Mówi: | Konrad Ciesiołkiewicz, ekspert Komitetu Dialogu Społecznego KIG Piotr Dąbrowski, kurator wystawy, znawca plakatu |
BHP i bezpieczeństwo w pracach mistrzów Polskiej Szkoły Plakatu. ORLEN w ten sposób promuje polską sztukę za granicą
PKN ORLEN poprzez sztukę prom swój wizerunek jako bezpiecznego i nowoczesnego koncernu. Inauguracja kampanii PR nastąpiła w Wilnie, gdzie otwarto wystawę mistrzów Polskiej Szkoły Plakatu poświęconą tematyce BHP. Bezpieczeństwo w pracy i zasady BHP należą do najważniejszych, ale niedocenianych obszarów w dużych przedsiębiorstwach. Tym bardziej że wypadki miewają katastrofalnie skutki dla życia i zdrowia pracowników, finansów firm czy ich wizerunku.
Trwająca do 28 kwietnia wystawa rozpoczyna cykl, którego kolejne edycje odbędą się w Polsce, w Czechach i na Ukrainie. W ten nieoczywisty sposób PKN ORLEN wykorzystuje temat bezpieczeństwa w komunikacji korporacyjnej i jednocześnie wspiera promocję polskiej kultury za granicą.
– BHP w nowoczesnym zakładzie przemysłowym to nie tylko bezpieczeństwo pracowników, lecz także troska o środowisko naturalne i stabilność produkcji – powiedział Ireneusz Fąfara, dyrektor generalny ORLEN Lietuva. – Tym bardziej cieszy, że małe święto grafiki, które udało nam się zorganizować, spotkało się z dużym zainteresowaniem. W otoczeniu prac najciekawszych polskich twórców plakatu mogliśmy się spotkać z interesariuszami i porozmawiać o osiągnięciach ORLEN-u.
PKN ORLEN we wszystkich spółkach grupy kapitałowej prowadzi intensywne działania z zakresu komunikacji wewnętrznej. Ich celem jest poprawa poziomu BHP i edukacja pracowników koncernu m.in. w Polsce, Czechach, Niemczech, Kanadzie oraz na Litwie
– Zasady BHP są tematem komunikacji wewnętrznej w firmach, ale często są niedoceniane i postrzegane jako nudne. Dlatego istotne jest szukanie form komunikowania się w ramach dobrze pojętego dialogu społecznego i korzystanie z nowoczesnych środków przekazu. Tym bardziej projekt ORLEN-u należy docenić za innowacyjność – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Konrad Ciesiołkiewicz, ekspert Komitetu Dialogu Społecznego KIG
Ekspert Komitetu Dialogu Społecznego KIG zaznacza, że edukacja dotycząca bezpieczeństwa w pracy jest jedną z podstawowych misji dużych przedsiębiorstw, a zasady BHP są wśród głównych zagadnień komunikacji wewnętrznej. W wielu przedsiębiorstwach obszar ten jest jednak lekceważony albo niedoceniany, również przez samych pracowników.
Na wileńskiej wystawie zaprezentowano między innymi prace Tadeusza Kobaka, Zbigniewa Waszewskiego, Waldemara Świerzego, Jana Lenicy, Wiktora Górki, Jerzego Cherka czy Jerzego Przygodzkiego. Prace pochodzą w większości z okresu zwanego Polską Szkołą Plakatu, zapoczątkowanego w latach 40., kiedy kilku słynnych grafików jak Lipiński czy Tomaszewski zerwało z konwencją realistycznych, portretowych plakatów filmowych. Henryk Tomaszewski został nagrodzony za swoje wczesne prace na Międzynarodowej Wystawie Plakatu w Wiedniu w 1948 roku, co było zaczątkiem Polskiej Szkoły Plakatu.
– Na wystawie pokazujemy około 160 plakatów dotyczących głównie bezpieczeństwa i BHP. Polska Szkoła Plakatu to wielkie sukcesy międzynarodowe i bardzo zróżnicowane środki wyrazu: od barokowych, malarskich, aż do minimalistycznych. Powstawały fenomenalne plakaty dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, niektóre z nich projektowali najwybitniejsi graficy szkoły polskiej, którzy nie stronili od tego tematu, choć nie był łatwy. Te plakaty miały ograniczać liczbę wypadków i zwiększać świadomość dotyczącą bezpieczeństwa – mówi Piotr Dąbrowski z Galerii Plakatu, właściciel dużego zbioru prac polskich artystów, kurator wystawy.
