Mówi: | Jakub Emanuel Malec |
Funkcja: | szef kuchni |
Firma: | Novotel Warszawa Centrum |
Mundial już za nieco ponad miesiąc. Trwają przygotowania w hotelach goszczących sportowców i kibiców z całego świata
To już ostatnie odliczanie do mistrzostw świata w piłce nożnej. Do mundialu szykują się hotele marki Novotel, które będą gościć kibiców z całego świata. Wyzwaniem, przy całkowitym obłożeniu hotelu, jest koordynacja wydawania posiłków. Natłok gości hotelowych nie musi jednak oznaczać marnowania jedzenia – dzięki zasadzie zero waste cooking, czyli ekonomicznemu podejściu do wykorzystywania produktów podczas przygotowywania posiłków.
Do mundialu w Rosji został już tylko nieco ponad miesiąc. Dla hoteli, które będą gościć piłkarzy i kibiców, to już ostatnia chwila na przygotowania. Wielkie imprezy sportowe to duże wyzwanie zwłaszcza dla hotelowych kuchni, które muszą nie tylko przygotować inne posiłki dla poszczególnych kadr, lecz także być gotowe na ich podanie o każdej porze dnia i nocy.
– Największym wyzwaniem dla hoteli przy goszczeniu sportowców jest ustalenie diet i późniejsza koordynacja czasu wydawania posiłków. Tym bardziej że spotkania często się przedłużają – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jakub Emanuel Malec, szef kuchni w Novotel Warszawa Centrum.
Odpowiednia dieta ma dla sportowców olbrzymie znaczenie. W zależności od pory dnia czy harmonogramu gier posiłki mogą się znacząco różnić.
– Za dietę sportowców odpowiada zazwyczaj dietetyk drużyny. My jesteśmy po to, żeby koordynować działania razem z dietetykiem. Dieta sportowców składa się przede wszystkim z węglowodanów, chudego mięsa, makaronów, sosów warzywnych, ale nie na śmietanie, z dużej ilości owoców, a z deserów tylko ciasta piaskowe – wymienia Jakub Emanuel Malec.
Już kilka tygodni przed przyjazdem drużyny do hotelu szefowie kuchni są w stałym kontakcie ze sztabem szkoleniowym i dietetykami drużyny.
– Ustalamy wówczas wszystkie posiłki, które ma zawierać menu. Jeżeli dana drużyna ma swojego szefa kuchni, przyjeżdża, robi rekonesans i dogrywamy wszystkie szczegóły – tłumaczy szef kuchni w Novotel Warszawa Centrum.
Marka Novotel na czas mundialu zorganizuje strefy kibica we wszystkich dwudziestu trzech hotelach w Polsce i całej Europie Środkowo-Wschodniej, a w trakcie mistrzostw wprowadzi ofertę dla kibiców – w tym także specjalne przekąski. W Polsce podczas spotkań kibice będą mogli m.in. spróbować potraw z krajów, z którymi zmierzy się polska reprezentacja – Senegalu, Kolumbii i Japonii.
– Jesteśmy przygotowani na wyzwania związane z goszczeniem dużej liczby fanów w trakcie mistrzostw w hotelach Novotel. Zazwyczaj przez trzy dni w tygodniu mamy jakieś wydarzenia sportowe, dlatego mamy już doświadczenie w organizacji i planowaniu tego typu wydarzeń. Na mistrzostwa szykujemy specjalne menu typowo przekąskowe. Są w nim potrawy z całego świata, m.in. sataye z Azji, kanapki z antrykotem argentyńskim, nachosy z guacamole czy tureckie oliwki i orzechy – przekonuje Malec.
Duże imprezy sportowe i pełne obłożenie hotelowych restauracji nie muszą oznaczać ton odpadków w hotelach. Umożliwia to zasada zero waste cooking, która zakłada ekonomiczne podejście do gotowania – wykorzystanie w całości produktów spożywczych i dokładne planowanie ilości przygotowanego jedzenia. Nowe metody zarządzania kuchnią i restauracją pozwoliły na redukcję ilości odpadów aż o 60 proc.
– Połączenie organizacji takich dużych wydarzeń z zasadą zero waste cooking opiera się przede wszystkim na planowaniu ilości jedzenia i zakupów. 95 proc. dań z naszego menu składa się z produktów wykorzystywanych w 100 proc. – podkreśla Jakub Emanuel Malec.
Czytaj także
- 2024-04-19: Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-19: Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
- 2024-04-09: Samorządy mogą wreszcie ubiegać się o pożyczki z KPO. Do pozyskania jest w sumie 40 mld zł na zielone inwestycje
- 2024-04-09: Polska w czołówce krajów UE pod względem odsetka kobiet badaczek. Ich udział spada jednak na wyższych szczeblach kariery naukowej
- 2024-03-19: Jan Wieczorkowski: Ktoś, kto w internecie udostępnia pracę aktorów, zarabia na tym, a my nie. Tantiemy dla aktorów to kluczowa sprawa
- 2024-03-26: Fundusze Norweskie wspierają polskie firmy. Dzięki nim powstało już wiele innowacyjnych technologii
- 2024-03-12: Budowanie potencjału militarnego wśród największych wyzwań NATO, szczególnie w Europie. Zwiększenie nakładów na obronność może w tym pomóc
- 2024-03-13: Katastrofa humanitarna w Strefie Gazy. Ponad pół miliona ludzi zagrożonych klęską głodu
- 2024-04-08: Aleksandra Popławska: To jest oczywiste, że powinniśmy mieć tantiemy z internetu. Platformy streamingowe nie chcą stracić, więc pewnie obciążą kosztami klientów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.