Komunikaty PR

Jak producenci kamuflują swoje prototypowe modele?

2018-08-10  |  15:00
Biuro prasowe

Na kultowym Goodwood Festival of Speed po raz pierwszy w warunkach drogowych Toyota pokazała nową Suprę. Ale sportowego coupé nie mogliśmy podziwiać w całej okazałości, bowiem jego nadwozie zostało pokryte skutecznym i ciekawym kamuflażem. Jak producentom samochodów udaje się ukryć przed światem nadwozia nowych modeli?

 

Każdy miłośnik motoryzacji zna zdjęcia zakamuflowanych prototypów lub modeli, które dopiero za jakiś czas wejdą do oficjalnej produkcji. W czasach smartfonów i mediów społecznościowych jest coraz trudniej testować nowe modele samochodów w naturalnych warunkach, nie zdradzając przy tym zbyt wiele. By do momentu premiery zachować w tajemnicy sylwetkę samochodu i jego detale, projektanci muszą stosować zabiegi, które oszukają optykę aparatu i ludzki wzrok. Bardzo często – jak w przypadku nowej Toyoty Supry – używa się do tego techniki wojskowej.

Sztuczne elementy nadwozia

Prace nad samym kamuflażem bardzo często rozpoczynają się wtedy, gdy sylwetka nowego modelu zostaje po raz pierwszy wykonana z gliny. Wtedy przygotowywany jest specjalny „kombinezon”, uzbrojony w sztuczne panele zmieniające kształt ukrytego pod nim samochodu. Całość jest dodatkowo wypełniona pianką, a zewnętrzna powierzchnia pokryta czarną farba, która pochłania światło podczerwone.

Równocześnie inżynierowie jeszcze bardziej starają się ukryć charakterystyczne elementy samochodu. Na potrzeby drogowych testów konstruowane są na przykład nowe kształty reflektorów, a różne dodatki nadwozia zacierają odbiór prawidłowych proporcji nowego modelu.

Kamuflaż wymyślony przez wojsko

Nadwozia prototypów są bardzo często pokryte różnymi czarno-białymi wzorami o nieregularnych, chaotycznych kształtach. To właśnie one mają za zadanie oszukać ludzkie oko. Stworzona dzięki temu iluzja powoduje, że kształty samochodu są trudne do rozróżnienia, a ich wygląd złudny – następuje zaburzenie postrzegania głębi ostrości i cieni.

Przez ostatnie lata wzory kamuflażu ewoluowały. Od czarno-białych, które dzięki rozwojowi technologii i coraz lepszym programom do obróbki zdjęć przestały być wyzwaniem dla samochodowych paparazzi, do wielokolorowych, czerpiących swoje inspiracje z techniki wojskowej.

Sylwetka nowej Toyoty Supry, zaprezentowanej na Goodwood Festival of Speed, została schowana pod ciekawie zaprojektowanym kamuflażem, który miał ukryć kształty oraz proporcje niektórych detali. Bardziej wnikliwi obserwatorzy dopatrzyli się barw wyścigowych i rajdowych samochodów Toyota Gazoo Racing, ale zostały one uzupełnione o kolory i styl pochodzący wprost z okrętów wojennych. Dzięki takiemu połączeniu uzyskano wzór, który mocno zakłócił postrzeganie prawdziwych proporcji sportowego samochodu.

Jak powstał nowy kamuflaż Toyoty Supry?

W czasie prac nad nowym kamuflażem zespół badawczy inżynierów Toyoty natrafił na zdjęcia okrętów wojennych z czasów pierwszej wojny światowej. Geometryczne wzory idealnie ukrywały nie tylko kształty jednostek pływających, ale nawet kierunek ich ruchu – powiedział Dan Beckett, szef działu artystycznego agencji kreatywnej pracującej dla europejskiej Toyoty. Bazując na tych obrazach, projektanci dodali elementy zdobień karoserii samochodów wyścigowych Toyota Gazoo Racing – figury trapezoidalne na białym tle.

Funkcjonalność nowego kamuflażu przetestowano jeszcze na prototypie Supry – modelu FT-1, a później na sportowej Toyocie GT86. W końcowym etapie prac powstały matowe i błyszczące panele winylowe, które zostały wykorzystane do testów fotograficznych w różnych warunkach oświetleniowych. Błyszcząca powłoka okazała się skuteczniejsza w naturalnym oświetleniu, dlatego wybór padł na ten rodzaj paneli.

Jednak na tym prace nad nowym kamuflażem Toyoty się nie skończyły. Projektanci zadbali również, aby barwy ochronne samochodu były skuteczne z każdej odległości. Uzyskany w ten sposób efekt nazwano zasadą mikro- i makroskali. Niewielkie, pojedyncze komórki malowania są skuteczne, kiedy patrzymy z bliska, a układając się w większe elementy wzoru idealnie sprawdzają się na odległość.

