Newsy

W drugi weekend października ceny wybranych usług turystycznych w Polsce będą o 50 proc. niższe. W akcji biorą udział wszystkie regiony kraju

2017-09-20  |  06:35
Mówi:Maria Koc, wicemarszałek Senatu RP

Witold Bańka, minister sportu i turystyki

Jacek Janowski, dyrektor Departamentu Produktu Turystycznego i Współpracy Regionalnej Polskiej Organizacji Turystycznej

Polacy coraz chętniej podróżują po kraju. Wybierają rodzime kurorty na wypoczynek w wakacje i ferie, ale zwiedzają kraj także podczas zwykłych weekendów poza sezonem. W I połowie 2017 roku krajowe podróże wzrosły o 7 proc. w porównaniu do I połowy 2016 roku. Ministerstwo Sportu i Turystyki i Polska Organizacja Turystyczna chcą ten ruch zintensyfikować – ma temu służyć akcja „Polska zobacz więcej – weekend za pół ceny”, której trzecia edycja będzie miała miejsce od 6 do 8 października. Zgłosiło się do niej 560 podmiotów oferujących usługi turystyczne.

– Turystyka to biznes. Usługi, kulinaria, noclegi, kultura, sport, rekreacja – to system naczyń powiązanych, a zadaniem polskiego rządu jest wzmacniać turystykę, budować jej potencjał, a także efektywnie ją promować zarówno w kraju, jak i za granicą – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Witold Bańka, minister sportu i turystyki.

Ocenia się, że turystyka to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki w Polsce. Jej udział w PKB to ok. 6 proc. Szacuje się, że w turystyce pracuje ponad 760 tys. osób, a na rozwoju rynku korzystają inne sektory gospodarki, m.in. budownictwo, transport czy rolnictwo.

 Znaczenie turystyki wewnątrz naszego kraju jest ogromne. Mamy wielki potencjał – Polska jest zróżnicowana pod względem krajobrazowym, kulturowym, każdy region historyczny różni się od siebie. Jeżeli chcielibyśmy zwiedzić całą Polskę, to musimy poświecić na to wiele czasu, nawet po latach zawsze odkryjemy coś nowego. To także napędza gospodarkę, nawet gdy możemy wybierać podróże zagraniczne, wielu Polaków chce odpoczywać właśnie w kraju – mówi Maria Koc, wicemarszałek Senatu RP.

Dane Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że w 2016 roku Polskę odwiedziło 17,5 mln turystów zagranicznych (wzrost o 4,5 proc. rdr.), przede wszystkim Niemców. Coraz częściej na zwiedzanie naszego kraju decydują się Włosi, Francuzi, Brytyjczycy, Szwedzi, Słowacy i Amerykanie.

Rośnie też rodzimy ruch turystyczny. Z „Charakterystyki krajowych i zagranicznych podróży mieszkańców Polski w 2016 roku”, przygotowanej przez resort turystyki, wynika, że Polacy wzięli udział w 43,5 mln krajowych podróżach turystycznych, w tym w 17 mln długookresowych i 26,5 mln krótkookresowych. Rosnącemu zainteresowaniu krajową turystyką sprzyjają organizowane ogólnopolskie akcje promujące wypoczynek w Polsce.

– Nowe dane – w porównaniu do lat ubiegłych – wskazują, że mamy zdecydowany wzrost podróży wewnątrzkrajowych, krótkookresowych i długookresowych realizowanych przez naszych rodaków. Jeśli chodzi o podróże długookresowe, powyżej pięciu dni, jest ich ponad pół miliona więcej, co pokazuje, że jest zainteresowanie, że akcje promujące Polskę i miejsca dotąd może nieodkryte mają sens, bo przekładają się na wzrost podróży – przekonuje minister sportu i turystyki.

W całej Polsce organizowana jest akcja „Polska zobacz więcej – weekend za pół ceny”, podczas której turyści mogą skorzystać z 50-proc. zniżek. Najbliższa jej edycja odbędzie się w dniach 6–8 października. Do akcji dołączyło 560 podmiotów, a cały projekt ma ożywić krajową turystykę w niższym sezonie i wzmocnić promocję oferty wśród turystów krajowych. Z wiosennej akcji skorzystało 70 tys. osób. Ocenia się, że w październiku ze zniżek może skorzystać 100 tys. Polaków.

