Komunikaty PR

Nowy rok, nowe nawyki, czyli zmiana trybu życia

2015-01-20  |  01:00
Biuro prasowe

Do wielu noworocznych postanowień płci pięknej należy m.in. zmiana diety, a wraz nią różnorodnych nawyków, które mają wpływ na samopoczucie, wygląd i zdrowie.  Wystarczy, że stare przyzwyczajenia zostaną wyeliminowane na rzecz nowych, bardziej pożądanych przez nasz organizm.

Często nie zdajemy sobie sprawy, że nasz tryb życia wcale nam nie służy. Złe nawyki sprawiają, że przybieramy na wadze, czujemy się ospałe i zmęczone, a energia gdzieś się ulatnia. Szukamy przyczyny takiego stanu, a ten najczęściej tkwi w złym odżywianiu się i nieprawidłowym funkcjonowaniu w ciągu dnia. Wystarczy, że zmienimy nawyki żywieniowe oraz rozkład dnia i po pewnym czasie zauważymy przemianę w pełną energii, radosną kobietę o ładnej sylwetce. Nie potrzeba do tego zbyt wielu wyrzeczeń.

Unikajmy pośpiechu

Nie jest on wskazany, zwłaszcza gdy musimy pamiętać o wielu rzeczach. Łatwo wtedy o popełnienie błędu lub zapomnienie o ważnej sprawie do zrobienia. Ta sama rada dotyczy spożywania posiłków. Do stołu należy zasiąść zrelaksowanym, aby skupić się wyłącznie na jedzeniu, zamiast myśleć o zobowiązaniach. Dotyczy to szczególnie pory śniadaniowej, zwłaszcza jeżeli mamy udać się do szkoły lub do pracy. W trakcie posiłku warto zrezygnować z czytania gazety lub oglądania telewizji. Należy spożywać go powoli, smakując każdy kęs. Udowodniono naukowo, że osoby, które tak robią, zjadają mniej.

Śniadanie to podstawa

To niezastąpiony zastrzyk energii na cały dzień. Regularne jedzenie śniadań wzmacnia odporność i ułatwia zarówno pracę fizyczną, jak i umysłową. Jeśli rano nie czujemy głodu, spróbujmy wstać trochę wcześniej. Układ pokarmowy, tak jak umysł, potrzebuje chwili na przebudzenie.

Jedzmy owoce i warzywa

Są zdrowe, zawierają witaminy i składniki mineralne. Ponadto, wypełniając żołądek, sprawiają, że czujemy się syci i nie sięgamy po przekąski. Niestety, najczęściej je omijamy lub spożywamy za mało – 800 gram to codzienna, właściwa porcja. Najlepiej będzie, gdy umieścimy je w widocznym miejscu, w domu lub pracy. Zimą zwłaszcza cytrusy kuszą wyglądem i zapachem.

Unikajmy słodyczy

Ale jak to zrobić? Wydaje się to niemożliwe, ale sposobem na ich ograniczenie jest zrobienie porządków oraz usunięcie wszelkich znajdujących się łakoci w szafkach i innych zakamarkach domu. Najważniejszym jednak momentem są zakupy w sklepie. Jeżeli odłożymy batonik lub czekoladę na półkę, odniesiemy duży sukces. Słodycze możemy przecież zastąpić owocem. Jednak, gdy naprawdę nie możemy się powstrzymać i mamy ogromną ochotę na zjedzenie czegoś słodkiego, to wybierzmy ulubione ciastko lub lody, zamiast pierwszej lepszej słodyczy, która nawinie się nam pod rękę.

Zakupy róbmy najedzeni

Nigdy nie należy wybierać się do sklepu spożywczego, jeżeli jest się głodnym. Po pierwsze, nadszarpnie to nasz domowy budżet, ponieważ zakupimy więcej produktów niż potrzebujemy, a część z nich się zmarnuje.  Po drugie, w dużej mierze będą to produkty, które służą jedynie przyjemności. Często należą one do produktów wysoko przetworzonych i są niezdrowe. Są to najczęściej kaloryczne przekąski typu chipsy, ciastka czy krakersy.

