Komunikaty PR

Kodeks dobrych praktyk optyka i optometrysty – czyli po czym poznać specjalistę

2016-05-24  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Karina Galli
38PR & Content Communication Sp z o.o.

Łódź
90-729 Łódź
karina.galli|38pr.pl| |karina.galli|38pr.pl
518 343 873
38pr.pl
Do pobrania ( 0 MB )

Jak wynika z badań[1] ponad połowa Polaków – w wieku 18+ – posiada „wadę wzroku”. Najbardziej niepokojący jest fakt, że coraz gorzej widzą nie tylko osoby starsze, ale też osoby aktywne zawodowo, a także młodzież. Dlatego obecnie tak istotna jest prawidłowa profilaktyka narządu wzroku. Wśród specjalistów zajmujących się ochroną i zdrowiem naszych oczu, obok okulisty można wymienić optyka oraz optometrystę. I w tym momencie pojawia się pytanie, po czym rozpoznać profesjonalistę, aby mieć pewność co do jego wiedzy i kompetencji?

Zakres obowiązków i ważne wykształcenie

Optyk-profesjonalista zajmuje się nie tylko wykonywaniem okularów na podstawie recepty, ich konserwacją czy naprawą. U doświadczonego optyka, który posiada odpowiednie kwalifikacje możemy także otrzymać rzetelne informacje m.in. na temat sposobów korekcji wad wzroku, zalet i wad poszczególnych produktów. Ponadto kompetentny specjalista w salonie optycznym, wytłumaczy jak wybierać oprawki i pomoże zrozumieć, dlaczego często nasz wybór nie jest właściwy.

Obecnie optyk swoje kwalifikacje zdobywa nie tylko tradycyjną drogą rzemieślniczą (w zakresie podstawowej wiedzy z optyki czy też materiałoznawstwa). Współcześni optycy kształcą się w szkołach policealnych oraz na wyższych uczelniach na poziomie licencjatów. Wybierając takiego specjalistę, możemy mieć pewność, że posiada on odpowiednią wiedzę na temat korekcji wad wzroku, znajomości właściwości soczewek i opraw okularowych, a także umiejętności montażu okularów.

Natomiast optometrysta to zawód medyczny, w którym wykształceni w tym kierunku specjaliści zajmują się korekcją wad wzroku (należą do nich: krótkowzroczność, nadwzroczność, astygmatyzm, prezbiopia tzw. starczowzroczność). Diagnozuje on też zaburzenia widzenia obuocznego, takie jak zez, heteroforia (zez ukryty) czy zaburzenia akomodacji.

Zawód ten może wykonywać osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku lub specjalności optomteria lub studia podyplomowe z optometrii. Znalezienie tego specjalisty nie jest trudne – coraz częściej zdarza się, że optycy są też optometrystami. Wtedy w salonie optycznym mogą oni wykonać stosowne testy i pomiary umożliwiające rozpoznanie odstępstw od normy, a to pozwoli na zastosowanie  odpowiednich okularów lub soczewek kontaktowych. Warto dodać, że czasem nie są nawet potrzebne okulary, a dobrze dobrane ćwiczenia wzrokowe wskazane przez optometrystę, które usprawnią naszą akomodację oraz pozwolą nam pozbyć się takich dolegliwości jak ból oczu, ból głowy czy wrażenie dwojenia się obrazu.

Komunikatywność

Obowiązkiem obu specjalistów jest przeprowadzenie rzeczowego wywiadu z potencjalnym klientem-pacjentem. W przypadku optyka taka rozmowa pozwala na pogłębienie informacji o stylu życiu przyszłego okularnika – rodzaju wykonywanej pracy, zainteresowaniach, czy też zwyczajach w życiu codziennym. Obowiązkowe są też pytania o jakość widzenia. Wszystkie te informacje są bardzo ważne dla wyboru odpowiednich opraw, rodzaju soczewek i sposobu ich montażu.

