Komunikaty PR

Jak producenci kamuflują swoje prototypowe modele?

2018-08-10  |  15:00
Biuro prasowe

Na kultowym Goodwood Festival of Speed po raz pierwszy w warunkach drogowych Toyota pokazała nową Suprę. Ale sportowego coupé nie mogliśmy podziwiać w całej okazałości, bowiem jego nadwozie zostało pokryte skutecznym i ciekawym kamuflażem. Jak producentom samochodów udaje się ukryć przed światem nadwozia nowych modeli?

 

Każdy miłośnik motoryzacji zna zdjęcia zakamuflowanych prototypów lub modeli, które dopiero za jakiś czas wejdą do oficjalnej produkcji. W czasach smartfonów i mediów społecznościowych jest coraz trudniej testować nowe modele samochodów w naturalnych warunkach, nie zdradzając przy tym zbyt wiele. By do momentu premiery zachować w tajemnicy sylwetkę samochodu i jego detale, projektanci muszą stosować zabiegi, które oszukają optykę aparatu i ludzki wzrok. Bardzo często – jak w przypadku nowej Toyoty Supry – używa się do tego techniki wojskowej.

Sztuczne elementy nadwozia

Prace nad samym kamuflażem bardzo często rozpoczynają się wtedy, gdy sylwetka nowego modelu zostaje po raz pierwszy wykonana z gliny. Wtedy przygotowywany jest specjalny „kombinezon”, uzbrojony w sztuczne panele zmieniające kształt ukrytego pod nim samochodu. Całość jest dodatkowo wypełniona pianką, a zewnętrzna powierzchnia pokryta czarną farba, która pochłania światło podczerwone.

Równocześnie inżynierowie jeszcze bardziej starają się ukryć charakterystyczne elementy samochodu. Na potrzeby drogowych testów konstruowane są na przykład nowe kształty reflektorów, a różne dodatki nadwozia zacierają odbiór prawidłowych proporcji nowego modelu.

Kamuflaż wymyślony przez wojsko

Nadwozia prototypów są bardzo często pokryte różnymi czarno-białymi wzorami o nieregularnych, chaotycznych kształtach. To właśnie one mają za zadanie oszukać ludzkie oko. Stworzona dzięki temu iluzja powoduje, że kształty samochodu są trudne do rozróżnienia, a ich wygląd złudny – następuje zaburzenie postrzegania głębi ostrości i cieni.

Przez ostatnie lata wzory kamuflażu ewoluowały. Od czarno-białych, które dzięki rozwojowi technologii i coraz lepszym programom do obróbki zdjęć przestały być wyzwaniem dla samochodowych paparazzi, do wielokolorowych, czerpiących swoje inspiracje z techniki wojskowej.

Sylwetka nowej Toyoty Supry, zaprezentowanej na Goodwood Festival of Speed, została schowana pod ciekawie zaprojektowanym kamuflażem, który miał ukryć kształty oraz proporcje niektórych detali. Bardziej wnikliwi obserwatorzy dopatrzyli się barw wyścigowych i rajdowych samochodów Toyota Gazoo Racing, ale zostały one uzupełnione o kolory i styl pochodzący wprost z okrętów wojennych. Dzięki takiemu połączeniu uzyskano wzór, który mocno zakłócił postrzeganie prawdziwych proporcji sportowego samochodu.

Jak powstał nowy kamuflaż Toyoty Supry?

W czasie prac nad nowym kamuflażem zespół badawczy inżynierów Toyoty natrafił na zdjęcia okrętów wojennych z czasów pierwszej wojny światowej. Geometryczne wzory idealnie ukrywały nie tylko kształty jednostek pływających, ale nawet kierunek ich ruchu – powiedział Dan Beckett, szef działu artystycznego agencji kreatywnej pracującej dla europejskiej Toyoty. Bazując na tych obrazach, projektanci dodali elementy zdobień karoserii samochodów wyścigowych Toyota Gazoo Racing – figury trapezoidalne na białym tle.

Funkcjonalność nowego kamuflażu przetestowano jeszcze na prototypie Supry – modelu FT-1, a później na sportowej Toyocie GT86. W końcowym etapie prac powstały matowe i błyszczące panele winylowe, które zostały wykorzystane do testów fotograficznych w różnych warunkach oświetleniowych. Błyszcząca powłoka okazała się skuteczniejsza w naturalnym oświetleniu, dlatego wybór padł na ten rodzaj paneli.

Jednak na tym prace nad nowym kamuflażem Toyoty się nie skończyły. Projektanci zadbali również, aby barwy ochronne samochodu były skuteczne z każdej odległości. Uzyskany w ten sposób efekt nazwano zasadą mikro- i makroskali. Niewielkie, pojedyncze komórki malowania są skuteczne, kiedy patrzymy z bliska, a układając się w większe elementy wzoru idealnie sprawdzają się na odległość.

