Komunikaty PR

Pomyśl czule o rybie, zwłaszcza zimą!

2017-12-07  |  10:45
Biuro prasowe
Kontakt
Adela Parchimowicz
Synertime

Nowoursynowska 101 e
02-797 Warszawa
a.parchimowicz|synertime.pl| |a.parchimowicz|synertime.pl
514-810-666
synertime.pl/
Do pobrania PDF ( 0 MB )

Jeść ryby czy nie jeść - oto jest pytanie. Sprzeczne informacje docierające z różnych źródeł raz przekonują, że powinniśmy je spożywać regularnie, innym razem straszą metalami ciężkimi. Jak poradzić sobie w gąszczu sprzecznych informacji? Katarzyna Zadka, ekspert ds. żywienia w programie edukacyjnym „Żyj smacznie i zdrowo”, przekonuje, że korzyści dla organizmu człowieka wynikające ze spożycia ryb przewyższają zagrożenia związane z obecnością w nich zanieczyszczeń.

Każdy z nas powinien spożywać ryby przynajmniej dwa razy w tygodniu, ponieważ zawierają bardzo dobrze przyswajalne białko, cenne dla układu krążenia, mózgu i wzroku kwasy tłuszczowe omega-3 oraz witaminy, w tym witaminę D, której brakuje wszystkim Polakom. To także źródło cennego jodu niezbędnego do prawidłowej pracy tarczycy. Eksperci Światowej Organizacji Zdrowia są zgodni, że korzyści płynące ze spożycia ryb przewyższają ryzyko związane z obecnością w rybach zanieczyszczeń. Wybierając ryby na rodzinny obiad, warto zwrócić uwagę na miejsce ich połowu, a także gatunek. Mniejsze stężenie zanieczyszczeń pochodzących ze środowiska znajduje się w rybach roślinożernych, małych, żyjących krótko w otwartych morzach i oceanach. Kobiety w ciąży powinny unikać miecznika, rekina i tuńczyka – tłumaczy Katarzyna Zadka. Polacy nadal jedzą bardzo mało ryb. Zaledwie 7% Polaków spożywa porcję ryby dwa razy w tygodniu, co plasuje nas na szarym końcu w europejskich rankingach. Wynika to często także z braku pomysłu na przyrządzenie ryby w smaczny sposób. Warto jednak dać rybie szansę, bo odpowiednio przygotowana może podbić serca i podniebienia nawet wymagających smakoszy.

Ryba rybie nierówna – jakie ryby warto spożywać?

Ryby dzielimy na ryby chude i tłuste. Te pierwsze dostarczają nam głównie cennego białka, natomiast drugie przede wszystkim dobroczynnych tłuszczów i witaminy D. Zarówno ryby chude, jak i tłuste są cennym składnikiem jadłospisu. Polscy dietetycy zalecają spożycie ryb tłustych, ponieważ w naszej rodzimej diecie znacznie częściej brakuje dobrej jakości tłuszczów i witaminy D niż białka, którego źródłem jest również mięso i nabiał – mówi Katarzyna Zadka. Do ryb chudych zaliczamy m.in. dorsza, okonia, szczupaka i sandacza; natomiast do tłustych np.: śledzia, łososia, czy makrelę i sardynki. Dobre tłuszcze i witamina D, zawarte w rybach tłustych, sprzyjają budowaniu odporności i chronią nas przed przeziębieniami, dlatego warto je spożywać zimą. Wszystkie ryby powinny być podawane w formie gotowanej, duszonej lubi pieczonej, ponieważ smażenie, zwłaszcza w panierce, zaburza korzystny układu tłuszczów w daniu rybnym. Smaczną propozycją jest także ryba z grilla, która zyska na atrakcyjności obficie obłożona aromatycznymi ziołami tj. rozmaryn, tymianek i skropiona cytryną.

 

Przyjaciele i wrogowie, czyli z czym warto łączyć rybę, a czego unikać

Łącząc ryby z roślinami krzyżowymi, czyli kalafiorem, brukselką czy kapustą, ograniczamy przyswajalność zawartego w nich jodu. Takie połączenie nie jest szkodliwe, ale powinny unikać go osoby z chorobami tarczycy, szczególnie wrażliwe na niedobory jodu. Ryb nie poleca się łączyć również z olejem słonecznikowym ani kukurydzianym, ponieważ są one bogate w tłuszcze omega-6 ograniczające przyswajanie kwasów tłuszczowych omega-3 zawartych w rybach.

Ryba dla najmłodszych

Ryby warto wprowadzać do diety jak najwcześniej. Jeśli dziecko nie ma objawów alergii pokarmowej, a lekarz pediatra nie widzi przeciwwskazań zdrowotnych, można zrobić to już około siódmego miesiąca życia. Warto zaczynać od niewielkich ilości, najlepiej gotowanej ryby podanej z jedzeniem, które dziecko już zna i lubi, na przykład zupki warzywnej. Dla starszego dziecka najlepiej przygotować coś nie tylko zdrowego i smacznego,  ale też atrakcyjnego pod względem wizualnym, gdyż nie od dziś wiadomo, że najmłodsi „jedzą oczami”. Świetnym pomysłem mogą okazać się kolorowe rybno-warzywne  szaszłyki lub zapiekanka. Dla dzieci warto wybierać ryby o łagodniejszym aromacie, by charakterystycznym zapachem nie odstraszyć niejadka. Co istotne, podawanie dziecku ryby od najmłodszych lat, może ustrzec je przed chorobami cywilizacyjnymi w przyszłości, gdyż zapobiega rozwojowi miażdżycy czy nadciśnienia. Warto więc systematycznie i cierpliwie przekazywać dzieciom wiedzę na temat zdrowego żywienia, co jest najlepszą inwestycją w ich zdrowie.

