Newsy

Świadomość prawna Polaków jest wciąż niewielka. Większość zbyt późno zasięga porady prawnika w obawie przed kosztami

2020-10-12  |  06:15

– Prawa nie należy się obawiać, a kontakt z prawnikiem, adwokatem lub radcą prawnym nie jest niczym strasznym – mówi Michał Miller, adwokat i jeden z pomysłodawców akcji „Prawo bez strachu”. Badania pokazują, że świadomość prawna Polaków jest niewielka, a tylko co piąty  decyduje się odpłatnie skonsultować swój problem z prawnikiem. Często w obawie przed wysokimi kosztami osoby w kłopotach zwlekają z wizytą u adwokata. Często jednak to zwłoka i próba samodzielnego poradzenia sobie z problemem prowadzą do wyższych wydatków, np. w wyniku przegranej sprawy.

– Pomysł na kampanię „Prawo bez strachu” zrodził się w wyniku obserwacji zwyczajów, które panują w Stanach Zjednoczonych. Tam bardzo popularne są spotkania klienta z adwokatem umawiane poza kancelarią, np. w restauracji, co niweluje dystans i zmniejsza obawy ze strony klienta. Chcemy wyjść do ludzi, którzy obawiają się przyjścia do kancelarii, adwokata, spotkać się w restauracji, w luźnej atmosferze i omówić kwestie prawne, ale bez zobowiązania do podjęcia współpracy – tłumaczy w rozmowie z agencją Newseria Biznes Michał Miller z Kancelarii E i M Miller Adwokaci.

Celem kampanii „Prawo bez strachu” jest zmiana podejścia społeczeństwa do korzystania z pomocy prawnej, co wciąż jest często uważane za powód do wstydu. Chodzi o to, aby ludzie przestali obawiać się kwestii prawnych i spotkania z adwokatem, co jest od razu utożsamiane z sądami czy kancelariami. Dlatego też prawnicy, inicjatorzy kampanii, planują co tydzień w restauracji organizować spotkania, podczas których będą omawiać najbardziej powszechne problemy prawne.

– Chcemy pokazać, że kontakt z prawnikiem, adwokatem czy radcą prawnym to nie jest nic strasznego i nie trzeba się go obawiać, bo może przynieść tylko korzyści – dodaje adwokat. – Świadomość prawna społeczeństwa cały czas rośnie i ludzie dostrzegają potrzebę korzystania z profesjonalnej pomocy prawnej. Możemy zauważyć, że im młodsze osoby, tym chętniej zgłaszają się do prawników. Jednak ten odsetek jest cały czas za mały. W Europie Zachodniej czy USA wygląda to zdecydowanie lepiej.

Badanie „Świadomość prawna Polaków”, przeprowadzone w ramach kampanii informacyjnej „Adwokat w każdym przypadku” organizowanej przez Naczelną Radę Adwokacką, pokazało, że Polacy najczęściej czerpią informacje o prawie z internetu. 43 proc. badanych wskazało na specjalistyczne serwisy i portale. Na drugim miejscu znalazły się fora internetowe – 37 proc. Polaków poszukuje informacji właśnie w ten sposób, a 36 proc. uznaje je za wiarygodne. Więcej niż co czwarty ankietowany poszukuje porady u znajomych lub rodziny, a tylko co piąty decyduje się na kontakt z prawnikiem i jest gotowy za to zapłacić.

– Z naszego doświadczenia wynika, że zazwyczaj ludzie korzystają z porad prawników dopiero wtedy, kiedy problem jest bardzo poważny i sami nie potrafią sobie z nim poradzić. To błąd, bo wczesne rozpoznanie sprawy daje szansę, aby szybciej uporać się z problemem i uzyskać dużo lepszy efekt – zaznacza Michał Miller.

Jak informuje, Polacy najczęściej zgłaszają się do prawników z problemami rodzinnymi dotyczącymi rozwodów, spadków czy alimentów. Potwierdzają to wyniki badań. W przypadku konsultacji ze specjalistą respondenci badania „Świadomość prawna Polaków” jako powód wizyty najczęściej wskazywali sprawy spadkowe. Wymieniło je 32 proc. osób, które w ciągu ostatnich pięciu lat zdecydowały się na wizytę u prawnika. Na kolejnych miejscach znalazły się kwestie związane z nieruchomościami (24 proc.), sprawy rodzinne (20 proc.), pomoc przy analizie i zrozumieniu dokumentów (18 proc.) oraz konsultacje w zakresie zatrudnienia (17 proc.).