W ten sposób – poza promocją ważnego społecznie i biznesowo tematu – PKN ORLEN promuje także polską sztukę za granicą. Wystawie towarzyszy wstęp, który ma zapoznać zagraniczną publiczność ze zjawiskiem Polskiej Sztuki Plakatu. Dlatego do ekspozycji zostały włączone prace rodzimych artystów o tematyce kulturalnej i filmowej. Organizatorzy przygotowali też drukowany katalog z reprodukcjami wszystkich plakatów pokazywanych na wystawie.
– Dla zainteresowanych sztuką ta publikacja będzie z pewnością istotną pozycją wydawniczą przez długie lata. Plakat jest fenomenalnym środkiem przekazu, chociaż dzisiaj nieco już zmarginalizowanym. To bardzo ciekawy sposób przypomnienia o ciągle aktualnych zagadnieniach bezpieczeństwa i higieny pracy, a z drugiej strony ukłon w stronę publiczności zainteresowanej sztuką – mówi Piotr Dąbrowski.
Czytaj także
- 2024-04-17: Artur Barciś: Często sąsiedzi nic o sobie nie wiedzą. Mój spektakl „Barabuum!” prowokuje do tego, żeby się poznać i podzielić swoimi skrytymi pragnieniami
- 2024-04-18: Prawie 60 proc. Polaków podejmowało próby odchudzania. U większości efekty były krótkotrwałe i powodowały problemy zdrowotne
- 2024-04-11: Greenpeace: Prawie 6 tys. ciężarówek pełnych drzew wyjeżdża codziennie z polskich lasów. Wycinki trwają tam, gdzie nie wolno
- 2024-04-16: Polskie uczelnie są coraz bliższe wprowadzenia mikropoświadczeń. Dla studentów takie certyfikaty to szansa na wzmocnienie pozycji na rynku pracy
- 2024-04-15: Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie
- 2024-04-02: Marta Wiśniewska: Otwieram kolejne filie mojej szkoły tańca. Cieszę się, że pomagają mi w tym moje dzieci
- 2024-03-26: W anestezjologii dokonał się skokowy postęp. To dziś jedna z najbezpieczniejszych dziedzin medycyny
- 2024-03-13: K. Gawkowski: Cyfryzacja powinna być głównym tematem polskiej prezydencji w UE. Chcemy być liderem cyfrowych przemian
- 2024-03-15: Polscy seniorzy w ogonie UE pod względem umiejętności cyfrowych. Rząd chce zaangażować w edukację media publiczne
- 2024-03-11: A. Kwaśniewski: Polska jest jednym z ważniejszych krajów NATO. Kolejnym członkiem Sojuszu powinna zostać Ukraina
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany
W Polsce padają w ostatnim czasie kolejne rekordy generacji prądu z OZE. – Potencjał wzrostu wciąż jednak mamy bardzo duży – zauważa Krzysztof Cibor z Greenpeace Polska. W tej chwili ten potencjał pozostaje w dużej mierze niewykorzystany m.in. przez regulacje hamujące rozwój energetyki wiatrowej na lądzie i zły stan sieci elektroenergetycznych, który przekłada się na dużą liczbę odmów przyłączania nowych źródeł odnawialnych albo konieczność ich czasowego wyłączania. Ekspert wskazuje, że to dwa najważniejsze zadania dla nowego rządu, który na czerwiec br. zapowiedział już liberalizację tzw. ustawy wiatrakowej.
Edukacja
Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem
Aż 64 proc. Polaków nigdy nie spotkało się z pojęciem rodzicielstwa zastępczego zawodowego – wynika z badania przeprowadzonego w marcu br. na zlecenie Fundacji Happy Kids. Najliczniejszą grupą, która nie zna tego pojęcia, stanowią respondenci między 18. a 22. rokiem życia. Co 10. badany nie wie, jaka jest różnica między rodzicem zastępczym a rodzicem adopcyjnym. Zdaniem ekspertów brak świadomości ma konsekwencje dla rozwoju instytucji pieczy zastępczej w Polsce.
IT i technologie
Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności
Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.