Newsy

Burgerownie stają się bardziej eko i wprowadzają zamienniki mięsa. Przy produkcji roślinnych burgerów emitowane jest 9 razy mniej dwutlenku węgla niż przy wołowych

2019-12-05  |  06:10
Mówi:Jerzy Jakubiak, country manager MAX Premium Burgers
Claes Petterson, chief innovation officer, MAX Burgers
  • MP4
  • Co czwarty Polak od czasu do czasu spożywa roślinne alternatywy mięsa, a 6 proc. robi to regularnie. Za roślinnym trendem podążają burgerownie. Po burgery z zamiennikami mięsa sięgają nie tylko wegetarianie i weganie, lecz także ci, którym zależy na środowisku. Firma MAX Premium Burgers chce, aby do 2022 roku co drugi burger z czerwonym mięsem został zastąpiony opcją z kurczakiem, rybą lub wegetariańską czy wegańską. Już teraz wprowadza burgera z „mięsem” w 100 proc. pochodzenia roślinnego, który smakuje niemal jak burger z wołowiną. Jego produkcja to jednak dziewięciokrotnie mniejsza emisja dwutlenku węgla i aż 198 razy mniej zużytej wody.

    – Z badań wynika, że mięso czerwone odpowiada w naszej branży za ponad 45 proc. emisji dwutlenku węgla, dlatego najlepszym sposobem na jej zmniejszenie jest skoncentrowanie się na tym składniku. Wprowadzenie roślinnego burgera Delifresh Plant Beef zmniejsza emisję dwutlenku węgla prawie dziesięciokrotnie w porównaniu do wołowiny. Pięciokrotne zmniejszenie emisji możemy też osiągnąć, zastępując burgera wołowego drobiowym – mówi agencji Newseria Biznes Jerzy Jakubiak, country manager MAX Premium Burgers.

    Według Organizacji Narodów Zjednoczonych rolnictwo odpowiada za 18 proc. emisji gazów cieplarnianych na całym świecie. Z kolei z badań naukowców z Uniwersytetu Oksfordzkiego wynika, że jedzenie ogółem odpowiada za 26 proc. całkowitej emisji dwutlenku węgla na świecie. Za 58 proc. tej emisji odpowiadają produkty zwierzęce. 50 proc. emisji z produktów zwierzęcych pochodzi zaś z wołowiny i jagnięciny. 

    Tymczasem badanie przeprowadzone przez Panel Ariadna i Stowarzyszenie Otwarte Klatki wskazuje, że 28 proc. Polaków przyznaje, że od czasu do czasu sięga po roślinne zamienniki mięsa. Niemal 6 proc. robi to regularnie. Rośnie liczba wegetarian i wegan, a jak pokazuje raport agencji IQS, 43 proc. Polaków deklaruje, że nie je w ogóle lub stara się ograniczać jedzenie mięsa. Roślinny trend zauważają burgerownie. Na rynku pojawiły się stuprocentowo roślinne zamienniki mięsa.

    – Nie chodzi nam o to, by ludzie nie jedli mięsa. Chcemy, by każdy miał wybór między mięsem zwierzęcym a jego zamiennikiem pochodzenia roślinnego – mówi Claes Petterson, chief innovation officer w MAX Burgers. – Delifresh Plant Beef w smaku przypomina mięso, ale zawiera wyłącznie składniki roślinne. To nowy produkt, który zawiera 20 proc. tłuszczu kokosowego, a reszta to właściwie samo białko pochodzenia roślinnego – podkreśla.

    Na rynku są już dostępne roślinne burgery z fasoli, kalafiora, ciecierzycy, komosy ryżowej czy słodkich ziemniaków. Z roślinnego białka produkowane jest roślinne mięso, z wyglądu i smaku przypominające to prawdziwe.

    Najlepszym sposobem do przekonania gości, żeby kupowali burgery na bazie roślinnej, jest ich smak. Względy ideologiczne są bardzo ważne, świadomość troski o środowisko również, ale każdy chce jeść smacznie. Jeżeli powstaną smaczne rzeczy o nowym składzie, to nawet nie jest tak bardzo ważne, z czego one będą się składać. Czy to będą pszeniczne, sojowe, z wodorostów czy z dowolnej rośliny, każdy będzie szukać smaku, który mu odpowiada – mówi Jerzy Jakubiak. 

    – Tendencja do odchodzenia od mięsa zwierzęcego będzie rosła. Doszliśmy do momentu, w którym takie zamienniki smakują na tyle dobrze, by zacząć rozważać je jako alternatywę dla mięsa zwierzęcego. Smak sprawi, że ludzie będą chcieli je jeść – dodaje Claes Petterson.

