Komunikaty PR

Czytelnictwo spada, obroty księgarni rosną. Jak to możliwe?

2016-04-22  |  10:29
Biuro prasowe
Kontakt
Janusz Mroczkowski
Publicum

Modrzewiowa 9/3
15-238 Białystok
janusz|publicum.pl| |janusz|publicum.pl
501035853
www.publicum.pl

W ubiegłym roku ponad 60 procent Polaków nie przeczytało ani jednej książki. To o 5 procent więcej niż rok wcześniej, jak wynika z badań nad czytelnictwem przeprowadzonych przez Bibliotekę Narodową. Analiza raportu pokazuje, że czytamy coraz mniej. Warto przytoczyć te dane w kontekście Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich, obchodzonego 23 kwietnia. I choć czytelnictwo spada podobnie jak liczba osób  kupujących książki to jednak  księgarnie, szczególnie te internetowe, wcale nie narzekają na brak klientów.

 

Rynek książek w Polsce to branża pełna paradoksów. Z jednej strony nasze społeczeństwo staje się coraz bardziej wykształcone, a świadomość, że czytanie rozwija wyobraźnię, wzbogaca słownictwo i pokazuje świat z różnych perspektyw, jest dość powszechna. Z drugiej zaś – czytamy coraz mniej, a mimo to topowe księgarnie notują coraz większe obroty. Jak to możliwe?

 

Panie lepsze od panów, miasta – od prowincji

 

Jak wynika z badań Biblioteki Narodowej, jeszcze w 2004 r. 58% respondentów deklarowało przeczytanie 1 książki w roku. Od tego czasu sytuacja zmieniła się jednak dramatycznie i w 2015 r. czytelnictwo osiągnęło rekordowo niski poziom 37%.

 

A zatem kto dziś czyta książki? Przede wszystkim osoby z wykształceniem wyższym, ale i one robią to coraz rzadziej. W 2000 roku z minimum jedną publikacją zapoznał się niemal każdy tytułujący się co najmniej dyplomem licencjata. Co ciekawe, w ubiegłym roku takich osób było już tylko 67%.

 

Wysoki poziom czytelnictwa odnotowuje się głównie w dużych miastach. 15 lat temu aż 82% mieszkańców ponad półmilionowych aglomeracji deklarowało czytanie książek. W 2015 roku przyznawała się do tego nieco ponad połowa z nich.

 

Cieszyć powinno jednak to, że czyta młodzież. Najwięcej osób sięgających po literaturę – i nie zmieniło się to na przestrzeni 15 lat – to nastolatkowie w wieku 15-19 lat. W 2000 roku 84 procent z nich przeczytało przynajmniej jedną książkę. Ale rok temu czytało ponad 30 procent mniej młodych ludzi w stosunku do roku 2000.

 

W czytaniu przeważają panie. Z badań wynika, że w roku 2000 było to 57 procent kobiet i nieco ponad 50 procent mężczyzn. W 2015 natomiast do czytania zabierało się odpowiednio 46 procent pań i 27 procent panów.

 

Spadek czytelnictwa, wzrost obrotów księgarni

 

Łukasz Kierus, założyciel internetowej księgarni TaniaKsiazka.pl, która w tym roku obchodzi swój jubileusz 10-lecia, wyniki opracowania przyjmuje ze spokojem. Przyznaje, że choć czytelnictwo systematycznie spada, co potwierdzają twarde dane statystyczne, to – jak podkreśla – liczba klientów prowadzonej przez niego księgarni... rośnie. Co dość oczywiste, wynika to przede wszystkim z tego, że dziś książki kupujemy w większości właśnie w internecie. – To obecnie najtańsza, najprostsza i najwygodniejsza forma zakupu, która dodatkowo pozwala na ewentualny zwrot w przypadku zmiany decyzji – tłumaczy właściciel księgarni.

 

Zaznacza jednak, że firmy takie jak TaniaKsiazka.pl dawno już zdecydowały się na poszerzenie oferty o dodatkowe produkty, na przykład o gry czy zabawki. Zróżnicowanie asortymentu to sposób na powiększenie grupy potencjalnych odbiorców i szansa na dalszy rozwój e-biznesu, bo ze sprzedaży samych książek, jak mówi Łukasz Kierus, trudno dziś się utrzymać. – Nie jest to oczywiście niemożliwe, ale jednak nowe kategorie produktów to też nowi klienci i okazja, aby zainteresować ich naszą standardową ofertą – czyli oczywiście książkami.