**********************************************************************************

„Żyj smacznie i zdrowo” to program edukacyjny marki WINIARY, prowadzony w polskich gimnazjach i szkołach podstawowych. Misją programu „Żyj smacznie i zdrowo” jest przekazanie uczniom wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania oraz zachęcenie ich do wspólnego spożywania posiłków i podejmowania pierwszych samodzielnych prób gotowania. W ramach projektu promuje się wśród młodzieży postawę proekologiczną,
a także ideę niemarnowania żywności. Do tej pory, w siedmiu edycjach „Żyj smacznie i zdrowo” wzięło udział blisko 80% szkół gimnazjalnych z całej Polski, a w lekcjach uczestniczyło ok 800 000 uczniów.

Program marki WINIARY jest częścią strategii firmy Nestlé, w ramach której firma zobowiązuje się produkować wysokiej jakości produkty, będąc jednocześnie wiarygodnym partnerem w żywieniu i dbałości o zdrowie Konsumentów.

Patroni honorowi: Minister Edukacji Narodowej, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Rzecznik Praw Dziecka, Polskie Towarzystwo Nauk Żywieniowych, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Instytut Żywności
i Żywienia.

Kontakt dla mediów:

Irmina Dzyr-Rainka

i-dzyr.rainka@synertime.pl,

tel.: 514 810 666

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Czy ubiór może mieć wpływ na nasze zdrowie? Biuro prasowe
2018-07-16 | 16:58

Czy ubiór może mieć wpływ na nasze zdrowie?

Sukienki, marynarki, ołówkowe spódnice, dżinsy, koszule… i oczywiście kilkanaście, jeśli nie kilkadziesiąt par butów – to tylko część ubrań,
Zdrowie Wakacje nad morzem – z soczewkami czy okularami?
2018-07-13 | 12:45

Wakacje nad morzem – z soczewkami czy okularami?

Okres wakacyjny dla wielu Polaków kojarzy się z wypoczynkiem nad morzem. Jak powinny zaplanować taki wyjazd osoby z wadą wzroku? Lepiej spędzić urlop z okularami korekcyjnymi czy
Zdrowie Dietetyczne barbecue - czyli jak grillować smacznie i zdrowo?
2018-07-12 | 01:00

Dietetyczne barbecue - czyli jak grillować smacznie i zdrowo?

Okres wakacji niemal każdemu kojarzy się z wypoczynkiem, spotkaniami z przyjaciółmi i dobrym jedzeniem. Od wielu lat królem polskiego lata jest … grill. Jednak osoby,

Gwiazdy

Tamara Arciuch: Praca aktora jest bardzo nieregularna. Kiedy mamy przerwę od zdjęć bardzo celebrujemy życie rodzinne

Tamara Arciuch i Bartek Kasprzykowski to jedna z najbardziej zgranych par w polskim show-biznesie. Tworzą doskonały duet zarówno w domu, jak i w pracy. Obydwoje zgodnie podkreślają – największą wartością w ich życiu jest rodzina i poukładane życie osobiste. Aktorka zdradza, że największą przyjemność sprawiają jej te chwile, kiedy wreszcie mogą się zaszyć w swoim domu, parzyć razem herbatę albo gotować.

 

Seriale

Marcin Mroczek: Mimo osiemnastu lat w serialu „M jak Miłość” nie czuję się znudzony. Nie przyjeżdżamy tutaj do pracy jak do fabryki, każdy dzień jest inny

Aktor podkreśla, że praca na planie „M jak Miłość” jest fascynująca, ponieważ twórcy serialu wciąż zaskakują kreatywnością. Serialowy Piotr Zduński przyznaje, że każdy dzień zdjęciowy to nowe doświadczenie, wyzwanie i okazja do nauki. Specyfika zawodu, duża rotacja aktorska i reżyserska sprawia, że szybko trzeba się odnaleźć w nowych okolicznościach, dlatego praca ta sprawia mu tak dużo satysfakcji.

 
 

Zdrowie

83 proc. Polaków używa okularów przeciwsłonecznych niezapewniających właściwej ochrony. Najczęściej kupują je w drogeriach, supermarketach lub na bazarach

Eksperci alarmują, że noszenie przyciemnianych soczewek bez wysokiej jakości filtrów daje efekt przeciwny do zamierzonego. Do oczu dociera więcej szkodliwych promieni słonecznych, istotnie zwiększając ryzyko uszkodzenia wzroku. Choć 70 proc. Polaków używa okularów przeciwsłonecznych, to większość traktuje je przede wszystkim jako dodatek modowy. Ponad połowa przy zakupie kieruje się kształtem, kolorem czy wielkością, zapominając, że walory estetyczne są drugorzędne, a kluczowe jest ograniczenie szkodliwych dla naszych oczu czynników oraz poprawa bezpieczeństwa i jakości widzenia.

 

Teatr

Nowy spektakl plenerowy Teatru Polonia. W obsadzie Tomasz Ciachorowski i Janusz R. Nowicki

9 lipca odbyła się premiera nowego spektaklu Teatru Polonia „2 000 000 kroków”. Jest to opowieść o Lidce, która wyrusza z Polski do Bergamo, aby odnaleźć ukochaną mamę. W obsadzie znaleźli się Agnieszka Przepiórska, Tomasz Ciachorowski oraz Janusz R. Nowicki. Spektakl, przeznaczony zarówno dla dorosłych, jak i dzieci, można oglądać na plenerowej scenie na warszawskim placu Konstytucji.