Newsy

Jedna trzecia Polaków zabiera pracę do domu. Przez brak odpoczynku efektywność pracowników spada

2017-05-26  |  06:27

Ponad połowa pracowników w ciągu dnia odczuwa znużenie i senność. Jednocześnie podobny odsetek przyznaje, że pracuje dłużej niż 8 godzin dziennie, a jedna trzecia zabiera pracę do domu – wynika z raportu Human Power. Przemęczenie i brak wystarczającej ilości snu – to największe grzechy polskich pracowników, które nie pozwalają im efektywnie pracować. Przeszkodą jest także niewłaściwa dieta i brak odpowiedniej ilości ruchu.

– Jeżeli myślimy o tym, żeby zacząć zarządzać własną energią w pracy, to dobrze zdać sobie sprawę  tego, co w ciągu dnia tę energię nam daje, a co nam ją zabiera: jakie działania, nawyki, rytuały, sytuacje nas zasilają, a jakie drenują. Kiedy będziemy to wiedzieli, warto pomyśleć o tym, co prostego możemy zmienić, żeby dało jak najlepszy efekt – mówi agencji informacyjnej Newseria Małgorzata Czernecka, psycholog ds. efektywności i prezes zarządu Human Power.

Jak wskazują autorzy raportu „Praca, moc, energia w polskich firmach”, ponad połowa pracowników w ciągu dnia odczuwa znużenie i senność, a 60 proc. czuje zmęczenie tuż po przebudzeniu. Ponad 1/3 ankietowanych osób przyznaje, że zabiera pracę do domu, a ponad połowa – że pracuje dłużej niż 8 godzin dziennie. Autorzy raportu podkreślają, że pracownicy przede wszystkim powinni zadbać o „fundament fizyczny”, czyli po wyczerpującej pracy pozwolić sobie na krótką regenerację, odpoczynek i odpowiednią dawkę snu.

– W ciągu dnia, będąc bardzo aktywnymi, zaciągamy pewien dług, który musimy spłacić w nocy. Zdarza się jednak tak, że jeśli mamy do zrobienia coś pilnego, to rezygnujemy ze snu i odpoczynku. W związku z czym pierwsza zasada brzmi: wysypiaj się i to nie 5–6 godzin. To absolutne minimum dla naszej biologii, ale nie jest to wystarczający czas, by następnego dnia pracować na najwyższym poziomie efektywności. Trzeba do tego dodać jeszcze jedną bądź dwie godziny snu – tłumaczy Małgorzata Czernecka.

Niedobór snu skutkuje spadkiem koncentracji, spowolnieniem reakcji, pogorszeniem nastroju, niższą odpornością emocjonalną na nieprzewidziane sytuacje i kryzysy oraz większą podatnością na infekcje.

Bardzo ważne jest także właściwe odżywianie. Brak czasu, nawał obowiązków i stres sprawiają, że podstawą menu pracowników często są śmieciowe przekąski, pozbawione witamin i składników odżywczych. Wyniki raportu Human Power potwierdzają, że większość badanych osób nie przestrzega zalecenia, aby spożywać 5 posiłków dziennie, a 30 proc. przyznaje, że w ciągu tygodnia je dania wysoko przetworzone typu fast food.

– Naszym najważniejszym narzędziem jest mózg, a do efektywnej pracy potrzebuje dużo paliwa, czyli glukozy. To, co jemy, nie powinno być przypadkowe. W związku z tym dobrze jest zadbać o to, żeby nasze posiłki były dobrze zbilansowane, pełnowartościowe, ale też żeby uzupełniały glukozę w naszej krwi. Czyli trzeba wyeliminować słodycze, słodkie napoje, a zastąpić je sałatkami i kaszami, czyli czymś, co nas rzeczywiście na długo zasila – mówi Małgorzata Czernecka.

Trzecia zasada to aktywność fizyczna. Odpowiednia porcja ruchu dziennie pozwala zredukować stres i wzmocnić układ odpornościowy.

– Dzięki ruchowi jesteśmy bardziej aktywni w pracy, ale też zabezpiecza on nasze neurony przed stresem. Innymi słowy, jak idziemy na siłownię, to nie ćwiczymy tylko mięśni, lecz także nasz układ nerwowy, bo dźwiganie kilkudziesięciokilogramowej sztangi jest takim samym stresem dla naszego układu nerwowego jak stres emocjonalny. W związku z czym stres fizyczny przygotowuje nas na stres emocjonalny. To jest bardzo ważne – podkreśla Małgorzata Czernecka.