Jeśli chodzi o optometrystę, to przed wykonaniem badań powinien zapytać o objawy, z którymi przychodzi do niego pacjent i które świadczą o pogorszeniu jakości widzenia. Niezbędne jest także omówienie wyników wykonanych badań.

 „Optyka, jak i optometrystę, musi cechować indywidualne podejście do każdej osoby odwiedzającej salon” – stwierdza Marek Jakubowicz, optyk i wiceprezes Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej. „Dobrze przygotowany, czyli wykształcony optyk potrafi zadać właściwe pytania potencjalnemu pacjentowi i współpracując z optometrystą lub lekarzem okulistą, doradzić jakie należy podjąć kroki, aby rozwiązać dany problem” – dodaje.

Optyk-specjalista nie jest „sprzedawcą okularów”

Wybór  i decyzja o wybraniu danego specjalisty-optyka, są o tyle trudne, że zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi, osoba prowadząca firmę świadczącą usługi optyczne, nie musi posiadać stosownych kwalifikacji. W związku z tym, oprócz wykształconych, profesjonalnych optyków, istnieje także grupa „optyków – sprzedawców okularów”. Kładą oni nacisk głównie na „modę okularową”, traktując optykę jak jedną z wielu dziedzin handlu, a okulary jak wiele innych przedmiotów codziennego użytku czy też gadżetów. Czy rozmawiamy ze sprzedawcą okularów, czy też z kompetentnym optykiem najłatwiej ocenić, analizując listę stawianych pytań oraz sposób ich zadawania – jeśli ograniczają się one jedynie do kwestii „modowych”, z pominięciem istotnych pytań o styl życia i jakość naszego widzenia, najprawdopodobniej mamy wówczas do czynienia ze zwykłym sprzedawcą.

Kompetencje + życzliwość

Pamiętajmy, że na wysoki standard obsługi, składają się nie tylko odpowiednie kompetencje. Umiejętność rozmowy, życzliwość i otwartość na potrzeby klienta jest równie ważne jak fachowa wiedza optyczna. Dlatego przed odwiedzeniem salonu optycznego, warto chwilę się nad tym zastanowić. Jednym z szybkich sposobów na zweryfikowanie profesjonalisty jest sprawdzenie, czy jest on zrzeszony w cechu, należącym do Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej. To instytucja, która zrzesza jedynie wykwalifikowanych i posiadających doświadczenie zawodowe specjalistów, których obowiązują zapisy Kodeksu Etyczno-Zawodowego Optyka.

Więcej informacji na temat wad wzroku, sposobów ich korekcji oraz specjalistycznych badań, można znaleźć w filmach edukacyjnych Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej, zrealizowanych pod merytorycznym patronatem Wydziału Fizyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, z udziałem optyków, optometrystów i okulistów. Materiały dostępne są pod adresem: http://www.krio.org.pl/filmy-edukacyjne         

 


[1] Źródło: BCMM, Zachowania i preferencje użytkowników okularów, N=2006, maj 2013

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Chrupanie na stres – przekąski które poprawią samopoczucie Biuro prasowe
2021-04-12 | 12:00

Chrupanie na stres – przekąski które poprawią samopoczucie

Czy jest ktoś, kto po roku życia w pandemii się nie stresuje? Powodów do stresu może być wiele: najczęściej Polacy jako źródła stresu wskazują strach o zdrowie bliskich,
Zdrowie Ile państwo wydaje na nieskuteczne leczenie pacjentów z AZS?
2021-04-12 | 11:00

Ile państwo wydaje na nieskuteczne leczenie pacjentów z AZS?

