Komunikaty PR

Jak producenci kamuflują swoje prototypowe modele?

2018-08-10  |  15:00
Biuro prasowe

Na kultowym Goodwood Festival of Speed po raz pierwszy w warunkach drogowych Toyota pokazała nową Suprę. Ale sportowego coupé nie mogliśmy podziwiać w całej okazałości, bowiem jego nadwozie zostało pokryte skutecznym i ciekawym kamuflażem. Jak producentom samochodów udaje się ukryć przed światem nadwozia nowych modeli?

 

Każdy miłośnik motoryzacji zna zdjęcia zakamuflowanych prototypów lub modeli, które dopiero za jakiś czas wejdą do oficjalnej produkcji. W czasach smartfonów i mediów społecznościowych jest coraz trudniej testować nowe modele samochodów w naturalnych warunkach, nie zdradzając przy tym zbyt wiele. By do momentu premiery zachować w tajemnicy sylwetkę samochodu i jego detale, projektanci muszą stosować zabiegi, które oszukają optykę aparatu i ludzki wzrok. Bardzo często – jak w przypadku nowej Toyoty Supry – używa się do tego techniki wojskowej.

Sztuczne elementy nadwozia

Prace nad samym kamuflażem bardzo często rozpoczynają się wtedy, gdy sylwetka nowego modelu zostaje po raz pierwszy wykonana z gliny. Wtedy przygotowywany jest specjalny „kombinezon”, uzbrojony w sztuczne panele zmieniające kształt ukrytego pod nim samochodu. Całość jest dodatkowo wypełniona pianką, a zewnętrzna powierzchnia pokryta czarną farba, która pochłania światło podczerwone.

Równocześnie inżynierowie jeszcze bardziej starają się ukryć charakterystyczne elementy samochodu. Na potrzeby drogowych testów konstruowane są na przykład nowe kształty reflektorów, a różne dodatki nadwozia zacierają odbiór prawidłowych proporcji nowego modelu.

Kamuflaż wymyślony przez wojsko

Nadwozia prototypów są bardzo często pokryte różnymi czarno-białymi wzorami o nieregularnych, chaotycznych kształtach. To właśnie one mają za zadanie oszukać ludzkie oko. Stworzona dzięki temu iluzja powoduje, że kształty samochodu są trudne do rozróżnienia, a ich wygląd złudny – następuje zaburzenie postrzegania głębi ostrości i cieni.

Przez ostatnie lata wzory kamuflażu ewoluowały. Od czarno-białych, które dzięki rozwojowi technologii i coraz lepszym programom do obróbki zdjęć przestały być wyzwaniem dla samochodowych paparazzi, do wielokolorowych, czerpiących swoje inspiracje z techniki wojskowej.

Sylwetka nowej Toyoty Supry, zaprezentowanej na Goodwood Festival of Speed, została schowana pod ciekawie zaprojektowanym kamuflażem, który miał ukryć kształty oraz proporcje niektórych detali. Bardziej wnikliwi obserwatorzy dopatrzyli się barw wyścigowych i rajdowych samochodów Toyota Gazoo Racing, ale zostały one uzupełnione o kolory i styl pochodzący wprost z okrętów wojennych. Dzięki takiemu połączeniu uzyskano wzór, który mocno zakłócił postrzeganie prawdziwych proporcji sportowego samochodu.

Jak powstał nowy kamuflaż Toyoty Supry?

W czasie prac nad nowym kamuflażem zespół badawczy inżynierów Toyoty natrafił na zdjęcia okrętów wojennych z czasów pierwszej wojny światowej. Geometryczne wzory idealnie ukrywały nie tylko kształty jednostek pływających, ale nawet kierunek ich ruchu – powiedział Dan Beckett, szef działu artystycznego agencji kreatywnej pracującej dla europejskiej Toyoty. Bazując na tych obrazach, projektanci dodali elementy zdobień karoserii samochodów wyścigowych Toyota Gazoo Racing – figury trapezoidalne na białym tle.

Funkcjonalność nowego kamuflażu przetestowano jeszcze na prototypie Supry – modelu FT-1, a później na sportowej Toyocie GT86. W końcowym etapie prac powstały matowe i błyszczące panele winylowe, które zostały wykorzystane do testów fotograficznych w różnych warunkach oświetleniowych. Błyszcząca powłoka okazała się skuteczniejsza w naturalnym oświetleniu, dlatego wybór padł na ten rodzaj paneli.

