Mówi: | Sheela Subramanian |
Funkcja: | założycielka |
Firma: | Femtech |
Praca w IT daje kobietom duże możliwości. Pozwala łączyć karierę z życiem rodzinnym
Możliwość pracy zdalnej, łączenia kariery z życiem rodzinnym, swobodna atmosfera i satysfakcjonujące zarobki – to zdaniem kobiet główne zalety pracy w branży IT. Co istotne, żeby pracować w IT, nie trzeba mieć wykształcenia kierunkowego ani studiów technicznych. W Polsce 1/3 kobiet zatrudnionych w tej branży stanowią absolwentki kierunków społecznych, humanistycznych i artystycznych. – Za mniej więcej dekadę kobiety będą stanowiły już około 40 proc. pracowników branży IT – prognozuje założycielka Femtech Sheela Subramanian. Jak podkreśla, ważne jest jednak, aby kompetencje w zakresie nowych technologii zaczynać rozwijać już na etapie przedszkoli i podstawówek.
– Zauważyłam, że kobiety w branży IT są o krok do tyłu. Uważają, że nie nadają się do tego tak dobrze jak mężczyźni. Ale moim zdaniem to nie mężczyźni stoją im na drodze, ale one same stanowią dla siebie przeszkodę. Chodzi o to, aby one same zdecydowały się na ten krok. Najwyższa pora, aby zrobiły krok naprzód i weszły do branży, ponieważ się do tego nadają, są bardzo inteligentne. Jesteśmy obecne w różnych branżach technicznych, a nawet w NASA. Dlaczego więc miałoby nas nie być w IT? Każdy może tutaj spróbować swoich sił – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Sheela Subramanian, założycielka Femtech, organizacji zajmującej się promowaniem kobiet w IT i nowych technologiach.
Jak podkreśla, IT stwarza kobietom ogromne możliwości, z których powinny w większym stopniu korzystać. Zwłaszcza że jest to branża, która nie wymaga robienia przerwy w karierze zawodowej po założeniu rodziny i urodzeniu dzieci.
– Kobiety po założeniu rodziny często mają przerwę w pracy. Natomiast w IT mogłyby dalej pracować, ponieważ firmy chętnie udzielają zleceń, które można realizować z domu. Jest to ścieżka kariery, która pozwala na zdalne wykonywanie zleceń i zachowanie produktywności bez potrzeby przerywania kariery –mówi Sheela Subramanian.
Co istotne, żeby zacząć pracę w IT nie trzeba także mieć wykształcenia kierunkowego ani studiów technicznych – ważniejsze są zainteresowania i determinacja. W Polsce tylko połowa (48,3 proc.) kobiet zatrudnionych w IT skończyła studia na kierunku ścisłym. 1/3 stanowią natomiast absolwentki kierunków społecznych, humanistycznych i artystycznych – wynika z raportu SW Research „Kobiety w IT 2018” dla Fundacji Carrots. Zdecydowana większość (72 proc.) kobiet zatrudnionych w branży IT jest zadowolonych ze swojej pracy. Na plus zaliczają m.in. wysokość zarobków i możliwość pracy zdalnej.
Z drugiej strony, jak wynika z raportu, 53 proc. kobiet zatrudnionych w IT uważa, że jest im trudniej niż mężczyznom poradzić sobie w branży nowych technologii. Połowa z nich ocenia też, że zarabiają mniej niż mężczyźni na tych samych stanowiskach. Jednak 76 proc. wskazuje, że powodem takiego stanu jest fakt, że kobiety same stwarzają sobie ograniczenia z powodu panujących stereotypów i ról społecznych.
– Myślę, że za około 10 lat około 40 proc. pracowników branży IT będą stanowiły kobiety. W porównaniu do stanu obecnego będzie to ogromny wzrost. W jednej z firm z branży IT, dla której pracowałam, na dziesięć zatrudnionych osób była tylko jedna kobieta, zajmująca się tylko tworzeniem grafiki. Nie robiła nic związanego ze sztuczną inteligencją czy z nowymi technologiami. Kobiety chyba jeszcze nie dojrzały do tego, aby spróbować swoich sił w tym obszarze, ale powinny do tego dążyć, aby móc się dalej rozwijać – mówi Sheela Subramanian.
Założyciela Femtech podkreśla również, że kształcenie w kierunku nowych technologii trzeba zaczynać jak najwcześniej, już na etapie przedszkoli i podstawówek. Zwłaszcza że według prognoz World Economic Forum 65 proc. uczniów podstawówek będzie w przyszłości pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją, związanych właśnie z nowymi technologiami. Tymczasem, jak pokazało badanie EU Kids Online 2018, 85 proc. nastolatków codziennie lub prawie codziennie łączy się z siecią, ale technologii używają przeważnie w sposób bierny. 60 proc. nigdy nie stworzyło niczego za pomocą aplikacji. Dlatego ważne jest, aby uczyć dzieci i młodzież lepiej wykorzystywać potencjał, jaki stwarzają internet i nowe technologie.
– Naukę w tym kierunku warto zacząć już na etapie szkolnym – wśród uczniów i przedszkolaków. Technologia jest obecna wszędzie – każdy dziś ma przy sobie telefon czy tablet, nawet małe dzieci wiedzą, jak scrollować. Trzeba zatem zacząć tutaj – nauczyć je, jak wykorzystywać te możliwości – podkreśla Sheela Subramanian.
Raport KE „Women in Digital Age” pokazuje, że tylko 13 proc. kobiet, które kończą kierunki informatyczne i technologiczne, podejmuje dalszą pracę w swojej branży. Udział kobiet w sektorze cyfrowym nie zmienił się znacząco w ciągu ostatnich dekad. Potwierdza to również raport Frost&Sullivan dla ISC oraz Centre for Cyber Safety and Education, z którego wynika, że kobiety stanowią raptem 11 proc. pracowników zatrudnionych w branży cyberbezpieczeństwa na całym świecie i taka sytuacja utrzymuje się od 2013 roku.
Czytaj także
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-22: Do Polski z Ukrainy uciekło nawet 70 tys. Romów. Ich sytuacja po ponad dwóch latach nadal pozostaje trudna
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
- 2024-04-24: Katarzyna Cichopek i Maciej Kurzajewski: Mamy wieloletnie doświadczenie telewizyjne. To nam pozwoliło zbudować wideopodcast „Serio?” od strony merytorycznej i technicznej
- 2024-04-23: Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Konsument
Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.