Newsy

Większość wolnego czasu dzieci spędzają w internecie. Do promocji sportu wśród najmłodszych wykorzystywane są media społecznościowe

2018-05-04  |  06:20
Mówi:Grzegorz Bałkowiec, wicedyrektor Departamentu Marketingu i Komunikacji, Grupa Energa

Agnieszka Preweda, nauczycielka wychowania fizycznego w SP nr 4 w Kętrzynie

Marek Citko, były piłkarz, ambasador akcji Drużyna Energii

Funkcja:Krzysztof Golonka, mistrz świata trików piłkarskich, ambasador Drużyny Energii
  • MP4
  • 60 proc. wolnego czasu polskie dzieci spędzają w internecie. Organizatorzy programu Drużyna Energii postanowili wykorzystać popularność mediów społecznościowych do promowania sportu wśród uczniów. Ambasadorzy akcji, m.in. siatkarz Krzysztof Ignaczak i piłkarz Marek Citko, mają nadzieję, że zmotywują w ten sposób dzieci do aktywności fizycznej i walki z otyłością. Finał programu Drużyna Energii już 24 maja.

    Nadwaga i otyłość wśród dzieci stają się coraz większym problemem. Według Światowej Organizacji Zdrowia na nadmiar kilogramów cierpi co czwarty mały Europejczyk, a najszybciej tyją dzieci w Polsce. Z danych Instytutu Żywności i Żywienia wynika, że 23 proc. polskich uczniów szkół podstawowych i gimnazjów ma nadwagę lub jest otyłych. Tylko w nielicznych przypadkach nadmiar kilogramów jest efektem problemów genetycznych, zażywania leków lub zaburzeń hormonalnych. Większość maluchów tyje na skutek niezdrowych nawyków żywieniowych i braku ruchu. Eksperci przekonują natomiast, że uprawianie sportu to nie tylko najlepszy sposób na kontrolowanie wagi, lecz także na kształtowanie charakteru.

    – Sport to zdrowie. Im więcej sportu, tym dzieci są bardziej zorganizowane, rozwijają w sobie dużo pozytywnych cech, uczą się odnosić zwycięstwa, ale również ponosić porażki – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Agnieszka Preweda, nauczycielka wychowania fizycznego w SP nr 4 w Kętrzynie.

    Liczne badania pokazują jednak, że polskie dzieci nie przepadają za sportową rywalizacją – co piąty uczeń nie uczęszcza na lekcje wychowania fizycznego. Zdaniem byłego piłkarza Marka Citko szkoły powinny mocniej zachęcać dzieci do aktywności fizycznej, m.in. poprzez urozmaicanie zajęć WF. Nauczyciele tego przedmiotu powinni uczyć zarówno gier zespołowych, np. siatkówki i koszykówki, jak i lekkoatletyki. Dobrym rozwiązaniem jest też uczestnictwo w międzyszkolnych zawodach sportowych – perspektywa nagrody skłania bowiem dzieci do wytężonej pracy. 

    – Sport musi cieszyć, musi być przyjemnością, nie może od razu męczyć. Jeżeli część dzieciaków poczuje wielką radość z tego sportu, jeśli będzie go uprawiała, pokocha rywalizację, to będziemy mieli fajnych sportowców – mówi Marek Citko, były piłkarz, ambasador akcji Drużyna Energii.

    Aktywność fizyczną młodych Polaków i walkę z nadwagą wśród uczniów wspiera Grupa Energa, która jesienią 2017 roku zaangażowała się w program Drużyna Energii. Jest to ogólnopolska, trwająca pięć miesięcy inicjatywa sportowo-edukacyjna przeznaczona dla uczniów klas VI i VII szkoły podstawowej. W Drużynie Energii udział bierze sto placówek. Ich uczniowie nagrywają wykonywanie treningów przygotowanych przez ambasadorów akcji, a następnie przesyłają stworzone filmiki do organizatorów.

    – Dla Grupy Energa najważniejsze jest stwarzanie dzieciakom szans i sposobności do aktywności po to, aby mogły wyrosnąć na zdrowych i mądrych Polaków. Jesteśmy pod wielkim wrażeniem zaangażowania młodzieży. Projekt ten już dawno przerósł nasze oczekiwania, do tej pory uczniowie nadesłali ponad 16 tys. filmików, co jest bardzo dobrym wynikiem – mówi Grzegorz Bałkowiec, wicedyrektor Departamentu Marketingu i Komunikacji Grupy Energa.

    Ambasadorami programu Drużyna Energii zostali siatkarz Krzysztof Ignaczak, były piłkarz Marek Citko, dziennikarz sportowy Bartosz Ignacik oraz youtuber sportowy Krzysztof Golonka. Wszyscy czterej nagrywają treningi dla młodzieży i publikują je w mediach społecznościowych. Twierdzą, że chcą propagować sport za pośrednictwem kanału, z którego najchętniej korzystają dzieci i młodzież.

    – 60 proc. czasu dzieci spędzają właśnie w internecie, na YouTube czy innych serwisach społecznościowych, więc jeżeli skutecznie zachęcimy ich do rozrywki sportowej za pośrednictwem tych portali, chwycą to i będą używać social mediów do prezentowania dalej swoich umiejętności – mówi Krzysztof Golonka, mistrz świata trików piłkarskich, ambasador Drużyny Energii.

