Komunikaty PR

Kilka pytań o witaminę C

2014-10-24  |  15:00
Biuro prasowe

Kwas askorbinowy, zwany witaminą C to organiczny związek chemiczny, który odgrywa istotną rolę w funkcjonowaniu ludzkiego organizmu, stanowiąc jeden z istotnych składników naszej diety. Witaminę C można znaleźć w warzywach i owocach oraz w aptekach. Pełni ona istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu całego organizmu, począwszy do odporności, a skończywszy nad  dobrym stanem naszej skóry.

Dlaczego witamina C jest ważna?

Witamina C ma istotny wpływ na prawidłowe działanie naszego organizmu. Jest aktywnym antyoksydantem, przez co całościowo wspomaga układ odpornościowy organizmu, aktywując działanie komórek. Wykorzystuje się w walce z przeziębieniem, infekcjami oraz ogólnym osłabieniem organizmu. Dzięki likwidacji wolnych rodników (odpowiedzialnych za uszkodzenia komórek i zaburzenia metabolizmu) wpływa na ogólną ochronę i prawidłowy stan organizmu.

Witamina C bierze również udział w licznych procesach metabolicznych oraz odpowiedzialna jest za syntezę kolagenu, czyli białka stanowiącego główny składnik naszych ścięgien. Spożywanie witaminy C wpływa na poprawę kondycji naszej skóry oraz dobrą kondycję naszych naczyń krwionośnych. Witamina C to także skuteczny przeciwutleniacz, który opóźnia proces starzenia się skóry. Substancja ta blokuje  powstawanie wolnych rodników, a co więcej obniża wysoki poziom cholesterolu oraz wzmacnia naczynia krwionośne. Witamina C w ludzkim organizmie wchłania się głównie w dwunastnicy i jelicie cienkim, a następnie gromadzona jest w wątrobie, mózgu oraz trzustce. Z kolei jej nadmiar wydalany jest z moczem, gdyż jest ona substancją rozpuszczalną w wodzie.

Gdzie szukać witaminy C?

W związku z tym, że witamina C nie  jest produkowana przez organizm, musi być przyjmowana w pokarmach. Aby zapewnić prawidłowe działanie organizmu potrzebujemy około 80 mg witaminy C dziennie. Przy odpowiedniej, zróżnicowanej diecie bez problemu jesteśmy sobie w stanie zapewnić sobie tę ilość witaminy.

Witaminę C można dostarczyć organizmowi jedząc świeże warzywa i owoce, w których jest jej najwięcej. Dużo mniej natomiast znajdziemy jej w warzywach ugotowanych, zwiędniętych, czy poddanym po działanie niskich temperatur, lub pozostawionym na dłużej na działanie światła i zanieczyszczeń. Witaminę znajdziemy przede wszystkim w owocach dzikiej róży (100 g  zawiera 1800 mg); czarnej porzeczki (100 gram zawiera około 180 mg); natce pietruszki (100 g zawiera około 150 mg); w papryce, zwłaszcza tej czerwonej (100 gram miąższu zawiera aż 140 mg), chrzanie (100g/około 110 mg), brukselce (100 g/około 94 mg) i szpinaku (100 g/około 64 mg) oraz w mniej popularnych owocach rokitnika, czy derenia. Witamina C obecna jest również w brokułach i pomidorach. Jej wysoka zawartość obecna jest w owocach cytrusowych  (pomarańczach, cytrynach i grejpfrutach) ale mimo wszystko jest nieporównywalnie niższa niż obecność witaminy C w warzywach. Współcześnie syntetyczna witamina C produkowana jest masowo i jest sprzedawana w aptekach.

Co może wywołać niedobór Witaminy C?

Niedobór witaminy C w organizmie może wywołać wiele licznych chorób, pośród których najpoważniejszą jest szkorbut, znany jako „choroba marynarzy”. Jest to schorzenie związane z długim brakiem witaminy C w organizmie (około 70 dni), więc współcześnie nie należy do najpopularniejszych schorzeń ze względu na stały dostęp do wartościowego i bogatego w witaminy pożywienia. Nadal jednak brak, lub niedobór witaminy C może stanowić zagrożenie. Jej brak zdecydowanie opóźnia gojenie się ran, zrastanie się kości oraz powoduje pogorszenie stanu naczyń krwionośnych. To natomiast bezpośrednio prowadzi do pojawienia się krwotoków, krwawienia z dziąseł i sińców, które utrzymują się przez długi czas. Niedobór kwasu askorbinowego prowadzi również do zmniejszenia odporności na infekcje oraz powoduje ogólne osłabienie organizmu powiązane bezpośrednio z wyczerpaniem i zmęczeniem, apatią, brakiem apetytu, a nawet schorzeń żołądka i zapaleniem błony śluzowej. Warto, pamiętać, aby witaminy C nie spożywać jej za dużych ilości, gdyż nadmiar danej witaminy w organizmie nigdy nie jest wskazany.