    Ograniczenie spożycia mięsa ma też pozytywny wpływ na środowisko. „Ranking burgerowni sieciowych” RoślinnieJemy podaje, że przy produkcji jednego kotleta roślinnego emituje się zaledwie 0,4 kg dwutlenku węgla, czyli dziewięciokrotnie mniej niż w przypadku mięsnego (3,7 kg). Zużywa się przy tym 1,1 litra wody, czyli aż o 198 razy mniej niż przy mięsnym (218,4 l), a także dwukrotnie mniej energii (6,1 MJ vs 11,4 MJ).

    MAX Premium Burgers jako pierwsza na świecie sieć restauracji wprowadziła w 2008 roku oznaczenia śladu węglowego przy produktach w menu. W 2016 roku liczba wegetariańskich opcji w jej menu zwiększyła się pięciokrotnie. Poszerzenie oferty o produkty mające niski wpływ na zmiany klimatyczne ma doprowadzić do 30-proc. zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w ciągu 7 lat.

    – Wyznaczyliśmy sobie misję znacznego ograniczenia czerwonego mięsa w naszych produktach do 2022 roku. Zamierzamy dojść do poziomu, w którym w naszej ofercie dominować będą produkty niezawierające czerwonego mięsa. Obecnie mają one już 43-proc. udział w naszej sprzedaży. Możliwe więc, że ten cel osiągniemy szybciej, niż zakładaliśmy – ocenia Claes Petterson.

    MAX Premium Burgers ma najszerszą ofertę burgerów wegetariańskich i wegańskich. W ramach Zielonego Menu MAX wprowadza 3 nowe burgery oraz wegetariańską wersję nuggestów. W ofercie ma m.in. Wege Burger, czyli kotlet wegetariański z białkiem sojowym oraz z pikantnym keczupem Sriracha, Wege Burger Pikantny z Cheddarem z warzyw, białka sojowego i pszennego czy Grand Deluxe Umami Halloumi Burger z cypryjskim serem halloumi.

    Czytaj także

    Transmisje online

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Energia i klimat dla samorządów lokalnych

    XXXI Welconomy Forum in Toruń

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Banki przypominają dziś firmy softwarowe. Ich funkcjonowanie coraz bardziej oparte na nowych technologiach

    Sektor bankowy będzie w nadchodzących kilku latach jednym z największych beneficjentów wykorzystania sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego na szeroką skalę – prognozuje SAS. Eksperymentowanie i poszukiwanie rozwiązań w tym obszarze jest zatem niezwykle istotne, aby wykorzystać potencjał w pełni. Właśnie zakończył się Globalny Hackaton ING, w którym wzięło udział ponad 2,6 tys. programistów i koderów z całego świata. – W ING ciągle stawiamy sobie nowe wyzwania i szukamy sposobów na udoskonalanie naszych procesów. Dzięki takim inicjatywom jak ta możemy eksperymentować, tworzyć nowe rozwiązania, wymieniać się wiedzą i inspirować  mówi Sławomir Soszyński, wiceprezes zarządu ING Banku Śląskiego odpowiedzialny za Pion Tech i bezpieczeństwo IT.

    Problemy społeczne

    Zapotrzebowanie na lokale dla imigrantów będzie rosnąć. Kwestie mieszkaniowe powinny być elementem polityki migracyjnej

    – Dużym zadaniem dla państwa powinno być uregulowanie kwestii mieszkaniowych w ramach polityki migracyjnej – uważa dr hab. Mariusz Kowalski ze Studium Europy Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego. Tym bardziej że potrzeby pracodawców w zakresie zatrudniania cudzoziemców będą w najbliższych latach rosły. Dla osób z zagranicy przyjeżdżających do Polski do pracy mieszkanie jest kluczowym aspektem. Prawie połowa znalazła lokum przy pomocy pracodawcy lub agencji zatrudnienia i docenia tę pomoc. Kwatery pracownicze imigranci postrzegają jako rozwiązanie tymczasowe.

    Edukacja

    Szkoły potrzebują procedur związanych z próbami samobójczymi uczniów. Niezbędne są także szkolenia dla nauczycieli i rodziców

    W zatrważającym tempie wzrasta liczba prób samobójczych osób do 18. roku życia. Mniej dynamicznie zmienia się liczba prób zakończonych śmiercią. Wskazuje to na coraz większe problemy psychologiczne i emocjonalne młodych ludzi. Niezbędne są szkolenia, które mają uczyć pedagogów i rodziców, jak rozpoznać kryzys emocjonalny u dzieci, jak pomóc dziecku z problemami i jak reagować w razie nastąpienia próby samobójczej. Skuteczne działanie wymaga współpracy rodziców i nauczycieli.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.