Ponad 30 mln zł – tyle w 2018 roku wydano z budżetu państwa na świadczenia związane z absencją chorobową i rentami z powodu atopowego zapalenia skóry (AZS). Koszty
Zdrowie Specjalista: Jak uprawiać sport, żeby nie zrobić sobie krzywdy
2021-04-12 | 10:00

Specjalista: Jak uprawiać sport, żeby nie zrobić sobie krzywdy

- Rozsądne podejście do ruchu sprawia, że czujemy się dobrze, bo aktywność przynosi nam ulgę, rozwiązuje niektóre psychiczne i fizjologiczne problemy. Tam jednak, gdzie zaczyna się

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Film

Tamara Arciuch: Teraz pracuję dużo więcej niż przed pandemią. Myślenie o sobie „jestem gwiazdą i czekam” jest błędne

Aktorka przyznaje, że pracuje teraz dużo więcej niż przed pandemią. Wtedy była bowiem na urlopie macierzyńskim i wycofała się nieco z życia zawodowego, a później siłą rzeczy propozycje nie przychodziły. Nie chciała już jednak dłużej bezczynnie siedzieć i czekać. Wzięła sprawy w swoje ręce i dlatego teraz jest w zupełnie innym miejscu swojej kariery. Jej zdaniem takie zmiany są w życiu potrzebne, po to, by na nowo złapać wiatr w żagle i sprawdzać się na innych płaszczyznach. Mocno kibicuje więc tym koleżankom i kolegom po fachu, którzy również zawalczyli o siebie i wypełnili pustkę związaną z lockdownem i brakiem pracy.

Moda

Dorota Goldpoint: Moją ostatnią kolekcją chciałam złożyć hołd kobietom mieszkającym w Emiratach Arabskich. One są naprawdę niezwykłe

Projektantka nie ukrywa, że jest dumna z kolekcji, którą stworzyła specjalnie na International Fashion Week w Dubaju. Przygotowanie tradycyjnych strojów arabskich było nie lada wyzwaniem, ale doskonale sobie z nim poradziła i zachwyciła swoimi propozycjami kobiety mieszkające w Emiratach Arabskich, które szybko zapragnęły mieć w swoich szafach abaje uszyte w polskiej pracowni. Choć w kolorystyce kolekcji dominuje czerń i złoto, to nie mogło też zabraknąć sukien w kolorze białym i czerwonym.

Transport

W czasie pandemii sklepy notowały sprzedaż rowerów elektrycznych większą nawet o 800 proc. W najbliższej dekadzie to elektryki będą napędzać cały rynek

Pandemia spowodowała, że wielu Polaków przesiadło się na rowery. Ponad 40 proc. osób wybiera jednoślad zamiast innych środków transportu, a co piąty rowerzysta jeździ obecnie więcej niż przed rokiem – wynika z badania „Rowerowa Rewolucja”. Blisko połowa nie zrezygnowała z jazdy nawet zimą. Rynek napędza zwłaszcza szybko rosnąca sprzedaż rowerów elektrycznych. Z badania YouGov wynika, że co czwarty Polak chciałby posiadać elektryczny rower. W czasie panujących obostrzeń coraz chętniej kupujemy je przez internet. Centrumrowerowe.pl zanotowało w 2020 roku wzrost sprzedaży e-bike’ów o 786 proc.

Prawo

Ponad 70 proc. artystów teatralnych pracuje online. Mimo to wielu z nich ze względu na trudną sytuację rozważa zmianę zawodu

Trzy czwarte artystów teatralnych przeniosło swoją aktywność do sieci, najczęściej dramaturdzy, aktorzy i reżyserzy, a najrzadziej scenografowie – wynika z badania przeprowadzonego z inicjatywy Instytutu Teatralnego. Ci, którzy się na ten krok nie zdecydowali, najczęściej mówili o braku takiej możliwości. Problemem był brak odpowiedniego sprzętu, dobrego łącza internetowego lub kompetencji, wielu z nich internet kojarzy się z gorszą jakością. Praca online stała się sposobem na przetrwanie w czasie, gdy teatry są zamknięte, jednak badanie ujawniło niepokojący trend – wielu artystów nie widzi przyszłości w świecie sztuki i chce całkowicie zmienić branżę.