Komunikaty PR

Obniż cholesterol - zdrową dietą!

2019-11-12  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt
Anna Trela
Yellowcups

Przewóz 34/p. 3
30-716 Kraków
anna.trela|yellowcups.pl| |anna.trela|yellowcups.pl
+48 733 070 360
yellowcups.pl/

Właściwa dieta to jeden z najistotniejszych elementów stylu życia, który wpływa na kondycję naszego serca. Co zrobić, by utrzymać je w dobrej formie i zachować zdrowie? Stosować się do kilku ważnych zasad żywieniowych, które skutecznie pomogą nam w obniżeniu poziomu cholesterolu. Występujący w nadmiarze prowadzi on bowiem do rozwoju chorób serca.

Warzywa i owoce jako podstawa zdrowej diety

Dieta roślinna zdobywa w naszym kraju coraz większą rzeszę zwolenników. Z pewnością jest to świetna informacja dla naszego serca! Zgodnie z rekomendacją Instytutu Żywności i Żywienia, warzywa i owoce powinny stanowić podstawę codziennego jadłospisu dorosłych. Dlaczego są one tak ważne w diecie osób, które dążą do obniżenia poziomu „złego” cholesterolu? Gdyż są one źródłem błonnika, składników mineralnych oraz niezbędnych witamin. W przypadku warzyw i owoców obowiązuje zasada, że im więcej kolorów na talerzu, tym lepiej! Najlepiej, by spożywane były na surowo, ewentualnie po wstępnym przygotowaniu na parze.

Produkty zbożowe – jak najmniej przetworzone

Produkty pełnoziarniste stanowią cenne źródło błonnika, który m.in. wspomaga pracę układu pokarmowego, daje uczucie sytości, a także wpływa na metabolizm cholesterolu. Bardzo ważne więc, by ten składnik znalazł się w codziennej diecie. Źródłem błonnika są m.in. produkty zbożowe z pełnego ziarna i otręby, nasiona roślin strączkowych, papryka, kapusta, sałata czy suszone owoce, ale także pełnoziarnisty ryż brązowy, makaron razowy czy kasze.

Tłuszcze roślinne dla zdrowia

W trosce o zdrowie serca w pierwszej kolejności powinniśmy zastąpić w diecie niekorzystne tłuszcze nasycone, tłuszczami nienasyconymi. W praktyce oznacza to przede wszystkim ograniczenie spożycia produktów pochodzenia zwierzęcego, takich jak masło, smalec, pełnotłusty nabiał czy tłuste mięso, i zastąpienie ich olejami roślinnymi oraz produktami powstałymi na ich bazie, jak wysokiej jakości margaryny miękkie. Wskazane jest także włączenie do swojego jadłospisu innych produktów będących źródłem zdrowych tłuszczów, takich jak orzechy, ziarna czy tłuste ryby.

Włączenie do diety produktów ze sterolami roślinnymi

Sterole roślinne to naturalne substancje pochodzenia roślinnego – występujące naturalnie w owocach, warzywach, orzechach czy ziarnach. Obecność steroli roślinnych w diecie osób z podwyższonym stężeniem cholesterolu jest niezwykle istotna, ponieważ częściowo hamują one wchłanianie „złego” cholesterolu z przewodu pokarmowego do krwi, co potwierdzają badania kliniczne. By jednak dostarczyć organizmowi dzienną ilość steroli roślinnych, które mogłyby znacząco wpłynąć na obniżenie poziomu cholesterolu, musielibyśmy zjadać dziennie ok. 150 jabłek, 210 marchewek lub 425 pomidorów. Z pomocą przychodzą więc m.in. funkcjonalne produkty wzbogacane, jak Flora ProActiv, charakteryzująca się w 100% roślinnym składem. Jedząc codziennie 1,5-2,4g steroli roślinnych, czyli 3 porcje (3x10g) Flory ProActiv dziennie, już po 2-3 tygodniach możemy obniżyć poziom „złego” cholesterolu o ok. 7-10%.

Ograniczenie szkodliwych tłuszczów trans

Tłuszcze trans to szczególny rodzaj nienasyconych kwasów tłuszczowych – są one jednymi z elementów diety mającymi najistotniejszy wpływ na ryzyko rozwoju zmian miażdżycowych. Powstają poprzez przemysłowe, częściowe uwodornienie/utwardzenie olejów roślinnych, przez co z konsystencji płynnej przechodzą one w konsystencję stałą. Słowo „częściowe” jest tutaj kluczowe, gdyż „całkowicie utwardzone/uwodornione oleje roślinne” nie są źródłem tłuszczów trans. Przemysłowe tłuszcze trans występują m.in. w wybranych słodyczach, wyrobach cukierniczych czy daniach typu fast food.

