Komunikaty PR

Obniż cholesterol - zdrową dietą!

2019-11-12  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt
Anna Trela
Yellowcups

Przewóz 34/p. 3
30-716 Kraków
anna.trela|yellowcups.pl| |anna.trela|yellowcups.pl
+48 733 070 360
yellowcups.pl/

Właściwa dieta to jeden z najistotniejszych elementów stylu życia, który wpływa na kondycję naszego serca. Co zrobić, by utrzymać je w dobrej formie i zachować zdrowie? Stosować się do kilku ważnych zasad żywieniowych, które skutecznie pomogą nam w obniżeniu poziomu cholesterolu. Występujący w nadmiarze prowadzi on bowiem do rozwoju chorób serca.

Warzywa i owoce jako podstawa zdrowej diety

Dieta roślinna zdobywa w naszym kraju coraz większą rzeszę zwolenników. Z pewnością jest to świetna informacja dla naszego serca! Zgodnie z rekomendacją Instytutu Żywności i Żywienia, warzywa i owoce powinny stanowić podstawę codziennego jadłospisu dorosłych. Dlaczego są one tak ważne w diecie osób, które dążą do obniżenia poziomu „złego” cholesterolu? Gdyż są one źródłem błonnika, składników mineralnych oraz niezbędnych witamin. W przypadku warzyw i owoców obowiązuje zasada, że im więcej kolorów na talerzu, tym lepiej! Najlepiej, by spożywane były na surowo, ewentualnie po wstępnym przygotowaniu na parze.

Produkty zbożowe – jak najmniej przetworzone

Produkty pełnoziarniste stanowią cenne źródło błonnika, który m.in. wspomaga pracę układu pokarmowego, daje uczucie sytości, a także wpływa na metabolizm cholesterolu. Bardzo ważne więc, by ten składnik znalazł się w codziennej diecie. Źródłem błonnika są m.in. produkty zbożowe z pełnego ziarna i otręby, nasiona roślin strączkowych, papryka, kapusta, sałata czy suszone owoce, ale także pełnoziarnisty ryż brązowy, makaron razowy czy kasze.

Tłuszcze roślinne dla zdrowia

W trosce o zdrowie serca w pierwszej kolejności powinniśmy zastąpić w diecie niekorzystne tłuszcze nasycone, tłuszczami nienasyconymi. W praktyce oznacza to przede wszystkim ograniczenie spożycia produktów pochodzenia zwierzęcego, takich jak masło, smalec, pełnotłusty nabiał czy tłuste mięso, i zastąpienie ich olejami roślinnymi oraz produktami powstałymi na ich bazie, jak wysokiej jakości margaryny miękkie. Wskazane jest także włączenie do swojego jadłospisu innych produktów będących źródłem zdrowych tłuszczów, takich jak orzechy, ziarna czy tłuste ryby.

Włączenie do diety produktów ze sterolami roślinnymi

Sterole roślinne to naturalne substancje pochodzenia roślinnego – występujące naturalnie w owocach, warzywach, orzechach czy ziarnach. Obecność steroli roślinnych w diecie osób z podwyższonym stężeniem cholesterolu jest niezwykle istotna, ponieważ częściowo hamują one wchłanianie „złego” cholesterolu z przewodu pokarmowego do krwi, co potwierdzają badania kliniczne. By jednak dostarczyć organizmowi dzienną ilość steroli roślinnych, które mogłyby znacząco wpłynąć na obniżenie poziomu cholesterolu, musielibyśmy zjadać dziennie ok. 150 jabłek, 210 marchewek lub 425 pomidorów. Z pomocą przychodzą więc m.in. funkcjonalne produkty wzbogacane, jak Flora ProActiv, charakteryzująca się w 100% roślinnym składem. Jedząc codziennie 1,5-2,4g steroli roślinnych, czyli 3 porcje (3x10g) Flory ProActiv dziennie, już po 2-3 tygodniach możemy obniżyć poziom „złego” cholesterolu o ok. 7-10%.

Ograniczenie szkodliwych tłuszczów trans

Tłuszcze trans to szczególny rodzaj nienasyconych kwasów tłuszczowych – są one jednymi z elementów diety mającymi najistotniejszy wpływ na ryzyko rozwoju zmian miażdżycowych. Powstają poprzez przemysłowe, częściowe uwodornienie/utwardzenie olejów roślinnych, przez co z konsystencji płynnej przechodzą one w konsystencję stałą. Słowo „częściowe” jest tutaj kluczowe, gdyż „całkowicie utwardzone/uwodornione oleje roślinne” nie są źródłem tłuszczów trans. Przemysłowe tłuszcze trans występują m.in. w wybranych słodyczach, wyrobach cukierniczych czy daniach typu fast food.

