzyszenia Otwarte Klatki.

W nowym oświadczeniu ALDI zastrzega, że w przypadku skrajnej sytuacji związanej z niedoborem jaj może wyjątkowo zastosować rozwiązanie polegające na tymczasowym wprowadzeniu jaj klatkowych na zasadzie in-out.

Produkcja jaj z chowu alternatywnego w Polsce stale rośnie, co sprawia, że ta część rynku jest coraz stabilniejsza. Jak dotąd nie miały miejsca żadne sytuacje, które skutkowałyby powrotem sieci handlowych do sprzedaży jaj klatkowych, mimo wyzwań po drodze związanych na przykład z grypą ptaków – dodaje Rawicki.

Konsumenci na „tak”

7 na 10 konsumentów w Polsce twierdzi, że przy zakupie jaj istotne są dla nich warunki, w jakich żyły kury. Deklarację o rezygnacji z kupowania jaj klatkowych podpisało ponad 123 tys. Polek i Polaków. Można znaleźć ją na stronie ztroskionioski.pl.


Najnowsze oświadczenie ALDI znajduje się na stronie Polityka Dobrostanu: https://tiny.pl/xrwzkxf3
Wypowiedzi w formie audio i zdjęcia: https://tiny.pl/yjs3-r38 

Kontakt dla mediów:

Źródło informacji: Stowarzyszenie Otwarte Klatki

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Stowarzyszenie Otwarte Klatki
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zakupy Motorola edge 70 już w sklepach. Ultrasmukły smartfon z potężną baterią i świetną promocją na start sprzedaży Biuro prasowe
2025-11-06 | 06:00

Motorola edge 70 już w sklepach. Ultrasmukły smartfon z potężną baterią i świetną promocją na start sprzedaży

Motorola edge 70 to pierwszy smartfon z nowej serii edge. Przełamuje dotychczasowe bariery w projektowaniu ultrasmukłych urządzeń – ma zaledwie 5,99 mm grubości i waży
Zakupy Motorola zapowiada niedrogie smartfony moto g57, moto g57 power oraz słuchawki moto buds bass
2025-11-06 | 06:00

Motorola zapowiada niedrogie smartfony moto g57, moto g57 power oraz słuchawki moto buds bass

Motorola zaprezentowała smartfonowe nowości z serii moto g oraz słuchawki moto buds bass. Motorola moto g57 oraz moto g57 power oferują wyważone połączenie parametrów
Zakupy Kawowe Przyjemności u Grycana – nowa sezonowa oferta w lodziarnio-kawiarniach
2025-10-24 | 08:30

Kawowe Przyjemności u Grycana – nowa sezonowa oferta w lodziarnio-kawiarniach

Od 15 października we wszystkich lodziarnio-kawiarniach Grycan dostępna jest sezonowa oferta Kawowe Przyjemności, stworzona z myślą o miłośnikach aromatycznej kawy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Konsument

Sądy będą musiały kierować spory budowlane do mediacji. Ma to przyspieszyć ich rozwiązywanie

1 marca 2026 roku wejdą w życie nowe przepisy Kodeksu postępowania cywilnego. Zgodnie z nimi pierwszym krokiem w rozwiązywaniu sporów budowlanych będą mediacje, na które sąd będzie miał obowiązek skierować obie strony przed posiedzeniem przygotowawczym bądź też przed pierwszą rozprawą. Eksperci uważają, że mediacje wciąż nie są w wystarczającym stopniu wykorzystywane, zwłaszcza biorąc pod uwagę długi czas oczekiwania na rozstrzygnięcia spraw gospodarczych w polskich sądach powszechnych.

Media

Anna Wendzikowska: Podczas wywiadu potrafię uderzyć w odpowiednie struny i wydobyć z gwiazdy prawdziwe emocje

W trakcie współpracy z programem „Dzień Dobry TVN” dziennikarka przeprowadzała wywiady z gwiazdami światowego kina, muzyki, mody i mediów. Jak szacuje, przed kamerami rozmawiała nawet z pięcioma tysiącami znanych osób. Anna Wendzikowska nie ukrywa, że niektóre z nich zrobiły na niej szczególne wrażenie. Doskonale pamięta chociażby wywiad z Hugh Jackmanem i Javierem Bardemem.