Komunikaty PR

Kodeks dobrych praktyk optyka i optometrysty – czyli po czym poznać specjalistę

2016-05-24  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Karina Galli
38PR & Content Communication Sp z o.o.

Łódź
90-729 Łódź
karina.galli|38pr.pl| |karina.galli|38pr.pl
518 343 873
38pr.pl
Do pobrania ( 0 MB )

Jak wynika z badań[1] ponad połowa Polaków – w wieku 18+ – posiada „wadę wzroku”. Najbardziej niepokojący jest fakt, że coraz gorzej widzą nie tylko osoby starsze, ale też osoby aktywne zawodowo, a także młodzież. Dlatego obecnie tak istotna jest prawidłowa profilaktyka narządu wzroku. Wśród specjalistów zajmujących się ochroną i zdrowiem naszych oczu, obok okulisty można wymienić optyka oraz optometrystę. I w tym momencie pojawia się pytanie, po czym rozpoznać profesjonalistę, aby mieć pewność co do jego wiedzy i kompetencji?

Zakres obowiązków i ważne wykształcenie

Optyk-profesjonalista zajmuje się nie tylko wykonywaniem okularów na podstawie recepty, ich konserwacją czy naprawą. U doświadczonego optyka, który posiada odpowiednie kwalifikacje możemy także otrzymać rzetelne informacje m.in. na temat sposobów korekcji wad wzroku, zalet i wad poszczególnych produktów. Ponadto kompetentny specjalista w salonie optycznym, wytłumaczy jak wybierać oprawki i pomoże zrozumieć, dlaczego często nasz wybór nie jest właściwy.

Obecnie optyk swoje kwalifikacje zdobywa nie tylko tradycyjną drogą rzemieślniczą (w zakresie podstawowej wiedzy z optyki czy też materiałoznawstwa). Współcześni optycy kształcą się w szkołach policealnych oraz na wyższych uczelniach na poziomie licencjatów. Wybierając takiego specjalistę, możemy mieć pewność, że posiada on odpowiednią wiedzę na temat korekcji wad wzroku, znajomości właściwości soczewek i opraw okularowych, a także umiejętności montażu okularów.

Natomiast optometrysta to zawód medyczny, w którym wykształceni w tym kierunku specjaliści zajmują się korekcją wad wzroku (należą do nich: krótkowzroczność, nadwzroczność, astygmatyzm, prezbiopia tzw. starczowzroczność). Diagnozuje on też zaburzenia widzenia obuocznego, takie jak zez, heteroforia (zez ukryty) czy zaburzenia akomodacji.

Zawód ten może wykonywać osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku lub specjalności optomteria lub studia podyplomowe z optometrii. Znalezienie tego specjalisty nie jest trudne – coraz częściej zdarza się, że optycy są też optometrystami. Wtedy w salonie optycznym mogą oni wykonać stosowne testy i pomiary umożliwiające rozpoznanie odstępstw od normy, a to pozwoli na zastosowanie  odpowiednich okularów lub soczewek kontaktowych. Warto dodać, że czasem nie są nawet potrzebne okulary, a dobrze dobrane ćwiczenia wzrokowe wskazane przez optometrystę, które usprawnią naszą akomodację oraz pozwolą nam pozbyć się takich dolegliwości jak ból oczu, ból głowy czy wrażenie dwojenia się obrazu.

Komunikatywność

Obowiązkiem obu specjalistów jest przeprowadzenie rzeczowego wywiadu z potencjalnym klientem-pacjentem. W przypadku optyka taka rozmowa pozwala na pogłębienie informacji o stylu życiu przyszłego okularnika – rodzaju wykonywanej pracy, zainteresowaniach, czy też zwyczajach w życiu codziennym. Obowiązkowe są też pytania o jakość widzenia. Wszystkie te informacje są bardzo ważne dla wyboru odpowiednich opraw, rodzaju soczewek i sposobu ich montażu.

Jeśli chodzi o optometrystę, to przed wykonaniem badań powinien zapytać o objawy, z którymi przychodzi do niego pacjent i które świadczą o pogorszeniu jakości widzenia. Niezbędne jest także omówienie wyników wykonanych badań.

 „Optyka, jak i optometrystę, musi cechować indywidualne podejście do każdej osoby odwiedzającej salon” – stwierdza Marek Jakubowicz, optyk i wiceprezes Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej. „Dobrze przygotowany, czyli wykształcony optyk potrafi zadać właściwe pytania potencjalnemu pacjentowi i współpracując z optometrystą lub lekarzem okulistą, doradzić jakie należy podjąć kroki, aby rozwiązać dany problem” – dodaje.

Optyk-specjalista nie jest „sprzedawcą okularów”

Wybór  i decyzja o wybraniu danego specjalisty-optyka, są o tyle trudne, że zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi, osoba prowadząca firmę świadczącą usługi optyczne, nie musi posiadać stosownych kwalifikacji. W związku z tym, oprócz wykształconych, profesjonalnych optyków, istnieje także grupa „optyków – sprzedawców okularów”. Kładą oni nacisk głównie na „modę okularową”, traktując optykę jak jedną z wielu dziedzin handlu, a okulary jak wiele innych przedmiotów codziennego użytku czy też gadżetów. Czy rozmawiamy ze sprzedawcą okularów, czy też z kompetentnym optykiem najłatwiej ocenić, analizując listę stawianych pytań oraz sposób ich zadawania – jeśli ograniczają się one jedynie do kwestii „modowych”, z pominięciem istotnych pytań o styl życia i jakość naszego widzenia, najprawdopodobniej mamy wówczas do czynienia ze zwykłym sprzedawcą.