 

Urodziny księgarni – prezenty dla klientów

 

Obchodzony 23 kwietnia Światowy Dzień Książki to nie tylko ważna data dla wszystkich wielbicieli literatury. To też istotny dzień dla wspomnianej Taniej Książki, która tego dnia zadebiutowała na rynku. W tym roku mija dokładnie 10 lat od powstania tej białostockiej księgarni, która  w ciągu dekady z małej, rodzinnej firmy, mieszczącej się w jednym ciasnym pokoiku, przeistoczyła się w prężnie działające, ogólnopolskie przedsiębiorstwo.

 

Jak podkreśla Łukasz Kierus, pomimo dynamicznego rozwoju TaniaKsiazka.pl wciąż pozostaje rodzinną firmą, w 100% z polskim kapitałem. W ubiegłym roku serwis zgarnął aż 6 cennych, ogólnopolskich nagród, w  tym m.in. tę najbardziej prestiżową – tytuł najlepszego sklepu internetowego 2015 w kategorii „Kultura” w rankingu portalu money.pl, zostawiając za sobą największych graczy na rynku. – Dwa lata temu zdobyliśmy z kolei nagrodę za najlepszą obsługę, przyznaną przez klientów w plebiscycie e–Commerce Polska Awards, pokonując takie marki jak Empik czy Smyk – dodaje właściciel sklepu, nie ukrywając satysfakcji.

 

Z okazji jubileuszu firmy, którego obchody rozpoczynają się 23 kwietnia, przez trzy najbliższe tygodnie na klientów czeka wiele niespodzianek. Pierwszą z nich będzie oferta 20 tys. bestsellerów z 35-procentowym rabatem. Oprócz tego aż do 12 maja firma oferować będzie 10 tys. produktów w cenie nieprzekraczającej 10 zł.

 

Na ten czas zaplanowano także konkurs, w którym wygrać będzie można m.in. czytniki książek. Dodatkowo wszystkie zamówienia powyżej określonej wartości nagradzane będą urodzinowymi prezentami. Na darmową dostawę mogą liczyć klienci dokonujący w dniach 29.04-04.05 zakupów na ponad 99 zł. Z kolei dzień później ruszy tygodniowa promocja na ebooki i audiobooki.

Czytelnictwo spada, obroty księgarni rosną. Jak to możliwe?

 

W ubiegłym roku ponad 60 procent Polaków nie przeczytało ani jednej książki. To o 5 procent więcej niż rok wcześniej, jak wynika z badań nad czytelnictwem przeprowadzonych przez Bibliotekę Narodową. Analiza raportu pokazuje, że czytamy coraz mniej. Warto przytoczyć te dane w kontekście Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich, obchodzonego 23 kwietnia. I choć czytelnictwo spada podobnie jak liczba osób  kupujących książki to jednak  księgarnie, szczególnie te internetowe, wcale nie narzekają na brak klientów.

 

Rynek książek w Polsce to branża pełna paradoksów. Z jednej strony nasze społeczeństwo staje się coraz bardziej wykształcone, a świadomość, że czytanie rozwija wyobraźnię, wzbogaca słownictwo i pokazuje świat z różnych perspektyw, jest dość powszechna. Z drugiej zaś – czytamy coraz mniej, a mimo to topowe księgarnie notują coraz większe obroty. Jak to możliwe?

 

Panie lepsze od panów, miasta – od prowincji

 

Jak wynika z badań Biblioteki Narodowej, jeszcze w 2004 r. 58% respondentów deklarowało przeczytanie 1 książki w roku. Od tego czasu sytuacja zmieniła się jednak dramatycznie i w 2015 r. czytelnictwo osiągnęło rekordowo niski poziom 37%.

 

A zatem kto dziś czyta książki? Przede wszystkim osoby z wykształceniem wyższym, ale i one robią to coraz rzadziej. W 2000 roku z minimum jedną publikacją zapoznał się niemal każdy tytułujący się co najmniej dyplomem licencjata. Co ciekawe, w ubiegłym roku takich osób było już tylko 67%.

 

Wysoki poziom czytelnictwa odnotowuje się głównie w dużych miastach. 15 lat temu aż 82% mieszkańców ponad półmilionowych aglomeracji deklarowało czytanie książek. W 2015 roku przyznawała się do tego nieco ponad połowa z nich.

