Komunikaty PR

Twórca Toyoty Prius: Marzę o społeczeństwie bezemisyjnym

2018-05-17  |  17:00
Biuro prasowe

Takeshi Uchiyamada, twórca pierwszego seryjnego samochodu hybrydowego w wywiadzie dla telewizji CNBC podkreślił, że już w czasie pracy nad pierwszym Priusem jego zespół zdał sobie sprawę, że elektryfikacja samochodów jest nieunikniona. Obecny prezes Toyoty podzielił się z dziennikarzem Akiko Fujitą swoją wizją przyszłości motoryzacji.

W 1994 roku Takeshi Uchiyamada stanął na czele zespołu, którego zadaniem była budowa samochodu XXI wieku z nowatorskim napędem. Trzy lata później, pod koniec 1997 roku swoją rynkową premierę miała Toyota Prius. Obecnie Uchiyamada pełni funkcję prezesa Toyota Motor Corporation.

Prius zapoczątkował ekologiczny zwrot w motoryzacji

W wywiadzie dla amerykańskiej telewizji informacyjnej twórca Priusa zwrócił uwagę, że technologia hybrydowa wprowadziła do świata motoryzacji nową wartość. Dała kierowcom nowe kryterium oceny przy wyborze nowego samochodu – efektywność środowiskową. Zdaniem prezesa Toyoty to najbardziej znaczący wkład Priusa w motoryzację. Prius zainspirował innych producentów samochodów do opracowania własnych hybryd i aut elektrycznych. Rozpoczął gorącą rywalizację pod względem wydajności i niskiego zużycia paliwa, nawet w grupie konwencjonalnych samochodów. Według Takeshi Uchiyamady, napęd hybrydowy Toyoty w zauważalnym stopniu przyczynił się do ochrony środowiska. Twórca Priusa podkreślił także, że tempo rozwoju technologii hybrydowej przerosło jego oczekiwania.

„Zdawaliśmy sobie sprawę, że na to, czy benzynowo-elektryczny napęd hybrydowy spotka się z powszechną akceptacją kierowców, największy wpływ będzie miała wygoda użytkowania i doświadczenia konsumenckie. Napęd hybrydowy nie wymaga od kierowców zmiany nawyków czy sposobu korzystania z samochodów. Tak naprawdę poprawił doświadczenia użytkowników dzięki zmniejszeniu częstotliwości odwiedzania stacji benzynowych” – powiedział Takeshi Uchiyamada. – W czasie pracy nad Priusem zdaliśmy sobie sprawę z czegoś jeszcze. Elektryfikacja motoryzacji jest nieunikniona, a samochody będą musiały być wyposażone w system zasilania silnika elektrycznego. Więc bez względu na to, jaki model elektryfikacji ostatecznie się przyjmie, nasze hybrydy już są wyposażone we wszystkie niezbędne komponenty – baterię trakcyjną, silnik elektryczny, półprzewodniki i oprogramowanie – które będą potrzebne w przyszłości”.

Potrzebne nowe odkrycia do pełnej elektryfikacji

Zapytany, czy wierzy, że kierowcy zaakceptują samochody w pełni elektryczne, Uchiyamada podkreślił, że Toyota jest przychylna samochodom elektrycznym w długiej perspektywie. Jednak obecnie, aby samochód na baterie mógł pokonywać długie dystanse, musi mieć dużą baterię, której naładowanie długo trwa. Inżynier dodał, że Toyota robi postępy w pracach rozwojowych nad elektryfikacją samochodów, jednak zdaniem japońskiego producenta w najbliższych latach nie nastąpi gwałtowny zwrot rynku ku samochodom czysto elektrycznym ze względu na mniejszą wygodę użytkowania. 

Uchiyamada potwierdził, że nadzieją przyszłej elektromobilności są baterie litowo-jonowe ze stałym elektrolitem. Dodał, że jest to sprawa nie tylko samochodów elektrycznych – baterie to jedna z kluczowych technologii, które będą się szybko rozwijać. Jednak aby samochody mogły być zasilane wyłącznie bateriami, potrzeba jeszcze dwóch lub trzech technologicznych przełomów. Toyota podjęła się tego wyzwania, intensywnie pracując nad rozwojem akumulatorów. Twórca Priusa nie podał jednak przybliżonego terminu wdrożenia do produkcji akumulatorów ze stałym elektrolitem.

Toyota gotowa na wszystko

Uchiyamada nie chciał przesądzać, jaki udział w rynku będą miały w przyszłości samochody elektryczne na baterie, a jaki na wodorowe ogniwa paliwowe. „To będzie decyzja użytkowników, nie producentów” – stwierdził. – „O powodzeniu każdej z tych technologii zdecyduje także dostępność infrastruktury, a jej rozwój zależy od polityki energetycznej poszczególnych państw. Pilnie śledzimy decyzje władz publicznych w tej sprawie, abyśmy byli gotowi niezależnie od tego, co w przyszłości okaże się mainstreamem”.

Trzy ambicje twórcy Priusa

Uchiyamada będzie niedługo obchodził 50-lecie swojej kariery w Toyocie. Mimo wieku, prezes Toyoty nie przestaje myśleć o przyszłości. Obecnie jego działania napędzają trzy ambicje.

