Newsy

Ćwiczące dzieci mają większe szanse na sukces w przyszłości. Sport pomaga kształtować zestaw odpowiednich kompetencji

2018-12-11  |  06:10
Mówi:Blanka Mellova
Funkcja:kierownik Centrum ds. Żywienia, Zdrowia i Wellness
Firma:Nestlé Polska

Otwartość, umiejętność pracy w zespole, wiara we własne możliwości i realizację zamierzonych celów – to cechy, które dzieci zyskują dzięki regularnej aktywności fizycznej. Składają się one na tzw. profil mistrza i są pomocne na drodze do osiągania życiowego sukcesu. Z badań przeprowadzonych w ramach programu „Lekkoatletyka dla każdego” wynika, że profilem mistrza charakteryzuje się 30 proc. ćwiczących, przy 21,5 proc. w grupie niećwiczących.

– Profil mistrza jest zestawem kompetencji, które dziecko zdobywa. Jest to umiejętność pracy w grupie, to, jak sobie dziecko radzi w kontaktach z rówieśnikami, na ile umie wykonywać polecenia, na ile jest w stanie postawić sobie własny cel i potem dążyć do jego osiągnięcia – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Blanka Mellova, kierownik Centrum ds. Żywienia, Zdrowia i Wellness w Nestlé Polska.

Wyniki badania #zacznijodlekkiej potwierdzają, że regularne uprawianie sportu pomaga w kształtowaniu tego zestawu kompetencji, czyli wzmacnia cechy pomagające osiągnąć sukces w życiu. 

– Dzieci, które regularnie ćwiczą, lepiej czują się w grupie nastolatków, łatwiej osiągają cele, umieją sobie te cele postawić. Co trzecie dziecko z grupy aktywnie ćwiczących osiąga właśnie taki zestaw cech, określanych profilem mistrza. Wśród dzieci, które nie ćwiczą regularnie, jest to co piąte dziecko – mówi Blanka Mellova.

Tzw. profilem mistrza charakteryzowało się 30 proc. osób ćwiczących w ramach programu „Lekkoatletyka dla każdego” (LDK). Tymczasem w grupie niećwiczącej było to 21,5 proc. Szczególnie duża różnica widoczna była pomiędzy dziewczętami z mniejszych miejscowości biorącymi i niebiorącymi udziału w programie. 28 proc. dziewcząt z pierwszej grupy wykazała się cechami świadczącymi o profilu mistrza, podczas gdy w drugiej grupie wskaźnik ten wyniósł tylko 18 proc. 

– Regularna aktywność fizyczna jest absolutnym kluczem do osiągnięcia dobrostanu, odpowiedniej masy ciała w stosunku do wzrostu, ale też do osiągnięcia kompetencji społeczno-emocjonalnych. Jest to jednak tylko jedna część. O sukcesie i dobrostanie naszego dziecka decyduje też odpowiednio zbilansowana dieta, to, czy dziecko ma czas na odpoczynek, czy śpi odpowiednio długo – mówi Blanka Mellova.

Badanie #zacznijodlekkiej to projekt przeprowadzony przez Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego (SGGW) w Warszawie, Polski Związek Lekkiej Atletyki (PZLA) oraz Nestlé Polska. 

Czytaj także

Media

Alżbeta Lenska: Bałam się, czy widzowie programu „Pozytywka” mi zaufają i czy dobrze go poprowadzę. Temat niepełnosprawności był dla mnie wyzwaniem

Aktorka nie ukrywa, że na początku obawiała się tego, czy poradzi sobie jako gospodyni programu poruszającego tematykę niepełnosprawności. Spotkania na planie z inspirującymi osobami i spojrzenie na świat przez ich pryzmat dodały jej jednak siły i motywacji. Podkreśla, że podczas nagrań nie czuje się jakby była w pracy, tylko wypełniała dobrą misję. W drugim sezonie ekipa programu wyruszy w Polskę i będzie poruszać tematy, które dotyczą niepełnosprawnych nie tylko mieszkających w Warszawie. Zostaną też pokazane osoby ze szczerego serca pomagające innym walczyć z ułomnościami.

Sport

Drużyna Energii: Aktywność sportowa dzieci i młodzieży wciąż za mała. Chcemy to zmienić przy użyciu telefonów i tabletów

Tylko w pierwszym miesiącu sportowej rywalizacji 200 szkół uczestniczących w II edycji Drużyny Energii przesłało blisko 7 tys. filmów. – Chcemy, żeby wszyscy uczniowie z klas VI–VIII zaangażowali się w ruch, którego według nas im brakuje, chcemy odciągnąć ich od nieustannego korzystania z telefonów komórkowych i tabletów – podkreśla Bartosz Ignacik, reprezentant Drużyny Energii. Polskie dzieci należą do najmniej aktywnych w Europie.

Handel

Słodycze produkowane na polski rynek coraz częściej w mniejszych opakowaniach. Ma to wspierać odpowiedzialną konsumpcję

Ponad połowa słodyczy sprzedawanych w Polsce to produkty o wadze do 50 gramów – wynika z danych Nielsena. Jedzenie mniejszych porcji to dobra metoda kontrolowania konsumowanych kalorii, dlatego producenci coraz częściej w ten sposób ułatwiają świadome zarządzanie codziennym bilansem kalorycznym bez wyrzeczeń. To o tyle istotne, że konsumenci zwracają na ten aspekt coraz większą uwagę. Na małe porcje – o wartości odżywczej poniżej 130 kalorii – stawia także Ferrero, producent m.in. Kinder Bueno czy Kinder Chocolate.

 

Konsument

Konsumenci wciąż podpisują umowy, które są dla nich niezrozumiałe. Rzadko proszą o dodatkowe wyjaśnienia

11 proc. Polaków otrzymało do podpisu umowę, której treść budziła ich wątpliwości. Ponad połowa z nich, mimo niejasności, zdecydowała się ją podpisać – wynika z Barometru Providenta przeprowadzonego z okazji Światowego Dnia Konsumenta. Jednocześnie 5 proc. badanych w ciągu ostatnich 24 miesięcy zetknęło się z umową, która naruszała ich interesy. Co czwarty z nich w takiej sytuacji nie podjął żadnych kroków.