Wyjątkowy kamuflaż nowej Toyoty Supry zyskał bardzo wielu fanów. Pojawiły się nawet głosy, że nietypowe barwy powinny stać się jedną z opcji kolorystycznych, gdy model trafi do salonów.

Nowa Toyota Supra będzie dostępna w sprzedaży w pierwszej połowie 2019 roku. Nieoficjalnie mówi się, że cena coupé będzie zaczynała się od 63 500 dolarów, a pod maską znajdzie się turbodoładowana, rzędowa szóstka o mocy 335 KM. W ofercie ma pojawić się także 4-cylidrowy motor o pojemności 2 litrów i mocy 262 KM, również wyposażony w turbosprężarkę. Wszystkie jednostki mają współpracować z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów firmy ZF.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Rajd Dakar: Toyota Hilux Black Hawk V litewsko-polskiego teamu Pitlane Biuro prasowe
2018-10-18 | 15:00

Rajd Dakar: Toyota Hilux Black Hawk V litewsko-polskiego teamu Pitlane

W nadchodzącej, 41. edycji Rajdu Dakar w jednym aucie ponownie zobaczymy Benediktasa Vanagasa i Sebastiana Rozwadowskiego. I tym razem litewsko-polski zespół Pitlane wybrał ekstremalny
Motoryzacja Sezon na bezpieczeństwo!
2018-10-17 | 01:00

Sezon na bezpieczeństwo!

Aż 94% polskich kierowców zmienia opony na zimowe pomimo, że w Polsce nie ma prawnego obowiązku sezonowej wymiany ogumienia[1]. Większość zmotoryzowanych zdaje sobie sprawę, że
Motoryzacja Opony polecane na zimę
2018-10-17 | 01:00

Opony polecane na zimę

Według Raportu Komisji Europejskiej używanie opon zimowych w okresie zimowym zmniejsza ryzyko wypadku aż o 46 procent[1]! Dlatego, kiedy średnia dobowa temperatura powietrza utrzymuje się

Gwiazdy

Lefteris Kavoukis: Praca to wspólna pasja moja i żony. Pozytywnie wpływa na nasz związek

Lefteris Kavoukis to jeden z najbardziej znanych i cenionych trenerów personalnych w Grecji. Teraz swoją wiedzą i doświadczeniem dzieli się w firmie BEBIO oraz zespole trenerów Be ACTIVE Team, który na stałe współpracuje z Ewą Chodakowską podczas warsztatów fitness Be ACTIVE Tour. Jak przyznaje, praca w tym zespole przynosi mu sporo satysfakcji, a wartością dodatnią jest możliwość spędzania czasu z żoną – Ewą Chodakowską.

Uroda

Red Lipstick Monster: Polski rynek kosmetyczny jest bardzo do przodu. Potwierdza to obecność światowych marek

Blogerka pozytywnie ocenia otwartość polskiego rynku kosmetycznego na stale pojawiające się nowości. Chętnie sięga zarówno po nowe kosmetyki kolorowe, jak i produkty do pielęgnacji, uważa bowiem, że podstawą udanego makijażu jest zdrowa i zadbana skóra. Red Lipstick Monster pojawiła się ostatnio na premierze w sieci Sephora światowych marek Anastasia Beverly Hills i Christophe Robin.

Żywienie

Mięso z probówki może zrewolucjonizować światowy system żywienia. Ma być tańsze, zdrowsze i bezpieczniejsze dla środowiska

W Stanach Zjednoczonych nawet 80 proc. wytwarzanych antybiotyków przeznacza się na zwierzęta hodowlane. Hodowla zwierząt na żywność jest też jedną z głównych przyczyn globalnego ocieplenia – jest odpowiedzialna za emisję gazów cieplarnianych na równi z transportem. Problem może rozwiązać „czyste mięso” wyprodukowane w laboratorium z pobranych komórek zwierząt. To wciąż prawdziwe mięso, ale bez antybiotyków, E. coli, salmonelli i zanieczyszczeń, które w dodatku oszczędza środowisko. Eksperci oceniają, że wkrótce może zrewolucjonizować światowy system żywnościowy.

Moda

Ramiączka biustonosza to jedynie 15–20 proc. podtrzymania biustu. Główną rolę w uniesieniu piersi pełni dobrze dobrany pas obwodu

Brafitterki tłumaczą, że przy wyborze biustonosza najważniejszym krokiem jest odpowiednie dobranie obwodu pod biustem, co zapewnia podtrzymanie jego ciężaru i zagwarantuje komfort. Niestety wśród kobiet w dalszym ciągu panuje błędne przekonanie, że to ramiączka podnoszą piersi. Z kolei użyte materiały muszą się cechować zwiększoną stabilnością i wytrzymałością, a przy tym powinny być przyjazne dla skóry.