Nie rezygnujmy ze wszystkiego

Nie poświęcajmy swojego czasu i zdrowia na tzw. diety „cud”.  Wiele osób szybko z nich rezygnuje ze względu na bardzo duże wymagania. Trudno jest wytrzymać na diecie kapuścianej, jedząc samą zupę z kapusty. Kluczem do sukcesu jest umiar. 90% tego, co jemy, powinno być zdrową żywnością, a 10% mogą stanowić małe „grzeszki” dietetyczne.

Dbajmy o wagę

Ważąc się, często się zastanawiamy, jak to możliwe, że jemy mało, a znowu przybył nam kilogram. Zapominamy, że zamiast zdrowego pożywienia o właściwej porze, jemy przekąski w postaci np. chrupek orzechowych lub chipsów, albo wypijamy szklankę coli. Niestety, mamy tendencję do zjadania dużych ilości kalorycznych, tłustych i słonych przekąsek. Napoje najczęściej traktujemy jako całkiem nieznaczące. Ważne jest to, co przegryzamy pomiędzy głównymi posiłkami, bo może okazać się, że dodatkowe kilogramy są właśnie wynikiem takiego podjadania.

Przybieranie na wadze dotyczy również osób, które jedzą tylko 1-2 posiłki dziennie, najczęściej rano i wieczorem. Taki tryb życia często funkcjonuje u mężczyzn. Zabiegana osoba zapomina o potrzebach swojego organizmu i konieczności zdrowego odżywiania. Kiedy nie jemy, nie dostarczamy nie tylko energii, ale również ważnych i niezbędnych składników odżywczych, dzięki którym nasze ciało pracuje prawidłowo. Taka długotrwała sytuacja prowadzi do niedoborów w organizmie, permanentnego zmęczenia i obniżonej odporności. Co gorsza, obniża się również tempo metabolizmu i organizm zachowuje się tak, jakby był na diecie głodowej. Nawet jeśli wieczorem, po całym dniu głodowania, zjemy niezbyt obfity posiłek, organizm nadmiar energii zachowa i w ten sposób przybędą nam dodatkowe kilogramy.

Jedz mniejsze porcje

Jedzenia poza domem nie da się uniknąć. Każdemu zdarza się zjeść w restauracji, czy barze oferującym fast-food. Posiłki tam serwowane bywają często kaloryczne i ubogie w składniki odżywcze. Na szczęście, w większości lokali istnieje już możliwość zamawiania połowy porcji. Jeśli okaże się to niemożliwe, nie trzeba zjadać wszystkiego do końca.

Czytajmy etykiety na produktach

To ważne, bo informują nas o składzie produktów żywnościowych. Znając ich zawartość, wiemy, ile jest w nich kalorii, białka, tłuszczu, węglowodanów i cukrów prostych. Producenci mają obowiązek podawać skład produktu w postaci listy zaczynającej się od składników użytych w największych ilościach. Dzięki temu możemy uniknąć wielu produktów wysoko przetworzonych z dużą zawartością dodatków niekorzystnych zarówno dla zdrowia, jak i figury.

 

Autorem publikacji jest Marta Kryst,
specjalista z zakresu żywienia z warszawskiej poradni dietetycznej SetPoint

Zadaj pytanie specjaliście: http://www.setpoint.pl/baza-wiedzy/forum

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Przekąska OLE!, która nada głębi Twoim daniom! Biuro prasowe
2021-03-08 | 14:03

Przekąska OLE!, która nada głębi Twoim daniom!

Gościnność i zamiłowanie do gotowania to cechy, które łączą miłośników śródziemnomorskiej kuchni. Bywa jednak tak, że chcemy nadać naszym potrawom nowego wymiaru
Żywienie PRZEPIS: Bajgle z jajecznicą i boczkiem (przepis na 1 porcję)
2021-03-08 | 14:03

PRZEPIS: Bajgle z jajecznicą i boczkiem (przepis na 1 porcję)

Składniki: bułka typu bajgiel 2-3 jajka 3- 4plastry boczku rukola 1łyżka masła oliwa truflowa (opcjonalnie) Sos z kaparami: śmietana + gęsty jogurt 1 łyżka
Żywienie Upfield oferuje prośrodowiskowe opakowanie
2021-03-08 | 10:00

Upfield oferuje prośrodowiskowe opakowanie

Margaryny „Flora” i „Rama” dostępne są w innowacyjnych kubkach wielokrotnego użytku i różnego wykorzystania. To jedyne tego typu opakowanie w Polsce.