Ograniczenie cukru i słodyczy

Cukier oraz słodycze, spożywane w nadmiarze, niekorzystnie wpływają na nasze zdrowie - mogą prowadzić do otyłości, miażdżycy, zaparć, problemów z uzębieniem, a także większego ryzyka wystąpienia nowotworów. Wskazane jest, by zostały one zastąpione w diecie naturalnymi przekąskami – takimi jak owoce, orzechy czy koktajle na bazie niskotłuszczowego jogurtu.

Mniej soli

Sól także powinniśmy w naszej codziennej diecie ograniczać - jej nadmiar prowadzi do rozwoju nadciśnienia oraz innych chorób serca. Nadaje ona potrawom wyrazistości, możemy ją jednak dość łatwo zastąpić w naszej kuchni ziołami i przyprawami. Warto także pamiętać, że sól często jest dodawana także do już gotowych dań lub dodatków – znajdziemy ją więc m. in. w serach, wędlinach czy pieczywie. Jej źródłem są także słone przekąski, takie jak: słone orzeszki, paluszki czy chipsy. Zalecane dzienne spożycie soli wynosi nie więcej niż 5g (płaska łyżeczka).

Tak odpowiednio skomponowana dieta, podparta odpowiednio dobraną do stanu zdrowia formą aktywności fizycznej, pomoże nam w zachowaniu zdrowia serca na długie lata.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Mammobus wraca do Galerii Zaspa Biuro prasowe
2020-07-03 | 14:00

Mammobus wraca do Galerii Zaspa

Do Galerii Zaspa wracają bezpłatne badania mammograficzne. Warto z nich skorzystać i sprawdzić stan swojego zdrowia. Mammobus przyjedzie 6 lipca.   W najbliższy poniedziałek w
Zdrowie Telefarmacja a opieka farmaceutyczna. Gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy?
2020-07-03 | 10:15

Telefarmacja a opieka farmaceutyczna. Gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy?

W sejmowej podkomisji zdrowia trwają prace nad projektem ustawy o zawodzie farmaceuty. Ważną zmianą, zapowiadaną przez decydentów, ma być wykorzystanie kompetencji farmaceuty w ramach
Zdrowie Oczyszczacz powietrza TherapyAir®iOn – certyfikowana ochrona zdrowia
2020-07-02 | 01:00

Oczyszczacz powietrza TherapyAir®iOn – certyfikowana ochrona zdrowia

30 czerwca na warszawskim Żoliborzu odbył się pokaz flagowego produktu z rodziny ZEPTER: Therapy Air®iOn. To certyfikowany oczyszczacz powietrza, który jest nie

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Ewa Szabatin: Nie zaszczepiłam się na grypę i nie zaszczepię się na koronawirusa. Wierzę, że na niego nie zachoruję

Tancerka sceptycznie podchodzi do pomysłu wdrożenia szczepień ochronnych przeciwko koronawirusowi. Jej zdaniem szczepionka – w której poszukiwanie zaangażowanych jest obecnie wiele firm farmaceutycznych – może okazać się niebezpieczna. Skutki tego typu leczenia są bowiem nieznane i trudne do przewidzenia. Według Ewy Szabatin najważniejsze jest, żeby w sytuacjach kryzysowych wykazywać się zdrowym rozsądkiem i nie ufać wszystkim informacjom podawanym przez media.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Problemy społeczne

Zainteresowanie koloniami i obozami kilkukrotnie mniejsze niż rok temu. Ze zorganizowanego wypoczynku skorzysta 240 tys. dzieci

Obawa przed koronawirusem i problemy finansowe sprawiają, że rodzice masowo rezygnują z wysyłania dzieci na kolonie i obozy. – Jeszcze w marcu mieliśmy sprzedanych w branży 40–50 proc. miejsc. Teraz, jeżeli osiągniemy sprzedaż na poziomie 20 proc. tego co w ubiegłym roku, będzie to można uznać za sukces – ocenia Krzysztof Maziński z Biura Usług Turystycznych BUT, przedstawiciel Polskiej Izby Turystyki Młodzieżowej. Z szacunków MEN wynika, że w 2019 roku ze zorganizowanego wypoczynku skorzystało 1,3 mln uczniów, w tym roku będzie to zaledwie 240 tys.

Sport

Polacy tłumnie ruszyli w góry. W wakacje liczba turystów może być rekordowa

Z roku na rok polskie góry cieszą się coraz większym zainteresowaniem turystów. Tatrzańskimi szlakami podczas ubiegłorocznych wakacji wędrowało blisko 1,7 mln osób – wynika z danych Tatrzańskiego Parku Narodowego. Branża turystyczna spodziewa się, że w wakacje 2020 padnie nowy rekord. Do pieszych wycieczek po górach należy się jednak odpowiednio przygotować. Joanna Stępińska, przewodniczka tatrzańska i ambasadorka kampanii edukacyjnej Trzeźwo Myślę, podpowiada, jak to zrobić. Tłumaczy też, dlaczego w górach najważniejsze jest zachowanie rozwagi i uważności.