– Akcja „Polska Zobacz Więcej – weekend za pół ceny” jest organizowana po raz trzeci przez Polską Organizację Turystyczną i Ministerstwo Sportu i Turystyki. Biorą w niej udział wszystkie polskie regiony. Liderem jest województwo małopolskie, gdzie do akcji zgłosiło się ponad 100 obiektów i miejsc, a w dalszej kolejności Dolny Śląsk (62) oraz województwo pomorskie (49) – wskazuje Jacek Janowski, dyrektor Departamentu Produktu Turystycznego i Współpracy Regionalnej Polskiej Organizacji Turystycznej.

Do akcji dołączają partnerzy nie tylko z miejsc doskonale już znanych turystom, lecz także z tych nieco mniej popularnych zakątków Polski. Dla nich takie inicjatywy są szansą na zaistnienie wśród zwiedzających Polskę.

 Rozwijają się one wówczas pod względem społecznym i gospodarczym. Turystyka jest więc bardzo ważną gałęzią gospodarczą nie tylko wtedy, gdy przyjeżdżają turyści z zewnątrz, lecz także wtedy, kiedy ruch turystyczny wewnątrz kraju jest spotęgowany – ocenia Maria Koc.

Eksperci podkreślają, że istnieje wiele marek turystycznych, które są dobrze znane w danym regionie, ale w skali całego kraju są słabo kojarzone. Przykładem może być Wielki Gościniec Litewski, czyli szlak turystyczny nawiązujący do dawnego szlaku handlowego i pocztowego z czasów I Rzeczypospolitej, obejmujący oprócz Polski także Litwę i Białoruś. Zobaczyć będzie można jednak znacznie więcej.

 Do akcji zgłosiły się bardzo różnorodne obiekty. W Centrum Szkła w Krośnie turysta może zobaczyć, jak tworzy się szkło, własnoręcznie wyprodukować jakiś element szklany, przy okazji zwiedzić Krosno i odwiedzić Bieszczady. Atrakcje można łączyć z noclegiem, a wszystko jest znacznie tańsze niż w sezonie letnim – podkreśla Jacek Janowski.

Czytaj także

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także nagrywa wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Motoryzacja

Karolina Malinowska: Lubię duże samochody. Mam trójkę dzieci, muszę je jakoś zmieścić w aucie

Modelka oczekuje od samochodów bezpieczeństwa, komfortu i ekonomiki jazdy. Zwraca uwagę na moc silnika, zużycie paliwa oraz elektronikę wspomagającą kierowcę. Ze względu na przestronne wnętrza, mogące pomieścić całą jej rodzinę, gwiazda preferuje auta typu SUV.

 

Muzyka

Magdalena Mielcarz kontynuuje swoją przygodę z muzyką, ale zmienia styl. „Chciałam, aby moje utwory miały kopa, żeby dodawały energii"

Wokalistka powraca na rynek muzyczny z nowym singlem. Magdalena Mielcarz liczy na to, że jej utwór przypadnie do gustu kobietom na całym świecie, stając się ich swoistym manifestem wzywającym do globalnej jedności i wspierania siebie nawzajem. Wraz z piosenką „Sister Army” wokalistka zupełnie zmieniła dotychczasowy styl. Jestem niezwykle podekscytowana, że mogę pokazać moją inną muzyczną stronę – podkreśla. Artystka przyznaje, że w ostatnim roku w jej życiu nastąpił pewnego rodzaju przełom – stała się bardziej dojrzała i bardziej czuje się kobietą.

Styl życia

Jesienią zajęcia fitness przeżywają prawdziwe oblężenie. Członkami klubów jest blisko 3 mln Polaków

Polacy chcą być fit także jesienią. Zwłaszcza we wrześniu zauważalny jest duży wzrost liczby członków klubów fitness. Z raportu Deloitte wynika, że w Polsce jest ich już prawie 3 miliony. Szczupła sylwetka, mobilizacja do pracy nad sobą, walka o poprawę kondycji i cały rok do sezonu bikini – to najważniejsze czynniki, które sprawiają, że coraz chętniej zaczynamy o siebie dbać właśnie w tym okresie.

Patronat Newserii

Moda

Kamila Szczawińska: show-biznes nigdy nie był moim sposobem na życie

Staram się nie łączyć życia zawodowego z prywatnym – deklaruje modelka. Show-biznesu nigdy nie traktowała jako sposobu na życie, nie uległa więc pokusom, jakie niesie ze sobą praca w modelingu. Odskocznię od stresu związanego z pracą stanowi dla niej jazda konna – to w stadninie znalazła prawdziwych przyjaciół, na których zawsze może liczyć.