Newsy

Średnio siedmiu na dziesięciu Polaków zadowolonych ze swojej pracy. Wpływa to na wyższe przychody firm

2017-02-21  |  06:55
Mówi:Agnieszka Przybyłek
Funkcja:dyrektor HR na Polskę i Turcję
Firma:Brown-Forman
  • MP4
  • Zaangażowanie i satysfakcja pracowników wpływa na ich efektywność i bezpośrednio przekłada się na przychody firmy. Dlatego coraz więcej pracodawców buduje politykę personalną ukierunkowaną na zadowolenie zatrudnionych osób. Kluczowa w tym procesie jest dobra, transparentna komunikacja, kultura feedbacku, przyjazne środowisko pracy i zapewnienie pracownikom możliwości rozwoju – wskazuje Agnieszka Przybyłek, odpowiedzialna za HR w koncernie Brown-Forman.

    – Jedną z najważniejszych rzeczy, które wpływają na zaangażowanie naszych pracowników, jest leadership – styl przywództwa, który daje ludziom możliwość podejmowania własnych decyzji i zapewnia im informację zwrotną. To może być zarówno konstruktywny feedback w sytuacji, w której trzeba coś poprawić, jak i docenienie pracowników za to, co i jak robią. Ważna jest też transparentność, poczucie współwłaścicielstwa za podejmowane decyzje, jasno sprecyzowane cele i komunikacja. Ludzie muszą wiedzieć, na co mają wpływ i czego się od nich oczekuje. Wtedy jest fair play – mówi agencji Newseria Biznes Agnieszka Przybyłek, dyrektor HR na Polskę i Turcję w koncernie Brown-Forman, który otrzymał niedawno tytuł „Najlepszego Pracodawcy 2016” w badaniu globalnej firmy doradczej Aon Hewitt.

    Zadowolenie z pracy deklaruje średnio siedmiu na dziesięciu Polaków – wynika z ubiegłorocznego „Barometru Pracownika”, czyli międzynarodowego badania satysfakcji przeprowadzonego przez Ipsos. Autorzy podkreślili, że dobre samopoczucie i satysfakcja pracowników wpływają na ich efektywność i w prostej linii przekładają się na przychody przedsiębiorstwa. Dlatego coraz więcej firm stawia na budowanie zaangażowania swoich pracowników jako najważniejszy element polityki personalnej i HR-u.

    Agnieszka Przybyłek podkreśla, że kluczowe w tym procesie jest budowanie kultury pracy opartej na feedbacku i angażowanie pracowników w ważne dla firmy przedsięwzięcia.

    Dbamy o kulturę feedbacku do tego stopnia, że sami, jako zarząd, prosimy naszych pracowników o informacje zwrotne. Feedback jest integralną częścią naszego sposobu pracy i wspólnej komunikacji. Dzielimy się z pracownikami informacjami po dużych, ważnych spotkaniach. Przykładowo, pracujemy właśnie nad strategią firmy na kolejne 10 lat – współtworzy ją nie tylko zarząd, lecz także pracownicy – mówi Agnieszka Przybyłek.

    Na satysfakcję i poziom zaangażowania pracowników pozytywnie wpływa możliwość samorealizacji, zdobywania nowych umiejętności i jasno określona ścieżka rozwoju. Liczy się również stabilność i ugruntowana pozycja marki na rynku, która przekłada się na poziom bezpieczeństwa pracowników.

    – Kolejną ważną rzeczą jest środowisko pracy. Liczą się takie drobne rzeczy, jak to, że pracownicy mają możliwość zjedzenia w pracy dobrego posiłku, mają zapewnione owoce, warzywa, zdrowe przekąski. Dzięki naturalnej integracji między naszymi pracownikami – w pracy i poza nią – osoby zatrudnione w Brown-Forman postrzegają naszą firmę nie tylko jako miejsce pracy, lecz także przestrzeń i środowisko, w którym chcą spędzać czas – wskazuje Agnieszka Przybyłek.

    Pierwszym i najważniejszym elementem polityki personalnej jest transparentna komunikacja oparta na dialogu z pracownikami. Właściwie prowadzona komunikacja w przedsiębiorstwie nie powinna się ograniczać do przepływu informacji z góry na dół, czyli z poziomu kadry zarządzającej do szeregowych pracowników. Powinna się opierać na dialogu. Dotyczy to zarówno najwyższego szczebla zarządu, odpowiedzialnego za cały biznes, jak i menadżerów liniowych.

    – Stawiamy właśnie na dialog, a nie na komunikację top to down. Bardzo dbamy o to, żeby nasze zespoły wspólnie ze sobą pracowały. Unikamy podejścia silosowego, chcemy, żeby ludzie pracowali ze sobą w zespołach interdyscyplinarnych. To na pewno wpływa na poziom zaangażowania – uważa dyrektor HR w Brown-Forman.

    Brown-Forman znalazł się w gronie wyróżnionych tytułem „Najlepszego Pracodawcy 2016” przyznawanym przez globalną firmę doradczą Aon Hewitt na podstawie opinii pracowników. To największe badanie zaangażowania pracowników w Polsce. Aon rok do roku wyłania firmy, które tworzą najlepsze miejsca pracy pod kątem zaangażowania pracowników, angażującego przywództwa, kultury wysokich wyników i wiarygodnej marki pracodawcy.

    Agnieszka Przybyłek zwraca uwagę na to, że wskaźnik zaangażowania pracowników w Brown-Forman od ostatniego badania w 2014 r. wzrósł niemal dwukrotnie z poziomu 39 do 76 proc. Jest to efekt szeregu wprowadzonych w tym czasie rozwiązań i procesów.

    W badaniu Aon Hewitt pracownicy koncernu docenili najbardziej pozapłacowe benefity (85 proc.), akceptację indywidualnych różnorodności (80 proc.), współpracę w zespołach i pomiędzy nimi (85 proc.), różnorodność i dopasowanie zadań (79 proc.), jak również kładzenie dużego nacisku na odpowiedzialne i etyczne prowadzenie biznesu (79 proc.). 

    – Tym, co odzwierciedla zaangażowanie pracowników, jest styl, w jakim pracują i jak zachowują się na co dzień. Codziennie widzę, że ludzie rzeczywiście troszczą się o ten biznes, jakby był ich własnym. Przychodzą z własnymi pomysłami, z diagnozą problemów, przewidując, że coś się może wydarzyć, i sugerując rozwiązania. Dla mnie najlepszą miarą zaangażowania naszego zespołu jest też atmosfera, w jakiej pracownicy na co dzień działają – mówi Agnieszka Przybyłek.

    Brown-Forman Corporation to międzynarodowa korporacja, która w Polsce jest jednym z największych dystrybutorów mocnych alkoholi premium. W jej portfolio znajdują się marki takie jak Finlandia Vodka, Jack Daniel’s, Woodford Reserve, Chambord, Herradura czy El Jimador.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

    Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

    Ochrona środowiska

    Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

    Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

    Finanse

    72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

    W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.