Newsy

Roboty edukacyjne już w ponad 300 polskich szkołach. Rozwijają się wraz z dzieckiem podczas nauki programowania

2018-04-27  |  06:00

Nauka programowania na stałe zagościła w edukacji. Już w ponad 300 polskich szkołach dzieci uczą się programowania przy pomocy robota Photon. To urządzenie, które rozwija się wraz z dzieckiem i jest przeznaczone dla dzieci nawet w wieku przedszkolnym. Na rynku pojawia się coraz więcej tego typu inicjatyw. Producenci dostarczają urządzenia, które dzieci mogą samodzielnie złożyć i zaprogramować je z użyciem aplikacji, najczęściej opartych na języku programowania Scratch.

– Przedstawiamy dzieciom historię, że robot z innej planety podróżował w kosmosie i w wyniku zderzenia z asteroidą musiał wylądować na Ziemi. W wyniku tego wypadku zapomniał wszystko, więc dzieci muszą po kolei rozwiązywać zadania, by rozwijać swojego robota za pomocą zbieranych punktów, czyli np. zwiększać mu szybkość, odkrywać nowe czujniki, kolory, czyli zdejmować ograniczenia, które są nałożone na robocie na początku – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Michał Grześ z Photon Entertainment.

Photon to interaktywny, programowalny robot, który rozwija się razem z dzieckiem. Uczy programowania, logicznego myślenia oraz rozwiązywania problemów poprzez interaktywną aplikację. Łącznie dziecko ma do wykonania ponad 150 zadań, w ramach których komunikuje się z robotem poprzez programowanie. Oprócz wersji konsumenckiej, dostępnej w sklepach, producent dostarcza swoje roboty także do szkół.

– Mamy również wersję edukacyjną, która poprzez specjalne scenariusze uczy dzieci w szkole programowania, logicznego myślenia, a zatem rozwija te umiejętności, które wydają się w dzisiejszych czasach naturalnie kluczowe. Photon jest aktualnie dostępny w ponad 300 szkołach w Polsce – twierdzi Michał Grześ.

Photon nie jest jedynym robotem wspierającym w szkołach naukę programowania. Mindstorms EV3 od Lego pozwala tworzyć z klocków i dodatkowych elementów zautomatyzowane istoty, pojazdy, maszyny i wynalazki, wyposażone w silniki i różnego rodzaju czujniki. Z klocków Lego mogą powstawać roboty chodzące, strzelające, chwytające, a nawet mówiące. Kontrola podstawowych czynności zbudowanych urządzeń odbywa się z poziomu pilota, a bardziej zaawansowane funkcje otwierają się przed użytkownikiem po ściągnięciu specjalnej aplikacji.

Chiński producent Makeblock oferuje z kolei szereg gotowych robotów edukacyjnych czekających na zaprogramowanie. Są one dostępne w różnych wersjach. Na przykład Airblock jest modułowym dronem, którego konstrukcję uczeń może samodzielnie przekształcać, łącząc silniki i moduł sterujący. Specjalna aplikacja obsługiwana na urządzeniach z Androidem oraz iOS pozwala sterować urządzeniem i programować je.

Pomysł gdańskiej firmy LOFI zakłada stworzenie alternatywnego systemu do robotyki. Lofi Robot to prosty i łatwo dostępny system do konstruowania robotów oparty o narzędzia open source, takie jak platforma Arduino i język programowania Scratch. Przy pomocy robota z wycinanych laserowo drewnianych klocków, płytki Arduino i elektronicznych modułów można łatwo i szybko skonstruować robota.

Cena robotów edukacyjnych i zestawów do tworzenia ich waha się od kilkuset do prawie dwóch tysięcy złotych, w zależności od stopnia zaawansowania technologicznego i funkcjonalności urządzenia.

Według analiz Markets and Markets światowy rynek programowalnych robotów do 2020 roku osiągnie wartość 2,4 mld dol.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Infrastruktura

Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna

Rozwój cyberprzestępczości postępuje w kierunku budowania powiązań o charakterze mafijnym i wykorzystywania zaawansowanych technologicznie rozwiązań, po jakie sięgają służby specjalne. Coraz częściej służy do tego także sztuczna inteligencja, która przyniosła ze sobą szereg nowych zagrożeń. Choć w ślad za technologicznym zaawansowaniem cyberprzestępców rozwijają się też narzędzia zapobiegające atakom, to wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek. Atrakcyjnym celem ataków dla hakerów są jednostki publiczne, infrastruktura krytyczna i samorządy, również te małe, którym brakuje zasobów finansowych i kadrowych, by zapewnić wystarczającą ochronę.

Prawo

Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

Infrastruktura

Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.