Komunikaty PR

Odchudzanie a Twoje menu, czyli kilka praktycznych porad od dietetyka SetPoint

2015-01-20  |  01:00
Biuro prasowe

Wraz z nowym rokiem  bardzo często w głowie rodzi się myśl o odchudzaniu. Zanim zdecydujesz się na wybór metody odchudzania, zastanów się, dlaczego przytyłaś. Jeżeli nadwaga jest konsekwencją choroby, pierwsze kroki skieruj do lekarza, a kolejne do dietetyka. Jeżeli nieodpowiedniego sposobu odżywiania, wybierz się do doradcy żywieniowego.

Nie rób niczego na własną rękę, jeżeli chcesz zachować zdrowie i ładny wygląd na długie lata. Nie miej złudzeń, odchudzanie przez sen nie istnieje i nie pozbędziesz się bagażu zbieranego przez 5 lat w trzy tygodnie. Tabletki, kapsułki, diety „cud” to rozwiązanie na jeden sezon, który usuwa problem, a nie przyczynę. Po takim odchudzaniu, w ciągu tygodnia będziesz znowu pulchna jak wcześniej - to właśnie efekt jo-jo.

Najlepsze efekty daje kompleksowe podejście do odchudzania. Polega ono na wypracowaniu nowych nawyków żywieniowych na podstawie zbilansowanej diety. Niezbędna jest także odpowiednia dawka aktywności fizycznej. Takie postępowanie pozwala na systematyczne chudnięcie od 0,5 do kilograma tygodniowo bez dodatkowego stresu i wyrzeczeń. Trwa to zwykle kilka miesięcy. W ten sposób taka dieta nie skończy się wnioskiem, że idealna dieta to dieta skończona.

Zmiany w jadłospisie

Odrzuć myśl o tym, że aby schudnąć, trzeba się głodzić. Już dziś wprowadź niewielkie zmiany w swoim jadłospisie. Zacznij od  regularnego jedzenia 4-5 posiłków dziennie. Wyklucz z diety cukier, słodycze i tzw. śmieciowe jedzenie (chipsy, napoje gazowane). Postaw na produkty naturalne – ciemne pieczywo, kasze, warzywa, owoce, nabiał, ryby. Pij minimum 1,5 litra wody mineralnej dziennie. Dbaj o urozmaicenie posiłków. Jedną z przyczyn tycia jest monotonia jedzenia, w wyniku której jesteśmy bardziej podatni na podjadanie smakołyków, które są pod ręką.

Dzień rozpocznij od śniadania, które jest najważniejszym posiłkiem dnia. Dobrze skomponowane dostarcza energii i składników odżywczych po długim śnie.  Powinno uwzględnić produkty zbożowe (np. pieczywo, płatki), mleczne, warzywa, owoce czy chudą wędlinę.

Przed południem zaplanuj II śniadanie, aby zapobiec napadom głodu i spadkom wydajności w pracy. Idealną propozycją jest np. sok owocowy, garść orzechów, suszonych owoców lub sam owoc.

Zjedz obiad, najlepiej w formie ciepłego posiłku. Wybierz tylko jedno danie. Skomponuj obiad według sugestii: ½ talerza powinny stanowić warzywa (zarówno surowe, jak i gotowane), ¼ dodatek zbożowy (np. ryż razowy, makaron razowy), pozostałe miejsce przeznaczamy na dodatek mięsny (chude mięsa).

Po południu zjedz podwieczorek. Wybieraj produkty podnoszące tempo metabolizmu, np. jogurt naturalny, jajko, ser biały, kabanos drobiowy z dodatkiem warzyw. Kolację zjedz na 3 godziny przed snem (godzina 18:00 jest dla osób, które kładą się spać ok. godz. 21-22.00). Powinna być ona przygotowywana w oparciu o produkty łatwostrawne, co zapobiegnie przeciążeniu przewodu pokarmowego. Dobrze sprawdzają się sałatki na bazie świeżych warzyw z dodatkami sera, mięs, ryb, orzechów czy jajek. Kiedy jest zimno, zjedz ciepłą zupę.

Dieta lekka jak piórko

I Śniadanie - Koktajl z mango – szklanka kefiru naturalnego, szklanka pokrojonego, łyżka płatków migdałowych, 1-2 łyżki otrąb pszennych. Zmiksować.

II śniadanie – do wyboru jeden produkt z listy:

  • garść suszonych owoców,
  • owoc (np. jabłko, gruszka, 2-3 mandarynki lub ½ grejpfruta),
  • szklanka soku owocowego – świeżo wyciśniętego.

Obiad - Łosoś z malinowym sosem (1 porcja) – ok. 150g fileta z łososia, sól, pieprz. Malinowy sos: 1/3 szklanki malin (mogą być mrożone), 1/2 małej cebulki, pokrojonej w kostkę, po ½ łyżeczki miodu i musztardy Dijon, łyżeczka oliwy, sok z cytryny. Łososia oprószyć solą i pieprzem, następnie upiec. Maliny zmiksować z cebulą, miodem, musztardą, oliwą oraz sokiem z cytryny. Gotować ok. 5 minut aż sos zgęstnieje. Rybę podawać z sosem.

Roszponka z pomidorkami koktajlowymi (1 porcja) – 2-3 garści roszponki, 3-4 pomidorki koktajlowe, 1 łyżka gęstego jogurtu naturalnego, bazylia, 1 łyżeczka soku z cytryny. Sałatę opłukać, pomidorki przekroić na pół, dodać jogurt, bazylię i skropić sokiem z cytryny.

