Mówi: | Agata Ratajczak |
Firma: | Torqway |
Polacy opracowują hybrydowy pojazd do nordic drivingu. Elektromobilność szansą na poprawę aktywności fizycznej seniorów
Rozwiązania z zakresu elektromobilności coraz częściej wspomagają seniorów w codziennym funkcjonowaniu i przemieszczaniu się. Na popularności zyskują rowery elektryczne, które w większości są kupowane przez osoby po 50 roku życia. Polska firma tymczasem opracowuje innowacyjny pojazd, który do przemieszczania się będzie wymagał użycia siły mięśni, ale wspomagać będzie użytkownika także silnikiem elektrycznym. Urządzenie może zapoczątkować zupełnie nowy trend nordic drivingu, co może poprawić aktywność fizyczną seniorów.
Według danych GUS do 2040 r. populacja Polaków zmniejszy się z obecnych niemal 38 mln do około 35 mln. Wzrasta natomiast mediana wieku Polaków – w 2016 r. wyniosła 40 lat, a w 2040 r. przekroczy już 50 lat. Do 2050 r. odsetek osób w wieku powyżej 65 lat wyniesie w Polsce niemal 35 proc. Zjawisko starzejącego się społeczeństwa dotyczy nie tylko Polski. W samych Stanach Zjednoczonych 10 tysięcy osób każdego dnia kończy 65 lat. Dlatego na rynku pojawia się coraz więcej technologicznych nowinek skierowanych także do seniorów.
– To, co dzieje się w społeczeństwach, mianowicie procesy starzenia się, zwłaszcza w Europie, społeczeństw i to, że każdy z nas, jak również organizacje rządowe czy pozarządowe muszą coś zacząć robić, żeby wspierać nas i ludzi zachęcać do tego, żeby ruszali się i byli aktywni. Również ta mobilność miejska powinna i prawdopodobnie będzie szła w kierunku wspierania aktywności fizycznej, nie tylko samego przemieszczania się – prognozuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Agata Ratajczak z firmy Torqway.
Aktywność fizyczną u osób starszych można wspierać dzięki elektromobilności. Jednym z najpopularniejszych wśród seniorów pojazdów są elektryczne rowery. Z badań Modacity wynika, że aż 80 proc. klientów kupujących w Holandii rowery ze wspomagającym napędem elektrycznym to osoby w wieku powyżej 50 lat. O rosnącej popularności tego typu pojazdów świadczą z kolei statystyki i prognozy analityków. Według Allied Market Research, światowy rynek e-rowerów w 2017 roku był wyceniany na ponad 16 mld dol. Do 2025 roku ma to być już niemal 24 mld dol. przy zachowaniu średniorocznego tempa wzrostu na poziomie niemal 5 proc.
Przemieszczać się, a przy tym dbać o aktywność fizyczną seniorów, pomoże opracowywany przez polską firmę hybrydowy pojazd.
– Torqway Hybrid jest połączeniem mechanizmu elektrycznego z napędem mechanicznym. Jest pojazdem, w którym w pozycji stojącej możemy się przemieszczać, jednocześnie ćwicząc. Innowacyjność tego produktu polega na połączeniu możliwości transportowania się, pokonywania odległości i dbania jednocześnie o kondycję fizyczną – mówi Agata Ratajczak.
Choć pojazd wyglądem przypomina typowego segwaya – samopoziomujące się urządzenie do jazdy w pozycji pionowej, to zasada jego działania sprawia, że korzysta się z niego bardziej jak na spacerze z kijkami nordic walking, ale z elektrycznym wspomaganiem.
– Pojazd jest zbudowany z platformy głównej oraz tylnej platformy sterującej. Skręcamy nim poprzez użycie pięt, prawą piętą w prawą stronę, lewa w lewo. Podstawowy nasz ruch to ruch naprzemienny rąk i ramion, który napędza pojazd. Kluczowe jest to, żebyśmy wykonywali chociaż minimalny, ale ruch fizyczny, żeby napędzić nasz pojazd. Elektryka jest tylko po to, żeby wspomóc użytkownika, żeby przyjemniej mu się jeździło i użytkowało produkt, a nie jako wyręczenie go z procesu ćwiczenia – zaznacza ekspertka.
Jak wynika z danych BCC Research, w 2017 roku na całym świecie zostało sprzedanych ponad 55 mln małych pojazdów zasilanych energią elektryczną. Według prognoz na najbliższe lata roczna sprzedaż takich pojazdów może sięgnąć nawet 79 mln sztuk.
Czytaj także
- 2024-03-06: Dopłaty do używanych aut elektrycznych mogłyby pobudzić rynek elektromobilności. Więcej takich pojazdów przyjeżdżałoby z zagranicy
- 2024-03-08: Auta elektryczne nie są już wykorzystywane tylko jako typowe pojazdy miejskie. Kierowcy przemierzają nimi coraz więcej długich dystansów
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-02-26: Autonomiczne samochody na drogach to już kwestia kilku lat. Zrewolucjonizują transport i działanie wielu branż
- 2024-03-04: Brak przepisów i odpowiedniej infrastruktury wstrzymuje rozwój autonomicznych pojazdów. Hamulcem są także obawy o bezpieczeństwo
- 2024-02-28: Polska chce zachęcić do testowania pojazdów autonomicznych na naszych drogach. Powstaje baza scenariuszy do takich testów
- 2024-02-20: Pociągi autonomiczne rozwiążą problem braków kadrowych. Na ich pojawienie się w Polsce jeszcze zaczekamy
- 2024-02-13: 82 proc. Polek doceniłoby randkę w obiekcie sportowym. Trening wspólnie z partnerem może pozytywnie wpływać na relacje
- 2024-02-27: Rejestratory aktywności fizycznej motywują do ruchu osoby starsze i w średnim wieku. Małżonkowie pełnią raczej rolę demotywującą
- 2024-03-14: Liczba stacji ładowania dynamicznie rośnie, ale nie nadąża za wzrostem sprzedaży elektryków. Polska pozostaje w tyle za państwami regionu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna
Rozwój cyberprzestępczości postępuje w kierunku budowania powiązań o charakterze mafijnym i wykorzystywania zaawansowanych technologicznie rozwiązań, po jakie sięgają służby specjalne. Coraz częściej służy do tego także sztuczna inteligencja, która przyniosła ze sobą szereg nowych zagrożeń. Choć w ślad za technologicznym zaawansowaniem cyberprzestępców rozwijają się też narzędzia zapobiegające atakom, to wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek. Atrakcyjnym celem ataków dla hakerów są jednostki publiczne, infrastruktura krytyczna i samorządy, również te małe, którym brakuje zasobów finansowych i kadrowych, by zapewnić wystarczającą ochronę.
Prawo
Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu
Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.
Infrastruktura
Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia
Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.