 

Cieszyć powinno jednak to, że czyta młodzież. Najwięcej osób sięgających po literaturę – i nie zmieniło się to na przestrzeni 15 lat – to nastolatkowie w wieku 15-19 lat. W 2000 roku 84 procent z nich przeczytało przynajmniej jedną książkę. Ale rok temu czytało ponad 30 procent mniej młodych ludzi w stosunku do roku 2000.

 

W czytaniu przeważają panie. Z badań wynika, że w roku 2000 było to 57 procent kobiet i nieco ponad 50 procent mężczyzn. W 2015 natomiast do czytania zabierało się odpowiednio 46 procent pań i 27 procent panów.

 

Spadek czytelnictwa, wzrost obrotów księgarni

 

Łukasz Kierus, założyciel internetowej księgarni TaniaKsiazka.pl, która w tym roku obchodzi swój jubileusz 10-lecia, wyniki opracowania przyjmuje ze spokojem. Przyznaje, że choć czytelnictwo systematycznie spada, co potwierdzają twarde dane statystyczne, to – jak podkreśla – liczba klientów prowadzonej przez niego księgarni... rośnie. Co dość oczywiste, wynika to przede wszystkim z tego, że dziś książki kupujemy w większości właśnie w internecie. – To obecnie najtańsza, najprostsza i najwygodniejsza forma zakupu, która dodatkowo pozwala na ewentualny zwrot w przypadku zmiany decyzji – tłumaczy właściciel księgarni.

 

Zaznacza jednak, że firmy takie jak TaniaKsiazka.pl dawno już zdecydowały się na poszerzenie oferty o dodatkowe produkty, na przykład o gry czy zabawki. Zróżnicowanie asortymentu to sposób na powiększenie grupy potencjalnych odbiorców i szansa na dalszy rozwój e-biznesu, bo ze sprzedaży samych książek, jak mówi Łukasz Kierus, trudno dziś się utrzymać. – Nie jest to oczywiście niemożliwe, ale jednak nowe kategorie produktów to też nowi klienci i okazja, aby zainteresować ich naszą standardową ofertą – czyli oczywiście książkami.

 

Urodziny księgarni – prezenty dla klientów

 

Obchodzony 23 kwietnia Światowy Dzień Książki to nie tylko ważna data dla wszystkich wielbicieli literatury. To też istotny dzień dla wspomnianej Taniej Książki, która tego dnia zadebiutowała na rynku. W tym roku mija dokładnie 10 lat od powstania tej białostockiej księgarni, która  w ciągu dekady z małej, rodzinnej firmy, mieszczącej się w jednym ciasnym pokoiku, przeistoczyła się w prężnie działające, ogólnopolskie przedsiębiorstwo.

 

Jak podkreśla Łukasz Kierus, pomimo dynamicznego rozwoju TaniaKsiazka.pl wciąż pozostaje rodzinną firmą, w 100% z polskim kapitałem. W ubiegłym roku serwis zgarnął aż 6 cennych, ogólnopolskich nagród, w  tym m.in. tę najbardziej prestiżową – tytuł najlepszego sklepu internetowego 2015 w kategorii „Kultura” w rankingu portalu money.pl, zostawiając za sobą największych graczy na rynku. – Dwa lata temu zdobyliśmy z kolei nagrodę za najlepszą obsługę, przyznaną przez klientów w plebiscycie e–Commerce Polska Awards, pokonując takie marki jak Empik czy Smyk – dodaje właściciel sklepu, nie ukrywając satysfakcji.

 

Z okazji jubileuszu firmy, którego obchody rozpoczynają się 23 kwietnia, przez trzy najbliższe tygodnie na klientów czeka wiele niespodzianek. Pierwszą z nich będzie oferta 20 tys. bestsellerów z 35-procentowym rabatem. Oprócz tego aż do 12 maja firma oferować będzie 10 tys. produktów w cenie nieprzekraczającej 10 zł.