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Joanna Jędrzejczyk: Anna Mucha jest dla mnie ikoną, bardzo ją lubię. Będę próbowała ją zastąpić, ale jesteśmy zupełnie różnymi postaciami

Mistrzyni UFC w wadze słomkowej już niedługo zasiądzie na fotelu jurora tanecznego show Telewizji Polskiej „Dance Dance Dance”. Joanna Jędrzejczyk zaznacza, że będzie to dla niej spore wyzwanie, ponieważ do tej pory nie zajmowała się tańcem. Podkreśla, że bardzo szybko się uczy i jest otwarta na nowe doświadczenia. Ma nadzieję, że kompetencje, które zdobyła jako sportowiec, pomogą jej w sprawiedliwych ocenach uczestników programu.

Seriale

Cezary Pazura: Na szczęście przyszły czasy, gdy mogę się zmierzyć z innymi rolami niż komediowe. To dla mnie duże wyzwanie, bo muszę używać innych narzędzi

Aktor nie ukrywa, że z dużym zaangażowaniem kreował sylwetkę bohatera „Tajemnicy zawodowej”, bo jest to zupełnie inna postać od tych, w które wcielał się dotychczas. Dzięki tej roli mógł więc pokazać się widzom w nowej odsłonie i trochę uciec od przyklejonego przez lata wizerunku komediowego. To niewątpliwie działa na jego korzyść, bo kiedy aktor zostaje zaszufladkowany i jest notorycznie obsadzany tylko w jednym typie postaci, to nie ma możliwości rozwoju. Jego zdaniem wartością dodaną fabuły tej produkcji jest też to, że nie pokazuje ona wyidealizowanego świata, tylko zawiera wątki bliskie wielu widzom.

Nauka

Nawet 5 proc. populacji nigdy nie zachoruje na COVID-19. Polscy naukowcy szukają genu, który odpowiada za odporność na tę chorobę oraz jej przebieg

Efektem projektu badawczego „Odporni na COVID” ma być tani i dostępny test, który pozwoli sprawdzić, czy zakażenie koronawirusem będzie poważnym zagrożeniem dla zdrowia lub życia konkretnej osoby. Test umożliwi również wskazanie osób genetycznie opornych na zakażenie SARS-CoV-2. To może być między 1 a 5 proc. społeczeństwa. – Zakończyliśmy już rekrutację uczestników badania i przeanalizowaliśmy około 30 proc. danych. Pierwszych rezultatów projektu spodziewamy się w czerwcu – zapowiada dr Paweł Zawadzki, prezes spółki MNM Diagnostics, która realizuje projekt wraz z Centralnym Szpitalem Klinicznym MSWiA w Warszawie.

Medycyna

Przyspiesza cyfryzacja polskiej służby zdrowia. Powstaje centralna baza wszystkich przypadków nowotworów

Już za niewiele ponad rok w miejsce działającego od lat 50. Krajowego Rejestru Nowotworów ma powstać elektroniczny rejestr pod nazwą e-KRN+. To doskonała informacja dla lekarzy onkologów i pacjentów chorych na nowotwory. Dzięki cyfryzacji zbieranych od kilkudziesięciu lat informacji na temat przypadków chorób onkologicznych nowa platforma ułatwi kreowanie polityki onkologicznej w Polsce. Rejestr pozwoli na publiczny dostęp do danych pacjenta na poziomie centralnym, ale dane osobowe będą zanonimizowane. Eksperci i lekarze będą mieli łatwiejszy dostęp do danych w celu analizy profilaktyki leczenia, jak również epidemiologii.