Kompetencje + życzliwość

Pamiętajmy, że na wysoki standard obsługi, składają się nie tylko odpowiednie kompetencje. Umiejętność rozmowy, życzliwość i otwartość na potrzeby klienta jest równie ważne jak fachowa wiedza optyczna. Dlatego przed odwiedzeniem salonu optycznego, warto chwilę się nad tym zastanowić. Jednym z szybkich sposobów na zweryfikowanie profesjonalisty jest sprawdzenie, czy jest on zrzeszony w cechu, należącym do Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej. To instytucja, która zrzesza jedynie wykwalifikowanych i posiadających doświadczenie zawodowe specjalistów, których obowiązują zapisy Kodeksu Etyczno-Zawodowego Optyka.

Więcej informacji na temat wad wzroku, sposobów ich korekcji oraz specjalistycznych badań, można znaleźć w filmach edukacyjnych Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej, zrealizowanych pod merytorycznym patronatem Wydziału Fizyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, z udziałem optyków, optometrystów i okulistów. Materiały dostępne są pod adresem: http://www.krio.org.pl/filmy-edukacyjne         

 


[1] Źródło: BCMM, Zachowania i preferencje użytkowników okularów, N=2006, maj 2013

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Coraz więcej dzieci z otyłością – co możemy zrobić? Biuro prasowe
2020-10-23 | 12:00

Coraz więcej dzieci z otyłością – co możemy zrobić?

24 października obchodzimy Światowy Dzień Walki z Otyłością. Jest to dobra okazja, aby zastanowić się nad nawykami żywieniowymi swojej rodziny, a w szczególności najmłodszych jej
Zdrowie Profilaktyka chorób zakaźnych - dobra praktyka CSR.
2020-10-22 | 13:05

Profilaktyka chorób zakaźnych - dobra praktyka CSR.

Profilaktyka chorób zakaźnych to dobra praktyka CSR i przykład efektywnej współpracy międzysektorowej Idea społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) staje się powoli
Zdrowie BRAK ZDJĘCIA
2020-10-22 | 13:00

Inwestycja w pełen uśmiech

Uśmiech – to od niego często zaczynają się historie wielkich miłości i przyjaźni, on pomaga nam przetrwać trudne dni i wpływa na nasz wizerunek. Troska o piękne zęby to nie tylko kwestia zdrowia, ale też opłacalna inwestycja.

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Anna Nowak-Ibisz o programie „Patent na dom”: Dla Krzysztofa trudne do zaakceptowania było to, że jest u mnie w programie. Myślał, że jestem jego asystentką

Prezenterka wraz z architektem Krzysztofem Miruciem prowadzi program „Patent na dom”. Formuła zakłada, że w każdym odcinku za pomocą niedrogich i oryginalnych pomysłów prowadzący urozmaicają wnętrze i zadowolą uczestników. Pokazując ciekawe rozwiązania, inspirują także widzów. Anna Nowak-Ibisz tłumaczy, że początek pracy na planie nie należał do najprostszych. Razem z Krzysztofem Miruciem musieli bowiem przyzwyczaić się do ról, jakie zostały im narzucone. Podział zadań nie zawsze był oczywisty, co prowokowało polemiki.

 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Gwiazdy

Edyta Folwarska: Od urodzenia chciałam pisać książki, a właściwie harlequiny. To krótkie historie o prawdziwej miłości

Prezenterka podkreśla, że już od wielu lat marzyła o tym, by pisać dobre romanse, które zdobędą taką popularność jak biała seria Harlequin. Teraz, kiedy na półki księgarń trafiła jej kolejna powieść, prezenterka nie kryje satysfakcji z tego, że pokaźne grono czytelników zainteresowało się historią Oliwii i byli oni ciekawi, jak potoczą się jej dalsze losy. „Wszyscy moi mężczyźni i wszystkie moje dramaty” to kontynuacja „Zbioru miłości niechcianych”.  Autorka zapewnia, że nie ma w nich jakichkolwiek wątków autobiograficznych.

Firma

Pracownicy objęci prywatną opieką medyczną o połowę krócej przebywają na zwolnieniu lekarskim. Dla pracodawcy to wymierne korzyści finansowe

1005 zł na jednego pracownika w skali roku – tyle oszczędności może przynieść finansowanie dobrej opieki zdrowotnej przez pracodawcę – wynika z raportu Medicover „Praca. Zdrowie. Ekonomia. Perspektywa 2020”. Zatrudnieni, którzy mają szybszy i łatwiejszy dostęp do specjalistów, rzadziej korzystają ze zwolnień lekarskich i wykazują się większą efektywnością w pracy. – Nasz raport pokazuje, że inwestycja w zdrowie pracowników opłaca się obu stronom, zarówno zatrudnionym, jak i pracodawcom – mówi Artur Białkowski, dyrektor zarządzający ds. usług biznesowych, członek zarządu Medicover Polska. Najczęstsze problemy zdrowotne, z którymi borykają się osoby czynne zawodowo, to nadciśnienie, wysoki poziom cholesterolu, bóle pleców i otyłość.