Mówi: | Olivier Janiak |
Funkcja: | dziennikarz |
Olivier Janiak: My jesteśmy przyjezdnymi w rzeczywistości nowych technologii, a millenialsi są tubylcami. Oni się na tym wychowali
Zdaniem dziennikarza dla młodego pokolenia Polaków mobilność to nie udogodnienie codzienności, ale styl życia. Nowoczesne technologie, którymi millenialsi świetnie się posługują, dają im możliwość swobodnego przemieszczania się, komunikowania, rozwoju osobistego oraz korzystania z dóbr kultury.
Według Oliviera Janiaka mobilność to przede wszystkim swoboda, zarówno przemieszczania się, jak i podejmowania istotnych decyzji. Z takiego rozumienia mobilności wynika kolejny jej aspekt, związany z nowymi technologiami. Zdaniem dziennikarza rozwój technologiczny ma bowiem zrealizować ludzką potrzebę swobody. Dzięki łatwemu i szybkiemu dostępowi do informacji, które zapewniają urządzenia mobilne takie jak tablet czy smartfon, ludzie mogą podejmować świadome decyzje i weryfikować swoje wybory, porównując je z wyborami innych.
– To też mobilność w sensie łatwości przemieszczania się. Kiedyś, żeby zabukować bilet lotniczy, musieliśmy się udać do biura podróży albo operatora lotniczego, dziś wszystko możemy zrobić z fotela w domu, w naszym telefonie, nawet wydruk tego biletu, czyli jego potwierdzenie, dostajemy na nasze urządzenia mobilne – mówi Olivier Janiak agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.
Dziennikarz podkreśla również, że mobilność pozwala się ludziom swobodnie komunikować z innymi oraz zawierać i podtrzymywać przyjaźnie z osobami, których nie widują na co dzień. Z racji wykonywanego zawodu Olivier Janiak ma stały kontakt z młodymi ludźmi, zauważa więc, że to właśnie oni są najbardziej zintegrowani z nowymi technologiami. Dla pokolenia millenialsów mobilność to praktycznie styl życia. Perfekcyjnie radzą sobie oni z obsługą nowinek technologicznych i wykorzystują je w codziennym życiu m.in. do swobodnego przemieszczania się, samorozwoju, zawierania znajomości oraz dostępu do kultury.
– My jesteśmy przyjezdnymi w tej rzeczywistości, a millenialsi są tubylcami, oni na nowych technologiach się wychowali. My tylko ich używamy, oni od urodzenia korzystają z urządzeń, które są dla nich przepustką do świata. My musieliśmy w ten świat wchodzić stopniowo i trochę się do niego adaptować – mówi Olivier Janiak.
Zdaniem dziennikarza millenialsi, zwani także pokoleniem Y, znacznie różnią się od starszych generacji Polaków. Cechuje ich nastawienie na przeżywanie i używanie życia, chcą czerpać z codzienności maksymalnie dużo wrażeń i emocji. Jest to pokolenie kreatywne, skoncentrowane na celach, głodne nowych wyzwań, odznaczające się dużą ambicją oraz otwarte na świat. Millenialsi nie przywiązują się do rzeczy, nie otaczają się zbędnymi przedmiotami. Korzystają z nich tylko do momentu, gdy jest im to potrzebne.
– Element posiadania dla nich nie jest niezbędny i czy rzeczy mamy na myśli takie jak mieszkanie, które jest naszym miłym światem, a z drugiej strony jest czymś, co nas przywiązuje. Oni mogą podróżować, robią to swobodnie. Korzystają ze wszystkich możliwości świata w dowolny dla siebie sposób i w dowolnym dla siebie momencie – mówi Olivier Janiak.
Współczesny świat wychodzi na przeciw potrzebom millenialsów. Dla starszych pokoleń Polaków, zwłaszcza urodzonych po II wojnie światowej, charakterystyczne jest przywiązanie do takich wartości materialnych jak własne mieszkanie oraz samochód. Młodzi ludzie korzystają natomiast z możliwości wynajmu lub wypożyczenia domu czy roweru. Otwartość na nowe przeżycia i mobilność sprawiają, że chętnie przemieszczają się nie tylko po Polsce, lecz także po świecie, dobra materialne to dla nich niepotrzebne obciążenie.