Ograniczenie cukru i słodyczy

Cukier oraz słodycze, spożywane w nadmiarze, niekorzystnie wpływają na nasze zdrowie - mogą prowadzić do otyłości, miażdżycy, zaparć, problemów z uzębieniem, a także większego ryzyka wystąpienia nowotworów. Wskazane jest, by zostały one zastąpione w diecie naturalnymi przekąskami – takimi jak owoce, orzechy czy koktajle na bazie niskotłuszczowego jogurtu.

Mniej soli

Sól także powinniśmy w naszej codziennej diecie ograniczać - jej nadmiar prowadzi do rozwoju nadciśnienia oraz innych chorób serca. Nadaje ona potrawom wyrazistości, możemy ją jednak dość łatwo zastąpić w naszej kuchni ziołami i przyprawami. Warto także pamiętać, że sól często jest dodawana także do już gotowych dań lub dodatków – znajdziemy ją więc m. in. w serach, wędlinach czy pieczywie. Jej źródłem są także słone przekąski, takie jak: słone orzeszki, paluszki czy chipsy. Zalecane dzienne spożycie soli wynosi nie więcej niż 5g (płaska łyżeczka).

Tak odpowiednio skomponowana dieta, podparta odpowiednio dobraną do stanu zdrowia formą aktywności fizycznej, pomoże nam w zachowaniu zdrowia serca na długie lata.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Miejska Dżungla w Galerii Katowickiej Biuro prasowe
2019-12-06 | 12:00

Miejska Dżungla w Galerii Katowickiej

Infrastruktura Katowic jest coraz lepiej przystosowana do potrzeb ludzi z niepełnosprawnością. Niestety, z udogodnień dedykowanych takim osobom nagminnie korzystają nieuprzywilejowani.
Zdrowie Jak bezpiecznie korzystać z różnych rodzajów fajerwerków?
2019-12-04 | 11:00

Jak bezpiecznie korzystać z różnych rodzajów fajerwerków?

  Sztuczne ognie kojarzą się przede wszystkim z sylwestrową nocą. To właśnie wtedy odpalanych jest więcej wyrobów pirotechnicznych niż łącznie przez cały rok.
Zdrowie Sprawdzone sposoby na dopłatę do okularów korekcyjnych
2019-12-04 | 11:00

Sprawdzone sposoby na dopłatę do okularów korekcyjnych

Podstawę dbania o wzrok stanowią przede wszystkim regularne badania. Ważne też, by w przypadkach, gdy podczas wizyty u specjalisty zostaje zalecona odpowiednia korekcja była ona konsekwentnie

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Film

Maja Frykowska: Nie domagam się odszkodowania od Quentina Tarantino. Jego film mnie wzruszył

Jakiś czas temu w mediach pojawiły się informacje, jakoby Maja Frykowska miała się domagać odszkodowania od Quentina Tarantino, za przedstawienie postaci jej dziadka – Wojciecha Frykowskiego – w sposób niezgodny z prawdą. Maja Frykowska jednak dementuje plotki. Uważa, że amerykański reżyser ukazał historię morderstwa z 1969 roku w ciekawy i nieoczywisty sposób. Wyznaje również, że film „Pewnego razu w Hollywood” bardzo ją wzruszył.

Gwiazdy

Marta Wiśniewska: Taniec jest dla mnie wszystkim. Bez niego nie żyję

Mandaryna przyznaje, że taniec jest jej największą życiową pasją i motorem napędowym. Sama czerpie z niego przyjemność, a dodatkowo zaszczepia tę miłość w innych. Marta Wiśniewska od wielu lat z powodzeniem prowadzi szkołę tańca i dzieli się swoim doświadczeniem z ludźmi w różnym wieku.

Teatr

Małgorzata Kozłowska: Na planie filmowym czuję się jak ryba w wodzie. Jestem otwarta na wszystkie propozycje

Zdaniem Małgorzaty Kozłowskiej w zawodzie aktora ekscytujące jest zarówno występowanie w filmach i serialach, jak i gra na deskach teatru. Chce więc spełniać się na każdej z tych płaszczyzn, bo wie, że niosą one ze sobą zupełnie inne emocje i wyzwania, ale kluczową kwestią jest intrygujący scenariusz.

 

CES Las Vegas 2020

Farmacja

75 proc. chorób rzadkich dotyka dzieci. Pacjentom brakuje systemowego wsparcia w leczeniu oraz dostępu do nowoczesnych leków

Co roku w Polsce ponad 200 tys. osób dowiaduje się, że choruje na chorobę rzadką. Pacjenci znajdują się w trudnej sytuacji, przede wszystkim dlatego, że schorzenia te często są uwarunkowane genetycznie, mają zazwyczaj ciężki przebieg i przewlekły charakter, a ich diagnostyka jest czasochłonna i utrudniona. To jednak nie są jedyne bariery. Brakuje ośrodków referencyjnych dla pacjentów z chorobami rzadkimi, a dostęp do nowoczesnych terapii i rehabilitacji jest mocno ograniczony. Dużym wyzwaniem dla polskiego systemu ochrony zdrowia jest też zapewnienie ciągłości opieki nad dorastającym pacjentem z chorobą rzadką.