Newsy

Większość wolnego czasu dzieci spędzają w internecie. Do promocji sportu wśród najmłodszych wykorzystywane są media społecznościowe

2018-05-04  |  06:20
Mówi:Grzegorz Bałkowiec, wicedyrektor Departamentu Marketingu i Komunikacji, Grupa Energa

Agnieszka Preweda, nauczycielka wychowania fizycznego w SP nr 4 w Kętrzynie

Marek Citko, były piłkarz, ambasador akcji Drużyna Energii

Funkcja:Krzysztof Golonka, mistrz świata trików piłkarskich, ambasador Drużyny Energii
  • MP4
  • 60 proc. wolnego czasu polskie dzieci spędzają w internecie. Organizatorzy programu Drużyna Energii postanowili wykorzystać popularność mediów społecznościowych do promowania sportu wśród uczniów. Ambasadorzy akcji, m.in. siatkarz Krzysztof Ignaczak i piłkarz Marek Citko, mają nadzieję, że zmotywują w ten sposób dzieci do aktywności fizycznej i walki z otyłością. Finał programu Drużyna Energii już 24 maja.

    Nadwaga i otyłość wśród dzieci stają się coraz większym problemem. Według Światowej Organizacji Zdrowia na nadmiar kilogramów cierpi co czwarty mały Europejczyk, a najszybciej tyją dzieci w Polsce. Z danych Instytutu Żywności i Żywienia wynika, że 23 proc. polskich uczniów szkół podstawowych i gimnazjów ma nadwagę lub jest otyłych. Tylko w nielicznych przypadkach nadmiar kilogramów jest efektem problemów genetycznych, zażywania leków lub zaburzeń hormonalnych. Większość maluchów tyje na skutek niezdrowych nawyków żywieniowych i braku ruchu. Eksperci przekonują natomiast, że uprawianie sportu to nie tylko najlepszy sposób na kontrolowanie wagi, lecz także na kształtowanie charakteru.

    – Sport to zdrowie. Im więcej sportu, tym dzieci są bardziej zorganizowane, rozwijają w sobie dużo pozytywnych cech, uczą się odnosić zwycięstwa, ale również ponosić porażki – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Agnieszka Preweda, nauczycielka wychowania fizycznego w SP nr 4 w Kętrzynie.

    Liczne badania pokazują jednak, że polskie dzieci nie przepadają za sportową rywalizacją – co piąty uczeń nie uczęszcza na lekcje wychowania fizycznego. Zdaniem byłego piłkarza Marka Citko szkoły powinny mocniej zachęcać dzieci do aktywności fizycznej, m.in. poprzez urozmaicanie zajęć WF. Nauczyciele tego przedmiotu powinni uczyć zarówno gier zespołowych, np. siatkówki i koszykówki, jak i lekkoatletyki. Dobrym rozwiązaniem jest też uczestnictwo w międzyszkolnych zawodach sportowych – perspektywa nagrody skłania bowiem dzieci do wytężonej pracy. 

    – Sport musi cieszyć, musi być przyjemnością, nie może od razu męczyć. Jeżeli część dzieciaków poczuje wielką radość z tego sportu, jeśli będzie go uprawiała, pokocha rywalizację, to będziemy mieli fajnych sportowców – mówi Marek Citko, były piłkarz, ambasador akcji Drużyna Energii.

    Aktywność fizyczną młodych Polaków i walkę z nadwagą wśród uczniów wspiera Grupa Energa, która jesienią 2017 roku zaangażowała się w program Drużyna Energii. Jest to ogólnopolska, trwająca pięć miesięcy inicjatywa sportowo-edukacyjna przeznaczona dla uczniów klas VI i VII szkoły podstawowej. W Drużynie Energii udział bierze sto placówek. Ich uczniowie nagrywają wykonywanie treningów przygotowanych przez ambasadorów akcji, a następnie przesyłają stworzone filmiki do organizatorów.

    – Dla Grupy Energa najważniejsze jest stwarzanie dzieciakom szans i sposobności do aktywności po to, aby mogły wyrosnąć na zdrowych i mądrych Polaków. Jesteśmy pod wielkim wrażeniem zaangażowania młodzieży. Projekt ten już dawno przerósł nasze oczekiwania, do tej pory uczniowie nadesłali ponad 16 tys. filmików, co jest bardzo dobrym wynikiem – mówi Grzegorz Bałkowiec, wicedyrektor Departamentu Marketingu i Komunikacji Grupy Energa.