– Millenialsi są obywatelami świata, swobodnie podchodzą do przemieszczania się, ale też do kontaktu z drugim człowiekiem. To też wpływa na ich ogromną kreatywność i otwartość. To jest pokolenie, za którym chce się podążać – mówi Olivier Janiak.
Z myślą o millenialsach powstał nowy serwis internetowy mobilni.pl, za którego prowadzenie odpowiada Volkswagen Financial Services. Na platformie tej podejmowane będą problemy z zakresu szeroko rozumianej mobilności, m.in. nowych trendów w technologiach czy zmianach rynkowych, a także tematyka związana z motoryzacją, podróżami i stylem życia. Premiera serwisu odbyła się w trakcie Press Night Motor Show 2017 w Iglicy Międzynarodowych Targów Poznańskich.
Czytaj także
- 2024-02-20: Unijny akt o usługach cyfrowych obowiązuje od soboty. KE informuje o pierwszym wszczętym postępowaniu przeciwko TikTokowi
- 2023-12-20: Konsumenci kupują w internecie coraz bardziej odpowiedzialnie. Niewielu jednak zdaje sobie sprawę, że zwroty są nieekologiczne
- 2023-11-23: Małe i średnie firmy przemysłowe poprawiają konkurencyjność i optymistyczniej patrzą na nadchodzące miesiące. Pomagają im w tym inwestycje w maszyny i automatyzację
- 2023-10-02: Zeroemisyjny transport w Polsce się rozwija, ale wciąż zbyt wolno. Branża e-mobility apeluje do rządu o działania przyspieszające
- 2023-09-07: Polskie miasta walczą o czystsze powietrze. Na razie jednak plasują się daleko w rankingach pod względem współdzielonego i zielonego transportu
- 2023-08-23: Współczesne miasta pogłębiają nierówności płciowe. Kobiety nie czują się w nich bezpiecznie
- 2023-07-19: Duże platformy sprzedażowe to dla polskich firm najłatwiejsza droga do zagranicznej ekspansji. Niewiele z niej jednak korzysta
- 2023-06-02: Polacy zbyt wolno przesiadają się na rowery elektryczne. Wysokie ceny zniechęcają ich do zakupu
- 2023-05-16: Handel internetowy będzie rósł w najbliższych latach w tempie kilkunastoprocentowym. Napędza go inflacja, ale też nowinki technologiczne
- 2023-05-05: Reforma unijnego rynku cyfrowego coraz bliżej. Największe platformy internetowe mają cztery miesiące na dostosowanie się do zmian
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Film
Julia Kamińska: Najnowszy singiel pokazuje moje drugie, wulgarne oblicze. Nie chcę się już bać, tylko móc wreszcie wyrażać siebie nawet w bardzo odważnych tekstach
Wokalistka podkreśla, że poprzez utwór „Dobrze się mamy MSNR” chciała zaprezentować odbiorcom nieco inne oblicze niż to, które znają z jej dotychczasowych projektów zawodowych. Niektórych jej nowa odsłona zaskoczyła, a nawet zbulwersowała. Julia Kamińska nie boi się jednak krytyki i również w swojej twórczości chce podejmować tematy trudne i kontrowersyjne. A już w maju ukaże się jej debiutancka płyta. Jesienią natomiast artystka zamierza wyruszyć w trasę koncertową właśnie z piosenkami z tego albumu.
Gwiazdy
Joanna Jędrzejczyk: Przygotowuję się do udziału w stand-upach. Będę miała 30 występów i spróbuję rozśmieszyć gości swoimi historiami
Na pewien czas zawodniczka MMA zamienia ring na scenę i dołącza do stand-upowego teamu. Czeka ją 30 występów, do których musi się solidnie przygotować, by zaciekawić widzów i porwać ich do wspólnej zabawy. Joanna Jędrzejczyk ma nadzieję, że sprawdzi się w roli stand-uperki, a jeśli nawet zdarzą się jej jakieś potknięcia, to nie zamierza się poddawać, bo przecież to dopiero jej pierwszy taki projekt, a trening czyni mistrza, zarówno w sporcie, jak i w aktorstwie.
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.