Komunikaty PR

Jak pomóc naszemu organizmowi, aby sam znormalizował masę ciała

2015-01-20  |  01:00
Biuro prasowe

Wiele osób podejmuje noworoczne zobowiązanie, że w nowym roku zgubi co najmniej kilka kilogramów. Aby osiągnąć zamierzony efekt, należy trzymać się ustalonych zasad związanych z prawidłowym odżywianiem. Odchudzanie nie wymaga ogromnych wyrzeczeń, a jedynie systematyczności.

Aktywność związana z wyeliminowaniem nadwagi kojarzy się zazwyczaj z morderczą dietą i szybkim tempem przemian. Jest to jedna z przyczyn rezygnacji z odchudzania. Klęskę ponoszą zwłaszcza ci, którzy chcą bardzo szybko osiągnąć upragniony efekt, z dnia na dzień zmieniają sposób odżywiania, stosując bardzo restrykcyjną dietę, a po jej zakończeniu wracają do starych nawyków, przez co następuje gwałtowny efekt jo-jo. Dlatego należy zastosować metodę tzw. małych kroków, która bez ponoszenia ogromnego wysiłku, przyczyni się do zgubienia zbędnych kilogramów.

Jedz mniej, a częściej

To jedna z podstawowych zasad. Posiłki należy regularnie spożywać co 3-4 godziny. W ten sposób organizm jest nasycony,  w związku z tym nie pojawia się uczucie głodu i potrzeba zjedzenia czegoś dodatkowego.

Nie należy podjadać między posiłkami. W przeciwnym razie organizm nie ma szansy spalić kalorii dostarczonych podczas spożywania poprzedniego posiłku. Nadwyżka kalorii zamienia się wtedy w tkankę tłuszczową.

Przerwy pomiędzy posiłkami nie powinny przekraczać 5 godzin (oczywiście z wyjątkiem snu). Przekroczenie tego czasu spowoduje, że organizm spowolni metabolizm, aby efektywniej gospodarować swoimi zapasami energii. W konsekwencji zacznie robić zapasy w postaci tkanki tłuszczowej.

Ostatni posiłek należy jeść na 3-4 godziny przed snem, a nie, jak niektórzy twierdzą, do godziny 18-tej. Pora ostatniego posiłku zależy od tego, kiedy kładziemy się spać. Jeżeli dana osoba zasypia o północy, to może go spożyć o godzinie 20.00. Ale w tym przypadku zjedzenie czegokolwiek po tej godzinie grozi wzrostem masy ciała.

Owoce i warzywa

Smaczne i zdrowe wpływają pozytywnie na nasz organizm, dostarczając potrzebne witaminy i składniki mineralne. Ponadto są źródłem błonnika pokarmowego nazywanego „wypełniaczem”, który wywołuje uczucie sytości. To sprawia, że oczekując na kolejny posiłek, nie musimy jeść dodatkowych rzeczy.

Należy jednak pamiętać, że owoce, warzywa oraz ich przetwory, np. soki, również zawierają pewną liczbę kalorii. W związku z tym najlepiej je planować jako mały posiłek, czyli drugie śniadanie lub podwieczorek.

Produkt z białej mąki

Zamiast pieczywa z białej mąki, zalecane jest pieczywo razowe. Zamiast ziemniaków, lepiej spożywać ciemny ryż i makaron. Te produkty zawierają węglowodany złożone, które są wolniej wchłaniane przez organizm. Nie powodują one gwałtownych zmian poziomu cukru we krwi (najpierw wzrostu a potem spadku), które zwykle kończą się wielkim atakiem głodu.

Należy pamiętać, aby pić codziennie 1,5 litra tzw. płynów nawadniających np. wodę lub słabą herbatę. W organizmie, który nie jest odpowiednio nawodniony, wszelkie procesy mogą ulec spowolnieniu, przede wszystkim metabolizm. Dodatkowo, szklanka wody może pomóc zwalczyć pokusę sięgnięcia po przekąskę między posiłkami.

Słodycze i cukier

Cukier to jedynie puste kalorie i nie wnosi żadnych pozytywnych składników do organizmu. Okazuje się, że po kilku tygodniach odzwyczajania się od słodzenia kawy czy herbaty, można żyć bez cukru i wcale nie mieć ochoty, by znowu po niego sięgnąć.

Nie należy jeść słodyczy, kiedy jest się głodnym. Trudno jest je odstawić raz na zawsze, ale można ograniczyć ich spożycie i traktować jako deser. Wybierajmy słodycze, które naprawdę sprawią nam przyjemność, a nie te, które akurat są pod ręką. Zarówno cukier, jak i słodycze powodują szybki wzrost poziomu glukozy we krwi oraz przypływ energii, ale potem, niestety, równie szybki jej spadek. Pojawia się wtedy głód, znużenie i chęć zjedzenia kolejnego batonika. Istnieje wtedy niebezpieczeństwo, że mechanizm trawienia i spalania pokarmów może zostać całkowicie rozregulowany.

Proste zasady mogą doprowadzić do zmiany nawyków żywieniowych, poprawić nasze zdrowie i pomóc schudnąć. Pilnowanie wymienionych wcześniej zasad i systematyczność spowoduje, że po pewnym czasie nasza masa ciała się zmieni. Co więcej, nie będziemy się bać, że nastąpi efekt jo-jo.