Istotna jest również dobra organizacja swojego czasu pracy, umiejętność planowania i selekcji zadań.

– Od rana, kiedy jesteśmy w najlepszej kondycji, bierzemy się za najtrudniejsze zadania. Wyłączamy wszystkie rozpraszacze, wyciszamy telefon, zamykamy pocztę mailową i koncentrujemy się na najtrudniejszym zadaniu. Po nim robimy sobie przerwę. Ważne też, żeby sprioretyzować zadania, czyli wiedzieć dokąd zmierzamy, a nie płynąć z prądem. Tego trzeba bardzo pilnować – mówi Małgorzata Czernecka.

Wdrażanie tych zasad powinno następować stopniowo. Na początek dobrze by było wybrać jedną – najlepiej tę, którą najłatwiej i najprzyjemniej będzie nam realizować i od tego zacząć. Nie można też zniechęcać się po pierwszej porażce. Trzeba umieć wyciągnąć z niej właściwe wnioski i w razie potrzeby zacząć wszystko od nowa. Kluczem do sukcesu jest konsekwencja, wiara w siebie i wewnętrzna motywacja. Zdrowy i zrelaksowany pracownik jest o wiele bardziej zmotywowany do pracy i osiąga znacznie wyższe wyniki.

Czytaj także

Gwiazdy

Daniel Kuczaj: Na swój sukces pracowałem całe swoje życie. Był czas, kiedy musiałem dzwonić do banku i błagać, żeby nie zabierali mi mieszkania

Qczaj to trener o nietuzinkowej osobowości. Choć odniósł ogromny sukces, to wciąż ma dużą pokorę do życia, bo wie, jak trudno pokonać różne zakręty, przeciwności losu i chwile słabości. Jego zdaniem ktoś, kto chce być przewodnikiem dla innych, musi mieć bogaty bagaż doświadczeń. Historie wyssane z palca na potrzeby blichtru show-biznesu są miałkie i nie zmotywują ludzi do działania. Trener podkreśla, że wyznaczony cel można osiągnąć tylko ciężką pracą, determinacją i siłą charakteru. 

Gwiazdy

Rafal Maślak: Lubię gotować i wymyślać coś nowego. Często dzwonię też do mamy, żeby odtworzyć danie z rodzinnego domu

Model preferuje domowe posiłki w rodzinnym gronie tak, żeby można było spokojnie zjeść, porozmawiać i cieszyć się obecnością bliskich osób. Kiedy tylko ma czas, sam przyrządza ulubione przysmaki, jeśli nie – zamawia do domu gotowe jedzenie. Ze względu na liczne obowiązki zawodowe często jada również na mieście. Jego zdaniem dobry burger jest niewiele gorszy od tradycyjnego obiadu.

Sport

Gwiazdy sportu zachęcają młodzież do aktywności fizycznej. Wykorzystują w tym celu YouTube’a i Instagrama

Konkurencja ze strony komputerów i smartfonów, dni wypełnione po brzegi zajęciami pozalekcyjnymi, brak chęci i motywacji – to główne czynniki, z których wynika coraz niższa aktywność fizyczna dzieci i nastolatków w Polsce. Pomysłodawcy programu Drużyna Energii chcą to zmienić. Wykorzystują popularne wśród młodych media społecznościowe i zaangażowanie znanych sportowców, by zachęcić młodzież do sportu. Druga edycja programu objęła swoim zasięgiem ponad 25 tys. uczniów z 200 szkół w całej Polsce. Jak podkreślają ambasadorzy programu, kluczową rolę w promocji sportu i aktywności wśród dzieci odgrywają jednak przede wszystkim rodzice i nauczyciele.

Finanse

Na wakacje wybiera się ponad 40 proc. Polaków. Średnio na wypoczynek przeznaczymy 3,4 tys. zł

Ponad 40 proc. Polaków planuje wakacyjne wyjazdy. Co czwarty z nich wybierze polskie morze, a co trzeci – zagraniczną wycieczkę. Średnio na wypoczynek przeznaczymy 3,4 tys. zł – to o 670 zł więcej niż rok wcześniej – wynika z Barometru Providenta. Ponad połowa Polaków zaczyna oszczędzać na ten cel kilka miesięcy wcześniej, a co trzeci sfinansuje wypoczynek z bieżących dochodów. To właśnie względy finansowe są najczęściej wskazywanym powodem, dla którego 38 proc. rodaków spędzi urlop w domu.