    Finał programu odbędzie się 24 maja w Gdańsku. Organizatorzy przewidzieli nagrody dla trzech najlepszych drużyn, które za zajęcie 3. miejsca otrzymają 4 tys. zł, za uplasowanie się na 2. miejscu – 7 tys. zł, a za zwycięstwo – 10 tys. zł. Pieniądze te będą przeznaczone na wyposażenie sal gimnastycznych. Dodatkowo sponsor główny, jakim jest Grupa Energa, ufundował nagrodę w wysokości 2 tys. zł dla drużyny, która była najbardziej zaangażowana, lecz nie zajęła 1. miejsca w żadnym finale miesiąca.

    – Korzyści z udziału w takiej inicjatywie jest mnóstwo, przede wszystkim zaangażowanie dzieci. Z przyjemnością się z nimi pracuje. Dzieci bardzo chętnie biorą w tym udział, nie trzeba było ich specjalnie zachęcać – mówi Agnieszka Preweda.

    W czasie trwania akcji co miesiąc ambasadorzy Drużyny Energii przyjeżdżają do szkoły, której uczniowie wykazali się największą aktywnością i tam prowadzą trening. Zdaniem Marka Citki nie wszystkie dzieci są równie dobrze przygotowane pod względem sportowym, niektóre nawet po raz pierwszy zetknęły się ze sportem. Piłkarz docenia jednak zaangażowanie uczestników i pozytywnie ocenia dotychczasowy przebieg programu.

    – Każda szkoła jest przygotowana zupełnie inaczej. Mocną stronę jednej jest piłka, drugiej – siatkówka, a jeszcze innej – triki. Poziom jest wysoki, dzieciaki są szczere w wyrażaniu emocji, przeżywają to, ale jeśli przynajmniej w 50 proc. z nich zaszczepimy pasję do sportu i rywalizacji, to będziemy zadowoleni –mówi Marek Citko.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Komunikat

    Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

    Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

    Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Uroda

    Paulina Krupińska-Karpiel: Broniłam się przed udziałem w konkursie Miss Polonia. Bałam się, że zacznę być postrzegana wyłącznie przez pryzmat Miss

    Przed wygraną w konkursie Miss Polonia Paulina Krupińska-Karpiel pracowała jako modelka w Polsce i Paryżu. Wspomina, że był to dla niej niezwykle intensywny czas. Przyznaje również, że długo wzbraniała się przed podjęciem decyzji o udziale w konkursie piękności. Bała się, że tytuł może zaważyć na jej przyszłym życiu, zarówno zawodowym, jak i prywatnym. Z perspektywy czasu uważa jednak, że korona pomogła jej w karierze. 

    Moda

    Gabriel Seweryn: Najpierw ludzie domagają się od nas opinii na temat swojego ubioru, a jak ją usłyszą, to się obrażają

    Rafał Grabias i Gabriel Seweryn przyznają, że jeśli ktoś oczekuje od nich porady w kwestii stylizacji, z przyjemnością mu jej udzielają, bo lubią dzielić się swoją wiedzą. Czasem też zdarza im się wytknąć komuś modową wpadkę i zasugerować, żeby założył coś innego. Z ich obserwacji wynika jednak, że w większości Polacy nie są otwarci na takie sugestie i nie mają do siebie dystansu. Szybko się obrażają i nie potrafią wyciągnąć lekcji na przyszłość.

    Żywienie

    Grzegorz Łapanowski: Dzieciom trzeba jak najwcześniej wpajać zdrowe nawyki żywieniowe. Przykłady czerpią głównie z domu i szkolnych stołówek

    Znany kucharz tłumaczy, że edukacja żywieniowo-kulinarna to jeden z najlepszych kierunków działań, który może mieć realny wpływ na zmianę nawyków żywieniowych młodych pokoleń. Apeluje więc do rodziców, by dbali o jak najwyższą jakość posiłków dla swoich pociech, bo jeśli oni sami nie będą przestrzegać zasad zdrowego odżywiania, to za ich przykładem pójdą również ich dzieci. Jego zdaniem potrzebna jest również instytucja, która będzie nadzorować żywienie w szkołach i przedszkolach.

     

    Finanse

    Firmom opłaca się inwestować w zdrowie pracowników. W 100-osobowym przedsiębiorstwie oszczędności mogą przekraczać 100 tys. zł rocznie

    Prywatna opieka medyczna to najbardziej popularny i pożądany przez pracowników benefit. Zmniejsza także koszty związane z ich absencją i poprawia wizerunek firmy. W przedsiębiorstwie zatrudniającym ok. 100 osób  oszczędności mogą przekroczyć nawet 100 tys. zł rocznie – wynika z analiz Medicover. Część firm idzie o krok dalej i otwiera przyzakładowe centra medyczne, w których pracownicy i ich rodziny mogą we właściwym czasie odbyć wizytę lekarską i rozpocząć leczenie. Największe w Polsce przyzakładowe centrum Medicover zostało właśnie otwarte w Zawierciu przy hucie CMC Poland Sp z o.o.