Wyjątkowy kamuflaż nowej Toyoty Supry zyskał bardzo wielu fanów. Pojawiły się nawet głosy, że nietypowe barwy powinny stać się jedną z opcji kolorystycznych, gdy model trafi do salonów.

Nowa Toyota Supra będzie dostępna w sprzedaży w pierwszej połowie 2019 roku. Nieoficjalnie mówi się, że cena coupé będzie zaczynała się od 63 500 dolarów, a pod maską znajdzie się turbodoładowana, rzędowa szóstka o mocy 335 KM. W ofercie ma pojawić się także 4-cylidrowy motor o pojemności 2 litrów i mocy 262 KM, również wyposażony w turbosprężarkę. Wszystkie jednostki mają współpracować z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów firmy ZF.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja 9 najważniejszych i najciekawszych sportowych sukcesów Toyoty w 2018 Biuro prasowe
2018-12-16 | 10:00

9 najważniejszych i najciekawszych sportowych sukcesów Toyoty w 2018

To był naprawdę pracowity rok dla Toyoty. Japońska marka nie tylko przygotowała szereg premier samochodowych, ale również z dużym zaangażowaniem rywalizowała w motorsporcie.
Motoryzacja Nowy koncept Toyota GR Supra Super GT w styczniu na targach w Tokio
2018-12-15 | 13:00

Nowy koncept Toyota GR Supra Super GT w styczniu na targach w Tokio

Tokyo Auto Salon to wystawa samochodów modyfikowanych, organizowana co roku w hali Makuhari Messe w Japonii. 11 stycznia 2019 roku na kolejnej edycji targów zadebiutuje koncepcyjna
Motoryzacja 2018 - rok trzech nowości Lexusa
2018-12-15 | 10:00

2018 - rok trzech nowości Lexusa

To był intensywny rok dla Lexusa. W ciągu ostatnich 12 miesięcy japońska marka zaprezentowała zupełnie nowego crossovera, czyli model UX, najnowszą generację – i pierwszą oficjalnie

Gwiazdy

Dorota Wellman: Nie musimy zrobić 12 potraw i wypastować wszystkich podłóg. Nie popadajmy w paranoję

Dziennikarka jest zwolenniczką ułatwiania sobie życia. Jej zdaniem święta mają być przyjemnością i nie powinny kojarzyć się tylko z generalnymi porządkami, wielkimi zakupami i kilkudniowym pichceniem w kuchni, a w związku z tym – z totalnym zmęczeniem i przejedzeniem. Zdaniem dziennikarki, ekscytacja idealnym Bożym Narodzeniem niczym z reklamy sprawia, że zatracamy się w tym, co najmniej istotne. Od męczących przygotowań ważniejsza jest bowiem radość ze spotkania z bliskimi.

 

Gwiazdy

Bilguun Ariunbaatar: Kiedyś zachowywałem się jak król życia. Teraz zacząłem myśleć o przyszłości

Komik przyznaje, że terapia pomaga mu wyjść z depresji, pokonać przeciwności losu i poukładać sobie życie na nowo. Teraz chce przede wszystkim zadbać o swoje zdrowie, dlatego zamierza zrzucić zbędne kilogramy i więcej ćwiczyć. Coraz więcej czasu poświęca też na muzykę.

 

Problemy społeczne

Coraz więcej Polek korzysta z medycyny estetycznej. Zabiegi stają się bardziej skuteczne, bezbolesne i ze znacznie krótszym czasem gojenia

Zabiegi medycyny estetycznej są w Polsce coraz popularniejsze. To już nie tylko botoks, lecz także zabiegi, które pozwalają stopniowo cofnąć wiek biologiczny skóry. Większość osób trafia do lekarzy medycyny estetycznej w celu poprawy swojego wyglądu, a tym samym polepszenia samopoczucia. Najpopularniejsze zabiegi to mezoterapia, laseroterapia i lipoliza. Wzrost popularności medycyny estetycznej to także efekt postępu technologicznego. Część zabiegów wymaga zaledwie kilku dni rekonwalescencji i można je dopasować do indywidualnych potrzeb pacjenta. 

 

Handel

Tegoroczne święta będą znacznie bogatsze. Polacy wydadzą na ich organizację prawie 24 mld zł

Średnie wydatki polskiej rodziny na tegoroczne obchody Bożego Narodzenia wzrosną wobec ubiegłorocznych o niemal 140 zł. Jeszcze wyższe będą w przypadku tych gospodarstw domowych, które zasilane są świadczeniem Rodzina 500 plus. O ile żywność Polacy zakupią głównie w dyskontach oraz hiper- i supermarketach, to po prezenty udadzą się raczej do sklepów internetowych. Zarówno przy zakupach, jak i porównywaniu ofert konsumenci coraz częściej korzystają ze smartfonów i aplikacji mobilnych.