    Ambasadorami programu Drużyna Energii zostali siatkarz Krzysztof Ignaczak, były piłkarz Marek Citko, dziennikarz sportowy Bartosz Ignacik oraz youtuber sportowy Krzysztof Golonka. Wszyscy czterej nagrywają treningi dla młodzieży i publikują je w mediach społecznościowych. Twierdzą, że chcą propagować sport za pośrednictwem kanału, z którego najchętniej korzystają dzieci i młodzież.

    – 60 proc. czasu dzieci spędzają właśnie w internecie, na YouTube czy innych serwisach społecznościowych, więc jeżeli skutecznie zachęcimy ich do rozrywki sportowej za pośrednictwem tych portali, chwycą to i będą używać social mediów do prezentowania dalej swoich umiejętności – mówi Krzysztof Golonka, mistrz świata trików piłkarskich, ambasador Drużyny Energii.

    Finał programu odbędzie się 24 maja w Gdańsku. Organizatorzy przewidzieli nagrody dla trzech najlepszych drużyn, które za zajęcie 3. miejsca otrzymają 4 tys. zł, za uplasowanie się na 2. miejscu – 7 tys. zł, a za zwycięstwo – 10 tys. zł. Pieniądze te będą przeznaczone na wyposażenie sal gimnastycznych. Dodatkowo sponsor główny, jakim jest Grupa Energa, ufundował nagrodę w wysokości 2 tys. zł dla drużyny, która była najbardziej zaangażowana, lecz nie zajęła 1. miejsca w żadnym finale miesiąca.

    – Korzyści z udziału w takiej inicjatywie jest mnóstwo, przede wszystkim zaangażowanie dzieci. Z przyjemnością się z nimi pracuje. Dzieci bardzo chętnie biorą w tym udział, nie trzeba było ich specjalnie zachęcać – mówi Agnieszka Preweda.

    W czasie trwania akcji co miesiąc ambasadorzy Drużyny Energii przyjeżdżają do szkoły, której uczniowie wykazali się największą aktywnością i tam prowadzą trening. Zdaniem Marka Citki nie wszystkie dzieci są równie dobrze przygotowane pod względem sportowym, niektóre nawet po raz pierwszy zetknęły się ze sportem. Piłkarz docenia jednak zaangażowanie uczestników i pozytywnie ocenia dotychczasowy przebieg programu.

    – Każda szkoła jest przygotowana zupełnie inaczej. Mocną stronę jednej jest piłka, drugiej – siatkówka, a jeszcze innej – triki. Poziom jest wysoki, dzieciaki są szczere w wyrażaniu emocji, przeżywają to, ale jeśli przynajmniej w 50 proc. z nich zaszczepimy pasję do sportu i rywalizacji, to będziemy zadowoleni –mówi Marek Citko.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany

    W Polsce padają w ostatnim czasie kolejne rekordy generacji prądu z OZE. – Potencjał wzrostu wciąż jednak mamy bardzo duży – zauważa Krzysztof Cibor z Greenpeace Polska. W tej chwili ten potencjał pozostaje w dużej mierze niewykorzystany m.in. przez regulacje hamujące rozwój energetyki wiatrowej na lądzie i zły stan sieci elektroenergetycznych, który przekłada się na dużą liczbę odmów przyłączania nowych źródeł odnawialnych albo konieczność ich czasowego wyłączania. Ekspert wskazuje, że to dwa najważniejsze zadania dla nowego rządu, który na czerwiec br. zapowiedział już liberalizację tzw. ustawy wiatrakowej.

    Edukacja

    Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem

    Aż 64 proc. Polaków nigdy nie spotkało się z pojęciem rodzicielstwa zastępczego zawodowego – wynika z badania przeprowadzonego w marcu br. na zlecenie Fundacji Happy Kids. Najliczniejszą grupą, która nie zna tego pojęcia, stanowią respondenci między 18. a 22. rokiem życia. Co 10. badany nie wie, jaka jest różnica między rodzicem zastępczym a rodzicem adopcyjnym. Zdaniem ekspertów brak świadomości ma konsekwencje dla rozwoju instytucji pieczy zastępczej w Polsce.

    IT i technologie

    Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

    Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.