Newsy

Rosną wydatki świąteczne Polaków. W tym roku przecięta rodzina na przygotowanie wigilii przeznaczy 1 475 zł, o 112 zł więcej niż rok wcześniej

2016-12-13  |  06:30

Wydatki na organizację przyjęcia wigilijnego w tym roku będą o około 8 proc. wyższe niż w 2015 roku. Przeciętna polska rodzina zamierza przeznaczyć na ten cel nieco ponad 1 475 zł, o 112 zł więcej niż dwanaście miesięcy temu. Ale nakłady beneficjentów programu Rodzina 500 plus będą większe i zamkną się kwotą wyższą niż 1700 zł. Większość zostanie wydana na kupno produktów spożywczych.

Mniej więcej jedną czwartą wszystkich wydatków świątecznych będą stanowić w tym roku zakupy beneficjentów programu Rodzina 500 plus – zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marcin Duma, prezes Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS. – Takie gospodarstwa wydadzą o około 200 zł więcej niż pozostałe. Ale nie tylko dlatego, że korzystają ze wsparcia. Są to po prostu dużo liczniejsze rodziny. W związku z tym ich wydatki siłą rzeczy, muszą być wyższe.

Jak wynika z ostatniej analizy przeprowadzonej przez IBRiS polska rodzina w tym roku wyda na organizację świąt Bożego Narodzenia przeciętnie 1475,80 zł, o przeszło 100 zł więcej niż w rok wcześniej (1363,25 zł). Łączne przychody placówek handlowych z tego tytułu wyniosą zatem 20,1 mld zł, wobec 18,6 mld zł w 2015 roku. Gospodarstwa domowe korzystające ze świadczeń socjalnych w ramach programu Rodzina 500 plus deklarują przeznaczenie na zakupy średnio kwoty 1 715 zł. Szacowane łączne wydatki tej grupy mają wynieść 4,788 mld zł.

Pamiętajmy, że nie mówimy wyłącznie o kupnie prezentów, ale przede wszystkim o zakupach niezbędnych do przygotowania świątecznego przyjęcia artykułów spożywczych – wyjaśnia Marcin Duma. – W przypadku samych upominków hierarchia wygląda zupełnie inaczej, waga internetu zdecydowanie rośnie. W ogólnej masie świątecznych zakupów internet odpowiada jedynie za 12 proc. Natomiast w grupie prezentów jest to wartość niemal trzykrotnie wyższa.

Z analizy IBRiS wynika, że jedna czwarta Polaków zamierza się zaopatrywać w niezbędne świąteczne produkty głównie w sklepach dyskontowych, 40 proc. – w super i hipermarketach, a blisko połowa (48 proc.) – w małych placówkach osiedlowych. Przestrzeń internetowa w realizacji przedświątecznych sprawunków nie będzie odgrywać dominującej roli. Z e-commerce chce skorzystać 25 proc. badanych.

Większość zakupów, jak tłumaczy Marcin Duma, nie będzie bowiem dotyczyć dób inwestycyjnych. Większość gospodarstw domowych przeznaczy środki na produkty spożywcze niezbędne podczas przygotowywania wieczerzy wigilijnej, ewentualnie poczęstunku czy posiłków w pozostałe dni świąteczne. A one nie są domeną handlu w internecie.

Niektóre prezenty być może będą pewnego rodzaju inwestycją, na przykład w sprzęt elektroniczny – precyzuje Marcin Duma. – Będziemy także kupować książki, a więc zainwestujemy w kulturę. Kosmetyków czy bonów prezentowych do inwestycji jednak bym nie zaliczał.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.