Mówi: | Piotr Śmigielski, Polski Związek Zrzeszeń Leśnych Hubert Niedzielski, kierownik PR marki Volkswagen |
Volkswagen posadzi ponad 8 hektarów lasów w Polsce. Przybędzie 50 tys. drzew m.in. w miejscach dotkniętych katastrofami naturalnymi
Czarnowo na Kaszubach, Ryboły niedaleko Puszczy Knyszyńskiej i Białowieskiej oraz Zawoja pod Babią Górą – to w okolicach tych miejscowości na ponad 8 ha zostanie posadzonych w sumie 50 tys. drzew. W ten sposób odbudowany zostanie m.in. drzewostan, który kilka lat temu zniszczyły potężne żywioły – trąby powietrzne i huragany. Nasadzenia to element akcji marki Volkswagen, która ma kompensować emisję dwutlenku węgla z samochodów przeznaczonych do testów dziennikarskich. Jak podkreślają przedstawiciele koncernu, kampania ta wpisuje się w strategię Way to Zero, która definiuje dążenia marki, chcącej osiągnąć pełną neutralność klimatyczną.
– Na początku 2021 roku uruchomiliśmy projekt, który zakłada kompensację śladu węglowego naszego parku dziennikarskiego. Po każdym teście dziennikarskim samochodu marki Volkswagen napędzanego silnikiem spalinowym, czyli zarówno samochodu spalinowego, jak i hybrydy typu plug-in, dziennikarz może wybrać jedną z trzech lokalizacji w Polsce, w których ślad za testem zasadzimy 70 drzew – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Hubert Niedzielski, kierownik ds. PR marki Volkswagen.
Co drugie auto w parku dziennikarskim Volkswagena ma już możliwość ładowania z gniazdka dzięki napędowi elektrycznemu lub hybrydowemu typu plug-in. Koncern poszedł jednak o krok dalej i obecnie dziennikarze, którzy testują samochody marki napędzane silnikiem spalinowym, mogą sami wskazać jedną z trzech lokalizacji w Polsce, gdzie we współpracy z Polskim Związkiem Zrzeszeń Leśnych zostaną zasadzone nowe drzewa.
– W Czarnowie kiedyś rosły potężne sosny, brzozy i dęby, ale w 2017 roku Pomorze dotknęła klęska żywiołowa. Po przejściu trąby powietrznej ok. 95 proc. drzewostanu zostało zniszczone. Okoliczne miejscowości i zabudowania zostały zniszczone w bardzo dużym stopniu, podobnie jak wszystkie uprawy leśne. Trąba powietrzna w tym rejonie zniszczyła setki hektarów lasów państwowych i prywatnych – dodaje Piotr Śmigielski z Polskiego Związku Zrzeszeń Leśnych.
Obok Czarnowa lokalizacje wyselekcjonowane przez Volkswagena wraz z PZZL to również poklęskowy teren we wsi Ryboły, w okolicach Puszczy Knyszyńskiej, który w 2016 roku spustoszył huragan, oraz las górski w rejonie Babiej Góry, położony w miejscowości Zawoja w bezpośrednim sąsiedztwie Babiogórskiego Parku Narodowego. Volkswagen szacuje, że projekt kompensacji śladu węglowego samochodów testowych z parku dziennikarskiego tylko w tym roku przyczyni się do wysadzenia na tych terenach ok. 50 tys. nowych drzew, czyli ponad 8 ha lasu.
Grupa Volkswagen jest pierwszym koncernem motoryzacyjnym, który zobowiązał się do realizacji celów klimatycznych zawartych w porozumieniu paryskim. Już w tej chwili koncern konsekwentnie zmniejsza swoją emisję CO2 i stopniowo przechodzi na wykorzystanie energii z odnawialnych źródeł.
– Strategia Way to Zero marki Volkswagen określa nasze dążenia do osiągnięcia pełnej neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Chcemy spełnić postanowienia porozumienia paryskiego i najpóźniej do 2050 roku osiągnąć pełną neutralność węglową na każdej płaszczyźnie naszej działalności – nie tylko przez pryzmat oferowanych przez nas produktów, ale i innych rozwiązań oraz całej działalności naszej marki. Już teraz podejmujemy konkretne kroki w tym kierunku – mówi kierownik ds. PR marki.
Realizacja strategii Way to Zero przejawia się też m.in. w ofercie Volkswagena, w której sukcesywnie pojawia się coraz więcej samochodów elektrycznych. Co więcej, ID.3 i ID.4 to pierwsze modele marki produkowane w sposób całkowicie neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Powstają w fabryce w niemieckim Zwickau, która jest w 100 proc. przystosowana do produkcji „elektryków”.
– Także w Polsce podejmujemy szereg tego typu inicjatyw związanych z procesem produkcji. Wszystkie fabryki Volkswagena w Polsce produkują z neutralnym bilansem węglowym – mówi Hubert Niedzielski.
Według danych przytaczanych przez KE transport drogowy jest źródłem 1/5 emisji gazów cieplarnianych w UE, z czego ponad połowa pochodzi z samochodów osobowych. To jeden z nielicznych sektorów, w którym emisje CO2 nadal rosną – w 2019 roku średni poziom emisji z nowych samochodów wzrósł do 118,5 g CO2/km.
– Odpowiedzialne marki – w tym motoryzacyjne – muszą podejmować szereg kroków pokazujących, że walka z kryzysem klimatycznym leży w zakresie naszej odpowiedzialności. Mamy swoją rolę do odegrania – podkreśla kierownik ds. PR marki Volkswagen.
Czytaj także
- 2024-04-17: Chiny przygotowują się do ewentualnej eskalacji konfliktu z USA. Mocno inwestują w swoją niezależność energetyczną i technologiczną
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-09: Samorządy mogą wreszcie ubiegać się o pożyczki z KPO. Do pozyskania jest w sumie 40 mld zł na zielone inwestycje
- 2024-04-05: Wydatki na zbrojenia nabierają tempa. Przez ostatnie 30 lat państwa NATO tkwiły w letargu
- 2024-04-15: Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie
- 2024-03-06: Dopłaty do używanych aut elektrycznych mogłyby pobudzić rynek elektromobilności. Więcej takich pojazdów przyjeżdżałoby z zagranicy
- 2024-03-08: Auta elektryczne nie są już wykorzystywane tylko jako typowe pojazdy miejskie. Kierowcy przemierzają nimi coraz więcej długich dystansów
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-02-28: Polska chce zachęcić do testowania pojazdów autonomicznych na naszych drogach. Powstaje baza scenariuszy do takich testów
- 2024-03-06: 70 proc. miodu sprzedawanego w Polsce pochodzi z importu. W kwietniu na etykietach pojawią się nowe oznaczenia kraju pochodzenia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.
Infrastruktura
Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.
Konsument
Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi
Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.