– Specjalizuję się w prawie odszkodowawczym – to też jest dziedzina, która coraz szybciej się rozwija, bo coraz więcej ludzi spotyka się z problemami niewłaściwego leczenia lub wypadków przy pracy – zauważa adwokat z Kancelarii E i M Miller Adwokaci..

Jego zdaniem główną barierą, która powstrzymuje ludzi przed udaniem się po profesjonalną pomoc prawną, jest cena. Wielu obawia się, że wizyta u adwokata czy radcy prawnego będzie się wiązała z dużymi kosztami, dlatego liczą, że sprawę uda im się załatwić samodzielnie.

– Często prowadzi to do wprost odwrotnego efektu, bo postępowanie się przedłuża, a i tak w pewnym momencie pomoc prawnika jest konieczna. Jeśli jest zbyt późno, to często nie można już osiągnąć takiego efektu, który byłby w pełni zadowalający – zaznacza Michał Miller.

Więcej na temat
Prawo Wciąż trudno o szybki proces rozwodowy. Od złożenia pozwu do pierwszej rozprawy mija średnio dziewięć miesięcy Wszystkie newsy
2020-10-09 | 06:25

Wciąż trudno o szybki proces rozwodowy. Od złożenia pozwu do pierwszej rozprawy mija średnio dziewięć miesięcy

Największym problemem w sprawach rozwodowych jest długi czas oczekiwania na rozprawę oraz niepewność związana z terminem uzyskania decyzji sądu. – Zdarza się, że
Konsument W czasie pandemii o 60 proc. wzrosła liczba skarg konsumentów. Wiele z nich dotyczy odwołanych lotów, imprez turystycznych i noclegów
2020-08-24 | 06:30

W czasie pandemii o 60 proc. wzrosła liczba skarg konsumentów. Wiele z nich dotyczy odwołanych lotów, imprez turystycznych i noclegów

Pandemia sprawiła, że przedsiębiorcy nie zawsze respektują prawa konsumentów. – Od lutego Europejskie Centrum Konsumenckie zanotowało 60 proc. więcej skarg niż
Prawo Pracodawca nie może pytać pracownika o kierunek wakacyjnego wyjazdu. W uzasadnionych przypadkach pracownik sam powinien o tym poinformować
2020-08-03 | 06:15

Pracodawca nie może pytać pracownika o kierunek wakacyjnego wyjazdu. W uzasadnionych przypadkach pracownik sam powinien o tym poinformować

Tylko co trzeci Polak wyjedzie w tym roku na urlop, a zdecydowana większość zamierza spędzić go w kraju. Wielu z nich musiało zrewidować swoje wakacyjne plany, które

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna

Rozwój cyberprzestępczości postępuje w kierunku budowania powiązań o charakterze mafijnym i wykorzystywania zaawansowanych technologicznie rozwiązań, po jakie sięgają służby specjalne. Coraz częściej służy do tego także sztuczna inteligencja, która przyniosła ze sobą szereg nowych zagrożeń. Choć w ślad za technologicznym zaawansowaniem cyberprzestępców rozwijają się też narzędzia zapobiegające atakom, to wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek. Atrakcyjnym celem ataków dla hakerów są jednostki publiczne, infrastruktura krytyczna i samorządy, również te małe, którym brakuje zasobów finansowych i kadrowych, by zapewnić wystarczającą ochronę. 

Handel

Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej

Od 10 lat sukcesywnie rośnie udział alternatywnych systemów chowu kur niosek. Pochodzi z nich już co trzecie opakowanie jaj, choć nadal w klatkach żyje ponad 37 mln kur. Stopniowe zmiany w hodowli to skutek większej świadomości konsumentów, za którymi podąża branża HoReCa. Są oni gotowi nawet zapłacić więcej za jajka, które pochodzą z chowu nieklatkowego.

Problemy społeczne

Docenianie przez szefa jest równie ważne dla pracowników, co atrakcyjne wynagrodzenie i obowiązki. Kluczową rolę odgrywa komunikacja między liderem a zespołem

Niemal co czwarty pracownik chciałby, by jego przełożony częściej go doceniał. Blisko połowa jest gotowa odejść z pracy z powodu szefa, nawet mimo zadowolenia z firmy i zarobków – wynika z badania „Lider w oczach pracowników” zrealizowanego dla Pluxee. – Liderzy pełnią kluczową rolę w budowaniu zespołu – są też coraz lepsi w rozumieniu tego, że niezbędna jest wizja i cel, do którego można angażować ludzi – ocenia Monika Reszko, psycholożka biznesu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.