Komunikaty PR

Jak producenci kamuflują swoje prototypowe modele?

2018-08-10  |  15:00
Biuro prasowe

Na kultowym Goodwood Festival of Speed po raz pierwszy w warunkach drogowych Toyota pokazała nową Suprę. Ale sportowego coupé nie mogliśmy podziwiać w całej okazałości, bowiem jego nadwozie zostało pokryte skutecznym i ciekawym kamuflażem. Jak producentom samochodów udaje się ukryć przed światem nadwozia nowych modeli?

 

Każdy miłośnik motoryzacji zna zdjęcia zakamuflowanych prototypów lub modeli, które dopiero za jakiś czas wejdą do oficjalnej produkcji. W czasach smartfonów i mediów społecznościowych jest coraz trudniej testować nowe modele samochodów w naturalnych warunkach, nie zdradzając przy tym zbyt wiele. By do momentu premiery zachować w tajemnicy sylwetkę samochodu i jego detale, projektanci muszą stosować zabiegi, które oszukają optykę aparatu i ludzki wzrok. Bardzo często – jak w przypadku nowej Toyoty Supry – używa się do tego techniki wojskowej.

Sztuczne elementy nadwozia

Prace nad samym kamuflażem bardzo często rozpoczynają się wtedy, gdy sylwetka nowego modelu zostaje po raz pierwszy wykonana z gliny. Wtedy przygotowywany jest specjalny „kombinezon”, uzbrojony w sztuczne panele zmieniające kształt ukrytego pod nim samochodu. Całość jest dodatkowo wypełniona pianką, a zewnętrzna powierzchnia pokryta czarną farba, która pochłania światło podczerwone.

Równocześnie inżynierowie jeszcze bardziej starają się ukryć charakterystyczne elementy samochodu. Na potrzeby drogowych testów konstruowane są na przykład nowe kształty reflektorów, a różne dodatki nadwozia zacierają odbiór prawidłowych proporcji nowego modelu.

Kamuflaż wymyślony przez wojsko

Nadwozia prototypów są bardzo często pokryte różnymi czarno-białymi wzorami o nieregularnych, chaotycznych kształtach. To właśnie one mają za zadanie oszukać ludzkie oko. Stworzona dzięki temu iluzja powoduje, że kształty samochodu są trudne do rozróżnienia, a ich wygląd złudny – następuje zaburzenie postrzegania głębi ostrości i cieni.

Przez ostatnie lata wzory kamuflażu ewoluowały. Od czarno-białych, które dzięki rozwojowi technologii i coraz lepszym programom do obróbki zdjęć przestały być wyzwaniem dla samochodowych paparazzi, do wielokolorowych, czerpiących swoje inspiracje z techniki wojskowej.

Sylwetka nowej Toyoty Supry, zaprezentowanej na Goodwood Festival of Speed, została schowana pod ciekawie zaprojektowanym kamuflażem, który miał ukryć kształty oraz proporcje niektórych detali. Bardziej wnikliwi obserwatorzy dopatrzyli się barw wyścigowych i rajdowych samochodów Toyota Gazoo Racing, ale zostały one uzupełnione o kolory i styl pochodzący wprost z okrętów wojennych. Dzięki takiemu połączeniu uzyskano wzór, który mocno zakłócił postrzeganie prawdziwych proporcji sportowego samochodu.

Jak powstał nowy kamuflaż Toyoty Supry?

W czasie prac nad nowym kamuflażem zespół badawczy inżynierów Toyoty natrafił na zdjęcia okrętów wojennych z czasów pierwszej wojny światowej. Geometryczne wzory idealnie ukrywały nie tylko kształty jednostek pływających, ale nawet kierunek ich ruchu – powiedział Dan Beckett, szef działu artystycznego agencji kreatywnej pracującej dla europejskiej Toyoty. Bazując na tych obrazach, projektanci dodali elementy zdobień karoserii samochodów wyścigowych Toyota Gazoo Racing – figury trapezoidalne na białym tle.

Funkcjonalność nowego kamuflażu przetestowano jeszcze na prototypie Supry – modelu FT-1, a później na sportowej Toyocie GT86. W końcowym etapie prac powstały matowe i błyszczące panele winylowe, które zostały wykorzystane do testów fotograficznych w różnych warunkach oświetleniowych. Błyszcząca powłoka okazała się skuteczniejsza w naturalnym oświetleniu, dlatego wybór padł na ten rodzaj paneli.