 

Autorem publikacji jest  Małgorzata Waleriańczyk,
specjalista z zakresu żywienia z warszawskiej poradni dietetycznej SetPoint

Zadaj pytanie specjaliście: http://www.setpoint.pl/baza-wiedzy/forum

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Przekąska OLE!, która nada głębi Twoim daniom! Biuro prasowe
2021-03-08 | 14:03

Przekąska OLE!, która nada głębi Twoim daniom!

Gościnność i zamiłowanie do gotowania to cechy, które łączą miłośników śródziemnomorskiej kuchni. Bywa jednak tak, że chcemy nadać naszym potrawom nowego wymiaru
Żywienie PRZEPIS: Bajgle z jajecznicą i boczkiem (przepis na 1 porcję)
2021-03-08 | 14:03

PRZEPIS: Bajgle z jajecznicą i boczkiem (przepis na 1 porcję)

Składniki: bułka typu bajgiel 2-3 jajka 3- 4plastry boczku rukola 1łyżka masła oliwa truflowa (opcjonalnie) Sos z kaparami: śmietana + gęsty jogurt 1 łyżka
Żywienie Upfield oferuje prośrodowiskowe opakowanie
2021-03-08 | 10:00

Upfield oferuje prośrodowiskowe opakowanie

Margaryny „Flora” i „Rama” dostępne są w innowacyjnych kubkach wielokrotnego użytku i różnego wykorzystania. To jedyne tego typu opakowanie w Polsce.

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Joanna Jędrzejczyk: Anna Mucha jest dla mnie ikoną, bardzo ją lubię. Będę próbowała ją zastąpić, ale jesteśmy zupełnie różnymi postaciami

Mistrzyni UFC w wadze słomkowej już niedługo zasiądzie na fotelu jurora tanecznego show Telewizji Polskiej „Dance Dance Dance”. Joanna Jędrzejczyk zaznacza, że będzie to dla niej spore wyzwanie, ponieważ do tej pory nie zajmowała się tańcem. Podkreśla, że bardzo szybko się uczy i jest otwarta na nowe doświadczenia. Ma nadzieję, że kompetencje, które zdobyła jako sportowiec, pomogą jej w sprawiedliwych ocenach uczestników programu.

Seriale

Cezary Pazura: Na szczęście przyszły czasy, gdy mogę się zmierzyć z innymi rolami niż komediowe. To dla mnie duże wyzwanie, bo muszę używać innych narzędzi

Aktor nie ukrywa, że z dużym zaangażowaniem kreował sylwetkę bohatera „Tajemnicy zawodowej”, bo jest to zupełnie inna postać od tych, w które wcielał się dotychczas. Dzięki tej roli mógł więc pokazać się widzom w nowej odsłonie i trochę uciec od przyklejonego przez lata wizerunku komediowego. To niewątpliwie działa na jego korzyść, bo kiedy aktor zostaje zaszufladkowany i jest notorycznie obsadzany tylko w jednym typie postaci, to nie ma możliwości rozwoju. Jego zdaniem wartością dodaną fabuły tej produkcji jest też to, że nie pokazuje ona wyidealizowanego świata, tylko zawiera wątki bliskie wielu widzom.

Nauka

Nawet 5 proc. populacji nigdy nie zachoruje na COVID-19. Polscy naukowcy szukają genu, który odpowiada za odporność na tę chorobę oraz jej przebieg

Efektem projektu badawczego „Odporni na COVID” ma być tani i dostępny test, który pozwoli sprawdzić, czy zakażenie koronawirusem będzie poważnym zagrożeniem dla zdrowia lub życia konkretnej osoby. Test umożliwi również wskazanie osób genetycznie opornych na zakażenie SARS-CoV-2. To może być między 1 a 5 proc. społeczeństwa. – Zakończyliśmy już rekrutację uczestników badania i przeanalizowaliśmy około 30 proc. danych. Pierwszych rezultatów projektu spodziewamy się w czerwcu – zapowiada dr Paweł Zawadzki, prezes spółki MNM Diagnostics, która realizuje projekt wraz z Centralnym Szpitalem Klinicznym MSWiA w Warszawie.

Medycyna

Przyspiesza cyfryzacja polskiej służby zdrowia. Powstaje centralna baza wszystkich przypadków nowotworów

Już za niewiele ponad rok w miejsce działającego od lat 50. Krajowego Rejestru Nowotworów ma powstać elektroniczny rejestr pod nazwą e-KRN+. To doskonała informacja dla lekarzy onkologów i pacjentów chorych na nowotwory. Dzięki cyfryzacji zbieranych od kilkudziesięciu lat informacji na temat przypadków chorób onkologicznych nowa platforma ułatwi kreowanie polityki onkologicznej w Polsce. Rejestr pozwoli na publiczny dostęp do danych pacjenta na poziomie centralnym, ale dane osobowe będą zanonimizowane. Eksperci i lekarze będą mieli łatwiejszy dostęp do danych w celu analizy profilaktyki leczenia, jak również epidemiologii.