Podwieczorek - do wyboru jeden produkt z listy:

  • warzywo (papryka, ogórek, pomidor, kalarepka lub  2 surowe marchewki),
  • butelka soku warzywnego – świeżego,
  • garść orzechów,
  • jogurt lub kefir naturalny z dodatkiem ziół (koperek, mięta).

Kolacja - sałatka z serem pleśniowym i z grillowaną cukinią (1 porcja) - ½ średniej cukinii, 2 plastry sera pleśniowego, ocet balsamiczny, 1 łyżeczka oliwy, zioła. Cukinię oprószyć pieprzem, solą, zgrillować lub upiec w piekarniku. Ser pokroić na plasterki, połączyć z cukinią, posypać ziołami i skropić sosem z oliwy i octu.


Autorem publikacji jest Gabriela Słowińska,
specjalista z zakresu żywienia z warszawskiej poradni dietetycznej SetPoint

Zadaj pytanie specjaliście: http://www.setpoint.pl/baza-wiedzy/forum

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Przekąska OLE!, która nada głębi Twoim daniom! Biuro prasowe
2021-03-08 | 14:03

Przekąska OLE!, która nada głębi Twoim daniom!

Gościnność i zamiłowanie do gotowania to cechy, które łączą miłośników śródziemnomorskiej kuchni. Bywa jednak tak, że chcemy nadać naszym potrawom nowego wymiaru
Żywienie PRZEPIS: Bajgle z jajecznicą i boczkiem (przepis na 1 porcję)
2021-03-08 | 14:03

PRZEPIS: Bajgle z jajecznicą i boczkiem (przepis na 1 porcję)

Składniki: bułka typu bajgiel 2-3 jajka 3- 4plastry boczku rukola 1łyżka masła oliwa truflowa (opcjonalnie) Sos z kaparami: śmietana + gęsty jogurt 1 łyżka
Żywienie Upfield oferuje prośrodowiskowe opakowanie
2021-03-08 | 10:00

Upfield oferuje prośrodowiskowe opakowanie

Margaryny „Flora” i „Rama” dostępne są w innowacyjnych kubkach wielokrotnego użytku i różnego wykorzystania. To jedyne tego typu opakowanie w Polsce.

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Joanna Jędrzejczyk: Anna Mucha jest dla mnie ikoną, bardzo ją lubię. Będę próbowała ją zastąpić, ale jesteśmy zupełnie różnymi postaciami

Mistrzyni UFC w wadze słomkowej już niedługo zasiądzie na fotelu jurora tanecznego show Telewizji Polskiej „Dance Dance Dance”. Joanna Jędrzejczyk zaznacza, że będzie to dla niej spore wyzwanie, ponieważ do tej pory nie zajmowała się tańcem. Podkreśla, że bardzo szybko się uczy i jest otwarta na nowe doświadczenia. Ma nadzieję, że kompetencje, które zdobyła jako sportowiec, pomogą jej w sprawiedliwych ocenach uczestników programu.

Seriale

Cezary Pazura: Na szczęście przyszły czasy, gdy mogę się zmierzyć z innymi rolami niż komediowe. To dla mnie duże wyzwanie, bo muszę używać innych narzędzi

Aktor nie ukrywa, że z dużym zaangażowaniem kreował sylwetkę bohatera „Tajemnicy zawodowej”, bo jest to zupełnie inna postać od tych, w które wcielał się dotychczas. Dzięki tej roli mógł więc pokazać się widzom w nowej odsłonie i trochę uciec od przyklejonego przez lata wizerunku komediowego. To niewątpliwie działa na jego korzyść, bo kiedy aktor zostaje zaszufladkowany i jest notorycznie obsadzany tylko w jednym typie postaci, to nie ma możliwości rozwoju. Jego zdaniem wartością dodaną fabuły tej produkcji jest też to, że nie pokazuje ona wyidealizowanego świata, tylko zawiera wątki bliskie wielu widzom.

Nauka

Nawet 5 proc. populacji nigdy nie zachoruje na COVID-19. Polscy naukowcy szukają genu, który odpowiada za odporność na tę chorobę oraz jej przebieg

Efektem projektu badawczego „Odporni na COVID” ma być tani i dostępny test, który pozwoli sprawdzić, czy zakażenie koronawirusem będzie poważnym zagrożeniem dla zdrowia lub życia konkretnej osoby. Test umożliwi również wskazanie osób genetycznie opornych na zakażenie SARS-CoV-2. To może być między 1 a 5 proc. społeczeństwa. – Zakończyliśmy już rekrutację uczestników badania i przeanalizowaliśmy około 30 proc. danych. Pierwszych rezultatów projektu spodziewamy się w czerwcu – zapowiada dr Paweł Zawadzki, prezes spółki MNM Diagnostics, która realizuje projekt wraz z Centralnym Szpitalem Klinicznym MSWiA w Warszawie.

Medycyna

Przyspiesza cyfryzacja polskiej służby zdrowia. Powstaje centralna baza wszystkich przypadków nowotworów

Już za niewiele ponad rok w miejsce działającego od lat 50. Krajowego Rejestru Nowotworów ma powstać elektroniczny rejestr pod nazwą e-KRN+. To doskonała informacja dla lekarzy onkologów i pacjentów chorych na nowotwory. Dzięki cyfryzacji zbieranych od kilkudziesięciu lat informacji na temat przypadków chorób onkologicznych nowa platforma ułatwi kreowanie polityki onkologicznej w Polsce. Rejestr pozwoli na publiczny dostęp do danych pacjenta na poziomie centralnym, ale dane osobowe będą zanonimizowane. Eksperci i lekarze będą mieli łatwiejszy dostęp do danych w celu analizy profilaktyki leczenia, jak również epidemiologii.