Jaka jest rola witaminy C w leczeniu?

Istotna rola witaminy C przy przeziębieniu, wynika przede wszystkim z faktu, że kwas askorbinowy jest bardzo istotny przy prawidłowym działaniu systemu immunologicznego. Spożywanie posiłków bogatych w witaminę C zmniejsza objawy przeziębienia i zabezpiecza organizm przez kolejnymi.  Większe zapotrzebowanie na witaminę C występuje u osób w podeszłym wieku, uzależnionych od nikotyny, stosujących antykoncepcję oraz kobiet w ciąży i karmiących piersią.

Źródła:

  • Paula Anna Gawryszewska; Witamina C: metabolizm, znaczenie fizjologiczne i zastosowanie w terapii.

http://gawryszewski.com/images/1400-LIC-BT-86062902768.pdf:

  • K.Abramek - Witaminy, minerały i suplementy, 2008 Gliwice, Wydawnictwo Złote Myśli Sp. z o. o.,wydanie III.
  • http://szkorbut.pl/
  • http://www.euromentor.org.pl/autoryzacja/subskrypcja_nr200504.html
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10871572   
  • www.health.usnews.com
  • www.biotechnologia.pl
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Bóle stawów nie są zarezerwowane dla osób starszych. Czy tobie też grożą? Biuro prasowe
2017-06-27 | 08:00

Bóle stawów nie są zarezerwowane dla osób starszych. Czy tobie też grożą?

Dobrej kondycji stawów nie sprzyja nie tylko upływający czas, ale też styl życia wielu z nas. Spędzamy długie godziny siedząc za biurkiem, często borykamy się z nadmiarem
Zdrowie Dlaczego warto jeść truskawki?
2017-06-27 | 01:00

Dlaczego warto jeść truskawki?

Sezon na truskawki w pełni. Te małe, słodkie, czerwone owoce to rarytas, na który czekamy cały rok. Mają wiele witamin i minerałów, które korzystnie wpływają na nasze
Zdrowie BRAK ZDJĘCIA
2017-06-23 | 13:25

Jak dobrać najlepsze dla Ciebie tabletki antykoncepcyjne?

Kobiety są przekonane, że tabletki antykoncepcyjne to najlepsza dla nich metoda antykoncepcji i chcą mieć wpływ na wybór tej konkretnej wspólnie z ginekologiem. A jednocześnie – nie do końca wiedzą, jakie czynniki

Kalendarium

Uroda

Rafał Maślak: promowana jest sylwetka osy. Zmieniłoby się to, gdyby na ściankach było więcej kobiet o krągłych kształtach

Model będzie jurorem w nowym programie „Supermodelka Plus Size”, gdzie rywalizują panie noszące rozmiar 42 lub większy. Dzięki udziałowi w tym show mają nie tylko niepowtarzalną okazję na zrobienie kariery w modelingu, lecz także walkę z własnymi słabościami i kompleksami. Jego zdaniem program może zmienić postrzeganie kobiet o krągłych kształtach.

Gwiazdy

Katarzyna Sowińska: Jestem dowodem na to, że Los Angeles spełnia marzenia. Takich samych sukcesów życzę Edycie Górniak

Kibicuję moim koleżankom – Edycie Górniak i Magdzie Mielcarz. Trzymam za nie kciuki i chciałabym je zobaczyć na światowej scenie i w zagranicznych formatach – mówi Katarzyna Sowińska. Wokalistka podkreśla, że Los Angeles otwiera wiele drzwi i daje dużo możliwości rozwoju. Wszystko to jednak wymaga ciężkiej pracy, wytrwałości, motywacji i samozaparcia.

Telekomunikacja

Coraz więcej firm angażuje się w wolontariat pracowniczy. Projekty społeczne równie ważne jak działania biznesowe

Działalność CSR przestaje być postrzegana przez przedsiębiorstwa jako tańszy zamiennik marketingu. Jedną z form prospołecznych działań staje się firmowy wolontariat. W Orange Polska, gdzie taki projekt jest prowadzony od przeszło 10 lat, co roku w wolontariacie działa ok. 3,5 tys. pracowników, których czas i zaangażowanie są wyceniane na około milion złotych. Dla firmy to nie tylko wizerunkowa korzyść, lecz także realna inwestycja w zasoby ludzkie.

Patronat Newserii

Żywienie

Śniadania Polaków mało urozmaicone. Posiłki spożywamy w pośpiechu i najczęściej zawierają niewielką ilością składników odżywczych

Z badań wynika, że na pierwszy, bardzo ważny dla naszego organizmu, posiłek najczęściej wybieramy kilka standardowych przekąsek, jak chociażby kanapka z szynką czy żółtym serem. Dietetycy zachęcają, by urozmaicać swoją dietę i stawiać na przykład na koktajle owocowo-warzywne czy musli z orzechami. Im większe zróżnicowanie dań, tym większa szansa na dostarczenie organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych.