Newsy

Polki biorą na siebie większość obowiązków domowych. Ponad 60 proc. uważa, że radzi sobie z tym lepiej niż mężczyźni

2018-10-16  |  06:10

Polacy wciąż dzielą obowiązki domowe według utartych schematów społecznych. Kobiety częściej zajmują się zmywaniem i praniem, mężczyźni – remontami i pracami naprawczymi. Polki często same biorą na siebie większość obowiązków – ponad 60 proc. uważa, że radzi sobie lepiej z gotowaniem, a ponad 70 proc. przypisuje sobie większe zdolności w praniu i prasowaniu. W przypadku tych dwóch ostatnich czynności także mężczyźni bardziej ufają swoim partnerkom. Jednocześnie Polki czują się zmęczone i przytłoczone nadmiarem prac domowych.

Coraz więcej Polaków przestaje traktować wykonywanie obowiązków domowych wyłącznie jako przykrą konieczność, dostrzegając w tym szansę na wspólne spędzanie czasu z bliskimi i pielęgnowanie rodzinnych relacji. Dla wielu rodziców jest to również pewnego rodzaju narzędzie wychowawcze, mające uczyć najmłodszych odpowiedzialności oraz współdziałania w grupie. Jak pokazuje raport „Podział obowiązków w polskich gospodarstwach domowych”, zrealizowany na zlecenie marki Indesit, dorośli chcą włączać dzieci w codzienne obowiązki domowe, nie zawsze mają jednak pomysł, jak powinni to zrobić.

– Sama koncepcja tego, żeby dziecko było również włączone w domowe obowiązki, żeby czuło się członkiem rodziny, który jest równie ważny i współodpowiedzialny za dom, to na pewno z tego raportu wybrzmiało – mówi agencji informacyjnej Newseria Maria Rotkiel, psycholog.

Z raportu wynika ponadto, że wśród Polaków obowiązki domowe wciąż dzielone są według stereotypowych schematów. W dużej mierze jest to decyzja kobiet, które uważają, że radzą sobie na tym polu znacznie lepiej niż mężczyźni. 82 proc. respondentek zadeklarowało, że są lepsze w wykonywaniu prania, 73 proc. uznaje efekt własnoręcznego prasowania za bardziej zadowalający, 67 proc. natomiast przypisuje sobie większe umiejętności kulinarne. Kobietom przypadają obowiązki związane z codziennym funkcjonowaniem, panowie wykonują natomiast prace wymagające umiejętności technicznych lub siły, np. remonty i prace naprawcze.

– Panowie przypisują sobie czynności, które raczej wykonujemy sporadycznie, raz na jakiś czas, bo gotowanie, sprzątanie robią kobiety codziennie, a panowie wykonują remont czy drobne naprawy raz na jakiś czas – mówi Maria Rotkiel.

Najchętniej i najczęściej wspólnie wykonywane obowiązki to zakupy i zajmowanie się dziećmi. 47 proc. ankietowanych pań nie zauważa różnic między sobą a swymi partnerami w kwestii opieki nad potomstwem, 42 proc. przy robieniu sprawunków, a 58 proc. przy wyrzucaniu śmieci.

Z raportu wynika jednak, że Polki czują się zanadto obciążone pracami domowymi i uważają, że poświęcają na nie zbyt dużo czasu – według raportu potrzebują na to nawet 5 godzin dziennie. Może to przerodzić się w głębsze poczucie frustracji i prowadzić do niepotrzebnych konfliktów w rodzinie.

– Polki czują się zmęczone i dostrzegają dysproporcję pomiędzy tym, ile czasu one poświęcają na domowe obowiązki, a pozostali członkowie rodziny, jednak pielęgnują w sobie przekonanie, że to one zrobią to lepiej. To przekonanie sprawia, że biorą na siebie większość obowiązków, nie cedując ich na pozostałych członków rodziny, czyli trochę pielęgnują w sobie takie poczucie niesprawiedliwości – mówi Maria Rotkiel.

Odpowiedzi mężczyzn są w dużej mierze zgodne z odczuciami kobiet. 72 proc. panów przypisuje sobie lepsze wykonywanie prac naprawczych, 69 proc. natomiast remontów domowych. 54 proc. bardziej ufa partnerkom niż sobie w kwestii prasowania, 46 proc. woli, gdy to kobiety wykonują pranie. 41 proc. chętnie powierza partnerkom gotowanie, uważając, że robią to lepiej. Jednocześnie 39 proc. respondentów uznało, że gotuje równie dobrze jak kobiety, 62 proc. uważa, że dorównuje im w kwestiach zakupów, a 60 proc. w opiece nad dziećmi.

– Osoba, która zajmuje się domem, czuje się odpowiedzialna za niego i rodzinę, ale też czuje się doceniona. Jeżeli więc chcemy dać naszym dzieciom czy partnerom takie poczucie, że są ważni, że ich doceniamy i cenimy sobie ich pomoc i codzienną pracę, to włączmy ich w domowe obowiązki – mówi Maria Rotkiel.

Do wspólnego wykonywania prac domowych zachęca marka Indesit poprzez kampanię #DoItTogether, czyli #ZróbmyToRazem. Organizatorzy akcji przekonują, że włączanie w obowiązki domowe obojga partnerów oraz dzieci przyczynia się do oszczędności czasu, który można spożytkować na wspólną zabawę lub rozmowy. Nie mniej ważny jest jednak czas poświęcany na obowiązki, który może stać się płaszczyzną do pielęgnowania rodzinnych relacji, np. podczas przygotowywania obiadu przez wszystkich naszych najbliższych.

– Oprócz tego, że jest nam miło w czystym, zadbanym domu, to też nam jest miło, kiedy jesteśmy razem i kiedy wszyscy członkowie rodziny czują odpowiedzialność za to, jak ten dom wygląda i funkcjonuje – mówi Maria Rotkiel.

Czytaj także

Kalendarium

MSPO - Targi Obronne Zbrojeniowe 2019 - Kielce

Handel

Kolejny trudny sezon dla polskich sadowników. Ich problemy z pracownikami, pogodą i ukraińską konkurencją odczują kieszenie konsumentów

Rosyjskie embargo i brak możliwości eksportu na tamtejszy rynek, niedobór pracowników sezonowych, konkurencja ze strony producentów z Ukrainy i nierówne relacje z przemysłem przetwórczym to w tej chwili największe bolączki polskich sadowników – ocenia Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP. Jak podkreśla, bez właściwych rozwiązań nie będzie możliwe utrzymanie wskaźników produkcji i eksportu z poprzednich lat, a branża przegra z zagraniczną konkurencją. Zwłaszcza że polskich sadowników nie rozpieszcza ostatnio także pogoda: niekorzystne warunki spowodowały, że zbiory wszystkich gatunków owoców będą w tym roku 30 do nawet 50 proc. niższe. To z kolei odczują kieszenie konsumentów.

Konsument

TikTok nowym narzędziem dla promocji młodych twórców i marek. Młodzi ludzie stają się odporni na tradycyjne reklamy

Influencer marketing to jeden z najszybciej rosnących segmentów cyfrowego marketingu. Wykorzystanie do promocji znanych blogerów i vlogerów pozwala szybko zdobywać nowych klientów i docierać do bardzo szerokiej grupy odbiorców, zwłaszcza młodych. Warunkiem skutecznego influencer marketingu jest jednak odpowiedni dobór twórców do kampanii i ich wiarygodność. Łączeniu marek i influencerów służy projekt FOLLOVERS, który jest efektem współpracy mediowego giganta Viacom i grupy BrandBuddies, z którą współpracuje ponad 750 marek. Do promocji będzie wykorzystywał TikToka i Instagrama, które stają się coraz popularniejszymi platformami.

Patronaty Newserii

XXIX Forum Ekonomiczne - Krynica

Prawo

Za kilka lat inwestycje będą zamierać z powodu sytuacji na rynku pracy. Inwestorzy nie będą mieli wykonawców o odpowiednich kompetencjach

Na polskim rynku pracy już brakuje kilku milionów pracowników, inni z kolei narzekają na brak zatrudnienia. Wynika to z jednej strony z niedopasowania umiejętności pracowników i potrzeb pracodawców, z drugiej z sytuacji demograficznej oraz niskiej aktywności zawodowej Polaków. Zdaniem eksperta rynku pracy z Konfederacji Lewiatan potrzebna jest zachęcająca do podejmowania pracy polityka, dostosowanie programów kształcenia do wymagań rynku i odpowiedzialna polityka migracyjna.

IFA 2019 Berlin

Handel

Sklepy będą w stanie dostarczać produkty poniżej 24 h. Stanie się to możliwe dzięki technologii zdalnej identyfikacji przedmiotów

W Polsce co roku sprzedawanych jest ok. 30 mln chipów działających w technologii RFID. Globalny rynek jest wart ok. 11 mld dolarów i szybko rośnie, bo technologia zdalnej identyfikacji przedmiotów znajduje szereg zastosowań niemal w każdej branży – od logistyki, przemysłu farmaceutycznego, po sklepy detaliczne i e-commerce. Duży potencjał ma zwłaszcza w tej ostatniej, bo RFID pozwala skutecznie zarządzać zapasami produktów, trafiać z reklamami do konsumentów, ograniczyć kradzieże w sklepach, a także znacznie skrócić czas dostawy zamówionych towarów.

Złote Spinacze 2019