Newsy

Wirtualna biblioteka pozwoli studentom na dostęp do książek i publikacji naukowych w cenie ksero. To sposób na rosnącą falę piractwa

2018-07-23  |  06:00

Cena książki akademickiej w Polsce to średnio 80 zł, dlatego ponad 90 proc. studentów do egzaminów przygotowuje się z ksero. Wydawnictwa tracą na tym miliony złotych. Ten problem może rozwiązać opracowana przez Polaków wirtualna biblioteka książek akademickich. Dostęp do platformy jest przyznawany studentom w zamian za opłacenie miesięcznego abonamentu. Za dostęp do interesującej ich strony płacą tyle, ile za ksero. Zyskują wydawnictwa, które zarabiają na zamieszczeniu treści.

– Przeciętnie cena książki akademickiej w Polsce to 80 zł, w USA to aż 200 dol., rzadko który student może sobie na nią pozwolić. To powoduje, że studenci kserują te książki masowo, bądź ściągają je nielegalnie z internetu. To z kolei powoduje, że wydawnictwa tracą miliony dolarów. Nasze rozwiązanie BooksBox, umożliwia studentom tańszy dostęp do książek akademickich. Mogą wykupić tylko poszczególne strony, z których rzeczywiście korzystają w cenie ksera, natomiast wydawnictwa mogą odzyskać część utraconych przychodów, bo dzielimy się z nimi naszymi przychodami – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Konrad Merino ze start-upu BooksBox.

Badanie „Kserowanie podręczników. Studenci mają głos!" wskazuje, że nawet 90 proc. studentów przygotowuje się do zajęć i egzaminów z kserówek. Korzystają z nich częściej niż z publikacji zamieszczonych w Internecie. Tylko połowa kupuje podręczniki. Wydawnictwa, które na kserowaniu książek tracą miliony, są praktycznie bezradne. Platforma BooksBox ma pomóc zarówno studentom, jak i wydawnictwom.

Platforma pozwala studentom na szybszy dostęp do interesujących ich fragmentów w cenie ksero. Nie muszą sprawdzać całej książki, ale wyszukać te fragmenty, które będą dla nich przydatne. Jednocześnie widzą też, z jakich podręczników korzystają inni studenci, mają też dostęp do ich notatek.

– Student po zalogowaniu się na naszej platformie ściąga aplikację i ma dostęp do kilkudziesięciu tysięcy różnych podręczników akademickich. Może wyszukać w naszej wyszukiwarce po fragmentach strony, jakie w danym podręczniku znajdzie treści, dzięki czemu wie, która strona dla niego jest wartościowa i której potrzebuje do nauki czy napisania pracy magisterskiej. Kiedy znajdzie interesujący go fragment, wykupuje dostęp do strony w  cenie mniej więcej 10 gr, czyli tyle, ile zapłaci w ksero w swojej bibliotece – tłumaczy Konrad Merino.

Dostęp do platformy jest możliwy po opłaceniu miesięcznego abonamentu. Student może wybrać wygodną dla siebie opcję (liczbę stron). Dla piszących prace dyplomowe czekają także liczne udogodnienia.

– Nasza aplikacja umożliwia przyspieszenie pisania pracy magisterskiej, dzięki niej można automatycznie stworzyć bibliografię. Student nie musi chodzić do biblioteki, więc oszczędza czas. Nie musi wertować ręcznie wszystkich stron, gdyż może wykorzystać naszą wyszukiwarkę, która naprowadzi go bezpośrednio na wartościowe treści. Może korzystać z całej społeczności studentów, którzy już przeczytali tę książkę i pozaznaczali interesujące fragmenty. Finalnie, pisząc pracę licencjacką czy magisterską, ma automatycznie zbudowaną bibliografię – wymienia Konrad Merino.

Według Global Market Insights globalny rynek rozwiązań sztucznej inteligencji dla edukacji ma być warty w 2024 roku ponad 6 mld dol. Z prognoz Orbis Research wynika, że globalny rynek e-learningu w 2022 r. osiągnie wartość 275 mld dol.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.