Jednak na tym prace nad nowym kamuflażem Toyoty się nie skończyły. Projektanci zadbali również, aby barwy ochronne samochodu były skuteczne z każdej odległości. Uzyskany w ten sposób efekt nazwano zasadą mikro- i makroskali. Niewielkie, pojedyncze komórki malowania są skuteczne, kiedy patrzymy z bliska, a układając się w większe elementy wzoru idealnie sprawdzają się na odległość.

Wyjątkowy kamuflaż nowej Toyoty Supry zyskał bardzo wielu fanów. Pojawiły się nawet głosy, że nietypowe barwy powinny stać się jedną z opcji kolorystycznych, gdy model trafi do salonów.

Nowa Toyota Supra będzie dostępna w sprzedaży w pierwszej połowie 2019 roku. Nieoficjalnie mówi się, że cena coupé będzie zaczynała się od 63 500 dolarów, a pod maską znajdzie się turbodoładowana, rzędowa szóstka o mocy 335 KM. W ofercie ma pojawić się także 4-cylidrowy motor o pojemności 2 litrów i mocy 262 KM, również wyposażony w turbosprężarkę. Wszystkie jednostki mają współpracować z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów firmy ZF.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Lexus RC F Track Edition - z pierwiastkiem LFA i auta torowego Biuro prasowe
2019-03-16 | 11:00

Lexus RC F Track Edition - z pierwiastkiem LFA i auta torowego

Doświadczenie zebrane na torze, wpływy Lexusa LFA i elementy z karbonu wykonane z doskonałą precyzją - Lexus RC F Track Edition skrywa pod nadwoziem wiele ciekawych tajemnic. Pierre-Olivier
Motoryzacja Jubileuszowy Toyota Off-Road Festival - już po raz piąty
2019-03-15 | 13:00

Jubileuszowy Toyota Off-Road Festival - już po raz piąty

W połowie czerwca właściciele i fani terenowych Toyot już po raz piąty spotkają się we Włościejewkach na Toyota Off-Road Festival. Będzie to okazja do świętowania 5. jubileuszu zlotu,
Motoryzacja Od amatorki do znawczyni – jak zyskać wiedzę o swoim samochodzie?
2019-03-13 | 16:00

Od amatorki do znawczyni – jak zyskać wiedzę o swoim samochodzie?

Decydując się na zakup samochodu warto znaleźć czas, by poznać tajniki jego funkcjonowania. Nawet podstawowa wiedza pozwala błyskawicznie wykryć drobne usterki i dzięki temu uniknąć

Gwiazdy

Gwiazdy

Milena Sadowska: Moim największym marzeniem jest praca w telewizji. Bardzo dobrze czuję się w otoczeniu gwiazd

Miss Polonia 2018 nie ukrywa, że swoją przyszłość chce związać z telewizją. Na razie jednak musiała zawiesić studia dziennikarskie, bo mnóstwo jej czasu pochłaniają obowiązki związane z tytułem najpiękniejszej Polki. Konieczna była także przeprowadzka z Krakowa do Warszawy, gdzie coraz bardziej wciąga ją show biznes.

Farmacja

Codziennie czterech Polaków dowiaduje się, że są nosicielami wirusa HIV. Innowacyjne terapie ograniczają liczbę przyjmowanych leków i ich skutki uboczne

W Polsce z rozpoznanym wirusem HIV żyje prawie 12 tys. osób. Codziennie o zakażeniu dowiadują się 3–4 kolejne osoby. Postęp w terapii antyretrowirusowej sprawił, że HIV to obecnie schorzenie przewlekłe, które wymaga wielolekowej terapii przez całe życie. Długotrwałe przyjmowanie leków może mieć jednak liczne skutki uboczne. Są jednak dostępne terapie, które takie ryzyko ograniczają. Innowacyjne dwulekowe terapie ARV mogą się stać nowym standardem leczenia, bo ich skuteczność przeciwwirusowa sięga 91 proc. – przekonywali eksperci podczas IV Kongresu Wyzwań Zdrowotnych w Katowicach.

 

Handel

Dla 65 proc. Polaków patriotyzm przejawia się w kupowaniu krajowych produktów. Wybory przy sklepowych półkach mają przełożenie na gospodarkę

Rodzime pochodzenie produktu staje się dla wielu konsumentów istotnym kryterium przy zakupie. To dlatego na promowanie polskości stawia coraz więcej producentów i sprzedawców. Przykładem może być działająca od roku platforma Polpol.pl. W tym czasie pomysłodawcom portalu gromadzącego produkty polskich wytwórców z różnych kategorii udało się przyciągnąć ponad sto takich podmiotów. – Naszym celem jest przede wszystkim podnoszenie świadomości konsumentów, w jaki sposób ich wybory wpływają na polską gospodarkę – podkreślają pomysłodawcy Polpol.pl.