Newsy

Grzegorz Kalinowski: Media obrosły masą showmanów i mediaworkerów. Ci ludzie surfują na fali dziennikarstwa

2019-03-13  |  06:45
Mówi:Grzegorz Kalinowski
Funkcja:pisarz, były dziennikarz
  • MP4
  • Media zmierzają dziś w stronę show-biznesu – uważa pisarz. Jego zdaniem solidnych dziennikarzy coraz mocniej wypierają showmani i mediaworkerzy, co odbija się na jakości przekazu medialnego. Według niego na przestrzeni jego trwającej ponaddwadzieścia lat kariery zawodowej polskie media ulegały znacznym przemianom.

    Po ukończeniu studiów historycznych Grzegorz Kalinowski zaczął pracować jako nauczyciel, dość szybko związał się jednak z mediami. Był korespondentem wojennym i komentatorem sportowym, obecnie pełni funkcję redaktora czasopisma „Skarpa Warszawska” i portalu internetowego Futbolfejs. Środowisko polskich mediów opisał w najnowszej powieści „Gra w oczko”, opowiadającej o śledztwie dziennikarskim w sprawie śmierci znanego piłkarza. Pisarz nie ma wątpliwości, że znaczna część czytelników będzie szukać w bohaterach książki podobieństwa do znanych dziennikarzy.

    Myślę, że każdy, kto siebie w tej powieści znajdzie, powie: „To ja, ja tam jestem, tam jest taki mały fragment mnie, ja jestem właśnie super, ale ta koleżanka, za którą nie bardzo przepadam i o której wam dużo opowiadałem, to jest właśnie ta wredna postać, która jest na stronie 158 czy 230” – mówi Grzegorz Kalinowski agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

    Pisarz nie ukrywa, że na przestrzeni jego trwającej ponaddwadzieścia lat kariery zawodowej polskie media ulegały znacznym przemianom. Zmienił się przede wszystkim charakter pracy dziennikarskiej, media zaczęły bowiem zmierzać w kierunku świata show-biznesu. Tę metamorfozę autor pokazał m.in. w osobie głównej bohaterki „Gry w oczko” – młodej pracownicy telewizji, która z jednej strony tęskni za dawną romantyczną wizją dziennikarstwa, z drugiej natomiast zdaje sobie sprawę, że jako prezenterka musi robić show.

    Myślę, że dobrych dziennikarzy, solidnych jest tyle samo, ile było. Natomiast jakby ta grupa obrosła całą masą showmanów, mediaworkerów czy ludzi, którzy trochę bujają się, surfują na fali dziennikarstwa – mówi pisarz.

    Zdaniem Grzegorza Kalinowskiego dziennikarstwo oparte na kontakcie z drugim człowiekiem, rozmowie i dochodzeniu do prawdy powoli staje się przeżytkiem. Według niego spadek jakości jest obecnie charakterystyczny dla wielu grup zawodowych, nie tylko dla mediów. Wynika to m.in. z poziomu wykształcenia – według pisarza zbyt wielu Polaków decyduje się na studia, nie zawsze mając ku temu predyspozycje. Kalinowski zrozumiał to podczas wizyty w Oxfordzie – jednej z najsłynniejszych uczelni świata, na której obecnie studiuje ok. 20 tys. osób.

    Ilu studentów jest na Uniwersytecie Warszawskim? 50 tys. I to też oddaje taką skalę, że zachłystujemy się, że można mieć tytuł, że można mieć dyplom, że można być w jakiejś grupie zawodowej, a nie zawsze to oznacza niestety jakość – mówi pisarz.

    Media

    Aleksander Baron: To jest pierwsza edycja „The Voice of Poland”, gdzie panel trenerski złożony jest z artystów jednego pokolenia. To będzie czuć w programie

    Baron i Tomson z zespołu Afromental nie ukrywają, że bardzo zżyli się z programem „The Voice of Poland” i cieszy ich każda kolejna edycja. Ich zdaniem muzyczny talent show Dwójki cały czas zyskuje na atrakcyjności, dlatego nie ma mowy o żadnej nudzie czy powtarzalności. Jako trenerzy za każdym razem mają szansę poznawać innych uczestników, a wielu spośród nich zachwyca niebanalną barwą głosu, charyzmą i bogatą osobowością. Muzycy zachwalają także dobór jurorów w tej jubileuszowej edycji i zapewniają, że nie ma między nimi żadnych niesnasek.

    Gwiazdy

    Dominika Skoczylas: Gdzie się nie pojawię, tam jestem rozpoznawalna. Ale nie mam presji, że mogę być szczęśliwa tylko jako popularna aktorka

    Jestem otwarta na to, co przyniesie życie – mówi aktorka. Cieszy się popularnością, jaką daje jej rola w lubianym przez widzów serialu, nie przywiązuje się jednak do roli gwiazdy. Twierdzi, że może pracować również przy mniej topowych, a nawet niszowych produkcjach.

     

    Samorządy

    Inteligentne systemy wideo poprawiają bezpieczeństwo w miastach. Potrafią przewidzieć zagrożenie jeszcze zanim do niego dojdzie

    W ciągu ostatnich pięciu lat co piąty Polak (19 proc.) padł ofiarą kradzieży, włamania, pobicia lub napadu – wynika z ubiegłorocznego badania CBOS. Przestępczość to problem zwłaszcza dużych miast, ale jak pokazuje raport opracowany dla Ministerstwa Cyfryzacji, rozwiązania z zakresu smart city mogą ograniczyć ją nawet o 40 proc., co potwierdzają dotychczasowe wdrożenia. Jednym z rozwiązań, które pozwala zadbać o bezpieczeństwo na drogach, ulicach czy stadionach, są inteligentne systemy wideo.

    Gwiazdy

    Aleksandra Szwed: Ciało jest moim narzędziem pracy. Dużo się ruszam, aby utrzymać formę

    Aktorka tłumaczy, że liczba obowiązków zawodowych zobowiązuje ją do bycia w ciągłym ruchu, a to z kolei zapewnia jej utrzymanie szczupłej sylwetki. By mieć dobrą kondycję, nie idzie na łatwiznę, tylko na każdym kroku wybiera takie rozwiązania, które gwarantują jej codzienną porcję ćwiczeń. Dlatego też na przykład nie jeździ windą, a wchodzi na 5. piętro po schodach. Jest także jedną z tych mam, które nie obserwują z boku, jak bawi się jej dziecko, tylko bawią się razem z nim.