Jednak na tym prace nad nowym kamuflażem Toyoty się nie skończyły. Projektanci zadbali również, aby barwy ochronne samochodu były skuteczne z każdej odległości. Uzyskany w ten sposób efekt nazwano zasadą mikro- i makroskali. Niewielkie, pojedyncze komórki malowania są skuteczne, kiedy patrzymy z bliska, a układając się w większe elementy wzoru idealnie sprawdzają się na odległość.

Wyjątkowy kamuflaż nowej Toyoty Supry zyskał bardzo wielu fanów. Pojawiły się nawet głosy, że nietypowe barwy powinny stać się jedną z opcji kolorystycznych, gdy model trafi do salonów.

Nowa Toyota Supra będzie dostępna w sprzedaży w pierwszej połowie 2019 roku. Nieoficjalnie mówi się, że cena coupé będzie zaczynała się od 63 500 dolarów, a pod maską znajdzie się turbodoładowana, rzędowa szóstka o mocy 335 KM. W ofercie ma pojawić się także 4-cylidrowy motor o pojemności 2 litrów i mocy 262 KM, również wyposażony w turbosprężarkę. Wszystkie jednostki mają współpracować z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów firmy ZF.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Mistrzyni Polski w trójskoku Anna Jagaciak jeździ Lexusem NX Biuro prasowe
2018-08-14 | 15:00

Mistrzyni Polski w trójskoku Anna Jagaciak jeździ Lexusem NX

Anna Jagaciak-Michalska, zdobywczyni dziewięciu tytułów Mistrzyni Polski w konkurencjach lekkoatletycznych, od tego sezonu jest ambasadorką salonu Lexus Łódź. Zawodniczka
Motoryzacja Toyota RAV4: moc hybrydy
2018-08-13 | 18:00

Toyota RAV4: moc hybrydy

Żyjemy w czasach fascynacji SUV-ami i odwrotu od diesli. Rezygnacja z silnika wysokoprężnego nie musi oznaczać jednak kompromisu. W przypadku hybrydowej Toyoty RAV4 otrzymujemy ekologiczne i
Motoryzacja Podwójne podium dla Lexusa w wyścigach GT500
2018-08-10 | 11:30

Podwójne podium dla Lexusa w wyścigach GT500

Dobra passa nie opuszcza zespołów startujących wyczynowymi Lexusami LC w wyścigach japońskiej serii GT500. W ubiegły weekend w piątej rundzie serii rozegranej na torze Fuji Speedway

Ważna informacja

Gwiazdy

Małgorzata Rozenek-Majdan: Jest coś magicznego w zdjęciu à la Kendall Jenner. Na Instagramie bije rekordy

Pomysł na zdjęcie w stylu jednej z Kardashianek narodził się spontanicznie, podczas przerwy w sesji fotograficznej. Na jego wykonanie prezenterka miała zaledwie kilka minut, uważa jednak, że jest to magiczna fotografia. Potwierdzają to internauci – zdjęcie ma już ponad 85 tys. polubień. 

 

Gwiazdy

Katarzyna Zielińska: Przez 10 lat musiałam pilnować jednej fryzury. Teraz szaleję, póki mogę

W najbliższym czasie gwiazda będzie blondynką. Takiego koloru włosów wymagają dwie nowe role, m.in. w musicalu Teatru Roma. Aktorka nie wyklucza jednak kolejnej zmiany fryzury, po odejściu z serialu TVP może bowiem pozwolić sobie na częste metamorfozy.

 
 

Bankowość

Internet najczęstszym doradcą przy podejmowaniu decyzji finansowych. Rzadziej radzimy się rodziny i doradców

Dla ponad 60 proc. Polaków internet to podstawowe źródło informacji o produktach i usługach finansowych. Dopiero na drugim miejscu znajdują się rekomendacje rodziny i znajomych oraz porady doradców finansowych. Polacy są dość ostrożni w swoich decyzjach. Większość trzyma oszczędności na bieżącym koncie bankowym, lokacie krótkoterminowej lub w gotówce. Na fundusze inwestycyjne decyduje się zaledwie 11 proc. mieszkańców Polski.

 

Muzyka

W środę premiera nowego singla Natalii Nykiel. Gwiazda zaśpiewa go podczas festiwalu w Sopocie

Wokalistka przygotowała wyjątkową niespodziankę dla fanów. Podczas Sopot TOP Of The TOP Festival po raz pierwszy zaprezentuje swój nowy singiel, który zaśpiewa na żywo. W sierpniu gwiazdę będzie można oglądać jeszcze podczas koncertów w Olsztynie i Krakowie, gdzie wystąpi jako support grupy 30 Seconds to Mars. Jesienią Natalia Nykiel weźmie natomiast udział w trasie koncertowej Adama Sztaby z piosenkami Grzegorza Ciechowskiego.