„Pierwsza to szeroka komercjalizacja samochodów na ogniwa paliwowe – deklaruje. – Zmiany klimatu są oczywiste i musimy działać szybko, zanim będzie za późno. Dlatego moją pasją jest mobilizacja wszystkich wokół, aby stworzyć społeczeństwo bezemisyjne. Moim drugim celem jest wdrożenie technologii autonomicznych samochodów. Co roku w wypadkach drogowych ginie 1,25 miliona ludzi, a ta technologia pomoże chronić ludzkie życie. Autonomiczne prowadzenie daje mnóstwo możliwości i chcemy mieć pewność, że dzięki nowym technologiom liczba wypadków zmaleje. Trzecim zadaniem jest połączenie samochodów w chmurze. Samochód staje się wówczas czujnikiem większego systemu służącego społeczeństwu. Podczas jazdy auto zbiera informacje, które przetworzone pomagają kierowcom. Po wielu latach w motoryzacji jestem przekonany, że te trzy cele stanowią ekscytujące wyzwanie, warte wysiłku”.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Rajd Dakar: Toyota Hilux Black Hawk V litewsko-polskiego teamu Pitlane Biuro prasowe
2018-10-18 | 15:00

Rajd Dakar: Toyota Hilux Black Hawk V litewsko-polskiego teamu Pitlane

W nadchodzącej, 41. edycji Rajdu Dakar w jednym aucie ponownie zobaczymy Benediktasa Vanagasa i Sebastiana Rozwadowskiego. I tym razem litewsko-polski zespół Pitlane wybrał ekstremalny
Motoryzacja Sezon na bezpieczeństwo!
2018-10-17 | 01:00

Sezon na bezpieczeństwo!

Aż 94% polskich kierowców zmienia opony na zimowe pomimo, że w Polsce nie ma prawnego obowiązku sezonowej wymiany ogumienia[1]. Większość zmotoryzowanych zdaje sobie sprawę, że
Motoryzacja Opony polecane na zimę
2018-10-17 | 01:00

Opony polecane na zimę

Według Raportu Komisji Europejskiej używanie opon zimowych w okresie zimowym zmniejsza ryzyko wypadku aż o 46 procent[1]! Dlatego, kiedy średnia dobowa temperatura powietrza utrzymuje się

Gwiazdy

Lefteris Kavoukis: Praca to wspólna pasja moja i żony. Pozytywnie wpływa na nasz związek

Lefteris Kavoukis to jeden z najbardziej znanych i cenionych trenerów personalnych w Grecji. Teraz swoją wiedzą i doświadczeniem dzieli się w firmie BEBIO oraz zespole trenerów Be ACTIVE Team, który na stałe współpracuje z Ewą Chodakowską podczas warsztatów fitness Be ACTIVE Tour. Jak przyznaje, praca w tym zespole przynosi mu sporo satysfakcji, a wartością dodatnią jest możliwość spędzania czasu z żoną – Ewą Chodakowską.

Uroda

Red Lipstick Monster: Polski rynek kosmetyczny jest bardzo do przodu. Potwierdza to obecność światowych marek

Blogerka pozytywnie ocenia otwartość polskiego rynku kosmetycznego na stale pojawiające się nowości. Chętnie sięga zarówno po nowe kosmetyki kolorowe, jak i produkty do pielęgnacji, uważa bowiem, że podstawą udanego makijażu jest zdrowa i zadbana skóra. Red Lipstick Monster pojawiła się ostatnio na premierze w sieci Sephora światowych marek Anastasia Beverly Hills i Christophe Robin.

Żywienie

Mięso z probówki może zrewolucjonizować światowy system żywienia. Ma być tańsze, zdrowsze i bezpieczniejsze dla środowiska

W Stanach Zjednoczonych nawet 80 proc. wytwarzanych antybiotyków przeznacza się na zwierzęta hodowlane. Hodowla zwierząt na żywność jest też jedną z głównych przyczyn globalnego ocieplenia – jest odpowiedzialna za emisję gazów cieplarnianych na równi z transportem. Problem może rozwiązać „czyste mięso” wyprodukowane w laboratorium z pobranych komórek zwierząt. To wciąż prawdziwe mięso, ale bez antybiotyków, E. coli, salmonelli i zanieczyszczeń, które w dodatku oszczędza środowisko. Eksperci oceniają, że wkrótce może zrewolucjonizować światowy system żywnościowy.

Moda

Ramiączka biustonosza to jedynie 15–20 proc. podtrzymania biustu. Główną rolę w uniesieniu piersi pełni dobrze dobrany pas obwodu

Brafitterki tłumaczą, że przy wyborze biustonosza najważniejszym krokiem jest odpowiednie dobranie obwodu pod biustem, co zapewnia podtrzymanie jego ciężaru i zagwarantuje komfort. Niestety wśród kobiet w dalszym ciągu panuje błędne przekonanie, że to ramiączka podnoszą piersi. Z kolei użyte materiały muszą się cechować zwiększoną stabilnością i wytrzymałością, a przy tym powinny być przyjazne dla skóry.