 

Na ten czas zaplanowano także konkurs, w którym wygrać będzie można m.in. czytniki książek. Dodatkowo wszystkie zamówienia powyżej określonej wartości nagradzane będą urodzinowymi prezentami. Na darmową dostawę mogą liczyć klienci dokonujący w dniach 29.04-04.05 zakupów na ponad 99 zł. Z kolei dzień później ruszy tygodniowa promocja na ebooki i audiobooki.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Książka Nie taki wilk straszny Biuro prasowe
2018-12-10 | 15:35

Nie taki wilk straszny

Nie taki wilk straszny „Gawędy o wilkach i innych zwierzętach” (Wydawnictwo Świat Książki) to nie tylko zabawne i wzruszające historie, to także przykład wielkiej miłości
Książka Chłopaki-chojraki zmieniają świat na lepsze. Spotkanie z Marcinem Prokopem w Em
2018-12-10 | 15:31

Chłopaki-chojraki zmieniają świat na lepsze. Spotkanie z Marcinem Prokopem w Em

Kim jest chojrak? To ktoś, kto nie czuje lęku przed nowymi wyzwaniami, ma odwagę być pionierem i przecierać szlaki w swojej dziedzinie. Historie spisane przez popularnego prezentera Marcina
Książka Równi bogom nocy – wojna w Iraku i jej polscy bohaterowie okiem Navala
2018-12-10 | 01:00

Równi bogom nocy – wojna w Iraku i jej polscy bohaterowie okiem Navala

Żołnierze jednostki GROM i sił specjalnych amerykańskiej marynarki Navy SEALs są szkoleni w myśl zasady „wojna nie wybacza błędów”. Naval, były „gromowiec”

Gwiazdy

Anna Popek: Gdybym mogła cofnąć czas o 20 lat, byłabym bardziej odważna. Teraz chcę rozwinąć swój warsztat pisarski

Dziennikarka podkreśla, że 50. urodziny były dla niej przełomowym momentem, w którym zamknęła pewien etap swojego życia i otworzyła nowy. Prezenterka zrobiła bilans pięciu dekad i zastanowiła się na tym, co w jej życiu było udane, a co można było zrobić nieco lepiej. Niezależnie jednak od tego, czy mówi o sukcesach, czy o porażkach, za wszystko jest wdzięczna losowi, bo z każdej sytuacji wyciągnęła wnioski na przyszłość. Gwiazda TVP przyznaje, że ma też wiele planów na kolejne lata, m.in. chce doskonalić warsztat pisarski. Zamierza też zwiedzać kraje ościenne.

 

Moda

Joanna Horodyńska: Polki są bacznymi obserwatorkami mody. Nie zawsze wybierają z niej jednak to, co dla nich właściwe

Polki nie słuchają siebie – uważa stylistka. Jej zdaniem kobiety w Polsce obserwują trendy, nie potrafią jednak wybierać tych, które najbardziej im pasują. Zamiast inspirować się modą, kopiują styl znanych pań lub koleżanek. Zbyt mocno obawiają się też opinii innych kobiet, żeby odważyć się na bardziej szalone stylizacje.

 

Żywienie

W Europie rośnie popularność żywności wegańskiej i wegetariańskiej. To ważne ze względów zdrowotnych i środowiskowych

Z danych Europejskiego Związku Wegetarian wynika, że w krajach Unii Europejskiej jest coraz więcej wegetarian i wegan. Liderem pozostają Niemcy, gdzie na diecie bezmięsnej jest już co dziesiąta osoba. Także w Polsce ekologiczne i wysokojakościowe produkty roślinne cieszą się coraz większą popularnością. Z badań Instytutu Homo Homini przeprowadzonych na zlecenie firmy LightBox wynika, że 3,7 proc. respondentów określa się wegetarianami, a 1,6 proc. przestrzega diety wegańskiej. Intensywnie reaguje na to branża spożywcza. Coraz częściej w dużych marketach możemy kupić produkty wegańskie takie jak tofu, tempeh czy jogurty sojowe.

 

Gwiazdy

Jacek Rozenek: dobro można czynić każdego dnia. Julia Wróblewska: od dziecka widziałam problemy w Polsce i na świecie i starałam się je rozwiązywać

W okresie przedświątecznym Polacy chętnie pomagają innym. W akcje charytatywne angażuje się też coraz więcej znanych osób. Robią to z różnych powodów – jedni twierdzą, że los jest dla nich wyjątkowo hojny, więc chcą się podzielić tym, co mają z innymi, kolejni natomiast – wykorzystują swoją rozpoznawalność, by zwrócić uwagę na trudną sytuację osób potrzebujących. Wszyscy zgodnie przyznają, że kluczowa nie jest tutaj wartość prezentu czy przekazana kwota, najważniejszy jest gest i nagłośnienie ważnego problemu społecznego.